Map anturin tulevat/lähtevät letkut

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Map anturin tulevat/lähtevät letkut

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

2.0l 9-5 turbo saabin map anturi miten toimii ? Kuuluuko anturiin tulla 3 letkua jotka säätelee jollakin tapaa ahtoja, näin kuulin, mutta minulta puuttuu nämä letkut paikaltaan eikä löytynyt kun 1 letku joka oli irrallisena noin 10 senti päässä? Mistä nämä letkut on tullakseen anturille ja mitenkä päin jos edes kuuluvat tulla anturiin kiinni?
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
aero
-
Viestit: 9127
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Map anturin tulevat/lähtevät letkut

Viesti Kirjoittaja aero »

Ensinnäkin, kysymys on väärällä osiolla, mistä johtunee se, ettei vastauksia satele liikaa. Kuuluisi tuonne: http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=14

Mutta kuitennii: ei MAPpiin taida tulla kuin yksi letku, kun ei se tee muuta kuin mittaa painetta. Se kolmen letkun hässäkkä on magneettiventtiili, jota tosiaan käytetään ahtopaineiden kontrollointiin ECUn toimesta. Jos sinä ei ole kaikki letkut paikallaan niin Trionic7-pohjainen 9-5 ei toimi oikein, kannattaa siis korjata.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Map anturin tulevat/lähtevät letkut

Viesti Kirjoittaja tturku »

Siirretty oikealle alueelle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Map anturin tulevat/lähtevät letkut

Viesti Kirjoittaja G-mies »

On myös mahdollista, että se venttiili on ohitettu tarkoituksella. Silloin imusarjalta menee suora alipaineletku by-passille. Seuraavana 2 linkiä, joiden perusteella voit tarkistaa onko autossasi muutettu letkujen vientiä tarkoituksella vai ei.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=206993

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=130681

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Map anturin tulevat/lähtevät letkut

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Kaikki taitaa puhua eri venttiileistä... by-pass ohjausventtiilistä tulipellissä ja cobran lähellä ahtopaineen säätöventtiili. Kolme letkua menee kumpaakin ja map on käsittääkseni suoraan imusarjassa eikä letkun päässä.

Mikä lie sitten ketjun aloittajan mutikka mistä letkut uupuu.. veikkaan tuota ahtopaineen säätö magneettiventiiliä kun on näkyvin tuolla konehuoneessa.

eli tuo??
http://img690.imageshack.us/img690/4133/dscf4104.jpg
* 9-5 Aero MY03 *
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Map anturin tulevat/lähtevät letkut

Viesti Kirjoittaja nugge »

Puhuvat kyllä kaikki tääl mitä sattuu...

MAP (Manifold Absolute Pressure) on imusarjassa(Intake MANIFOLD) apparin puolella ykkös- ja kakkossylinterien imusarjaputkien "takana".

Ahtoputkessa on myös ahtopaineanturi. Tämä sijaitsee 2001 autossa muistaakseni ahtoputkessa bypassin yläpuolella ellen ihan väärin muista. 98-99 vuosimalleissa tälle menee letku ahtoputkesta bypassin vasemmalta puolelta edestä katsottuna anturille. Voi olla että muistan väärin noi vuosimallit...

Kuitenkin.

http://lh4.ggpht.com/_8tXqdSrL-is/TERh4 ... 010237.JPG

Tossa kuvassa alaoikealla kuuluisi olla siis "map"-anturi(myös ahtoilmalämpötila anturi).

Sitä paitsi Trionic 7 toimii ilmamassalla ei ahtopaineella.

Magneettiventtiili on imucobras "telinees" ja siihen menee 3 letkua ja yks johto (Hukkaportinkellolle W(Wastegate), Ahtimen kompurakotelolle C(Compressor), Cobralle R(return).
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
aero
-
Viestit: 9127
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Map anturin tulevat/lähtevät letkut

Viesti Kirjoittaja aero »

Pahoittelen virhettäni MAP-anturin kytkennästä imusarjaan, en tosiaan hoksannut ajatella että se voi olla (ja siis T7:ssa mitä ilmeisimmin on) myös suoraan imusarjassa sen sijaan, että olisi siinä kiinni letkun välityksellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Map anturin tulevat/lähtevät letkut

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No oho, tulihan sekoiltua. Olikohan simassa liikaa hiivaa ja sokeria. Ajatuksena, että magneettiventtiililtä puuttu kaikki letkut ei oikein tuntunut järkeenkäyvältä, sen sijaan se by-passin ohjausventtiili voi olla ilman letkuja ja silti auto toimii. Toivottavasti kysyjä tarkentaisi hieman, niin loppuu nämä sekoilut. Omani laitan vapun ja vaimon tekemän siman piikkiin :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin