Korkea tyhjäkäynti??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Puppeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 17:34
Paikkakunta: Inkoo

Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja Puppeli »

Moro.

Eilen kävin nopeasti kaupassa. Tulin kotiin ja ei vielä hätää. Puolisen tuntia myöhemmin piti töihin lähteä ja silloin ei auto ensiksi halunnut käydä, eli starttasi parilla pytyllä ja sammui heti. Sen jälkeen lähti taas parilla käyntiin jonka jälkeen jäi sitten käyntiin. Tosin nyt korkealla tyhjäkäynnillä, noin 1200-1500 tosin kävi tasaisesti mutta korkealla... Tän jälkeen röpöttää parilla kun käynnistää tai siltä kuulostaa ja sitten nostaa käynnin sinne reiluun tuhanteen.
Vielä en ole hirveästi mitään tutkaillut, joten viisaammat voivat vinkkejä antaa. Oiskohan vaan tulpat huonot?
Auto Aero -01 farkku ajettu 195tkm.

Edit. Auto toimii muuten hyvin, eli kaasulla lähtee kuin ennenkin ja jarrulla pysähtyy samalla tavalla. Voiko automaatti öljyillä olla vaikutusta tyjjäkäyntiin? Muistaakseni joku joskus niin väitti.....

Edit 2. Ja mitään vikavaloja ei ole väläytellyt, open sid ei löydy joten niistä arvoista en osaa sanoa... Kaasuläppä kotelo? Immu? DI?
Aero -01 Farkku
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mites alipaine letkut? Onko tutkittu? Katselu pintapuolisesti ei sitten auta mitään, pitää ottaa kouralla kiinni ja puristella kunnolla. Usein murenee käsiin, jää sormet mustaksi. Kerralla vaan sitten kaikki pikkuletkut vaihtoon.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Puppeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 17:34
Paikkakunta: Inkoo

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja Puppeli »

Puristellu niitä mistä kiinni saanut. Ei vaikuttais olevan vikaa. Montako niitä on että varmasti saa ne kaikki katottuu?

Edittiä vielä. Se paksu "letku" joka tulee siihen läppäkotelon päälle, niin se oli pikkasen öljyinen oikealta puolelta. Ei tosin vaikuttanut hirveän tuoreelta ja en usko että se sinne on nyt eksynyt.... Itse läppä on puhdas ja näyttäis pelittävän. Limp mode ei ole päällä.
Aero -01 Farkku
Puppeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 17:34
Paikkakunta: Inkoo

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja Puppeli »

Lisätään vikalistaan vielä että koneen lämmöt ei nouse, joten jotain isompaa hajonnut...
Aero -01 Farkku
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Jos jäähdytinnestettä on tarpeeksi, voi olla että moottorin lämpöanturissa on jotain häikkää ja sotkee seoksia. ? Tällainen arvailu 8)
Puppeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 17:34
Paikkakunta: Inkoo

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja Puppeli »

Jees, nesteitä löytyy tarpeeksi. Kaikki suht puhtaita, eli mitään ei oo sekasin lyöny. Juuri tuossa ohimennen tulppasin myös sen kotelolta läjtevän piuhan ja jätin sen mötikän leikkimään piilosta sinne pellille.

Moottorin lämpöanturi? Missäs löytyy ja mitenkäs tuollaisem voi testata?
Aero -01 Farkku
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En tiedä anturin sijaintia sanoa, olisiko jossain termostaattikotelon läheisyydessä.

Oletan vain, että anturilta menee tieto eculle, ecu lähettää sen mukaan lämpömittarille tietoa.

Ecu myös säätää seoksia saamansa lämpötiedon perusteella, ja jos mittari ei nouse niin voi olla että ecu saa väärää tietoa ja pitää ns. kylmärikastusta päällä ja moottori käy rikkaalla.

Arvailua vain :roll:
Puppeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 17:34
Paikkakunta: Inkoo

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja Puppeli »

Hyvää arvailua ja ihan loogiselta kuulostaa.
Nyt kun tietäisi mistä etsiä tuollaista.... 8O
Aero -01 Farkku
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tuossa kuvassa se näkyy, en tiedä onko oikeasta moottorista tuo kuva :roll:

Kuva
Puppeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 17:34
Paikkakunta: Inkoo

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja Puppeli »

Siinähän se. Kiitoksia, en sitten Googlettamalla saanut minkäänlaista kuvaa esiin.
Nytetsästämään uutta, ei oikein löydy tähän hätään mistään.
Aero -01 Farkku
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Niin sehän ei sitten ole varmaa että vika siinä olisi, voi olla myös johdoissa katkeama.

Jos siis tuosta lämpöanturista ylipäätään vika johtuu.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Motonetin hakukone löysi tuollaisen:

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/373348/892331

Mutta onkohan dieselille tarkoitettu...
Puppeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 17:34
Paikkakunta: Inkoo

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja Puppeli »

Joo eihän se varma oo että siitä kiinni, mutta kannattaa kokeilla ja oireitten mukaan vois jopa ollakkin
Tosiaan letkut nyt läpikäyty, tulpattu se systeemi. Immuun en oikein jaksa uskoa ja tulpatkaan ei tuota oikein sittenkään selitä. Joten mennään tällä.
Toi ei kuulemaan mukaan oo oikea mutta sain tilattua uuden, pitäis jo huomenna olla haettavissa.
Aero -01 Farkku
Puppeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 17:34
Paikkakunta: Inkoo

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja Puppeli »

Eli sen verran vielä pistetään. Vika on juuri tuossa anturissa, tai enemmänkin piuhoissa käytin irti ja räpelöin vähän aikaa niin johan lähti taas :saab: pelittämään. Kiitoksia dialogiin osallistuneelle forumilaiselle, en olisi tuota vaihtoehtoa edes miettinyt.
Aero -01 Farkku
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Korkea tyhjäkäynti??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

No hyvä kun vikapaikka selvisi.

Mutta tosiaan vika voi olla myös johdossa tai siinä liittimessä mikä siihen anturin kylkeen tulee.
Jos liittimen pistokkeet on löystyneet, ei välttämättä uusi anturi korjaa tilannetta vaan pitäisi uusia pistoke siihen johdon päähän.
Vastaa Viestiin