Tosiaan vastus ei ollut kova eikä suhahduskaan mikään kovin väkivaltainen, ennemmin sylkäisy kuin suihkaisu. Niitä väriaineita siellä kyllä pitäisi olla että sen perusteella pitäisi helposti näkyä mistä vuotaa. Jos on joku kallis osa niin pistää vaan taas kesäksi uudet aineet.
Järvenpään Autohuolto mainostaa täytöt alk. 85 eur, onko jotain syytä viedä jollekin spesialistille tai vastaavalle vai soittelenko vain tuonne huamena?
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Anteeks vaan mutta minullakin on "samankaltainen" onkelma
En ole vielä ehtinyt kokeilemaan mitä hyppylanka systeemi...silloin kun pista lo puhaltamaan niin ei ainakaan mita ääntä kuulu että lähtis pyörimaan. kokeilin monesti sitä vikakoodi hake- tulokseta !
messinkiventtilin kun ava tule pikkasen painetta ...
ehtisin kuitenkin otta eilen kuvan siitä kompressorista, näytä jotenkin erilaiselta mitä tässä aiemin on katsonut kuvia ...
hihna pyöri mutta "sisäosa" ei ....
kuva on otettu kun mootorin käy---
Tuolla "hyppylanka" -virityksellä on helppo päästä vianhaussa eteenpäin. Sillä selviää onko vika mahdollisesti magneettikytkimessä vai muualla.
Kun annat akulta suoraan kompuralle virtaa pitäisi tuo "sisäosan" mennä kiinni hihnapyörään. Jos menee niin käytä kompuraa auto käynnissä vähän aikaa ja kokeile alkaako kylmäaineputket kylmetä.
Ny tuli soitto: kompuralta lähtevä (muistaakseni) korkeapaineputki ja kuivain vuotavat melko reilusti. Kone ei kuulemma täytä vuotavaa järjestelmää. Saabilta ei saa uusia osia, joku Finjotain kuulemma saattaisi tehdä tuntemattomaan hintaan.
Mitenköhän monesta purkutonnarista nuo osat löytyvät ehjinä? Olettaisin että kaikista joissa on esim. kori ruostunut ympäriltä tai kone sanonut sopimuksen irti ilmastoinnin viä toimiessa?
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Juu kuivainta näköjään löytyy motonetistä 45€, ei kannata säästää vanhoilla osilla jos tuohon hintaan löytyy. Meinasitko Jokelalla jotain purkaamoa vai kenties tuota Imola Red Aeroa?
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Nythän tämä mielenkiintoiseksi meni. Ihmettelin iltapäivällä kun tyhjäkäynti käynnistämisen jälkeen heitteli pariin eri kertaan. Noh, ajoin sitten kaverin pihaan sitä odottamaan, ja taas tärähti kerran niin että pakoputkikin heilahti. Rupesin ihmettelemään outoa tuoksua keulan luona, sammutin koneen, sitten kaveri tuli, rupesi nyrpistelemään nenäänsä hajulle ja bongasi savua konepellin raosta.
Pelti auki -> kompuran hihnapyörä tai pelkkä magneettikytkin savuaa oikein tosissaan. Otin sitten heti kompuran virtakytkennän auki, melkein poltin siinä hommassa sormeni, kokeilin relettä ja sehän oli kuuma.
Mitäs helvettiä huollossa ny on oikeen munattu? Aikaisemmin ei koskaan lähtenyt edes yrittämään kompuran käynnistämistä, virtaliitäntä tai rele eivät lämmenneet lainkaan. Nyt ilmeisesti ruvennut pyörittämään ja sillä on ollut melko selvät seuraukset kun järjestelmä on tyhjänä aineista...
Huomenna pitänee mennä pitämään pieni kehityskeskustelu korjaamon kanssa, onkohan kompura kokonaan kaput? Hihna kyllä pyöri ihan nätisti.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
juhi81 kirjoitti:Tuolla "hyppylanka" -virityksellä on helppo päästä vianhaussa eteenpäin. Sillä selviää onko vika mahdollisesti magneettikytkimessä vai muualla.
Kun annat akulta suoraan kompuralle virtaa pitäisi tuo "sisäosan" mennä kiinni hihnapyörään. Jos menee niin käytä kompuraa auto käynnissä vähän aikaa ja kokeile alkaako kylmäaineputket kylmetä.
Itselläni tuo homma tyssäsi siihen, että en saanut kytkintä irti boorauksesta ja hommasin toisen kompuran tilalle.
Lienee sarjassa tyhmä kysymys, mutta kysytään silti. Voiko tuo magneettikytkin luistaa tms.? Vai onko se mallia ON tai OFF? Omassa tonnarissa on viime kesänä täytetty systeemi ja ehjä tuon pitäisi olla. Ennen täyttöä tsekattiin ja siellä kyllä oli painetta ja sen jälkeen tehtiin typpitesti. Täyttö meni normaalisti ja oikea määrä tavaraa sisään.
Tuo siis viilentää, laitoin mittarin keskisuuttimesta sisään ja näyttäisi että puhaltaa 11-12°C. Pitäisikö tulla vielä kylmempää? On vaan ennen ollut niin helevetin tehokas, että hetken ku viilentää niin nenä jäätyy.
Eli välillä tuntuu, että toimii ihan ok ja välillä ei. Ilmastointi kallibroitu useampaan otteeseen.
Mites tuo rele? Voiko se oikkuilla vai onko se laakista kaput?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Kompressorin magneettikytkin on tyypiltään ON/OFF, mutta voi luistaa, jos kytkinlevy on kulunut. Mittaa rakotulkilla ilmaväli kytkinlevyn ja hihnapyörän välistä. Pitäisi olla luokkaa 0,5 mm, kompressorin merkin mukaan eri ohjearvot. Jos rako on liian suuri, raon saa sopivaksi ja levyn kuluneisuuden kompensoitua poistamalla kytkinlevyn alta akselilta yhden välyksensäätöprikoista.
Mittaa rako ensin, niin tiedät onko välys OK vai onko säädöntarvetta.
Rattivaihde kirjoitti:Huomenna pitänee mennä pitämään pieni kehityskeskustelu korjaamon kanssa, onkohan kompura kokonaan kaput? Hihna kyllä pyöri ihan nätisti.
Noniin. Kävin korjaamolla joka vuotodiagnoosin teki, ja he sanoivat että A) he eivät jättäneet sinne painetta, B) toinenkin vuodoista riittäisi yksinään vuotamaan kaiken pihalle hetkessä, C) öljy pysyy kompurassa vaikka se tyhjennetään kylmäaineesta. Työnjohtaja epäili ACC:tä sekoamisesta ja virransyöttämisestä, mutta mekaanikko lähti sitten kattelemaan konepellin alle ja totesi että magneettikytkin on mennyt oikosulkuun, vetänyt virtaa ja kuumentunut riittävästi grillaantuakseen. Kompura kuitenkin pyörii edelleen mukana ilman mitään ääniä. Siispä ostan paineputken ja kuivaimen ohella uuden magneettikytkimen ja toivon että se riittää.
Näin jälkikäteen voin hiljaa ittekseni epäillä että kompuran luota silloin tällöin kuuluneelle pienelle karahtelulle löytyi todennäköinen syyllinen...
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Korjaamo vaihtoi putken, kuivaimen ja koko kompressorin (uusi magneettikytkin kun oli siinä kiinni), laittoi kylmäaineet sisään ja totesi että flekti ei toimi. Kuulemma johtosarja flektin luona näytti kehnolta, ottivat sitten pois ilmastoinnin releen varotoimenpiteenä.
Pitänee kattoa että painekytkimeltä lähtevät johdot ovat kunnossa, joka tapauksessa moottoria flekti jäähdyttää normaalisti.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22