
Sähköautot
Sähköautot
Tuli positiivisempi mielipide sähköautoja kohtaan, kun käytiin koeajolla BMW i3 mallilla. Auto kiihtyy enemmän kuin tarpeeksi, heikkoniskaisille Whiplash varoitus. Parasta on käyttökustannukset, hiljaisuus ja hyvä näkyväisyys ja ei tarvitse paljoa jarrutella koska kaasun päästäessä tulee ns. takaisin lataus jarrutus. Autossa ei tarvitse vaihdelaatikkoa, yksi kallis vekotin pois pelistä. Toivottavasti myös Nevs onnistuu tulevissa sähköauto malleissaan. Jos on vain mahdollista käykää koeajaa joku sähköauto malli, autolla ajoon tule täysin uusi ja erinlainnen tunne. Luulen että viiden vuoden sisällä tai ennen sitä on meikän pihalla sellainen, merkistä en kylläkään osaa sanoa toivottavasti
.

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sähköautot
Ei kai siinä mitään kun toimintasäde on talvellakin kunnossa ja latausmahdollisuuksia riittävästi, josta tulikin mieleen, että huoltoasemat voisivat tarjota myös sähköautojen tankkausta?!
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Sähköautot
Teknisestihän sähkömoottorilla liikkuva auto on monin verroin fiksumpi kuin polttomoottoriauto. Polttomoottorin käyttäminen auton liikuttamiseen on jopa täysin typerää, kun mietitään miten paljon autoon on pitänyt tunkea erilaisia tukijärjestelmiä, jotka tekevät autosta liikuteltavan.
Energiansiirto- ja säilytysasiat vain kuntoon, niin sähköauto pesee nykyiset autot 100-0
Energiansiirto- ja säilytysasiat vain kuntoon, niin sähköauto pesee nykyiset autot 100-0

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautot
Eikä pidä unohtaa tuotantoakaan. Jos sähköautot lyö todella läpi, niin tarvitaan lisää voimaloita ja niissä näyttää lupaprosesseineen kestävän melkoisen kauan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Sähköautot
Ja sitten kannattaa muistaa, miten se sähkö on tuotettu.
Muistelisin, että esimerkiksi kivihiilellä tuotettu sähkö, jota sähköauto
käyttäisi, on saastuttavampaa kuin polttomoottorilla kulkeva auto.
Muistelisin, että esimerkiksi kivihiilellä tuotettu sähkö, jota sähköauto
käyttäisi, on saastuttavampaa kuin polttomoottorilla kulkeva auto.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Sähköautot
Nii-in, tilannehan on ollut jo kohtalaisen pitkään se että sähköauto on nerokas periaatteessa ja polttomoottoriauto puolestaan käytännössä. Tilanne voi muuttua hyvin nopeasti tai säilyä seuraavat sata vuotta entisenkaltaisena, luultavasti jotain näiden väliltä.AZP kirjoitti:Teknisestihän sähkömoottorilla liikkuva auto on monin verroin fiksumpi kuin polttomoottoriauto. Polttomoottorin käyttäminen auton liikuttamiseen on jopa täysin typerää, kun mietitään miten paljon autoon on pitänyt tunkea erilaisia tukijärjestelmiä, jotka tekevät autosta liikuteltavan.
Energiansiirto- ja säilytysasiat vain kuntoon, niin sähköauto pesee nykyiset autot 100-0
Polttomoottorin ystävänä ja sähköön aina varovaisen epäilevästi suhtautuvana toivon että akut junnaavat niin pitkään ja pahasti paikallaan että ensin keksitään miten kaikki polttomoottorit saadaan käymään jollain merilevällä tms.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Sähköautot
Sähköautoon ei välttämättä tarvitse ladata sähköä. Vetyautokin on sähköauto, jossa tankattu vety synnyttää polttokennossa sähkön, jolla käytetään sähkömoottoreita. Kommenttini koski siis lähinnä sähkömoottorin ylivertaisuutta kärryn liikuttajana vrt. polttomoottori, energian alkuperäkysymys on sitten jo hieman eri aihe. Voimalaitoksia kyllä todennäköisesti syntyy nopeastikin (paitsi ydinvoimaloita ei ihan niin nopeasti...) kun vain sähkön kysyntä lisääntyy liikennekäytön myötä. Vastaavasti Suomessa teollisuuden sähkönkäyttö vähenee koko ajan, joten osa liikenteen tarpeesta kompensoituu jo tällä.
Mitä tulee sähköllä ladattaviin sähköautoihin, niin on energiataloudellisesti järkevämpää polttaa se autoihin tankattava öljy lämpövoimalaitoksessa, ja siirtää syntyvä energia sähköauton akustoihin. Kokonaishyötysuhde on näin huomattavasti parempi kuin polttamalla sitä öljyä auton moottorissa alle 30 %:n hyötysuhteella.
Sähköntuotannon ja siirtoverkon kapasiteettitarpeeseen vaikuttanee tulevaisuudessa myös sähköautokannan koko ja älykkäät sähköverkot. Ideahan on se, että sähköautoja ladataan vain kun se on sähköntuotannon kannalta järkevää, ja muuna aikana akkua voidaan myös purkaa eli myydä sähköä autosta verkkoon. Näin saadaan siirtoverkon ja voimalaitosten kapasiteetti parempaan käyttöön. Nykyisin meillä makaa kesäöisin suurin osa voimalaitoksista tyhjäkäynnillä tai pois tuotannosta, koska kukaan ei käytä tällöin sähköä. Jos meillä olisi Suomessa miljoona sähköautoa, jotka nekin ovat yöaikaan parkissa ja piuha kiinni, ladattaisiin autojen akut yöllä täyteen. Aamulla kun kansa laittaa kahvinkeittimet päälle, ei tarvitse nostaa voimalaitosten tehoja, vaan hetkellinen kulutuspiikki otetaan siitä miljoonan akun patteristosta.
Auto on suurimman osan elinajastaan parkissa, ja kun latauspisteet löytyy vähän jokaisesta parkkipaikasta, niin meillä on jatkuvasti verkossa kiinni aikamoinen energiavarasto. Sähkölaskutus hoituu taas autokohtaisella roamingjärjestelmällä, eli missä tahansa olet töpseli kiinni, lasku kilahtaa auton omistajalle, ja tästä osa menee tietenkin latauspisteen omistajalle, jolloin esim. kiinteistönomistajilla on houkute rakentaa parkkipaikoille latauspisteet.
Tämä tuntuu tietenkin vielä aika skifitouhulta, mutta näihin skenaarioihin yritykset nojaavat kun suunnittelevat tätä teknologiaa. Ja järjestelmien kehitys on jo käynnissä, eikä vain yliopistojen laboratorioissa.
Lisää löytyy mm. täältä: http://www.plugit.fi/markkinakatsaus-2013/
http://tinyurl.com/ensto-easypark
Mitä tulee sähköllä ladattaviin sähköautoihin, niin on energiataloudellisesti järkevämpää polttaa se autoihin tankattava öljy lämpövoimalaitoksessa, ja siirtää syntyvä energia sähköauton akustoihin. Kokonaishyötysuhde on näin huomattavasti parempi kuin polttamalla sitä öljyä auton moottorissa alle 30 %:n hyötysuhteella.
Sähköntuotannon ja siirtoverkon kapasiteettitarpeeseen vaikuttanee tulevaisuudessa myös sähköautokannan koko ja älykkäät sähköverkot. Ideahan on se, että sähköautoja ladataan vain kun se on sähköntuotannon kannalta järkevää, ja muuna aikana akkua voidaan myös purkaa eli myydä sähköä autosta verkkoon. Näin saadaan siirtoverkon ja voimalaitosten kapasiteetti parempaan käyttöön. Nykyisin meillä makaa kesäöisin suurin osa voimalaitoksista tyhjäkäynnillä tai pois tuotannosta, koska kukaan ei käytä tällöin sähköä. Jos meillä olisi Suomessa miljoona sähköautoa, jotka nekin ovat yöaikaan parkissa ja piuha kiinni, ladattaisiin autojen akut yöllä täyteen. Aamulla kun kansa laittaa kahvinkeittimet päälle, ei tarvitse nostaa voimalaitosten tehoja, vaan hetkellinen kulutuspiikki otetaan siitä miljoonan akun patteristosta.
Auto on suurimman osan elinajastaan parkissa, ja kun latauspisteet löytyy vähän jokaisesta parkkipaikasta, niin meillä on jatkuvasti verkossa kiinni aikamoinen energiavarasto. Sähkölaskutus hoituu taas autokohtaisella roamingjärjestelmällä, eli missä tahansa olet töpseli kiinni, lasku kilahtaa auton omistajalle, ja tästä osa menee tietenkin latauspisteen omistajalle, jolloin esim. kiinteistönomistajilla on houkute rakentaa parkkipaikoille latauspisteet.
Tämä tuntuu tietenkin vielä aika skifitouhulta, mutta näihin skenaarioihin yritykset nojaavat kun suunnittelevat tätä teknologiaa. Ja järjestelmien kehitys on jo käynnissä, eikä vain yliopistojen laboratorioissa.
Lisää löytyy mm. täältä: http://www.plugit.fi/markkinakatsaus-2013/
http://tinyurl.com/ensto-easypark
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautot
Olipa miten vain, tulevaisuudessa on pakko siirtyä pois bensa- ja dieselillä koneista, koska esim. Pekingissä ilma ei ole henkityskelpoista autojen pakokaasujen takia ja joku oli kommentoinut että ilman saasteet tuntuivat silmissä niitä räpytellessä. Mitkä ovat silloin vaihtoehdot? Kiina on kai päättänyt, että 2020 pitäisi olla viisimiljoonaa sähköautoa liikenteessä?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sähköautot
Kun mietitään, että sähköautoa on kehitetty yhtä käuan kuin "bensa" autoja ja Suomessa on nykyään joitain satoja sähköautoja?, niin... tuskin esim. 20 vuoteen tapahtuu mitään silminnähtävää muutosta.AZP kirjoitti: Tämä tuntuu tietenkin vielä aika skifitouhulta, mutta näihin skenaarioihin yritykset nojaavat kun suunnittelevat tätä teknologiaa. Ja järjestelmien kehitys on jo käynnissä, eikä vain yliopistojen laboratorioissa.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Sähköautot
Useinmiten riittäisi sähköauto kaikkeen arkiajoon ja jos saa vuokrata bensa-dieseli käyttöisen erittäin edullisesti esim. lomamatkaa varten silloin olis homma hanskassa. Hinta on ainakin vielä ollut suuri tekijä myynti menestykseen, mutta jos valtio tulis paremmin mukaan ja kilpailu sähköautojen myynnissä kiristyy niin markkinaosuudet kasvaisi roimasti.
Ruotsissa saa tällähetkellä tukea uuden ¨sähköauton¨ ostoon 40000kr, auton päästöt pitää olla alle 50g/km.
Ruotsissa saa tällähetkellä tukea uuden ¨sähköauton¨ ostoon 40000kr, auton päästöt pitää olla alle 50g/km.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sähköautot
Olen tänä keväänä testannut paria sähkömoottorilla toimivaa autoa; Peugeot iON ja Opel Ampera (ihan vaan mielenkiinnosta, kun mahdollisuus on tullut ohimennen tarjolle). Koppimopo pösö ei oikein vakuuttanut, laiska ja heiveröisen oloinen tapaus. Ampera sitä vastoin tuntui oikein mielyttävältä autolta (siinä tosin on myös polttomoottoritoiminen generaattori). Ampera on laadukkaan oloinen sekä ajettavuudeltaan hyvä ja siinä on myös oikean tehoinen sähkömoottori (111 kW, 370 Nm) auton kokoon nähden. Koeajolla mentiin kokonaan sähkön varassa ja sähkömoottorista jäi hyvinkin positiivinen mielikuva. Oma uskoni kyseistä tekniikkaa kohtaan vahvistui roppakaupalla.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Sähköautot
Voitko avata tätä logiikkaa vähän enemmän?Mono kirjoitti:Kun mietitään, että sähköautoa on kehitetty yhtä käuan kuin "bensa" autoja ja Suomessa on nykyään joitain satoja sähköautoja?, niin... tuskin esim. 20 vuoteen tapahtuu mitään silminnähtävää muutosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautot
AZP kirjoitti:Voitko avata tätä logiikkaa vähän enemmän?

No, varmaan osa täällä salaa toivoo, että Saabin sähköauton valmistus löisi läpi markkinoilla. En pidättelisi hengitystä.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Sähköautot
Kyllä tässä puhutaan mielestäni ihan yleisellä tasolla sähköautoista.
Mietit vaikka kännyköiden tuloa, ja niissä kosketusnäytön kehittelyä. Molemmissa todella pitkä kehitystyö takana eikä aikaisemmat mallit ketään kiinnostaneet, kunnes sitten...
Mietit vaikka kännyköiden tuloa, ja niissä kosketusnäytön kehittelyä. Molemmissa todella pitkä kehitystyö takana eikä aikaisemmat mallit ketään kiinnostaneet, kunnes sitten...
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Sähköautot
vuonna 1987:
"Mieti nyt, ei sillä voi puhua kuin Helsingin keskustassa. Laite painaa kolme kiloa ja akku pitää ladata kaksi kertaa päivässä. Eiks toi maksa jotain nelkyttonnia ja puhelut kympin per sekunti? Ääni särisee ja puhelu menee poikki vähän väliä. Radiopuhelimia on kehitelty jo sata vuotta, ja suomessa on noita matkapuhelimia myyty joku tuhat. Myy nyt ne Nokian osakkeet, ei tosta tule pariinkymmeneen vuoteen lankapuhelimen korvaajaa."
vuonna 1994:
"Siis soitat tietokoneella jonnekin? Sitten voit odotella muutaman minuutin niin saat ruutuun Pamela Andersonin uimapukukuvat? Eiks olis helpompi ostaa Kymppikioskilta Jallu? Mitä muuta sillä voi tehdä? Miks kukaan haluais kirjottaa tietokoneella jonkun kirjeen, kun voi soittaa puhelimella? Ja toi liittymä maksaa sulle viissataa kuussa ja modeemi maksoi tonnin? Siis tää on joku 60-luvulla USA:n armeijalle kehitetty systeemi, mitä hyötyä siitä on suomalaiselle perusjätkälle? Viihdekäyttö? Siis joku olis valmis maksamaan siitä että istuu tietokoneella ja katsoo mitä muiden ihmisten tietokoneilla on?"
Nokian pääkonttorissa 2007:
"Applelta älypuhelin? Kosketusnäytöllä? Hippien marginaalituote... jatketaan pojat"
Toisaalta, vuonna 2000:
"Kato täs on tää uus laatikko, tällä telkku muuttuu digitaaliseks! Sit voi vaik äänestää tällä kaukosäätimellä Syksyn Sävelen voittajaa. Ja tilata pizzan. Jaa mitä se digitaalisuus tekee kuvalle ja äänelle? No ei oikeestaan mitään. Tollasia pikseleitä noissa kuvissa nykyään näkyy enemmän. Mut tää on siis ihan sikakova juttu. Suomalaista teknologiaa, Nokian laitteet kato. Tää korvaa internetin parissa vuodessa.
Tarinoiden opetus: on aika vaikea arvioida miten nopeasti teknologia kehittyy ja miten kuluttajat ottaa uuden teknologian käyttöön. Muna/kana ongelma on ollut vähän jokaisella teknologiamurroksella, kuin on sähköautoillakin. Voihan se ollakin, että pariinkymmeneen vuoteen ei autojen voimalinjoissa suuria muutoksia nähdä. Siellä on kuitenkin aikaisempaa isommat pelurit valmistelemassa jotain ihan muuta, eli todennäköisyys teknologiamurrokselle on olemassa.
"Mieti nyt, ei sillä voi puhua kuin Helsingin keskustassa. Laite painaa kolme kiloa ja akku pitää ladata kaksi kertaa päivässä. Eiks toi maksa jotain nelkyttonnia ja puhelut kympin per sekunti? Ääni särisee ja puhelu menee poikki vähän väliä. Radiopuhelimia on kehitelty jo sata vuotta, ja suomessa on noita matkapuhelimia myyty joku tuhat. Myy nyt ne Nokian osakkeet, ei tosta tule pariinkymmeneen vuoteen lankapuhelimen korvaajaa."
vuonna 1994:
"Siis soitat tietokoneella jonnekin? Sitten voit odotella muutaman minuutin niin saat ruutuun Pamela Andersonin uimapukukuvat? Eiks olis helpompi ostaa Kymppikioskilta Jallu? Mitä muuta sillä voi tehdä? Miks kukaan haluais kirjottaa tietokoneella jonkun kirjeen, kun voi soittaa puhelimella? Ja toi liittymä maksaa sulle viissataa kuussa ja modeemi maksoi tonnin? Siis tää on joku 60-luvulla USA:n armeijalle kehitetty systeemi, mitä hyötyä siitä on suomalaiselle perusjätkälle? Viihdekäyttö? Siis joku olis valmis maksamaan siitä että istuu tietokoneella ja katsoo mitä muiden ihmisten tietokoneilla on?"
Nokian pääkonttorissa 2007:
"Applelta älypuhelin? Kosketusnäytöllä? Hippien marginaalituote... jatketaan pojat"
Toisaalta, vuonna 2000:
"Kato täs on tää uus laatikko, tällä telkku muuttuu digitaaliseks! Sit voi vaik äänestää tällä kaukosäätimellä Syksyn Sävelen voittajaa. Ja tilata pizzan. Jaa mitä se digitaalisuus tekee kuvalle ja äänelle? No ei oikeestaan mitään. Tollasia pikseleitä noissa kuvissa nykyään näkyy enemmän. Mut tää on siis ihan sikakova juttu. Suomalaista teknologiaa, Nokian laitteet kato. Tää korvaa internetin parissa vuodessa.
Tarinoiden opetus: on aika vaikea arvioida miten nopeasti teknologia kehittyy ja miten kuluttajat ottaa uuden teknologian käyttöön. Muna/kana ongelma on ollut vähän jokaisella teknologiamurroksella, kuin on sähköautoillakin. Voihan se ollakin, että pariinkymmeneen vuoteen ei autojen voimalinjoissa suuria muutoksia nähdä. Siellä on kuitenkin aikaisempaa isommat pelurit valmistelemassa jotain ihan muuta, eli todennäköisyys teknologiamurrokselle on olemassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K