NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Irroitukseen tein paikallisen autokorjaamon ohjeiden mukaan tuosta osa 3:sta löyntityökalun sorvaamalla noin 150m pitkän 20mm akselin päähän noin 30mm pitkän 12mm ohennuksen. Työnsin sen holkkiin sisään ja hitsillä ulkopuolelta kiinni. Sen akselin ohennus toimii ohjurina puslan reiässä. Puslasta suojakumi raa-asti pois. Sitten kaasutoholla lämmitys siihen puslan pesään ja lekalla pieksämällä ulos. Ovat kuulemma rikkoneet useita ihan ammattilaistason puslatyökaluja nimenomaan irroitusvaiheessa. Kierteet vaan eivät kestä, kuin puslat juuttuu tosi tiukkaan. Asennusta ennen kannattaa puhdistaa pesät huolella ja laittaa puslien pintaan vaseliinia. Asennustyökalujen kierteiden voitelu ennen asennusta jokaisessa välissä saattaa jatkaa kierteiden ikää niin että ne pysyy kutakuinkin ehjänä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
osa1 irroitukseen, osa2 asennukseen. Tosin epäillen suhtaudun että onnistuuko irroitus nuilla helppeillä. Omassa tosiaan oli toho+lyöntityökalu+leka -metodi ja hiki tuli sittenkin.jus kirjoitti: Aika tarkkaa on sekä hylsyn ulko- ja sisähalkaisijan että pituuden kanssa. Ja ulosvedossa apuholkki oltava eri pituinen kuin sisäänpainossa. Alempi mahtuu liikkumaan vain yhteen suuntaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Mulla on ollut tapana pyyhkäistä hiomapaperilla uusien puslien ulkokehän päätyjä, ettei niihin jää terävää särmää, joka voisi hirttää kiinni paikoilleen puristettaessa.
Kerran nimittäin yksi pusla jumitti totaalisesti, ainoastaan 4-5 milliä sen olisi vielä pitänyt liikahtaa, mutta kun ei liikahtanut
En tiedä, että oliko se koneistettu kartioksi tms. koskapa hakkasin sen palasina ulos ja nakkasin romulaariin, sen kummemmin mittailematta.
Näin 8 puslan vaihtokokemuksella
Kerran nimittäin yksi pusla jumitti totaalisesti, ainoastaan 4-5 milliä sen olisi vielä pitänyt liikahtaa, mutta kun ei liikahtanut
En tiedä, että oliko se koneistettu kartioksi tms. koskapa hakkasin sen palasina ulos ja nakkasin romulaariin, sen kummemmin mittailematta.
Näin 8 puslan vaihtokokemuksella
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Mulla on -99 2.3 Wagon. Mittarissa 270 tonnia. Pitäsiköhän tähän alkaa vaihtamaan puslia. Katsastuksessa eivät maininneet mitään välyksistä. Tunnen edellisen omistajan joka ei ole vaihdattanut ainakaan hänellä ollessaan.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kyllä jo harkitsisin rempan tekoa noilla kilsoilla. Saatat huomaa hanurin napakoituneen...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ekassa femmassa takapää alkoi tuntua löysältä pikkuhiljaa. Takapyörien rengaspaineen nosto auttoi, kunnes paineita piti olla 3bar ja vielä oli lötkö. Sitten vaihdoin isot puslat ja tulipa hyvä. Nykyisessä femmassa heti tiesin mikä mättää kun auto muuttui levottomaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Mistä ne tällä hetkellä kannattaa hankkia ja minkä merkkiset hilut. Sama varmaa survoa kaikki uusiksi.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ulommat helat Motonetistä OE laatu Lemförder 18-2315 22,90€/kpl ja etuhela PCS:ltä Powerflexinä. Itse puristelin nuo ulommat puslat prässillä ulos. Oli aika taiteilu, kun ovat melkoiset vänkyräraudat, mutta onnistuu.jouscar kirjoitti:Mistä ne tällä hetkellä kannattaa hankkia ja minkä merkkiset hilut. Sama varmaa survoa kaikki uusiksi.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Tässä oma ratkaisuni työkaluksi:
12 mm kierretankoa
32 mm 1/2" hylsy (Biltema), ulkohalkaisija 44 mm eli tällä työnnetään pusla pois.
41 mm 3/4" hylsy (Biltema), sisämitta 42 mm, uuden osan puristaminen.
46 mm 3/4" hylsy(Biltema), sisämitta 48 mm, irroituksessa pusla mahtuu sisään, ulkoreuna tukee hyvin.
Lisäksi 12 mm jatkomutterit ja pari isoa aluslevyä.
https://www.flickr.com/photos/61629043@ ... otostream/
Ongelma oli kierretangon kestävyys, kaksi pätkää katkesi, lujuusluokka taitaa olla 4.6.
Osaako joku kertoa ruostumattoman kierretangon lujuudesta (din 975)?
12 mm kierretankoa
32 mm 1/2" hylsy (Biltema), ulkohalkaisija 44 mm eli tällä työnnetään pusla pois.
41 mm 3/4" hylsy (Biltema), sisämitta 42 mm, uuden osan puristaminen.
46 mm 3/4" hylsy(Biltema), sisämitta 48 mm, irroituksessa pusla mahtuu sisään, ulkoreuna tukee hyvin.
Lisäksi 12 mm jatkomutterit ja pari isoa aluslevyä.
https://www.flickr.com/photos/61629043@ ... otostream/
Ongelma oli kierretangon kestävyys, kaksi pätkää katkesi, lujuusluokka taitaa olla 4.6.
Osaako joku kertoa ruostumattoman kierretangon lujuudesta (din 975)?
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Esim. Kentsolta löytyy 12.9 pultteja, joita liittämällä saa tarpeeksi pitkän. Tosin m12 löytyy 120 pitkänä, mikä riittänee...
http://www.kentso.fi/prebeo/group/ruuvi ... o-12-9/661
Ainiin ja mutterithan kannattaa ottaa samaa vahvuutta
http://www.kentso.fi/prebeo/group/ruuvi ... o-12-9/661
Ainiin ja mutterithan kannattaa ottaa samaa vahvuutta
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Veikkaampa, että rosterista korkkaa kierteet vielä helpommin.antti76 kirjoitti:Tässä oma ratkaisuni työkaluksi:
12 mm kierretankoa
32 mm 1/2" hylsy (Biltema), ulkohalkaisija 44 mm eli tällä työnnetään pusla pois.
41 mm 3/4" hylsy (Biltema), sisämitta 42 mm, uuden osan puristaminen.
46 mm 3/4" hylsy(Biltema), sisämitta 48 mm, irroituksessa pusla mahtuu sisään, ulkoreuna tukee hyvin.
Lisäksi 12 mm jatkomutterit ja pari isoa aluslevyä.
https://www.flickr.com/photos/61629043@ ... otostream/
Ongelma oli kierretangon kestävyys, kaksi pätkää katkesi, lujuusluokka taitaa olla 4.6.
Osaako joku kertoa ruostumattoman kierretangon lujuudesta (din 975)?
Jotain kovaa ja harvakierteistä pitäis jostain löytää...
Itsellä korkkas ebäystä ostetun puslasarjan kierretanko, siis kummatkin, kun mukana tuli kaksi, kun viimmeinen pusla oli onneksi jo hieman nytkähtänyt irti, niin loppu tuli ulos ihan pulttihylly tavaralla, erimittaisia pultteja soveltamalla.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ootteko kokeilleet halppis jousipuristimien kierretankoja. Ovat harvaa kierrettä ja ehkä lujaakin. Äkkiä luulis näin olevan.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Jep, yhdestä vedin kierteet sileäksi, eikä pusla inahtanutkaanjouscar kirjoitti:Ootteko kokeilleet halppis jousipuristimien kierretankoja. Ovat harvaa kierrettä ja ehkä lujaakin. Äkkiä luulis näin olevan.
Tosiaan 120 millinen M12, 12.9 - kovuudella toimii ja kestää. Itsellä mutterit (normaali ja jatko) on samaa kovuutta, heikommilla en viitsinyt edes kokeilla..
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Juu, ehdottomasti 12.9!Termos kirjoitti:Jep, yhdestä vedin kierteet sileäksi, eikä pusla inahtanutkaanjouscar kirjoitti:Ootteko kokeilleet halppis jousipuristimien kierretankoja. Ovat harvaa kierrettä ja ehkä lujaakin. Äkkiä luulis näin olevan.
Tosiaan 120 millinen M12, 12.9 - kovuudella toimii ja kestää. Itsellä mutterit (normaali ja jatko) on samaa kovuutta, heikommilla en viitsinyt edes kokeilla..
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
10.9-lujuuden kierretanko ja mutterit on minulla kestäneet, ostin Ruuvihankinnasta http://www.ruuvihankinta.fi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00