Vaihteisto öljy
Re: Vaihteisto öljy
80W90 oli omissa kokeissani liian jähmeää kovalla pakkasella. 75W- alkuiset on paljon livakampia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Vaihteisto öljy
Mistähän tuo alempana, nyt punaisella kirjoitettu tieto on peräisin? Mikä hajoaa, jos käyttää synteettisiä öljyjä? Onko tästä jollakulla omakohtaista kokemusta nin että voi vian johtaa aukottomasti synteettiseen öljyyn?
Synteettinen säästäis bensaa, siksi sitä haaveilen.
Synteettinen säästäis bensaa, siksi sitä haaveilen.
rr kirjoitti:Kyllä.Mvs kirjoitti:VAG-konsernin keltainen öljy?rr kirjoitti:Vaihdoin tuon Motonetin 75 Febi öljyn laatikkoon. Toimii erittäin hyvin.
Mobil Delvac XHP Transmission Oil 75W-80 on myös keltaista, mutta SAABin laatikko ei kestä synteettisiä aineita.
http://www.mobil.com/UK-English/Lubes/P ... 5W-80.aspx
Tämä saattaisi käydä:
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... 75w80.aspx
http://www.mobil.com/UK-English-LCW/hea ... 75w80.aspx#
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1096
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Vaihteisto öljy
Ostin joskus v.-89 SAAB 900i sedanin vm.-85, alta satatuhatta ajetun espanjaan uutena viedyn ja takaisin tuodun kulkineen. Siihen vaihdoin heti Shell TMO synteettisen moottoriöljyn vaihteistoon ja koneeseen. Ajelin sillä reilu satatuhatta normaaleja ajoja, arviolta 30-40 tuhatta teliakselista Matkaaja 560 ässä matkailuvaunua vetäen, eikä vaihteistossa ole vikaa vieläkään, vaihteet menee päälle rutisematta, muutenkin äänetön.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Vaihteisto öljy
Minusta ainakaan synteettinen ei mitenkään voi rikkoa vaihteistosta paikkoja. Esittäköön joku vikaantumismekanismin, jos sellainen varmaksi tiedetään.
Re: Vaihteisto öljy
Käsittääkseni ongelmat voivat olla tiivisteiden pitävyydessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Vaihteisto öljy
Laitetaan tähän kommenttia. Minä laitoin rempattuun lootaan synteettiset, eipä juuri muista tyyppiä mutta löytynee myös tästä topicista jostain. Tais olla Mobil VS200 tjms. Uudet alkup. tiivisteet laitettiin myös. Parin vuoden jälkeen alkoi tullatiivisteistä hieman tihkumalla. Johtuneeko tuo sitten öljyn tyypistä, eipä osaa sanoa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Vaihteisto öljy
2v nipussa ollut vaihteisto tihkuu oli öljy mitä tahansa, ainakin omien kokemuksieni mukaan.
Kumitiivisteistä jotkut sanoo että kumi voi kestää mineraaliöljyn mutta ei synteettistä. Yksi tällainen varma tapaus piti olla sitikan vanhan mallin jousipallo, ne vihreät.
C5:n alla (synteettinen hydraulineste) on nyt ollut 5v ja melkein 200tkm tuollainen kestämätön jousipallo ja hienosti toimii. Nämä on useimmiten essonbaarijuttuja. Ainut sotku, joka tosiaan tuhoaa normaalit nitriilikumitiivisteet, on jarruneste.
Kumitiivisteistä jotkut sanoo että kumi voi kestää mineraaliöljyn mutta ei synteettistä. Yksi tällainen varma tapaus piti olla sitikan vanhan mallin jousipallo, ne vihreät.
C5:n alla (synteettinen hydraulineste) on nyt ollut 5v ja melkein 200tkm tuollainen kestämätön jousipallo ja hienosti toimii. Nämä on useimmiten essonbaarijuttuja. Ainut sotku, joka tosiaan tuhoaa normaalit nitriilikumitiivisteet, on jarruneste.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 09:51
Re: Vaihteisto öljy
Pojasta kasvamassa uusi Saabisti ja hankki 900i vm.-92. Vaihteisto kaipaa varmaan uudet voiteet sisälle. Mittarissa 220000 km. Olisko ehkä Mobilube HD 80W-90, 85W-140 sopivaa tai Mobilube GX 80W-90, 140. Ymmärsinkö oikein ettei vaihteistossa ole lainkaan tyhjennys tulppaa vaan jonkin luukun kautta toimenpide suoritetaan. En ole päässyt vielä alle kunnolla katsomaan.http://foorumi.saabclub.fi/posting.php? ... 11&t=29467#
Re: Vaihteisto öljy
Ei ole roppua. Min oon tyhjentänyt imemällä, vaikka takakannen tiivistekin on varattuna, jos sitä kautta joskus laskisi vanhat öljyt pois. Imemällä kun tuntuu aina puolisen litraa jäävän tulematta.
Öljylaadusta tässäkin ketjussa löytyy montakymmentä sivua hyviä vaihtoehtoja
Itse olen joitakin satojatuhansia km käyttänyt 99/900 laatikoissa Nesteen GL5 75W:tä.
Öljylaadusta tässäkin ketjussa löytyy montakymmentä sivua hyviä vaihtoehtoja
Itse olen joitakin satojatuhansia km käyttänyt 99/900 laatikoissa Nesteen GL5 75W:tä.
Re: Vaihteisto öljy
tuo mobil gx 80w90 gl pitäisi olla hyvinkin sopivaa, se on mineraali, 20l astia alle 70e, voi vaihtaa useampaakin saabin, sitä tässä itsekin joskus kysyin saamatta vastausta, mitä käytetään, on usein 75w alkuista, onko merkitystä on 80w90.
Re: Vs: Vaihteisto öljy
Voihan sinne laittaa vaikka ruokaöljyä. Vuodesta -89 ollut toistakymmentä eri 99/900 yksilöä 4 ja 5-vaihteisella askilla. Olen kokeillut noin kymmentä eri lootaöljyä tuona aikana. Parhaiten toimii tällä 75 GL-4:lla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 09:51
Re: Vaihteisto öljy
Ja vielä tuosta vaihteisto öljystä. Mobilube GX 80W-90 ja Mobilube HD 80W-90 löytyy ainakin Kokkolasta 1l purkkeina Peso-Auton hyllystä. Ei tarvi ostaa koko öljykentää sen takia. Mutta kiitos vinkeistä tuossa öljyroppu asiassa, täytyynee lähteä vaihto hommiin. Laitan kommentteja tänne miten toimii.
Re: Vaihteisto öljy
Eikös nuo 80w-90 öljyt ole varsin paksua satkuun?
Mielenkiinnosta hain onko 75w öljyjä markkinoilla enää/vielä ja niitähän löytyy reilusti.
FE:t on "polttoainetta säästäviä" ja B Bmw? Joku rohkea voisi kokeilla näitäkin..
Castrol Syntrans FE 75W GL4
Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 6.3
Viscosity, Brookfield @ -40C DIN 51398 mPa.s (cP) 10000
Viscosity Index ISO 2909 None 154
Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 32.2
Appearance Visual - bright and clear
Density @ 15C DIN EN ISO 12185 g/ml 0.852
Flash Point, COC ISO 2592 °C 226
Pour Point ISO 3016 °C -51
API GL-4
Ford WSS-M2C200-D2
Castrol Syntrans B 75W GL4
Density @ 15°C, Relative ISO 12185 g/ml 0.852
Appearance Visual - Clear & Bright
Viscosity, Kinematic 100°C ASTM D445 mm²/s 7.29
Viscosity, Kinematic 40°C ASTM D445 mm²/s 36.8
Viscosity, Brookfield @ -40°C DIN 51398 mPa.s (cP) 7300
Viscosity Index DIN ISO 2909 None 167
Pour Point DIN-ISO 3016 °C -66
API GL-4
ZF TE-ML 11
Fuchs TITAN SINTOFLUID FE SAE 75W
Density at 15ºC DIN 51757 0.877 g/ml
Flash Point, CoC DIN ISO 2592 221ºC
Pour Point DIN ISO 3016 -44ºC
Foaming Tendency Seq. I/II ASTM D 892 20/0 ; 30/0 ml
Dynamic Viscosity at - 40ºC DIN 51398 75,000 mPas
Kinematic Viscosity at 40ºC DIN 51562-1 40.8 mm2/s
Kinematic Viscosity at 100ºC DIN 51562-1 6.7 mm2/s
Viscosity index DIN ISO 2909 119
API GL-4
FUCHS Recommendations
VW TL 521 78 (G 052 178 A2)
VW TL 525 12 (G 052 512 A2)
VW TL 726 (G 052 726 A2 / G 055 726 A2 / G 060 726 A2 / G 070 726 A2)
Febi 75w gl-4 21829
vastaava kuin em.
Mielenkiinnosta hain onko 75w öljyjä markkinoilla enää/vielä ja niitähän löytyy reilusti.
FE:t on "polttoainetta säästäviä" ja B Bmw? Joku rohkea voisi kokeilla näitäkin..
Castrol Syntrans FE 75W GL4
Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 6.3
Viscosity, Brookfield @ -40C DIN 51398 mPa.s (cP) 10000
Viscosity Index ISO 2909 None 154
Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 32.2
Appearance Visual - bright and clear
Density @ 15C DIN EN ISO 12185 g/ml 0.852
Flash Point, COC ISO 2592 °C 226
Pour Point ISO 3016 °C -51
API GL-4
Ford WSS-M2C200-D2
Castrol Syntrans B 75W GL4
Density @ 15°C, Relative ISO 12185 g/ml 0.852
Appearance Visual - Clear & Bright
Viscosity, Kinematic 100°C ASTM D445 mm²/s 7.29
Viscosity, Kinematic 40°C ASTM D445 mm²/s 36.8
Viscosity, Brookfield @ -40°C DIN 51398 mPa.s (cP) 7300
Viscosity Index DIN ISO 2909 None 167
Pour Point DIN-ISO 3016 °C -66
API GL-4
ZF TE-ML 11
Fuchs TITAN SINTOFLUID FE SAE 75W
Density at 15ºC DIN 51757 0.877 g/ml
Flash Point, CoC DIN ISO 2592 221ºC
Pour Point DIN ISO 3016 -44ºC
Foaming Tendency Seq. I/II ASTM D 892 20/0 ; 30/0 ml
Dynamic Viscosity at - 40ºC DIN 51398 75,000 mPas
Kinematic Viscosity at 40ºC DIN 51562-1 40.8 mm2/s
Kinematic Viscosity at 100ºC DIN 51562-1 6.7 mm2/s
Viscosity index DIN ISO 2909 119
API GL-4
FUCHS Recommendations
VW TL 521 78 (G 052 178 A2)
VW TL 525 12 (G 052 512 A2)
VW TL 726 (G 052 726 A2 / G 055 726 A2 / G 060 726 A2 / G 070 726 A2)
Febi 75w gl-4 21829
vastaava kuin em.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Vaihteisto öljy
Oma kokemus 80w90 -25c pakkasella oli niin jäykkää, että kylmänä 1- 2- vaihdossa meinasi vauhti loppua ennenkuin sai pykälän vaihtumaan. Keppi ei meinannut liikkua millään tarpeeksi jouheasti. Hiljainen tuo looda kyllä on noin jäykillä öljyillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Vaihteisto öljy
Tuon Metrmin kokemuksen voin allekirjoittaa. En suosittele, jos ei asu esim Espanjassa.
Ja -92+ laatikoihin vaihto takaluukusta. Ei ole järkeä imeä kun kaikki pxskx jää sisään. Sieltä tulee melkoista töhnää jos yli 200tkm ajettu vaihtamatta. Viisi satkua ollut ja kaikissa ihan sama homma.
Ja -92+ laatikoihin vaihto takaluukusta. Ei ole järkeä imeä kun kaikki pxskx jää sisään. Sieltä tulee melkoista töhnää jos yli 200tkm ajettu vaihtamatta. Viisi satkua ollut ja kaikissa ihan sama homma.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red