9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Osaisiko kukaan neuvoa missä olisi vika. Vaihdoin turbon autoon jonka ostin tutulta joka oli jäänyt isomman turbon tullessa ylimääräiseksi jonka sanoi olevan täysin kunnossa ja välyyksiä ei ollut. Turbo kuitenkin vaihdon jälkeen sakkaa ja muutamanviikon ajan päästä rupes kiihdyttäessä aina nykimään tosi paljon

#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Bypassin letkut/putket väärin tai ite vena rikki, jos sakkaa
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Letkut on kyllä oikein kun valokuvat otin enneku purin ja kasauksessa katoin et varmasti menee oikein. Täytyykin sitten hommata uusi vena ja kokeilla jos sakkaaminen asettuisi.KAPU2 kirjoitti:Bypassin letkut/putket väärin tai ite vena rikki, jos sakkaa
Tosin olisi kyllä kaverilla ylimääräsenä Aeron turbo joka on ruennut vähän kutitteleen persuuksissa.
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Letkujen kunto ?
Ja tietysti Evappi hässäkät jo poistettu ja tulppailtu tulevaisuuden vikapaikkojen minimoimiseksi ?
Ja tietysti Evappi hässäkät jo poistettu ja tulppailtu tulevaisuuden vikapaikkojen minimoimiseksi ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Missä tilanteessa se sakkaa? Painetta tuottaessa, vaiko ainoastaan kaasua ylös nostaessa?
Ja onko kyseessä siis saabin alkuperäinen mitsu tai garret tai joku vakiota isompi, joka vaihtui vielä isompaan?
Ja onko kyseessä siis saabin alkuperäinen mitsu tai garret tai joku vakiota isompi, joka vaihtui vielä isompaan?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
OT: lukihäiriöinen lukee: "Vaihdoin turbon autoon jonka ostin tutulta joka oli jäänyt isomman turbon tullessa ylimääräiseksi jonka sanoi olevan täysin kunnossa ja välyyksiä ei ollut. "
Turbo vaihtui tutulta ostettuun autoon
Tuttu oli jäänyt ylimääräiseksi
Turbo siis kunnossa, ei välyksiä
Pahoittelen lukemaani
Turbo vaihtui tutulta ostettuun autoon
Tuttu oli jäänyt ylimääräiseksi
Turbo siis kunnossa, ei välyksiä
Pahoittelen lukemaani
9-3 TiDS Vector Sport Wagon M6 2008
Trunk Monkey
Trunk Monkey
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Se isompi turbo, johon tuttu vaihtui oli kaiketi välyksetön, mutta tuosta toisesta ei ole varmuutta. Siis se mikä meni vaihtokaupassa tutun autoon. Piru raamattua jne..JiiK kirjoitti:
Turbo vaihtui tutulta ostettuun autoon
Tuttu oli jäänyt ylimääräiseksi
Turbo siis kunnossa, ei välyksiä
Pahoittelen lukemaani
ex-9-5 2.0t '00
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Pointti: hankalaa neuvoa
9-3 TiDS Vector Sport Wagon M6 2008
Trunk Monkey
Trunk Monkey
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Ihan vakio garret:in vaihdoin mikä olikin paikalla. sen jälkeen toimi täysin moitteetta joksikin aikaa ja rupesi sakkaamaan ainakun päästää kaasun kierroksilla kun kierroksilla ja nykimään 2000-3000rpm kohilla jonka jälkeen taas vetää hyvin.Coltti kirjoitti:Missä tilanteessa se sakkaa? Painetta tuottaessa, vaiko ainoastaan kaasua ylös nostaessa?
Ja onko kyseessä siis saabin alkuperäinen mitsu tai garret tai joku vakiota isompi, joka vaihtui vielä isompaan?
Nyt on vaihdettu kaikki vähänki murentuneet letkut bypassi ja kokeilin mangneettiventiilin jotain letkukikkaa mistä luin täältä saabfoorumilta ja teki silti tuota nytkytystä 2000-3000rpm kohdilla.
Ja pahoitteluni jos joutuu lukemaan tekstejäni pariinkin otteeseen ennenkun tajuaa.
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Tulpat ?
Onko ajeltu viinalla ? >> suuttimet tukossa....
Onko ajeltu viinalla ? >> suuttimet tukossa....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Tulpatkin vaihdoin juuri eikä auttanut. Eikä ole ajettu viinallakaan kun ei ole biosoftaa vielä tullu hommattua. Btw, ei kenelläkään olisi tiedossa kuka jyväskylän alueella laittais biosoftaa hyvään hintaan?Fakiiri kirjoitti:Tulpat ?
Onko ajeltu viinalla ? >> suuttimet tukossa....
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Kyllä tuo nykiminen spoolialueella kuulostaa ympärpyöreästi luettuna sytytyshäiriöiltä nyt kun ahdin tuottaakin taas painetta pitkästä aikaa. Onko tulpat minkälaiset ja minkä ikäiset ? Pystytkö sytytyskasettia lainaamaan kokeilua varten.
Sakkausilmiötä en rehellisesti sanoen ymmärrä mitä tarkoitat ellei se nyt jo poistunut kun olet käynyt alipaineletkut, bypassin magneettiventtiilin ja bypassin itsessään läpi että ovat ehjiä.
Jos sieltä ei softaajaa löydy niin ota yhteyttä tännepäin.
Sakkausilmiötä en rehellisesti sanoen ymmärrä mitä tarkoitat ellei se nyt jo poistunut kun olet käynyt alipaineletkut, bypassin magneettiventtiilin ja bypassin itsessään läpi että ovat ehjiä.
Jos sieltä ei softaajaa löydy niin ota yhteyttä tännepäin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
kaasun nostaessa kuuluu siis tän tyylinen pumppaava ääni?
https://www.youtube.com/watch?v=qaAcxPl-b_Q
Kato että bypassiin menee pieni alipaineletku ja että sama letku menee myös imusarjaan/tulipellissä olevaan venttiilin ja siitä imusarjaan, eikä letkut ole hapertunut rikki mistään kohdasta.
Koita myös laittaa siihen bypassin pikkuletkun paikkaan pieni letkunpätkä kiinni ja imase siitä. Pitää vetää alipaineelle ja pysyä. Ilmaa ei saa tulla läpi.
Näillä konsteilla on todettu että bypass on suurinpiirtein ehjä ja sen ohjauskin toimii.
https://www.youtube.com/watch?v=qaAcxPl-b_Q
Kato että bypassiin menee pieni alipaineletku ja että sama letku menee myös imusarjaan/tulipellissä olevaan venttiilin ja siitä imusarjaan, eikä letkut ole hapertunut rikki mistään kohdasta.
Koita myös laittaa siihen bypassin pikkuletkun paikkaan pieni letkunpätkä kiinni ja imase siitä. Pitää vetää alipaineelle ja pysyä. Ilmaa ei saa tulla läpi.
Näillä konsteilla on todettu että bypass on suurinpiirtein ehjä ja sen ohjauskin toimii.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Coltti kirjoitti:kaasun nostaessa kuuluu siis tän tyylinen pumppaava ääni?
https://www.youtube.com/watch?v=qaAcxPl-b_Q
Kato että bypassiin menee pieni alipaineletku ja että sama letku menee myös imusarjaan/tulipellissä olevaan venttiilin ja siitä imusarjaan, eikä letkut ole hapertunut rikki mistään kohdasta.
Koita myös laittaa siihen bypassin pikkuletkun paikkaan pieni letkunpätkä kiinni ja imase siitä. Pitää vetää alipaineelle ja pysyä. Ilmaa ei saa tulla läpi.
Näillä konsteilla on todettu että bypass on suurinpiirtein ehjä ja sen ohjauskin toimii.
Juuri tuollaista ääntä pitää. Vai kuuluuko pitää ihan tuommoista ääntän? Kun ihmiset tulee kyselee et mikse sakkaa ja mite vakioturbo voi tollei pihahtaa.
kyseiset letkut katsottu ja se bypassi vaihdettu uuteen ja tekee silti sitä. Mutta täytyypi kokeilla tuota imaisujuttua kuitenkin varmuuden vuoksi.
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
-
nugge
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-5 Turbo Saab vm-01 sakkaa ja nykii
Minkä ahtimen sä siis sinne laitoit? Mitsun?
Ahtimen SAA pitämään tollast ääntä jos tulppaa bypassin (sakkaamaan).Ääni tulee siitä että ahtopaine lyö takaisin ahtimen kompurasiipiin sen pyöriessä parhaimillaan yli 100k rpm ja hidastaa sitä kun taas bypassin idea on työntää se paine ennen ahdinta niin että se ei hidastais (sakkais) sitä...
Tarpeeks kauan kun sakkaa niin sanoo kompurasiivet moikka.
Ahtimen SAA pitämään tollast ääntä jos tulppaa bypassin (sakkaamaan).Ääni tulee siitä että ahtopaine lyö takaisin ahtimen kompurasiipiin sen pyöriessä parhaimillaan yli 100k rpm ja hidastaa sitä kun taas bypassin idea on työntää se paine ennen ahdinta niin että se ei hidastais (sakkais) sitä...
Tarpeeks kauan kun sakkaa niin sanoo kompurasiivet moikka.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ