Check Radiator Level

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

En ole vielä projektitopicciakaan ehtinyt tehdä mutta aloitetaas tässä osiossa käytännönläheisellä asialla johon ei oikein etsillä löytynyt täysin vastaavia juttuja. 9000 CDE 2.3 täyspaineautomaatti MY96, kansiremontti tehty 2010 Tammer-Dieselillä kaikkine hiomisineen, tosin kuitissa mainittiin ainakin kannenpulttien kohdalla tarkenteena SAAB 9-3 2.0.

Check Radiator (level on pimeänä :) ) ilmestyy ajoittain ajaessa mittaristoon ja sammuu taas. Ny aamulla yön seisonnan jäljiltä paisuntasäiliön korkkia avatessa pieni suhahdus, nestetaso melkolailla maxissa (paha sanoa kun säiliö niin ryönäinen kansiremontin jäljiltä kuten satkussakin). Ajelin about 15 kilsaa töihin keskimäärin kuuttakymppiä, viimeisen parin kilsan aikana alkoi check radiator taas ilmestymään jarruttaessa tms. korin heilahtaessa ja viimeiset puoli kilometriä paloi koko ajan. Sitten auto seisoi kaksi tuntia kadun varressa, pistin virrat päälle ja jäi testin jälkeen edelleen palamaan, avasin paisuntasäiliön ja sieltä sihahti reilusti painetta pihalle, nestepinta suunnilleen min-max-puolivälissä. Suljin korkin, check radiator sammunut, käynnistin ja kaasuttelin hetken, sammutin, ja korkista lähti taas samanlainen pieni suhahdus kuten "normaalisti".

Öljyt ja öljykorkki puhtaita, jäähdytysneste likaista ja hieman haisevaa kuten satkussakin (siinäkään paisuntasäiliötä ei ole putsattu kansiremontin jälkeen) mutta korkki täysin puhdas toisin kuin satkussa, ja helisee heiluttaessa, liekö hyvä vai huono. Lämpömittari pysyy tasaisesti hieman keskitason alla (ruuvit kiristämättä) ja liikkuu hieman termarin auetessa kuten normaalia. Ikkunat eivät huurru, pakoputkesta ei tule ylimääräistä sauhua. Mitään muutakaan erikoista ei ole vikavaloa ja paisaria lukuunottamatta.

Siispä veikkauksia tämän aiheuttajasta otetaan vastaan. :D Öljyt (moottori+vaihteisto) ja jäähdytysnesteet on kyllä tarkoitus vaihtaa pikimmiten joka tapauksessa. Jos joku haluaa avustaa vaikkapa tallillaan kohtuukorvausta vastaan (etanolisoftakin pitäisi varmaan jossain vaiheessa pistää :) ) niin tarjouksia tulemaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei siellä paisuntasäiliön korkissa pitäisi mitään irtonaista helisevää olla. Korkin saa purettua ja putsattua korkissa olevat venttiilit. Tässä kuvassa toinen venttiili vielä purkamatta:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Milläs nuo sisuskalut saa sieltä pois? Kiertämällä, vääntämällä tms?
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tulipa tuota korkkia tarkkailtua enemmän ja musta keskiosa on kokonaisuudessaan irtonaisena ulkokuoren (tämänikäisessä keltainen) "välissä", ihan kuin koko sisäpuoli olisi kutistunut tai vaihtoehtoisesti tuo tiivisterengas(?) puuttuisi. Purkumekanismi oli äkkiä tarkasteltuna tosiaan sen verran pimennossa että vedin johtopäätökset, ajoin marmoritiskille, kysyin, pitäisikö korkissa sisäosan liikkua mihinkään suuntaan, vastaus: kyllä sen pitäisi olla ihan tiiviisti paikallaan -> uusi korkki tilaukseen, saapuu perjantaina. Ei ollut ihan halpa, mutta jos tulee tuolla kuntoon niin on jok'ikisen sentin arvoinen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja jus »

Korkin sisäosan saa pois, kun ensin kampeaa kumitiivisteen ylös sieltä pohjalta.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Oli kovasti rauhallista pari päivää kunnes tänään alkuillasta pamahti taas tuttu teksti estradille, vilkkui välillä päälle ja pois, ja paisuntasäiliöstä työntyi nestettä pihalle kohtuureilu määrä. Kunhan kone oli jäähtynyt, otin vanhan korkin pois, täytin uudella jäähdytysneste-vesi-cocktaililla max-tasoon ja käyttelin lämpimäksi. Ilmeisesti ei ollut ihan koko säiliö ehtinyt tyhjentymään kun flektikin ehti päälle ja taso pysyi siinä mihin sen täytin. Kävin vielä pienellä koeajollakin vaihtelevia teitä eikä tietenkään tälläkään matkalla teksti ilmaantunut takaisin tai nestettä kadonnut tai tulvinut.

Olisiko tukkeutunut korkki aiheuttanut painetta niin paljon että vesi on tullut sen kautta pihalle, ja painanut anturiakin välillä kiinni? Lämpömittarin viisarin roikkumista kattellessa mietin miten erotan tuosta löysä ruuvi -efektin ja mahdollisen huonon termostaatin, joten pistin ilmastoinnin HI:lle minuutiksi, eikä tullut juurikaan hiki vaikka ulkonakin on 15 astetta. Voisiko termarikin aiheuttaa tätä, satkussahan se posautti lopulta ylävesiletkun (joka btw ei ollut kova missään vaiheessa kun kokeilin) mutta siihen liittyi myös toimimaton flekti. Jäähdytin on hyväkuntoisen näköinen, flekti käy normaalintuntuisin intervallein.

Noh, jos kyse oli vain korkista niin sehän ilmenee siten ettei mitään enää tapahdu. Näkeekö jäähdytysnesteen lämpötilan (aka. termarin aukeamislämpötilan) obd-portin kautta tms?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja jus »

Paisuntasäiliössä on koho, jossa on magneetti. Magneetti ohjaa paisuntasäiliössä olevaa anturia (reed-kytkin). Aika kaukaa haettua, että jäähdytysjärjestelmän paine voisi vaikuttaa anturiin muuten kuin nestepinnan korkeuden muuttumisen kautta.

Jos korkki falskaa ja painetta on liian vähän, nesteet voi kuplia kannessa ja kehittää järjestelmään ilmaa. Ilma järjestelmässä voi aiheuttaa nestepinnan korkeuden ei-toivottua vaihtelua. Jos lisäksi on asennettu vääränlainen termostaatti tai oikeanlainen ilmanippelillä oleva väärään asentoon, ilma ei poistu järjestelmästä itsekseen, kuten kuuluisi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No tuo kuulostaa jo kovasti loogisemmalta. Pitääpä ny ainakin seurailla tilannetta, korkki on nyt todennäköisesti toimiva (ellei ole heti uutena hajalla), termarin tilanne pitäisi varmistaa seuraavana.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja jos ei tule lämmintä lämppäriltä, voi vika olla vääräs termaris. Motonetistä ku haet, niin ei tartte 20 asteen pakkasellakaan kauaa paikallaan käydä ku loppuu jo puhti. Näillä "kesäkeleillä" ei varmaa mene viittäkää minuuttia...

Jus senki selitti josain ketjus eli väärän mittanen termari, joka sulkee lämppärin kierron liian hanakasti tms... Eli termari sit marmorilta.

Ei mitenkää vittuillen, mut on sit aika naminamia sen vaihto ku vertaa og-satkuun ;) Ei mitää ylitsepääsemätöntä, mut ihan hanurista silti. Tyyny venakopan päälle ja nelinkontin konehuoneeseen pyllistelemään.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nii ja ennen lämmitystehon ihmettelyä nii kai oot kalibroinu acc:n? Eli vasen ylänurkka ja oikee alanurkka pohjaan, niin ruksuttelee läpät läpi...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kalibrointikin tuli tänään, tai siis eilen tehtyä kun olin lueskellut käyttöohjekirjasta mitä kaikkea ACC:n nappuloilla voi tehdä. Näytti heti nollaa, kävi oikean rivin ledit läpi ja sitten aurinko häikäisi näytön juuri kun kalibrointi oli valmis joten nyt en tiedä tuliko siihen jotain numeroa... Ihan oikein tuntuu ilmansuuntaus toimivan kyllä. Pitää huomenna kokeilla vielä uudestaan. Lämpöä kyllä tuli hi-asennossa mutta uskoisin että sitä pitäisi tulla enemmän kuin vain käteen lämpimältä tuntuvasti.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ny on ilmastoinnin kalibrointia kokeiltu uudestaan huolellisemmin pariinkin kertaan, jälleen tuli heti aluksi näyttöön nolla, sitten rupesi käymään ledejä läpi ja jo tässä vaiheessa lämpötila palasi näytölle, sitten lopuksi palasi automaatin valitsemaan puhallusasentoon. Käyttöohjekirjan perusteella sen pitäisi periaatteessa näyttää nollaa koko tuon homman ajan, mutta kyllä tuokin minut vakuuttaa. :D

Ja sitten lämpöasiaan, tulipa tehtyä eilen pieni lapsus. :mrgreen: Kun pistää lämpötilapuhalluksen HI:lle, automatiikka järkevästi säätää puhalluksen ensisijaisesti tuulilasille ja jaloille ja naamaventtiileille tulee vain jotain pientä ylijäämää. Kun pistin tämän tällä kertaa merkille ja siirsin puhalluksen naamaventtiileille niin johan rupesi käsi palamaan. :D Muutaman minuutin ajelin lämmöt ja puhallus täysillä, eikä lämmöntulo loppunut, pikemminkin päinvastoin (ulkolämpötila ~17). Lämpömittarista kyllä tulkitsin (mitä siitä nyt selvää saa kun roikkuu pirulainen) että olisi sukeltanut hieman lähemmäs alalaitaa tuona aikana, mutta paha siitä on mitään varmaa sanoa ennen kuin on ruuvit kiristetty. Jos jollain techniikkalaitteella saisi koneen lämpöjä seurattua reaaliajassa niin voisi vetää tukevampia johtopäätöksiä.

Check radiator on sammunut kiltisti eikä nesteitä ole tulvinut tai katoillut mihinkään korkin vaihtamisen jälkeen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:Lämpömittarin viisarin roikkumista kattellessa mietin miten erotan tuosta löysä ruuvi -efektin ja mahdollisen huonon termostaatin, joten pistin ilmastoinnin HI:lle minuutiksi, eikä tullut juurikaan hiki vaikka ulkonakin on 15 astetta.
Roikkuvan mittarin tunnistaa siitä, että se tokenee kiristämällä mittarin ruuvit - tai ei tokene, jos se ei ollutkaan (ainoa) vika.

Vuotavan termarin tunnistaa siitä, että ylävesiletku lämpiää jo moottorin lämmetessä eikä vasta termarin auetessa.

Rikkinäisen lämpöanturin tunnistaa siitä, että kun mittari on tarkistettu/korjattu ja termari toimii oikein, mittari roikkuu edelleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ylävesiletku pysyy kylmänä kunnes termari aukeaa jolloin muuttuu kuumaksi. On siis ainakin mahdollisuus että termostaatti on vielä pelissä mukana.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Check Radiator Level

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuolta projektiketjusta voi tarkistaa uusimmat kuulumiset. Auto on nyt paikallisella Tervashongalla jossa tutkivat huomenna, oma teoria on tämä:
jus kirjoitti:Jos lisäksi on asennettu vääränlainen termostaatti tai oikeanlainen ilmanippelillä oleva väärään asentoon, ilma ei poistu järjestelmästä itsekseen, kuten kuuluisi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin