Mittariston vaihto
Re: Mittariston vaihto
No tänään kävin paikallisessa Metrossa kyselemässä tästä mittarihässäkästä.
Tohon mun autoon käy mittari jossa on numero 44 88 581. Ja sen voi ottaa autosta, jonka valmistenumeron loppuosa on pienepi, kuin tämä: -R2015979.
Ymmärtääkseni muut ei sitten toho autoon käy, ainakaan suoraan.
Kiitti kuitenkin kaikille.
ps. Jos ny jollain tollanen on jossain tallin perukoilla, nii ottaka yhteys.
Ostan heti, ja maksan hyvin.
Edit:Hitto ei ehkä olis pitäny laittaa noita tietoja noi tarkka tänne, ku nyt oon soitellu jo varmaa koko Suomen purkaamot ja hävittämöt läpi, ja kaikissa jossa olis ollu sopiva mittaristo ton valmistenumeron mukaan, niin on sanottu että myytiin just, eilen tai viikkositten tai oisko ollu viimekuun lopussa.
On tainnu kaikki peruspaavon omistavat kaveverit noita hankkimaan.
Tohon mun autoon käy mittari jossa on numero 44 88 581. Ja sen voi ottaa autosta, jonka valmistenumeron loppuosa on pienepi, kuin tämä: -R2015979.
Ymmärtääkseni muut ei sitten toho autoon käy, ainakaan suoraan.
Kiitti kuitenkin kaikille.
ps. Jos ny jollain tollanen on jossain tallin perukoilla, nii ottaka yhteys.
Ostan heti, ja maksan hyvin.
Edit:Hitto ei ehkä olis pitäny laittaa noita tietoja noi tarkka tänne, ku nyt oon soitellu jo varmaa koko Suomen purkaamot ja hävittämöt läpi, ja kaikissa jossa olis ollu sopiva mittaristo ton valmistenumeron mukaan, niin on sanottu että myytiin just, eilen tai viikkositten tai oisko ollu viimekuun lopussa.
On tainnu kaikki peruspaavon omistavat kaveverit noita hankkimaan.
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Re: Mittariston vaihto
Kiinnostaisi päivittää oman 9-3 LPT:n mittaristo Upin tapaan näyttöosa vaihtamalla (sainkin Upilta YV:llä vinkkiä - kiitos), mutta sen verran kysyn "uutena harrastajana", että onko 9-5:ssa samankaltaisesta ulkonäöstä huolimatta täysin eri mittaristo, vai voiko sitä käyttää luovuttajana?upi kirjoitti:En tiedä onko NG900 mittarissa sama rakenne, kuin 9-3 vm 2001:ssä, missä
purin mittariston ja vaihdoin vain näyttöosan, kun halusin turbomittarillisen näytön
150 heppaseen pienpaineturboon.
Tällä tavalla vaihdettuna ei tarvinnut TECH naittamista, koska mittariston älyosuus
pysyi samana.
Saabiton Saabisti
Re: Mittariston vaihto
Nyt on täyspaine-mittaristo omaan LPT-autoon matkalla Ruotsista kotiin. Sitä odotellessa kysymys:
- mittaristossa mittarilukema 2tkm eri kuin omassa autossa, eli ei jaksaisi turhaan irroitella ja vaihtaa näyttöosaa. Lähteekö vaihto-osa sellaisenaan tulille vai vaatiiko TECH-säätöä?
- mittaristossa mittarilukema 2tkm eri kuin omassa autossa, eli ei jaksaisi turhaan irroitella ja vaihtaa näyttöosaa. Lähteekö vaihto-osa sellaisenaan tulille vai vaatiiko TECH-säätöä?
Saabiton Saabisti
Re: Mittariston vaihto
Ilmaisin ehkä huonosti itseäni: tarkoitin siis, että tarvitseeko koko mittaristoa vaihdettaessa TECHilä tehdä jotain säätöjä, vai hyväksyykö auto uuden mittariston liittimet kytkemällä?
Alunperinhän minulla oli tarkoitus vaihtaa nykyiseen mittaristoon näyttöosa turbomittarillisesta autosta (jottei tarvitse TECHittää), mutta nyt, kun kilometrilukema nykyisessä on 157tkm ja vaihtolaitteessa 155tkm, en turhaa haluaisi jumpata näyttöosien kanssa.
Alunperinhän minulla oli tarkoitus vaihtaa nykyiseen mittaristoon näyttöosa turbomittarillisesta autosta (jottei tarvitse TECHittää), mutta nyt, kun kilometrilukema nykyisessä on 157tkm ja vaihtolaitteessa 155tkm, en turhaa haluaisi jumpata näyttöosien kanssa.
Saabiton Saabisti
Re: Mittariston vaihto
OK - selväksi tuli. Nuukana miehenä siis vaihdan näyttöosan ja säästän "TECHaamisen".
Kiitos vastaajille.
Kiitos vastaajille.
Saabiton Saabisti
Re: Mittariston vaihto
Jep, valmista tuli - nyt on LPT-autossa täyspaineisen mittaristo ja itsellä hyvä mieli
Suoritin urakan siis vaihtamalla vanhaan mittaristoon näyttöosan ja hommahan oli varsin suoraviivainen suorittaa, vaikka paljon saikin purkaa, että mittariston sai käsille. Ainoat hikipisarat silti tulivat vasta kasausvaiheessa, kun mittaristolevyn ilmasuuttimia tähtäili ilmarööreihin paikoilleen.
Suoritin urakan siis vaihtamalla vanhaan mittaristoon näyttöosan ja hommahan oli varsin suoraviivainen suorittaa, vaikka paljon saikin purkaa, että mittariston sai käsille. Ainoat hikipisarat silti tulivat vasta kasausvaiheessa, kun mittaristolevyn ilmasuuttimia tähtäili ilmarööreihin paikoilleen.
Saabiton Saabisti
Re: Mittariston vaihto
Itselläni olisi myös kiinnostusta vaihtaa tuo -01 9-3:sen mittariston näyttöosa turbomalliseen. Löysin netistä aika halvalla, mutta tuo on mailimittarilla.
Meneekö se viisarin ja mittariston "skaala" täysin samalla lailla kmh ja mph mittareissa?
Jos vaikka joku US-mallin omistava osaisi kertoa, ettei tule turhaan tuhlattua rahaa.
Meneekö se viisarin ja mittariston "skaala" täysin samalla lailla kmh ja mph mittareissa?
Jos vaikka joku US-mallin omistava osaisi kertoa, ettei tule turhaan tuhlattua rahaa.
Re: Mittariston vaihto
Kuinka edullinen tuo Mph-mittaristo on?
Ruotsin purkaamoista saa (tai ainakin syksyllä sai - ja tarjontaa oli yllin kyllin) posteineen n. 100EUR:lla "kilsa-mittarin", jonka kanssa ei sitten tarvitse tehdä mitään mittayksikkömuutoksia...
Ruotsin purkaamoista saa (tai ainakin syksyllä sai - ja tarjontaa oli yllin kyllin) posteineen n. 100EUR:lla "kilsa-mittarin", jonka kanssa ei sitten tarvitse tehdä mitään mittayksikkömuutoksia...
Saabiton Saabisti
Re: Mittariston vaihto
jatketaanpas tähän ketjuun.
Laiton alla oleva auto on ng900 2.0s 94 mittaristo ilman kiekkamittaria.
Lähtötilanne: mittaristossa toimii ainoastaan nopeusmittari ja polttoainemittari satunnaisesti. Varoitusvalot toimivat (öljynpaineen valosta en ole enkä srs valostaole varma että toimivatko)
sain melkein ilmaiseksi mittariston missä kiekkamittari ja digitaalinen trippi
vanha irti ja uutta tilalle? juu ei vanhassa liittimiä kolme ja uudessa yksi keskellä.
uuden mittariston mukana tuli liitin koska purkaja oli vain katkaissut johdot, nopea vertailu johtojen välillä(ovat samat... )
tinaliitimillä uusi liitin vanhoihin piuhoihin hirveällä riskillä No eipä se toiminut se vanhakaan..
noin viisi piuhaa jäi ylimääräiseksi kun laitoin värin väriin.
Kaikki muu toimii paitsi öljynpaineen valo ei syty ja lämpömittari on mykkä.
Srs valo ei syty missään vaiheessa, tosin sillekkin signaalipiuhan löysin mittariston päästä. kierroslukumittarillekkin löysin signaalipiuhan mittariston päästä.
Nopea vilkaisu wis:iin antaa ja tiedän miltä navalta pitäisi tulla kiekkamittarille signaali. todennäköisesti tätä piuhaa ei vainole vedetty johtosarjaan. no ok vedetään tuo joku sunnuntai..
entäs tuo lämpömittari? ei vaikutusta vaikka anturin päästä yhdistää piuhat (voihan tämä mittaristokin olla toki viallinen???
Entäs srs valo ?? sain sen syttymään yhdestä piuhasta. pitää lukea onko vikamuistiin jäänyt mitään jos vaikka olisi oikea piuha ja joku vika päällänsä tms( rattia en käyttänyt irti) edelliset omistajat on kyllä kaiken muun autosta hajottaneet joten voi olla että srs valo palaa ja kokeilein oikeaa piuhaa..
Entäs öljynpaineen valo? poltin on ehjä(testasin kaikki polttimot ennen asennusta)
onko kanssa saabisteilla ajatuksia ??
Kaikki saa nakella ilmoille niin eiköhän noista jotain keksi
Toki Wis:siä tutkailemalla saa auton kuntoon..
Polttoainemittari nousee jonkin verran ja valo palaa, huomenna käyn tankilla joten näen toimiiko tuo..
jos tuon lämpömittarin ja polttoainemittarin saan toimimaan (sekä kiekkamittarin kun vedän uuden piuhan, kyllä se sillä tulee kuntoon. Tuskin tuossa eri moottorin ohjainlaitetta on vai onko) niin tämä riittää minulle ja parannus on huomattava.
tuli vain mieleen että kun luovuttaja autossa on sid2 ja minulla sid1 vaikuttaako tuo noihin mittareihin? (lämpö& öljynpaine)??
kertokaa te
Laiton alla oleva auto on ng900 2.0s 94 mittaristo ilman kiekkamittaria.
Lähtötilanne: mittaristossa toimii ainoastaan nopeusmittari ja polttoainemittari satunnaisesti. Varoitusvalot toimivat (öljynpaineen valosta en ole enkä srs valostaole varma että toimivatko)
sain melkein ilmaiseksi mittariston missä kiekkamittari ja digitaalinen trippi
vanha irti ja uutta tilalle? juu ei vanhassa liittimiä kolme ja uudessa yksi keskellä.
uuden mittariston mukana tuli liitin koska purkaja oli vain katkaissut johdot, nopea vertailu johtojen välillä(ovat samat... )
tinaliitimillä uusi liitin vanhoihin piuhoihin hirveällä riskillä No eipä se toiminut se vanhakaan..
noin viisi piuhaa jäi ylimääräiseksi kun laitoin värin väriin.
Kaikki muu toimii paitsi öljynpaineen valo ei syty ja lämpömittari on mykkä.
Srs valo ei syty missään vaiheessa, tosin sillekkin signaalipiuhan löysin mittariston päästä. kierroslukumittarillekkin löysin signaalipiuhan mittariston päästä.
Nopea vilkaisu wis:iin antaa ja tiedän miltä navalta pitäisi tulla kiekkamittarille signaali. todennäköisesti tätä piuhaa ei vainole vedetty johtosarjaan. no ok vedetään tuo joku sunnuntai..
entäs tuo lämpömittari? ei vaikutusta vaikka anturin päästä yhdistää piuhat (voihan tämä mittaristokin olla toki viallinen???
Entäs srs valo ?? sain sen syttymään yhdestä piuhasta. pitää lukea onko vikamuistiin jäänyt mitään jos vaikka olisi oikea piuha ja joku vika päällänsä tms( rattia en käyttänyt irti) edelliset omistajat on kyllä kaiken muun autosta hajottaneet joten voi olla että srs valo palaa ja kokeilein oikeaa piuhaa..
Entäs öljynpaineen valo? poltin on ehjä(testasin kaikki polttimot ennen asennusta)
onko kanssa saabisteilla ajatuksia ??
Kaikki saa nakella ilmoille niin eiköhän noista jotain keksi
Toki Wis:siä tutkailemalla saa auton kuntoon..
Polttoainemittari nousee jonkin verran ja valo palaa, huomenna käyn tankilla joten näen toimiiko tuo..
jos tuon lämpömittarin ja polttoainemittarin saan toimimaan (sekä kiekkamittarin kun vedän uuden piuhan, kyllä se sillä tulee kuntoon. Tuskin tuossa eri moottorin ohjainlaitetta on vai onko) niin tämä riittää minulle ja parannus on huomattava.
tuli vain mieleen että kun luovuttaja autossa on sid2 ja minulla sid1 vaikuttaako tuo noihin mittareihin? (lämpö& öljynpaine)??
kertokaa te
Re: Mittariston vaihto
No niin.
Kävin tankilla ja polttoainemittarikin toimii.
Muistin että kun purin mittariston pois niin siihen piirilevyyn oli laitettu liimalla kiinni valo jonka piuhat tulivat eri paikasta kuin mittarriston piuhat. Tälle löytyi kasattaessa paikka "radion" päältä ja valo on "fasten seat belts" tämä siis palaa hetken aikaa kun sytytysvirrat on kytkettynä. Eli joku hieno "asentaja" oli tällä valon siirrolla korvannut SRS valon
Todella hienoa toimintaa, voi v***u. Mitä jos joku olisi kolaroinut tällä autolla ja turvavarusteet eivät olisi toimineet??
No nyt tiedän että ne pari piuhaa kun vielä yhdistän ja srs valo syttyy ovat ne oikein mutta autossa on tältä osin vikaa..
Toivon sydämmestäni että elkää te hyvät ihmiset tehkö moisia virityksiä, jos tällä onkin ollut tarkoitus huijata katsastusinsinööriä niin ei autoa voi kuitenkaan myydä tämmöisenä vaikka itse sillä ajaisikin ja tiedostaisi riskit.
Kävin tankilla ja polttoainemittarikin toimii.
Muistin että kun purin mittariston pois niin siihen piirilevyyn oli laitettu liimalla kiinni valo jonka piuhat tulivat eri paikasta kuin mittarriston piuhat. Tälle löytyi kasattaessa paikka "radion" päältä ja valo on "fasten seat belts" tämä siis palaa hetken aikaa kun sytytysvirrat on kytkettynä. Eli joku hieno "asentaja" oli tällä valon siirrolla korvannut SRS valon
Todella hienoa toimintaa, voi v***u. Mitä jos joku olisi kolaroinut tällä autolla ja turvavarusteet eivät olisi toimineet??
No nyt tiedän että ne pari piuhaa kun vielä yhdistän ja srs valo syttyy ovat ne oikein mutta autossa on tältä osin vikaa..
Toivon sydämmestäni että elkää te hyvät ihmiset tehkö moisia virityksiä, jos tällä onkin ollut tarkoitus huijata katsastusinsinööriä niin ei autoa voi kuitenkaan myydä tämmöisenä vaikka itse sillä ajaisikin ja tiedostaisi riskit.
Re: Mittariston vaihto
No niin, taas pari tuntia tuli ahkeroitua.
Vedin moottorin ohjainlaitteelta piuhan kierroslukumittarille joka alkoi toimia ihan niin kuin laskeskelinkin.
Srs valolle yhdistin signaalipiuhan ja valo syttyy kun kääntää virrat ja käy n. sekunnin pois jonka jälkeen jää palamaan. Autossa siis tältä osin vikaa niin kuin tiedämme (emme vaan vielä tiedä että mitä).
Öljynpainevaloa metsästäessäni totesin anturin olevan viallinen.
Enää jää kysymysmerkiksi tuo lämpömittari...
Tästä jatketaan kun aikaa taas siunaantuu jonkun verran näihin harrastushommiin.
Yhteenvetona voisi sanoa että aika helppo ja nopea homma tuo mittariston vaihto tuommoiseen yksinapaiseen missä on mukana kierroslukumittari.
Vedin moottorin ohjainlaitteelta piuhan kierroslukumittarille joka alkoi toimia ihan niin kuin laskeskelinkin.
Srs valolle yhdistin signaalipiuhan ja valo syttyy kun kääntää virrat ja käy n. sekunnin pois jonka jälkeen jää palamaan. Autossa siis tältä osin vikaa niin kuin tiedämme (emme vaan vielä tiedä että mitä).
Öljynpainevaloa metsästäessäni totesin anturin olevan viallinen.
Enää jää kysymysmerkiksi tuo lämpömittari...
Tästä jatketaan kun aikaa taas siunaantuu jonkun verran näihin harrastushommiin.
Yhteenvetona voisi sanoa että aika helppo ja nopea homma tuo mittariston vaihto tuommoiseen yksinapaiseen missä on mukana kierroslukumittari.
Re: Mittariston vaihto
lämpömittarin signaalikin löytyi ice:n navalta (tässä ei ollut mitään piuhaa paikoillaan)
Eli varmaan sen verran eroavaisuuksia mittariston osalta että lämpötilasignaali tulee eri kautta. piuha vedetty mittaristolle ja hyvin toimii
Ice:n kun purin niin siellä oli piirilevyllä yksi kärähtänyt kohta josta juotos poikki..
Todennäköisesti srs vika liittyy tähän..
Eli varmaan sen verran eroavaisuuksia mittariston osalta että lämpötilasignaali tulee eri kautta. piuha vedetty mittaristolle ja hyvin toimii
Ice:n kun purin niin siellä oli piirilevyllä yksi kärähtänyt kohta josta juotos poikki..
Todennäköisesti srs vika liittyy tähän..
Re: Mittariston vaihto
ja homma jatkuu.
Hätäpäissäni kerkesin ajatella että srs vika voisi olla ice:n ohjainlaitteen vika mutta tässähän on tietysti airbagin ohjainlaite erikseen.
No en siitä sen kummemmin repinyt stressiä vaan luin tänään vikamuistin autocomilla ja tulos oli vika srs polttimon virtapiirissä katkos/oikosulku (tjs, en nyt muista kun ei lappu tässä lähellä).
Kun taas ice:ltä tuo laite ei löytänyt vikoja..
Eli todennäköisesti edellinen sankari oli mittaristoa korjatessaan vain jättänyt vikamuistin nollaamatta ja viritellyt tuon edellä mainitun valo patentin.
Poistin viat muistista ja ainakin kotimatkan toimi ilman vikoja.
katsotaan miten käy
Hätäpäissäni kerkesin ajatella että srs vika voisi olla ice:n ohjainlaitteen vika mutta tässähän on tietysti airbagin ohjainlaite erikseen.
No en siitä sen kummemmin repinyt stressiä vaan luin tänään vikamuistin autocomilla ja tulos oli vika srs polttimon virtapiirissä katkos/oikosulku (tjs, en nyt muista kun ei lappu tässä lähellä).
Kun taas ice:ltä tuo laite ei löytänyt vikoja..
Eli todennäköisesti edellinen sankari oli mittaristoa korjatessaan vain jättänyt vikamuistin nollaamatta ja viritellyt tuon edellä mainitun valo patentin.
Poistin viat muistista ja ainakin kotimatkan toimi ilman vikoja.
katsotaan miten käy
Re: Mittariston vaihto
Muuten sama homma 01 kolkissa, mutta kaikki muu pelittää kuten pitää, paitsi turbo mittari joka herää virrat päälle laitettaessa eloon, mutta kiihdytellessä ei inahdakkaan Mistä mahtaa johtua kolkki alunperin 150hv pienpaineturboupi kirjoitti: ↑Su Loka 07, 2007 16:42En tiedä onko NG900 mittarissa sama rakenne, kuin 9-3 vm 2001:ssä, missä
purin mittariston ja vaihdoin vain näyttöosan, kun halusin turbomittarillisen näytön
150 heppaseen pienpaineturboon.
Tällä tavalla vaihdettuna ei tarvinnut TECH naittamista, koska mittariston älyosuus
pysyi samana.
9-3 2001 - B205R