9000 Ei toimi vieläkään halutulla tavalla!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: 9000 ei lähde käyntiin *PARI KUVAA*

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Viilattu 2.3t kirjoitti:Ajoin talliin, vaihdoin turbon ja turbon vaihdon jälkeen otin sytkäkasetin päästä piuhat irti kun ajattelin starttaamalla saada öljyä turbolle kun ollut pitkään kuivana. Piuhat kasetin päähän takas kiinni ja nyt ei sitten edes lupaile.

Tankki oli myös irti mutta pumpulle menevät liittimet kyllä säilyi ehjänä.

Kellään ideoita? Saabit ja ruiskuvehkeet itselle vähän vieraita.
Koneena siis 2.3 turbo.
Sen verran on tässä tapauksessa samaa kuin omassa että pakko kommentoida, oma kärry myös tällä hetkellä käymättömässä tilassa, tarkka syy ei ole tiedossa vielä mutta piti saada moottori pyörimään ilman käynnistymistä joten nyppäsin myös sytkäkasetin johdon irti. "Remontin" jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin, ei edes lupaa.

Olen miettinytkin että voiko starttaus ilman sytytyskasettia rikkoa ecun tms?
9000 cs 2.3T -92
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9000 ei lähde käyntiin *PARI KUVAA*

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ihan testiksi jos heittäisit miinusnavan irti 15 minuutiksi, ja sitten takaisin. Puhdista myös kasetin liittimen CRC Oxide Clean mömmöllä.

Tarkista kasetin nänneistä että niissä on ne jouset kaikki paikalla. Kerran putosi sellainen maahan kun kasetin käytin irti.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 ei lähde käyntiin *PARI KUVAA*

Viesti Kirjoittaja jus »

Petterike kirjoitti:piti saada moottori pyörimään ilman käynnistymistä joten nyppäsin myös sytkäkasetin johdon irti.
Tuolla lailla pyörittelemällä saa ainakin tulpat totaalisen märäksi, ellei bensapumpun sulake ollut samalla irti tai bensansyöttö muuten katkaistu.
Viilattu 2.3t
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 19:05

Re: 9000 ei lähde käyntiin *PARI KUVAA*

Viesti Kirjoittaja Viilattu 2.3t »

Minä koitin heti perään sitten toisilla tulpilla, toisella kasetilla ja nuot kasetin nikaleet on käyty kolmeen kertaan läpi.
Ilmanputsarina toimii BMC kartio eli sitä ei saane väärinpäin. :D
Miinuskaapelia olen kanssa käyttänyt moneen kertaan irti.

Itselle tuli kieltämättä sama mieleen että ecu on voinut ottaa itteensä.
Tuota cobraa olen yrittänyt napista ja avaimen kanssa renkata mutta ei vaikutusta...
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9000 ei lähde käyntiin *PARI KUVAA*

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tarkista bensapumppu.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 9000 ei lähde käyntiin *PARI KUVAA*

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Muistaakseni pata tarvitsee ainakin pari kierrosta, jolloin se arpoo sytytysjärjestyksen,tarkistelee bensiinin saannin yms....
Tämän jälkeen kone käymään.
Omassa ex tonnarissa kun DI kasetti on ollut irti ( tosin en ole kyllä silloin konetta
pyöritellyt ) on aina tämän jälkeen tarvinnut suorittaa tien päällä sopeuttaminen.

Olisiko tuo ilman kasettia pyörittely sotkenut tämän sytytyksen arpomisen...?

http://www.jus.liitin.net/SAAB9000DI-AP ... elma89.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Viilattu 2.3t
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 19:05

Re: 9000 ei lähde käyntiin *PARI KUVAA*

Viesti Kirjoittaja Viilattu 2.3t »

Tuo voiskin olla muuten järkevä selitys, pitää viikonlopun aikana tutkia jos kerkee!
Viilattu 2.3t
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 19:05

Re: 9000 ei lähde käyntiin *PARI KUVAA*

Viesti Kirjoittaja Viilattu 2.3t »

Tuolla hyppylankavirityksellä auto lähti käyntiin. Käytin sitä nyt kymmenen sukuntia paikallaan, täytyy sitten paremmalla ajalla koittaa lähteä ajamaan.

Kiitokset!
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: 9000 ei lähde käyntiin *PARI KUVAA*

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Viilattu 2.3t kirjoitti:Tuolla hyppylankavirityksellä auto lähti käyntiin. Käytin sitä nyt kymmenen sukuntia paikallaan, täytyy sitten paremmalla ajalla koittaa lähteä ajamaan.

Kiitokset!
Voitko tarkentaa mikä hyppylankaviritys oli kyseessä?
9000 cs 2.3T -92
Viilattu 2.3t
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 19:05

Re: 9000

Viesti Kirjoittaja Viilattu 2.3t »

Nyt rupes tällä toisella koneella tuo ylläoleva linkki toimimaan eli kuten siellä lukee:

Veda läppakytkimen liitinkappaleen kumi-
suojus pois ja suorita napojen 1 ja 2 yhdys-
kytkentä rautalangalla liitinkappaleen taka-
puolelta (simuloi kiinni olevaa läppakytkintä)
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: 9000

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Ei taida meikäläisen vehkeessä moinen kikka toimia koska TCS.

Pitänee jatkaa miettimistä mikä voisi olla vikana. Nyppäsin eilen kampuran asentoanturin irti ja mittailen jokupäivä josko se antaa jotain signaalia.

-EDIT

Jaaha ei mikään ihme ettei käy, ostin tosiaan briteistä tarvikeanturin joka piti kytkeä olemassa olevaan johtosarjaan kiinni. Tutkein tossa kytkentäkaaviota ja kävi ilmi että oon tainnut kytkeä sen väärin. Pitäisi hakata varmaan päätä seinään.

-EDIT2

Johdot oikein päin ja pannu lähti tulille, 10kk auto seissyt kerrostalon pihalla vaan sen takia kun ei jaksanut tarkastaa tekemisiään. Jarrut on aika pahasti ruostunut kiinni, pitänee koittaa herkistellä pajavasaralla ennen liikkeellelähtöä.
9000 cs 2.3T -92
Viilattu 2.3t
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 19:05

Re: 9000

Viesti Kirjoittaja Viilattu 2.3t »

Hyvä että auto toimii! :)
Oman auton kanssa ei mene kuin elokuvissa. Yhden väliprojektin jälkeen pitäs koittaa saada tähänkin jotain tolkkua.

Piti itsekkin koittaa soveltaa tota hyppylankaviritystä, ei onnistunu ihan tuon ohjeen mukaan koska tuonne takapuolelle ei saa laitettua mitään. Tuollainen siitä tuli, auto lähtee kyllä käymään ja käy tyhjäkäyntiä tasaisesti 1500 kierroksella mutta lienee tuo minun systeemi kaiketi väärin. KOSKA, pakosarja lämpiää 30 sekunnin käytön jälkeen aivan helvetisti ja sen enempää en ole tuota viittinyt edes käyttää.

Kuva
Klikkaamalla suurenee, kuten näkyy niin ykkönen ja kakkonen siinä on yhdistetty.

Vai pitääkö tuolla tosiaankin lähteä ajamaan niinkun tuossa linkin ohjeessa sanotaan? Ei kyllä ainakaan ilman 6kg sammutinta taida uskaltaa.

Jos jollakin olis jälleen kerran jotain hyviä vinkkejä niin otetaan nöyrästi vastaan! :|
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000

Viesti Kirjoittaja sarka »

Vaihda (tai pura ja yritä korjata) kaasuläpän asentotunnistin ja käy ajelemassa. Kyllähän nuo pakosarjat tuppaa kuumenemaan aika nopeasti.

Kuori sitä johtonippua vähän matkaa, jotta näet että on ehjät johdot. Itellä on monesti ruopunut piuhat poikki tuosta asentotunnistimelta ja sitten käynti on sitä ja tätä, jos sitäkään.

Voi olla, että siellä on vaan sisällä kosketinpinnat kuluneet/paskaiset, pienellä ropaamisella voi saada vielä joksikin aikaa eloa.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Viilattu 2.3t
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 19:05

Re: 9000 Ei toimi vieläkään halutulla tavalla!

Viesti Kirjoittaja Viilattu 2.3t »

Nyt taas taloremontin parista tähän rojektiin.
Eli tuota tunnistinta ei saane purettua, kun se on mallia tämmönen:
http://www.topautoosat.fi/bosch-1150157.html

Oiskohan kellään mahdollisesti joutilaana sopuhintaan tuota kyseistä tunnistinta, ei viitsi 36€ sijoittaa vaikka se summana ei kovin iso olekkaan.
Vastaa Viestiin