Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Käynnistyksen yhteydessä uusi n. 2tkm ajettu lambda jumittui 2500. Nykii vedossa ihan hulluna ja rötää sammumispisteeseen kun pysähtyy valoihin. Kulutus n. 80kmh vauhdissa 18l/100km. Ajettu pelkällä etanolilla 5-6tkm, pa- pumppu uusittu n. 50tkm sitten, imm uusi, tulpat uudet, tankki täynnä re85, turbo mitsu uusi, uusi lambda, sytkäkassu uusittu tietääkseni hiljattain, kaikki takaiskut uusia / ehjiä, kaikki alipaineletkut uusittu. Tutkiessani lambdan liitintä huomasin, että jarrunestesäiliön vieressä on irtonainen iso alipaineletku jonka toinen pää on vaihdelaatikon mittatikun juuren vieressä ( 4 vaihteinen automaatti. Tälle karanneelle / katkenneelle päälle ei ole osoitetta tiedossa ja olisin kiitollinen jos joku haluaa tämän tiedon minulle omasta autostaan kurkata.. Auto on sigun aero.
alkaa omat taidot loppua. Bensapumpusta en osaa muuta sanoa kun, että koko ämpäri on uusittu konerempan yhteydessä ja etanolia autossa on käytetty pumpun elinaikana noin 20-25tkm verran. Voisiko tervaantuneet suuttimet aiheuttaa tälläistä tai voisiko n. 50tkm ajettu bensansuodatin olla tukossa? Voiko lambda mallia denso hajota näin nopeasti, tai voiko joku aiheuttaa jatkuvia lambdan hajoamisia. Jotain eloa lambdassa on, koska moottorijarrutuksessa arvo tippuu nollaan ja miinuksenkin puolelle, mutta heti kun hipaseekin kaasupolkimeen niin arvo kiipeää laskien 2500. Tämä kai viittaisi imuvuotoon, mutta tämä irtonainen letku ei vaikuta kovin kriittiseltä ja luulen sen olleen irti pidempään kun adaptio on ollut hiukkasen pielessä.
alkaa omat taidot loppua. Bensapumpusta en osaa muuta sanoa kun, että koko ämpäri on uusittu konerempan yhteydessä ja etanolia autossa on käytetty pumpun elinaikana noin 20-25tkm verran. Voisiko tervaantuneet suuttimet aiheuttaa tälläistä tai voisiko n. 50tkm ajettu bensansuodatin olla tukossa? Voiko lambda mallia denso hajota näin nopeasti, tai voiko joku aiheuttaa jatkuvia lambdan hajoamisia. Jotain eloa lambdassa on, koska moottorijarrutuksessa arvo tippuu nollaan ja miinuksenkin puolelle, mutta heti kun hipaseekin kaasupolkimeen niin arvo kiipeää laskien 2500. Tämä kai viittaisi imuvuotoon, mutta tämä irtonainen letku ei vaikuta kovin kriittiseltä ja luulen sen olleen irti pidempään kun adaptio on ollut hiukkasen pielessä.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Jarrun polkeminen ei vaikuta mitenkään. Läpiviennit näyttäisi olevan kunnossa, joten nämä perusvuodot tsekattu. En löytänyt mistään irtonaiselle letkulle paikkaa. Apua!
Edit pyydetyt ja toteutuneet ilmamassat seuraa toisiaan. Pitäisikö tässä ruveta epäilemään viallista jarrutehostinta, onhan toi varmaan alkuperäinen lähes 300tkm ajettu.
Edit pyydetyt ja toteutuneet ilmamassat seuraa toisiaan. Pitäisikö tässä ruveta epäilemään viallista jarrutehostinta, onhan toi varmaan alkuperäinen lähes 300tkm ajettu.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Kyllä noin rankka sopeutus ja kulutus viittaa vialliseen lambdaan. Monta kertaa on sanottu että älkää laittako kuin alkuperäistä boschia sinne paikalleen.
Toinen harvinaisempi vika on alkupään vuosimalleissa T7 ecuissa jokin sisäinen vika joka johtaa tuollaiseen samankaltaiseen ilmiöön mutta siitä ei pääse selville kuin kokeilemalla toisella eculla.
Sekin on mahdollista että bensapumppu ei syötä riittävästi soppaa, joko huono pumppu, asennus tai tukkoinen ämpärin imusihti tai polttoainesuodatin. Kaikki selviää yksi kerrallaan tutkimalla/vaihtamalla.
Se letku on vaihteiston huohotinletku ja yläpää kuuluu olla tungettuna sähkökeskuksen sivuun sopivasti.
Toinen harvinaisempi vika on alkupään vuosimalleissa T7 ecuissa jokin sisäinen vika joka johtaa tuollaiseen samankaltaiseen ilmiöön mutta siitä ei pääse selville kuin kokeilemalla toisella eculla.
Sekin on mahdollista että bensapumppu ei syötä riittävästi soppaa, joko huono pumppu, asennus tai tukkoinen ämpärin imusihti tai polttoainesuodatin. Kaikki selviää yksi kerrallaan tutkimalla/vaihtamalla.
Se letku on vaihteiston huohotinletku ja yläpää kuuluu olla tungettuna sähkökeskuksen sivuun sopivasti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Mullahan oli aiemmin orkkis lambdalla vastaavaa vikaa ja tällä densolla korjaantui parin tonnin ajaksi. Lambdaa veikkasin itekin heti aluksi prkl !Onneksi ostin kaverilta ton niin takuun kanssa tuskin tulee ongelmaa.
Itse en usko pa- pumppuun, vaikka en ole sinne kurkannutkaan. Kaveri joka auton on konerikon jälkeen koonnut on käyttänyt pelkästään orkkisosia, joten aika varmasti walbron ämpäri tuolla majailee. Softahan on vakio biopoweria lukuunottamatta.
Kiitos taas tosi paljon avusta.
Itse en usko pa- pumppuun, vaikka en ole sinne kurkannutkaan. Kaveri joka auton on konerikon jälkeen koonnut on käyttänyt pelkästään orkkisosia, joten aika varmasti walbron ämpäri tuolla majailee. Softahan on vakio biopoweria lukuunottamatta.
Kiitos taas tosi paljon avusta.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Boschit oli tehdastilauskamaa, joten kokeillaa vielä kepillä jäätä. Tuli tilattua NTK-lambda. Denso lähtee johonkin tutkittavaksi ennen kkun saan rahat takas. Voisiko olla jotain seikkoja jotka rikkoisi noita lambdoja, vai onkohan noi tarvikkeet noin paskoja. Mietin, voisiko esim vuoto turbon ja downpipen liitoksessa aiheuttaa lambdan hajoamisen kun adaptio on pikkasen pielessä (74-79%) 85 tankissa. Adaptio kusee esim force adaptissa jos kaasupolkimeen koskee. Tyhjäkäynnillä laskee prossat aina 85 ja sitten ajossa esim maantie 80km/h toinen adaptio korjaa prossat 75% pintaan. Tämä siis denson lambdalla kun se "toimi" vaikka mielestäni vuotoja ei pakopuolella enää ole... Hankalaa.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-
- "Aero"
- Viestit: 464
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
- Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Mä tilasin itse tuolta uuden lambdan ... Orkkis Boschin.
http://www.lambdapower.co.uk/partsearch ... ouping=9-5
Tuli muistaakseni muutamassa päivässä.
Onkos tossa sun kärryssä jo kaksi lambdaa?
http://www.lambdapower.co.uk/partsearch ... ouping=9-5
Tuli muistaakseni muutamassa päivässä.
Onkos tossa sun kärryssä jo kaksi lambdaa?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
On kaksi kappaletta. Sama kai se on minkä sinne laittaa, jos niitä lambdoja tähän malliin menee. Nyt kolmas menossa
Bosch suosittelee 160tkm max vaihtoväliä ja ntk tuntuu olevan laatumerkki lambdoissakin niin kattotaa....

9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Joko irtoletkulle on löytynyt paikka? Alipainepumppu? Oletko kattonu läppäkotelon "takana" oleva letkun? Mulla oli aikoinaan toi irti ja oireet samat. Kokeleipas käyntiä immun johto irti.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Auto on tosiaan vm.2000 kahdella lamdalla ja esikatilla. Joku osasi kertoa toisaalla, että tässä vm. ei ole alipainepumppua. Tuon Denson lambdan myötä alkoi myös prekatin herjailut, joka voisi tukea rikkoutuvan labdan teoriaa. Denso on kai yleisesti mielletty ihan laatumerkiksi, mutta esim. Bemari suosittelee vain käytettäväksi tuota NTK, joka nyt ainakin luo mielikuvan laadusta
Tuo irtonainen letku on siis mallia isompi alipaineletku ja en tosiaan löytänyt sille mitään paikkaa. Siellä se törröttää lambdan liittimen vieressä.
Vesahan tuolla aiemmin kertoi letkun olevan huohotin ja sitä se omankin järjen mukaan voisi olla, koska laatikosta lähtee... ?!?!


Tuo irtonainen letku on siis mallia isompi alipaineletku ja en tosiaan löytänyt sille mitään paikkaa. Siellä se törröttää lambdan liittimen vieressä.
Vesahan tuolla aiemmin kertoi letkun olevan huohotin ja sitä se omankin järjen mukaan voisi olla, koska laatikosta lähtee... ?!?!
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
EI vaan minä kerroin että siinä ei ole sähköistä alipainepumppua. Mekaaninen pumppu löytyy kannen päädystä ahtoputken altaArto Soikkeli kirjoitti:Joku osasi kertoa toisaalla, että tässä vm. ei ole alipainepumppua.

Kyllähän Denso ja NTK ovat laatumerkkejä, mutta ne vaan eivät toimi yhteen Trionicin kanssa niin kuin Bosch. On niitä laadukkaita lambdoja muillakin valmistajilla, siis jos haluat myöhemmin vielä jatkaa testailujasi

Ja se irtoletku on vaihdelaatikon huohotusletku.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
CDTA kirjoitti:Kyllähän Denso ja NTK ovat laatumerkkejä, mutta ne vaan eivät toimi yhteen Trionicin kanssa niin kuin Bosch. On niitä laadukkaita lambdoja muillakin valmistajilla, siis jos haluat myöhemmin vielä jatkaa testailujasiArto Soikkeli kirjoitti:Joku osasi kertoa toisaalla, että tässä vm. ei ole alipainepumppua.![]()


Pitää etsiä laatikon huohotukselle paikka, vai saako letku tyyliin hönkäillä siinä jossain elektroniikkaboxin nurkilla vapaasti?
Pitää nyt vielä paikantaa tuo pumppu ihan opiskelumielessä. Laitoin vanhan rikkinäisen lambdan autoon kiinni kun rupesi *ittamaan tuo Denson toiminta ja nyt auto toimii "turvaohjelmalla" huikeilla 100nm väännöillä ihan ok. En oikein usko, että pumppu olisi menossa tai suodatin tukossa, mutta uusi suodatinkin on jo hankittuan.
Tällä hetkellä vikakoodeina ainoastaan fcod 0308, käynnistyy ok, ei nyi, eikä rötäile. Kulutuskin on alhaisempi kun Aeron normitehoilla, joten kohta heitän koko lambdan mäkeen



9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Nonni, uusi lambda kiinni ja taas toimii. Valottaisiko joku hiukan tuota adaptio-prosessia, eli minkä kaiken tuloksena syntyy tuo etanoliseoksen mittaus? Taas Force adaptio mittasi tyhjäkäynnillä etanoliseoksen prosenteiksi 85% ja toinen adaptio tiputti prosentit 69% tankissa ainoastaan 85:sta, jonka nyt pitäisi olla minimissään 80% ja tähän kai sallitaan pieni mittausvirhe, mutta jostain varmaan vuotaa hiukan. Onko tuollaisella 10%.heitolla mitään merkitystä? Taidan irrottaa huomenna vielä putkiston turbolta ja katsoa, että se tiivistyy tasaisesti. Lisäksi imusarjasta jarrutehostajalle oleva takaisku on imusarjan päässä ilman lukitusrengasta, mutta letku tuntuu tiiviiltä o-renkaassa, mutta tietenkin tuo vähän voi falskata, olisiko tuo aiheuttaja 10% heittoon? Kaikki koneen alipaineletkut on nyt jossain vaiheessa vaihhdettuja. Takaiskut tsekattu läpi ja toimii. Jarrutehostaja orkkis uudella läpiviennillä.
Positiivista on se, että vajaa 3v poitsu on innoissaan jatkuvasti "rikkinäisestä" autosta, pääseehän silloin mukaan touhuilemaan
"meidän Saabissa on pakosarja rikki, meidän Saabi on Aero Turbo"
Uusi sukupolvi on aivopesussa 
Positiivista on se, että vajaa 3v poitsu on innoissaan jatkuvasti "rikkinäisestä" autosta, pääseehän silloin mukaan touhuilemaan




9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Ne on ne imusarjan yhteydessä olevat ilmavuodot paljon suurempi virhelähde kuin DP:n vuodot. Jos immu, lambda ja softa on kunnossa eikä vuotoja ole niin melko lähelle ideaalinumeroita pääsee. Moottorin kuormitustilanne ja sen myötä alipaine/ylipaineen myötä muuttuva Ad85 voi kertoa ilmavuodoista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
Kun adaptio on käynnissä esim tankkauksen jälkeen kaasupolkimella voi vähän ohjailla mihin prosentit jää, eli kaasulla laskee. Pitää nyt vielä käydä kaikki läpi...
En mä softavikaakaan voi laskea pois, sillä autoon on muutama joskus kuulema asennettu bio ja tarkoitus asentaa myös stage1, mutta ahtojen perusteella tuo on täysin vakio vielä. Tarkoitus olisi säädättää softa huomioiden moottorin muutokset (t-5 männät jne)
En mä softavikaakaan voi laskea pois, sillä autoon on muutama joskus kuulema asennettu bio ja tarkoitus asentaa myös stage1, mutta ahtojen perusteella tuo on täysin vakio vielä. Tarkoitus olisi säädättää softa huomioiden moottorin muutokset (t-5 männät jne)
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Fcod4465, nykii, lambda 2500 ja kulutus korkea.
E85 ei saa kuin 240hv jos vakiosuuttimet ja bensampaine.Arto Soikkeli kirjoitti:Kun adaptio on käynnissä esim tankkauksen jälkeen kaasupolkimella voi vähän ohjailla mihin prosentit jää, eli kaasulla laskee. Pitää nyt vielä käydä kaikki läpi...
En mä softavikaakaan voi laskea pois, sillä autoon on muutama joskus kuulema asennettu bio ja tarkoitus asentaa myös stage1, mutta ahtojen perusteella tuo on täysin vakio vielä. Tarkoitus olisi säädättää softa huomioiden moottorin muutokset (t-5 männät jne)