9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
En osunut tämän uudempaan ketjuun tästä aiheesta, mutta kiinnostaisi kokemukset 215/45-17 rengaspaineista. Ajoin pari kesää 205/55-16:lla ja noin 2,5 paineilla. Noihin matalampiin heitin vaihtaessa 2,7 ja kohtalaisen kovalta tuntuu, mutta kuuluuko tuntuakin? Verrokkina femman alla 225/45-17 (Hakka V), joissa oon pitänyt aina 2,8 baaria ja tuntuu oleellisesti mukavammalta - olen jotenkin ymmärtänyt, että femman alusta puslistoineen on alunperinkin suunniteltu matalaprofiilisille kumeille ja viilattu facelifteissä vielä lisää.
Eli kysymys kuuluu: voiko rauhassa laskea kymmenyksen tai pari, kun ajokin on lähinnä Kehä I:n sisäpuolella tapahtuvaa ja osittain mukulakiveä? Ollaanhan silloin vielä ohjekirjan 2,3:n yläpuolella. Toisaalta mahtaako tuollainen muutos tuntua ollenkaan ja lisääntyykö vaan kuluminen?
Eli kysymys kuuluu: voiko rauhassa laskea kymmenyksen tai pari, kun ajokin on lähinnä Kehä I:n sisäpuolella tapahtuvaa ja osittain mukulakiveä? Ollaanhan silloin vielä ohjekirjan 2,3:n yläpuolella. Toisaalta mahtaako tuollainen muutos tuntua ollenkaan ja lisääntyykö vaan kuluminen?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re:
Eiks toi ole jo vähän liikaa...Minuteman kirjoitti:Kumman sitkeässä elää nykyäänkin tuo "kakskiloo" ihmisten mielissä rengaspaineiksi, kai se periytyy ajalta jolloin renkaat olivat oikein "nakkeja" ja ilmatilavuus pieni. Itse pidän jo 205/55-16:kin noin 2,6-2,7 paineita.
Suositus jotain 2,3bar
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Miulla on Foorumilaisten "ykkösrenkaissa" Akilleen
kantapäissä juuri 215/45/17 kumeissa paineet joka nurkassa 2,5 baaria, toimii tarpeeksi hyvin.

EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
eikös tää nyt oo ihan sama ku et kysyis mikä on sopiva määrä suolaa ruokaan?
voi elämä.

voi elämä.

900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
like_a_glove kirjoitti:eikös tää nyt oo ihan sama ku et kysyis mikä on sopiva määrä suolaa ruokaan?![]()
voi elämä.
Ei se nyt ihan ole.
Liian korkea/matala rengaspaine niin kuluu rengas ihan päin helvettiä.
Edit
Toisaalt liian suuri määrä suolaa ruokaan niin saat sydärin ja liian pieni määrä niin kuolet kuitenki.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Kokeile ja mieti, miten muuttuu:HEV kirjoitti:Eli kysymys kuuluu: voiko rauhassa laskea kymmenyksen tai pari, kun ajokin on lähinnä Kehä I:n sisäpuolella tapahtuvaa ja osittain mukulakiveä? Ollaanhan silloin vielä ohjekirjan 2,3:n yläpuolella. Toisaalta mahtaako tuollainen muutos tuntua ollenkaan ja lisääntyykö vaan kuluminen?
-renkaan käytös
-mukavuus
-pito etenkin nopeissa liikkeissä
Jos lopputulos on noiden kolmen osalta keskimäärin positiivinen, jätä silleen, jos taas ei, nosta takaisin. Kuluminen saattaa tosiaan vähän muuttua, mutta tuskin niin paljoa vielä tuolla painemuutoksella että harmittaisi, jos sitä edes huomaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Kun autoa uutena ostaessani (my09 9-5 wagon) oli pirssin alla Contin sport rinkulat 235/45X17 ja paineet määrätty tasan 3.0 bar'iin ja näillä tämä on futannut aivan erinomaisesti niin sateella kuin kuivallakin, olen kuitenkin tehnyt nelipyörä suuntauksen jo uutena muuttaen arvoja hiukan ja näin auto ei hae uria eikä vetele mihinkään. Miksi näin tein selittyy sillä, että olin silloin vielä Saabilla duunissa ja verstaan mesu neuvoi näin tekemään, enkä tosiaankaan kadu.
Jos joku haluaa tietää nämä arvot niin olen ne johonkin vitjaan? jo lisännyt ja joku en muista ketä on autonsa säätänyt niihin arvoihin sekä myös kertonut jotta autosta tuli paljon parempi, YV:llä voin antaa arvot kysyvälle.
Jos joku haluaa tietää nämä arvot niin olen ne johonkin vitjaan? jo lisännyt ja joku en muista ketä on autonsa säätänyt niihin arvoihin sekä myös kertonut jotta autosta tuli paljon parempi, YV:llä voin antaa arvot kysyvälle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Niin - 12 v viidellä eri femmawagonilla muutamalla eri rengaskoolla ajettuani näppituntuma sen oikeista paineista kyllä on. Siksi kysyin tällä alueella paineohjetta rengaskokoon, jota tämän alueen käsittelemässä mallissa ei minulla vielä ole ollut ja jolla mallilla vasta kolmas ajovuosi on alkamassa - jos vaikka kokemuksia olisi löytynyt.
Kiitos kaikille kokemuksen jakaneille ja "aeron" hyvän ohjeen mukainen koe tässä on jo menossa, kun kukaan ei ilmoittanut ainoaa oikeaa painemäärää
. Keskustelua saa mielellään silti jatkaa.
Pitää varmaan laskea, mikä on renkaan mitoista lasketun ilmatilan jousivakion suhde paineeseen eri kooilla, niin voisi päästä kiinni tuohon pehmeyteen.
Kiitos kaikille kokemuksen jakaneille ja "aeron" hyvän ohjeen mukainen koe tässä on jo menossa, kun kukaan ei ilmoittanut ainoaa oikeaa painemäärää

Pitää varmaan laskea, mikä on renkaan mitoista lasketun ilmatilan jousivakion suhde paineeseen eri kooilla, niin voisi päästä kiinni tuohon pehmeyteen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Pitää myös ottaa huomioon että samassa renkaassa eri mittari näyttää painetta esim. 2,5-2,8, tarkoitan näitä halpoja markettimittareita, ei ne ihan tarkkoja ole. Piruuttani kokeilin omalla ja isä ukon vastaavalla, eri merkkisellä kiinalaisella, ja tuon verran paine nousi muutaman sadan metrin aikana. Eli ei voinut vuotaakaan kun lukema nousi.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi (räjähtänyt), Volvo S60 d5 A Summum -07, og9-5 wagon 2.0t Biopower (ehkä)
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi (räjähtänyt), Volvo S60 d5 A Summum -07, og9-5 wagon 2.0t Biopower (ehkä)
#2742 (muistaakseni)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
niin siis kun ajat niin rengas lämpeää ja paine renkaan sisällä nousee, ihan normaalia.
mittarit tod.näk ihan kunnossa.
mittarit tod.näk ihan kunnossa.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Noinhan se on...like_a_glove kirjoitti:niin siis kun ajat niin rengas lämpeää ja paine renkaan sisällä nousee, ihan normaalia.
mittarit tod.näk ihan kunnossa.
Minä heitin uuet kesäkumit ihan vianorin paineilla alle, en ees kattonu mitä mittari näytti

Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Noinkin se voisi olla mutta ei ollut tässä kohtaa. Renkaat oli kylmät molemmissa paikoissa, matkaa tosiaan muutama sata metriä maks. 30km/h jonka jälkeen vähintään vartti ennen mittausta. En siis ajanut varta vasten mittaamaan, tuli vaan kokeiltua kun osui mittari näkökenttään.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi (räjähtänyt), Volvo S60 d5 A Summum -07, og9-5 wagon 2.0t Biopower (ehkä)
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi (räjähtänyt), Volvo S60 d5 A Summum -07, og9-5 wagon 2.0t Biopower (ehkä)
#2742 (muistaakseni)
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Painemittareissa on eroja, mittari jota on paiskoittu muutama vuosi huoltoaseman mittarikentällä voi näyttää pahasti pieleen, eli niihin ei kannata luottaa liiaksi.
Jos jaksaa kokeilla paineen muutoksen vaikutusta ajo-ominaisuuksiin, niin mittaukset samalla mittarilla ja vastaavissa tilanteissa mitaten.
Jos jaksaa kokeilla paineen muutoksen vaikutusta ajo-ominaisuuksiin, niin mittaukset samalla mittarilla ja vastaavissa tilanteissa mitaten.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: 9-3:n renkaiden ilmanpaineet
Nyt on joku aika ajettu edessä 2,5 ja takana 2,3 paineilla ja oleellisesti paremmalta tuntuu. Erityisesti mukula (tai virallisesti kai nupukivellä - mukulakiveä en muista ajaneeni muuta kuin Lönnrotinpuistikossa Ressun edessä) -kivikadulla ilmennyt takapään pompotus ja hakkaaminen on poissa ja äänitasokin laski. Pidosta, ohjautuvuudesta tai kulumisesta en arvaa vielä sanoa mitään. Kaksi ensinmainittua lienevät riittäviä noillakin paineilla tällaisessa kaupunkipyörityksessä. Seurataan tilannetta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH