Apurungon puslat.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Apurungon puslat.
tuota ihme blumbs blumbs ääntä mietitty ja tehty kaikkea mahdollista. no nyt tänään kun vaihdoin öljyt sun muuta niin tutkittiin apurungon puslia.. olivat aika löysät ja roikkuivat aika alhaalla.. mutta onko kenelläkään nämä puslat mennyt? ja meinaan että aurauskulmia on säädetty tuhat kertaa ja ei mene suoraan ja jarrutuksessa heiluttaa rattia vaikka on vaihdettu satuloiden männät,tiivisteet,liukutappien kumet ja levyt takuuseen. ja kokeiltu monilla erillä vanteilla mutta kun ei niin ei. voisiko näissä puslissa olla vika? olisi kiva tietää jos joku olisi vaihtanut....
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Apurungon puslat.
no eiköhän tuolla vaihtohistorialla kannattaisi nuo vaihtaa...ei pitäis enää tuntua missään...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Apurungon puslat.
Mulla kuuluu melkolailla kovaa resonointia 9-5:n etupäästä esim. liikennevaloissa D päällä jarrulla seisoessa. Ääni lakkaa kun kääntelee rattia jompaankumpaan suuntaa, samoiten monttuihin ajellessa kuuluu välillä epämääräistä kolahtelua, joka tuntuu välillä ratissa asti. PCS:n diagnoosi huollon yhteydessä oli apurungon puslat. Noille ei toistaiseksi ole tehty mitään, mutta kiinnostaisi itsekin kuulla kokemuksia millainen homma nuo on vaihtaa.
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
9-5 2,2 Tid Wagon -03
Re: Apurungon puslat.
Pystyykö apurungon puslia vaihtamaan millään ilveellä niin että apurunko on paikallaan/apurunkoa ei tiputa kokonaan pois ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Apurungon puslat.
Takimmaiset oli itellä loppu ja vaihdettiin apurunko paikoillaan. Aika paljon piti kyllä kahden ekan parin pultteja löysätä ja varoiksi oli kone norsussa kiinni, mutta kyllä se kavereiden kanssa onnistui. Powerflexit meni tilalle ja kolahtelu kyllä meillä väheni.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Apurungon puslat.
Jaahas, tätä siis muillakin liikkeellä. Eli jarrut alle vuosi sitten uusittu eteen ja ravistaa rattia jarrutuksessa. Sen verran olen aihetta opiskellut, että napa voi olla sökö ja aiheuttaa tämän myös.
Itellä kilsoja alle 150tkm, joten katselen vielä noita puslia edessä läpi, niistä on vain maalikon välillä vaikea sanoa mitään, jos eivät ihan paskana. Saattaa olla että vien katsastuskonttrille ja pyydän niitä katsomaan. Maksaa vissiin 25€.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Itellä kilsoja alle 150tkm, joten katselen vielä noita puslia edessä läpi, niistä on vain maalikon välillä vaikea sanoa mitään, jos eivät ihan paskana. Saattaa olla että vien katsastuskonttrille ja pyydän niitä katsomaan. Maksaa vissiin 25€.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Apurungon puslat.
Saako Powerflexejä irtotavarana vai pitikö ostaa koko sarja? Oman femman takapuslat alkaa olla melko kypsät.9000 automaatilla kirjoitti:Takimmaiset oli itellä loppu ja vaihdettiin apurunko paikoillaan. Aika paljon piti kyllä kahden ekan parin pultteja löysätä ja varoiksi oli kone norsussa kiinni, mutta kyllä se kavereiden kanssa onnistui. Powerflexit meni tilalle ja kolahtelu kyllä meillä väheni.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Apurungon puslat.
Multa vaihdettiin kaikki apurungon puslat muutama viikko sitten. Onnistuu paikallaan mutta vain uretaanisilla. Kumipuslilla täytyy kuulemma pudottaa apurunko alas.Fakiiri kirjoitti:Pystyykö apurungon puslia vaihtamaan millään ilveellä niin että apurunko on paikallaan/apurunkoa ei tiputa kokonaan pois ?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Apurungon puslat.
Mites tuo vanhojen puslien irroitus käytännössä meni ? Rikoitteko ne sinne reikäänsä, vai saiko sinne jonkun ulosvetäjän kyhättyä ?9000 automaatilla kirjoitti:Takimmaiset oli itellä loppu ja vaihdettiin apurunko paikoillaan. Aika paljon piti kyllä kahden ekan parin pultteja löysätä ja varoiksi oli kone norsussa kiinni, mutta kyllä se kavereiden kanssa onnistui. Powerflexit meni tilalle ja kolahtelu kyllä meillä väheni.
Ilmeisesti nuo urtsit on kuitenkin kahdessa osassa, että pystyy helpommin livauttamaan sitten paikalleen, vai kui ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Apurungon puslat.
Teetitkö jossain ? Paljonko kustansi ?Tannisto kirjoitti:Multa vaihdettiin kaikki apurungon puslat muutama viikko sitten. Onnistuu paikallaan mutta vain uretaanisilla. Kumipuslilla täytyy kuulemma pudottaa apurunko alas.Fakiiri kirjoitti:Pystyykö apurungon puslia vaihtamaan millään ilveellä niin että apurunko on paikallaan/apurunkoa ei tiputa kokonaan pois ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Apurungon puslat.
Uretaanisetkin ovat yksiosaiset. Rasvan kanssa pakotetaan paikalleen yläpuolelta apurunkoon.
.. joten joutuu puottaa apurunkoa sen 5cm.. Käytännössä joutuu siis irroittaa apurungon kaikista, vaikka auton alla pysyykin. (Siis tukea jäähdyttimet liinalla yms..)
Pelkät takimmat menee vain moottorin takatuen mutterin irroittamalla ja apurunkoa raottamalla.
Vanhat olen irroittanut kuppiterällä ja puukkosahalla halkaisemalla sisäkehän.
.. joten joutuu puottaa apurunkoa sen 5cm.. Käytännössä joutuu siis irroittaa apurungon kaikista, vaikka auton alla pysyykin. (Siis tukea jäähdyttimet liinalla yms..)
Pelkät takimmat menee vain moottorin takatuen mutterin irroittamalla ja apurunkoa raottamalla.
Vanhat olen irroittanut kuppiterällä ja puukkosahalla halkaisemalla sisäkehän.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Apurungon puslat.
Joo, Torek Auto Espoossa teki vaihtotyön 455€. Osat hommasin muualta.Fakiiri kirjoitti:Teetitkö jossain ? Paljonko kustansi ?Tannisto kirjoitti:Multa vaihdettiin kaikki apurungon puslat muutama viikko sitten. Onnistuu paikallaan mutta vain uretaanisilla. Kumipuslilla täytyy kuulemma pudottaa apurunko alas.Fakiiri kirjoitti:Pystyykö apurungon puslia vaihtamaan millään ilveellä niin että apurunko on paikallaan/apurunkoa ei tiputa kokonaan pois ?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Apurungon puslat.
Taakse en vaihtanut muita kuin ne poikkituen ulommat helat, mutta ne oli Lemförderit. Kaikki ei myy PowerFlexejä irraillaan, vaan semmoisena kuuden sarjana, mutta muistaakseni Rikulta ostin yksittäiskappaleina noi omani siihen apurunkoon.Saab-man kirjoitti:Saako Powerflexejä irtotavarana vai pitikö ostaa koko sarja? Oman femman takapuslat alkaa olla melko kypsät.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Apurungon puslat.
Kun oli apurunkoa laskettu, niin veitsi, sahanterä ja akkupora kombinaatiolla vähän kerrassaan työstämällä kaveri ne sieltä sai pois. Itsellä kävi mielessä, että poraan sopivan kokoinen reikäpora, niin olis voinut lähteä helpommin. Metalli kuoret sinne jäi, kaveri semmoisella raspiroopella hioi ne poikki, jonka jälkeen ne sai vängättyä isolla meisselillä irti.Fakiiri kirjoitti:Mites tuo vanhojen puslien irroitus käytännössä meni ? Rikoitteko ne sinne reikäänsä, vai saiko sinne jonkun ulosvetäjän kyhättyä ?
Uudet on yhtä puuta ja piti yläkautta pujottaa paikoilleen. Vähän isolta ne tuntui, kun saatiin kohdalleen Fairyn liukasteet kupeissa, niin vipuvarsi tyylillä runtattiin paikoilleen. Patikkaläjä siihen n.20 cm päähän puslasta ja pitkä lankun pätkä läjän päälle ja varoten kirrattiin lähelle. Kun luultin olevan hollilla, niin lankun päälle vajaa 90 kiloa Saabistia ja "plups", pusla oli kohdillaan. Toinen meni pelottavan helposti, onneksi toisen kanssa rymyttiin sitten kolmen yrityksen verran.Fakiiri kirjoitti:Ilmeisesti nuo urtsit on kuitenkin kahdessa osassa, että pystyy helpommin livauttamaan sitten paikalleen, vai kui ?
EDIT: Hook oli näköjään about samat kikat jo kertonut

Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Apurungon puslat.
OK. Täytyypä harkita vaihtaisko kaikki vai ainoastaan takapuslat. Ei tuolla vielä ole mahdoton kiire, joskin apparin puoleinen takapusla on jo aika letkeä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06