Haldex
Haldex
Olen viimeaikoina lueskellut ihmisten edesottamuksia Haldexin kanssa. Esim. TurboX sivustoilla 20 000 - 70 000 km välillä tehty jo mittavia remontteja vuotojen korjaamiseksi. Moni valittelee että huoltamot rahastaa ja teknikot eivät osaa korjata mm. vuotoja niin että eivät ala pian vuotamaan uudelleen. Itsellä ei ole toistaiseksi ollut muuta kuin iloa Haldexista. 60 000km vaihtui öljyt (ei suodatinta). Mitens muut 9-5 XWD tyypit? Onko ollut jo kalliita kokemuksia? Uskon että tässäkin käyttötavalla voi vaikuttaa kestoon. Kylmällä kelillä autolla kosmiset suditukset nelivedolla varmasti tekee kipeetä mm. tiivisteille. Auton suditteluyritykset asfaltilla mahtavat olla myös todellista herkkua, kun yrittää rikkoa Haldexia. TurboX kuskit tuntuvat ainakin ottavat kaiken irti autoistaan
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Haldex
Sinulla on hyvä kirjoitus. Todellakin, kyllä varmasti auton käyttötavoilla on merkitystä laitteiden kestoon. Joskus tuntuu, että tuota "urheilumieltä" on tolkkua enemmän ja silloin varmaan korjaamon pojilta ei hommat lopu.
Tuo neliveto on varmasti ns. Normikäytössä todella nautinnollinen peli. Eipä ole ollut koskaan varaa tuollaiselle namuselle?
Tuo neliveto on varmasti ns. Normikäytössä todella nautinnollinen peli. Eipä ole ollut koskaan varaa tuollaiselle namuselle?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Haldex
Oman kulkineeni alkuaikojen historiasta en tiedä,mutta meikäläisen ajossa ei "rikkomisyrityksiä" ole tehty. Ilmeisesti öljynvaihtoja ei ollut tehty ennen 77tkm jolloin alkoivat ongelmat. Öljyt vaihdettiin pariin otteeseen, mutta vika ei korjaantunut. Nyt vaihdettiin pumppu ja ainakin vielä noin 1000 vikakooditonta kilometriä on takana. Edelleenkin on tämä XWD 9-5 hieno laite.
Olli Vikström
96-76, 99-69,70,71,73,74,74cab,76,77,78,79,83, 900,Finladia projekti-80,88,89,92
900ng-cab-95, 9-3og aero cab -02 9000-85,89,90,93,98, NG9-5 tutbo6 xwd Aero
Paljon ex:iä
96-76, 99-69,70,71,73,74,74cab,76,77,78,79,83, 900,Finladia projekti-80,88,89,92
900ng-cab-95, 9-3og aero cab -02 9000-85,89,90,93,98, NG9-5 tutbo6 xwd Aero
Paljon ex:iä
Re: Haldex
eLSD:llä, pumppu takuuseen ennen 40.000km:ä alle 2 vuotiaana. Nyt ajettu 3 vuotiaana jo 53.000 km. Pidän nykyistä suositusta vaihtaa XWD:n öljyt joka vuosi täysin aiheellisena.
Mystisiä ja selittämättömiä vikailmoituksia on myös saatu, mutta menee onneksi osastoon aiheettomat sähköviat.
Kumpi on pahempaa, se ettei neliveto ajotavasta johtuen kytkeydy, vai se, että sen annetaan hyvällä lumialustalla joskus kytkeytyä ihan tarkoituksella.. - En tiedä.
No kai se varovastikin ajaen kytkeytyy kuitenkin..
Mystisiä ja selittämättömiä vikailmoituksia on myös saatu, mutta menee onneksi osastoon aiheettomat sähköviat.
Kumpi on pahempaa, se ettei neliveto ajotavasta johtuen kytkeydy, vai se, että sen annetaan hyvällä lumialustalla joskus kytkeytyä ihan tarkoituksella.. - En tiedä.
No kai se varovastikin ajaen kytkeytyy kuitenkin..
Re: Haldex
Mielenkiintoinen keskustelu kuvineen XVD ongelmista Ruotsista.
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... C3%A5d+9-5
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... C3%A5d+9-5
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Haldex
Kaikki autot joissa on haldex pitää unohtaa. Nimimerkillä 7500e remontin teettänyt...
Työmatka autona 9-5 3.0v6 TiD vector -01 (vai onkose -02??)
Sekä Useampi mitsubishi.... Huvina ja käytössä
Sekä Useampi mitsubishi.... Huvina ja käytössä
Re: Haldex
Niin ja toisaalta kyllä kai auton kaikkien osien tulee kestää se voima ja käyttö johon auto on suunniteltu ja vaikka toistuvaa kunnon runttaamistakin. Jos ei kymmeniä, niin yli 10 vuotta.
Ei se voi olla niinkään, että kaasupoljinta pitää käyttää höyhenellä, jos autoa on myyty 300 hv tehoisena. Ei kai näitä Haldexeja kuitenkaan ole Saabissakaan kuin yhtä mallia.
Ei se voi olla niinkään, että kaasupoljinta pitää käyttää höyhenellä, jos autoa on myyty 300 hv tehoisena. Ei kai näitä Haldexeja kuitenkaan ole Saabissakaan kuin yhtä mallia.
Re: Haldex
Kyllä tuo nelivetojärjestelmän kestävyys vähän hirvittää itseäkin, autossa kun on kuitenkin voimaa ihan kohtuudella. Muun merkkisissä haldex-vehkeissä on ollut ainakin tuttavilla jossain määrin ongelmia, toisaalta onpa nuo toisaalta kestäneet joillakin ihan hyvinkin. Itsehän kestävyyden eteen ei voi tehdä kuin kaksi asiaa: vaihtaa öljyjä tiuhaan ja välttää turhaa revittelyä. Mutta eipä tuo auto juuri houkuttelekaan revittelyyn pikkunopeuksilla, on se sen verran iso rötkylä ja ainakin minun mielestäni jotenkin kankea kaupunkipyörityksessä verrattuna vanhan mallin ysivitoseen.
Matti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28
Re: Haldex
Saabissa Haldex 4. On turha verrata aiempia kehitysversioita. Ainakin Haldexin kakkosessa oli isoja ongelmia. En sano ettei tässäkin vois olla, mutta järjestelmä on kehittynyt siitä.MattiR kirjoitti:Kyllä tuo nelivetojärjestelmän kestävyys vähän hirvittää itseäkin, autossa kun on kuitenkin voimaa ihan kohtuudella. Muun merkkisissä haldex-vehkeissä on ollut ainakin tuttavilla jossain määrin ongelmia, toisaalta onpa nuo toisaalta kestäneet joillakin ihan hyvinkin. Itsehän kestävyyden eteen ei voi tehdä kuin kaksi asiaa: vaihtaa öljyjä tiuhaan ja välttää turhaa revittelyä. Mutta eipä tuo auto juuri houkuttelekaan revittelyyn pikkunopeuksilla, on se sen verran iso rötkylä ja ainakin minun mielestäni jotenkin kankea kaupunkipyörityksessä verrattuna vanhan mallin ysivitoseen.
Toinen juttu Saabissa veto suhde 90/10. Eli normaalisti takana 10% ja lisää sitä mukaan kun tarvitsee. Se miten lisäys tehdään(Elsd) ja miten maksimi suhde(etu/taka esim. xx/xx?) on riippuu siitä miten järjestelmä sovitettu autoon ja millä asetuksilla.
Järjestelmän etu muihin järjestelmiin joissa on normaalisti veto pelkästään etupyörillä ja lisää tarpeen mukaan taakse on, että ne ei ehdi reagoida liukkauteen riittävän ajoissa ja joutuu lisäämään takapyörille enemmän vetoa, kuin ns reaaliaikainen järjestelmä. Näin ollen neliveto kuormittuu raskaammin käytössä ja ajotuntuma on huonompi. Liukkaalle paras on tietysti jatkuva vetoinen neliveto, mutta polttoaineen kulutuksen lisäys on aika iso(esim.Saab 2.0 Ttid 5,4l/100km maantie. Veikkaan, että litra vähintään tulisisi lisää ns. perinteisenä 50/50 nelivetona).
Saabissa järjestelmässä 20 anturia, jotka lukevat tietoa 100 kertaa sekunnissa. Pelkkä lause autossani on neliveto ei tarkoita samaa kaikissa autoissa vaan järjestelmän sovittaminen autoon ratkaisee. Lisäksi yhteistoiminta ajonvaukautuksen kanssa on iso asia.
Oma havaintoni on(vajaa 3v), että järjestelmä toimii hyvin ja normaalissa lumisissa talvioloissa ei takapyörille juurikaan lisätä vetoa(10% lisäksi) vaan hyvä ellei jopa loistava alusta ja ajo-ominaisuudet tekee sen, että neliveto ei juurikaan kuormitu.
Keskusteluissa on ilmennyt, että isoimmalla koneella varustetut(300 hv V6) saa lähtiessä sutimaan, mutta omalla 2.0 Ttid koneella en havainnu samaa viivettä reagoinnissa.
Re: Haldex
Saabin nelivedossahan on periaatteessa Torsen systeemi aivan kuten audissakin, erona kuitenkin se, että tämä on sovitettu Haldex eLSD ja ne vaikeudet mitkä saab verstas tuntee ovat lähtöisin täältä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Haldex
Joo, onhan se niinkuin Torsen, muttei sinnepäinkään...core2 kirjoitti:Saabin nelivedossahan on periaatteessa Torsen systeemi aivan kuten audissakin, erona kuitenkin se, että tämä on sovitettu Haldex eLSD ja ne vaikeudet mitkä saab verstas tuntee ovat lähtöisin täältä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28
Re: Haldex
Audeissa on molempia Haldex:n ja Torsenin nelivetoja.core2 kirjoitti:Saabin nelivedossahan on periaatteessa Torsen systeemi aivan kuten audissakin, erona kuitenkin se, että tämä on sovitettu Haldex eLSD ja ne vaikeudet mitkä saab verstas tuntee ovat lähtöisin täältä.
Saabissa Haldex 4. Jos oikein muistan kaikissa myös 9-3 2008 lähtien Haldex 4.
Haldex 4:ssa ns. lifetime öljyt. Eli ei tarvis valmistajan mukaan vaihtaa, mutta nykyään suositellaan kyllä öljyjen vaihtoa silti.
Torsenissa ei vaadita mitään huoltoja.