Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Moi! ajattelin päivittää tänne jo tehtyjä pikku tuunauksia ja ajatelmia omasta kulkineesta..tonnaria yritetään päivittää nätimpään suuntaan(ainakin omasta mielestä ) ja tekniikkaa kehittää,mutta lompakon nyörit on duunarilla tiukalla..joten voisin kutsua tätä sit projektiksi..vaikka käyttöautona tosin palvelee..
Kaikista muutoksista ja työvaiheista ei ole kuvia tullutkaan otettua vuosien varrella mutta koitetaan jatkossa napsia jos jotain saa jalosteltua..
alunperin matalapaineisena palvellut +300tkm ajettuna tämän ostin 2012.Syksy meni ja kun ahdettu saab tuli ostettu niin V6:sen jälkeen oli selvää että voimaa olisi saatavilla helpoilla muutoksilla..Näin sit stage1 muutos tuli 2013 ja hauskaa oli kaikki 4 päivää kun kytkin alkoi luistamaan..
Matalapaineisen orkkis pikkukykä ja +300tkm käyttöä antoi merkit ilmaan että jotain voisi tehdä..Vaihtoon meni vauhtis ja tilalle 240mm asetelma 228mm levyllä. samalla korjaussarja kytkin sylinterille.
Kytkin alkoi pitämään ja mukavaa oli taas vähän aikaa..lisää voimaa piti taas saada..seuraavaksi tehtiin omavalmiste 3"db ja 3"-2.5" putkisto yhdellä simonssin takavaimentimella,katti on mallia korvausputki.
sit lisättiin ahtopyyntiä kun hengitys parantui..näin saatiin stage3.
Alusta tuli laitettua kesällä 2013 malliltaan GE-Motorsport joka madaltaa 60/40mm,jämäkkä ja hyvä setti..tuossa kuva talvirenkailla:
Ja paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi vanhat tarrat niin ne oli pakko laittaa oviin ja takaikkunaan
sitten hommailtiin aluvannetta kun halvalla sai..
Sitten näkymä oli tälläinen:
VR:n vaunuvihreällä tuli päällystettyä nuo jarrusatulat samalla..eli ruosteet piiloon.
Näillä mentiin taas tovi,sitten myydään osiossa oli edullisesti mitsun tdo4-15G#6 ahdin ja green giantsit 465cc suuttimet,T25 garrett myytiin eteenpäin ja laitettiin "isompi" ahdin tilalle ja softaa muokattiin sopivaksi..
Hieman hengitys parani yläkierroksille ja näillä on pärjätty toistaiseksi ihan hyvin..
Cuuleri vaihtui talvella Forge merkkiseen speedpartsilta ostettuun mallikohtaiseen,jonka foorumin kautta hommasin,mukava parannus sekin,ahtoilmat pysyy kurissa..eli tuollainen: http://shop.speedparts.se/en/prod/9000- ... 10590.html ja letkusetti päälle.
Sen seurauksena tilasin uuden laajakaista seosmittarin,uusimmalla 4.9 bosch lambda-anturilla jotta kokoonpanosta voisi softata löysät pois.. se on mallia tämä: http://www.aircooled.fi/tuote/747/laaja ... a-prosport
TTH:n kanssa tuota softaa yksi sunnuntai reviteltiin ja nyt ois seoksetkin paremmat ja hieman virkeämpi ajoltaan,kiitän siitä..
Muuten moottori saa olla toistaiseksi samalla kokoonpanolla,tosin kesällä nyt menee kannentiiviste vaihtoon ja katsotaan mitä siihen kanteen tarvitsee samalla tehdä..yritetään alkaa säästämään uutta ahdinta,suuttimia,bensapumppua ja kytkintä varten..huh huh..pilkut siirtyy nollien edessä..
Otetaan lisää kuvia kun edistytään..Niin nuo jubin 2-väri penkit tuli Saba90:ltä haettua ja ne asentelin paikalleen:
takajakkarat:
Mukavat jakkarat ja toimivat sähkösäädöt muistilla niin mikä ettei..aina ne perus plyyshit voittaa vaikkei ilmastointia löydykään..
Myös vanha muovipintainen ratti tuli päivitettyä nahkaiseen malliin,pito parempi ja ulkonäkö.."trionic 5 inside" tarrat löysi paikkansa konepellin reunoista,jotka tarkkanäköinen saattaa pongata kuvista..tuollaiset löytyy esim. täältä: http://eteippi.fi/shop/Saab/Trionic5inside01
Xsenonit laittelin yli vuosi sitten ja vieläkin pelaa halvin sarja mikä sillä hetkellä löytyi tarjoustalosta..
ai niin ja nyt kun on täyspaineinen niin uusi merkkikin löytyi maskiin
Tuossa vielä pari fiilistely kuvaa tänään otettu,vahattuna tietysti..
Kaikista muutoksista ja työvaiheista ei ole kuvia tullutkaan otettua vuosien varrella mutta koitetaan jatkossa napsia jos jotain saa jalosteltua..
alunperin matalapaineisena palvellut +300tkm ajettuna tämän ostin 2012.Syksy meni ja kun ahdettu saab tuli ostettu niin V6:sen jälkeen oli selvää että voimaa olisi saatavilla helpoilla muutoksilla..Näin sit stage1 muutos tuli 2013 ja hauskaa oli kaikki 4 päivää kun kytkin alkoi luistamaan..
Matalapaineisen orkkis pikkukykä ja +300tkm käyttöä antoi merkit ilmaan että jotain voisi tehdä..Vaihtoon meni vauhtis ja tilalle 240mm asetelma 228mm levyllä. samalla korjaussarja kytkin sylinterille.
Kytkin alkoi pitämään ja mukavaa oli taas vähän aikaa..lisää voimaa piti taas saada..seuraavaksi tehtiin omavalmiste 3"db ja 3"-2.5" putkisto yhdellä simonssin takavaimentimella,katti on mallia korvausputki.
sit lisättiin ahtopyyntiä kun hengitys parantui..näin saatiin stage3.
Alusta tuli laitettua kesällä 2013 malliltaan GE-Motorsport joka madaltaa 60/40mm,jämäkkä ja hyvä setti..tuossa kuva talvirenkailla:
Ja paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi vanhat tarrat niin ne oli pakko laittaa oviin ja takaikkunaan
sitten hommailtiin aluvannetta kun halvalla sai..
Sitten näkymä oli tälläinen:
VR:n vaunuvihreällä tuli päällystettyä nuo jarrusatulat samalla..eli ruosteet piiloon.
Näillä mentiin taas tovi,sitten myydään osiossa oli edullisesti mitsun tdo4-15G#6 ahdin ja green giantsit 465cc suuttimet,T25 garrett myytiin eteenpäin ja laitettiin "isompi" ahdin tilalle ja softaa muokattiin sopivaksi..
Hieman hengitys parani yläkierroksille ja näillä on pärjätty toistaiseksi ihan hyvin..
Cuuleri vaihtui talvella Forge merkkiseen speedpartsilta ostettuun mallikohtaiseen,jonka foorumin kautta hommasin,mukava parannus sekin,ahtoilmat pysyy kurissa..eli tuollainen: http://shop.speedparts.se/en/prod/9000- ... 10590.html ja letkusetti päälle.
Sen seurauksena tilasin uuden laajakaista seosmittarin,uusimmalla 4.9 bosch lambda-anturilla jotta kokoonpanosta voisi softata löysät pois.. se on mallia tämä: http://www.aircooled.fi/tuote/747/laaja ... a-prosport
TTH:n kanssa tuota softaa yksi sunnuntai reviteltiin ja nyt ois seoksetkin paremmat ja hieman virkeämpi ajoltaan,kiitän siitä..
Muuten moottori saa olla toistaiseksi samalla kokoonpanolla,tosin kesällä nyt menee kannentiiviste vaihtoon ja katsotaan mitä siihen kanteen tarvitsee samalla tehdä..yritetään alkaa säästämään uutta ahdinta,suuttimia,bensapumppua ja kytkintä varten..huh huh..pilkut siirtyy nollien edessä..
Otetaan lisää kuvia kun edistytään..Niin nuo jubin 2-väri penkit tuli Saba90:ltä haettua ja ne asentelin paikalleen:
takajakkarat:
Mukavat jakkarat ja toimivat sähkösäädöt muistilla niin mikä ettei..aina ne perus plyyshit voittaa vaikkei ilmastointia löydykään..
Myös vanha muovipintainen ratti tuli päivitettyä nahkaiseen malliin,pito parempi ja ulkonäkö.."trionic 5 inside" tarrat löysi paikkansa konepellin reunoista,jotka tarkkanäköinen saattaa pongata kuvista..tuollaiset löytyy esim. täältä: http://eteippi.fi/shop/Saab/Trionic5inside01
Xsenonit laittelin yli vuosi sitten ja vieläkin pelaa halvin sarja mikä sillä hetkellä löytyi tarjoustalosta..
ai niin ja nyt kun on täyspaineinen niin uusi merkkikin löytyi maskiin
Tuossa vielä pari fiilistely kuvaa tänään otettu,vahattuna tietysti..
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 14:32. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 173
- Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
- Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Siisti tonnari on ja tullut pari kertaa nähtyä livenäkii
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Hyvä että kelpas penkit
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Kyllä kelpasi! eikä nuo takapenkit ollut edes paha asentaa,muutaman kulmaraudan viritteli ja sai käymään vanhoihin reikiin vielä..puoli tuntia jopa tuhrasin aikaa..etupenkithän oli plug-and-play. Jopa penkinlämmittimiä kerkesin testaamaan kun oli vielä kelit kylmät silloin..kuskin penkin grilliä en saanut lämpenemään..ei kyllä vanhassakaan lämmennyt et voihan se olla kytkin rikki..pitää kokeilla ristiin toisen kytkimellä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Tuollaisia työkaluja käyttelin tänään..
ja lopputuloksena putsari tuli kaikkien oravien ja pikkulintujen kaveriks tuohon
Ilmansuodatin pöntön pyöräkotelosta kaivelin pois ja siitä muokkasin imutorvea ja vanhan välijäähdyttimen letkuja käyttäen putkiston mikä käy orkkis imutorveen..onhan se vähän aralla paikalla ja vaikea putsata/öljytä mut ei se mitään,kivan näköinen ja omalla vastuulla..
ja lopputuloksena putsari tuli kaikkien oravien ja pikkulintujen kaveriks tuohon
Ilmansuodatin pöntön pyöräkotelosta kaivelin pois ja siitä muokkasin imutorvea ja vanhan välijäähdyttimen letkuja käyttäen putkiston mikä käy orkkis imutorveen..onhan se vähän aralla paikalla ja vaikea putsata/öljytä mut ei se mitään,kivan näköinen ja omalla vastuulla..
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Nätti tonnari. Mikä tuo väri on, mielestäni erittäin sopiva tonnariin.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Kiitän..kaipa se on se perus green mitä noihin on saanut..en tiedä onko muita vihreän sävyjä ollut saatavana..pikkaisen tummentui sävy kun olen pohja vahana käyttänyt autoglymin tätä: http://www.autoglym.fi/spree/products/2 ... 1381851709 ja sen päälle sit tuo: http://www.autoglym.fi/spree/products/2 ... 1381851074
Ihan hyvä lopputulos vaikkei nuo mitään ammattilais vahoja olekaan..
Ihan hyvä lopputulos vaikkei nuo mitään ammattilais vahoja olekaan..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Niin nyt en muista ulkoa mut varmaankin vaihtoehdot vihreään on:
-Scarabe Green 230
-Willow green 254
-Eucalyptus green 235
-Scarabe Green 230
-Willow green 254
-Eucalyptus green 235
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Löisin vetoa scarabeen puolesta. Värikoodin pitäisi vissiin löytyä kuskin oven karmista tai itse oven syrjästä body colourin perästä
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Ääni Scarabeelle, Eucalyptus tuo ei ainakaan ole. Ja kyllä, Scarabee on hemmetin komee väri.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Scarabe se oli,piti ihan tarkistaa ku jäi vaivaamaan.. trim colour on K16 mitä sit tarkoittaakaan..?
Ja sehän löytyi takaoven ilmanpainetaulukosta..
Ja sehän löytyi takaoven ilmanpainetaulukosta..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Trim colour on verhoilun väri.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
okei kiitti tiedosta,eli vanhojen penkkien verhoilu väri oli siis K16..löytyyhän sitä väriä vielä ovien verhoilusta..muuta eroa en noihin jubin ovipahveihin löytänyt..niin no takaoven pahveissa on kyllä puhallin moottorit kiinni..voikohan ne pelkät pahvien verhoilut vaihtaa? vai samalla vaivalla heittää halutessaan toiset pahvit..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Tuli viime viikolla kokeiltua tuota kannen jälkikiristystä jos olis auttanut ulkopuoliseen vuotoon..vedin järjestyksesä 1.60nm 2.90astetta, toinen puoli lopetti vuotamisen(jakopään puoli) mut toinen tihnuttaa edelleen öljyä ulospäin..ei kait se auta kun kesälomien aikaa repiä kansi irti..
Kylmänä tuo heittää sinipilveä ja kun pidempään pitää tyhjäkäyntiä..helposti vielä huomattavissa kun on melko suoraa hormia tuo putkisto..
Kait jonkinlainen yläpään tiivistesarja hommattava ja uudet kannenpultit,sit näkee tarkemmin mitä kanteen tarttee tehdä..helppohan se ois valmiiks kunnostettu kansi lyödä paikalleen mut ei noita tunnu jokapäivä olevan tarjolla myydään osiossa..
Kylmänä tuo heittää sinipilveä ja kun pidempään pitää tyhjäkäyntiä..helposti vielä huomattavissa kun on melko suoraa hormia tuo putkisto..
Kait jonkinlainen yläpään tiivistesarja hommattava ja uudet kannenpultit,sit näkee tarkemmin mitä kanteen tarttee tehdä..helppohan se ois valmiiks kunnostettu kansi lyödä paikalleen mut ei noita tunnu jokapäivä olevan tarjolla myydään osiossa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Ei ollutkaan ihan maailman paras patentti se keulalle vedetty ilmanotto..tai ideana ihan ok,mut toteutus kärsi kun kävin vähän "karstoja polttelemassa"..230km/h oli vauhtia ja outo pärinä kuului..siitä sit hölläilin ja pari vetoa otin niin ahtoi fuelcutille..piti sit nilkutella tallille ja miettiä mikä siellä porsi..kassu vai joku letku irti..
Vapari suodatin oli lähtenyt irti letkusta ja ahtoi sit nielun täydeltä "raakaa" ilmaa..eli sai kyllä ilmatilaa ja reilusti mut ei vaan ollut suodatusta välissä..
No kaikesta selvittiin säikähdyksellä ja ilmanotto on vedetty asiallisemmin,ei suoraan keulalle enää,mut hieman suojaan sinne orkkis suodatin kotelon tilalle..no joo..tälläistä tällä kertaa.
Vapari suodatin oli lähtenyt irti letkusta ja ahtoi sit nielun täydeltä "raakaa" ilmaa..eli sai kyllä ilmatilaa ja reilusti mut ei vaan ollut suodatusta välissä..
No kaikesta selvittiin säikähdyksellä ja ilmanotto on vedetty asiallisemmin,ei suoraan keulalle enää,mut hieman suojaan sinne orkkis suodatin kotelon tilalle..no joo..tälläistä tällä kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-