Ovat varmasti useammat koneet karstan kehittimiä, jos öljynvaihtovälit ovat liian pitkiä. Vaihtoväli max. 10 tkm, niin tuskimpa kuvatun kaltaisia ongelmia tulee. Jossakin topicissa täällä joku esitti kuvat n. 15 tkm vaihtovälillä ajetun Saabin öljypohjasta => liettynyt/karstoittunut pahasti ja taas vastaavasti alle 10 tkm vaihtovälillä ajetusta => puhdas, ei karstaa. Kyllä pisti ajattelemaan...Mertmi kirjoitti:Nämä T7 -koneet on semmosia karstan kehittimiä, että vikatikki voi tulla pesevämmän öljyn vaihdolla ja/tai etanolisoftalla. Koneet on pahimmillaan sisältä paksun karstakerroksen vuoraamia ja ne kun lähtee irti, loput on helppoa arvata. Minun mielestäni hyvä ohjenuora on pysytellä samassa öljymerkissä ja laadussa, eikä vaihdella sitä vaihtojen välillä.
Öljy.
Re: Öljy.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Öljy.
Aika röhnäinen oli tuon 9-3:n kone sisältä, on vaihdettu tiuhaan huoltokirjan mukaan ja 160tkm ajettuna piti jo jumiin karstautuneet öljyrenkaat jumpata uusiin. Ei vanhempien Saabien koneet menneet näin surkeaan kuntoon edes 500tkm ajettuna. Noh, tulipa taas avauduttua. Muutenhan nää on kivoja pelejä ajella.
Kymppitonni samoilla öljyillä on ihan hyvä juttu ja männänrengasjumppa 150-200tkm välein. Samalla voi uusia jakopään ja tp-ketjun rojut, heh heh.
Kymppitonni samoilla öljyillä on ihan hyvä juttu ja männänrengasjumppa 150-200tkm välein. Samalla voi uusia jakopään ja tp-ketjun rojut, heh heh.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Öljy.
Joo-o, kyllähän nämä T7 motit on erittäin pommeja näin vanhemmiten. Varsinkin jos kohdalle sattuu sellainen yksilö josta alkaa mennä turboa, jakopäätä, männänrengasta, immua, sytkäkassua jne.
Re: Öljy.
Kyllä öljyn pitää kymppitonnin kestää ajamista. Jos ei kestä niin merkki vaihtoon. Öljymerkki nimittäin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Öljy.
Hmm. tosiaan Di onkin vielä vaihtamatta. No, kuluvia osiahan ne vain on. Vaihdetaan ja sitten taas ajetaan näkymättömiin. Mieluummin kuitenkin apulaitteita jne. vaihtaa, kuin koko moottoria. Tulee äkkiä kova hinta longlife -huolto-ohjelmalle.Markkanenn kirjoitti:Joo-o, kyllähän nämä T7 motit on erittäin pommeja näin vanhemmiten. Varsinkin jos kohdalle sattuu sellainen yksilö josta alkaa mennä turboa, jakopäätä, männänrengasta, immua, sytkäkassua jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Öljy.
Vai olisko sittenkin niin, että jossain ostohinnaltaan arvokkaammassa oljyssä olisi jotain muutakin eroa halvempaan kuin se hinta...hmmm.
Mutta tuolle Mikon mainitsemalle ja tuhoon tuomitulle longlife-huolto-ohjelmalle ei luultavasti voi mikään öljy yhtään mitään. Paitsi jos ajosuorite (30 000km) tehdään max. vuodessa, niin silloin EHKÄ.
Mutta tuolle Mikon mainitsemalle ja tuhoon tuomitulle longlife-huolto-ohjelmalle ei luultavasti voi mikään öljy yhtään mitään. Paitsi jos ajosuorite (30 000km) tehdään max. vuodessa, niin silloin EHKÄ.
Re: Öljy.
No :lla tulee pääasiassa ajettua teitä pitkin.duuduu kirjoitti:^ No kerro ihmeessä millä sitten ajelet
Vähensin olennaisesti :ssa ryssän öljyn käyttöä korvaamalla sen kotimaisella vaihtoehdolla.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Öljy.
Mutta paras öljy voi vaikuttaa siihen ettei männänrenkaat pala kiinni uriinsa jolloin sitä tuulitunneli huohotusta silloin edes tule. Parempi öljy ei ehkä tee kylmälimaa joka tukkii huohotusjärjestelmän ja paremmin pesevä öljy ei päästä karstaa kertymään.AZP kirjoitti:Paraskaan öljy ei kestä sitä jos moottorin ohivuodot on kuin tuulitunneli ja huohotusjärjestelmä kuin ilmapalloon puhaltelisi.
Re: Öljy.
Pesevä öljy uudesta asti olisi ideaali tilanne. Jossakin aiemmassa keskustelussa spekuloitiin diesel -moottoreille tarkoitettujen öljyjen käyttöä e85-konvertoidussa autossa. Puhdistuminen on tehokasta, mutta jo karstautuneessa moottorissa lian irtoaminen ja lulkeutuminen laakereihin tuo pahimmillaan sen konevaurion...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Öljy.
Juu tietenkin on myöhäistä pyristellä kun paskat on jo housussa. Kunnolla karstoituneeseen T7 ei auta muu kuin koneen purku ja osat Teijoon vuorokaudeksi
Mutta... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6#p1015316
Mutta... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6#p1015316
Re: Öljy.
Öljyjä wikipedian mukaan valmistetaan euroopassa ainoastaan naantalissa ja ranskassa..lisäaineistus sitten on vähän eri juttu..Frostgrey kirjoitti:Mistä tiedät että ei olisi kestänyt "huonommallakin" öljyllä??Toinen esim. Minun papalla (R.I.P) oli Taunus -1976. Ajoi vuosia, vaihtoi öljyn 4tkm välein. Kerran kysyin, että vaihdatka usein suodattimen..."minkä suodattimen?" Hän oli ajanut vuosia vaihtamatta öljyn suodatinta! Auto toimi 30 vuotta ihan ok. Öljy on Mobil mineraali 10-40w (se keltainen kanisteri). Ilman hyvää öljyä vahinko olisi ollut pahempi! Eli öljyssä on eroa
Itse ainakin haluisin oikeeta faktaa pöytään miksi Mobili on parempaa kuin GM:n öljy? Ja onko oikeasti tutkittu kuluuko kone esim 10tkm vaihtovälillä jommalla kummalla öljyllä enemmän?