Ilmastointi toimii muutaman minuutin ja alkaa puhaltaa lääsyä ulkoilmaa sen jälkeen. Sammuttaa ja kalibroi, niin toimii taas kotvasen.
Taitaa olla magneettikytkimen shimmiprikan poiston aika. Tollasen viestin löysin "etsi" komennolla.
"Minun 93 -02 22tkm kompuran magneetikytkin alkoi luistamaan noin 10min ajon jälkeen, korjaus oli tosi helppo, noin puoli tuntia autunosturin päällä, keskimutteri auki ja laippa pois ja sen alla oleva puolen millin välilevy pois ja pelaa taas moitteettomasti! Ja vielä, ei maksanut penniäkään!"
Lisäksi oli asiaa magneettikytkimen laakerista ja Hookilla on hyvät vaihto-ohjeet kuvien kanssa.
Onko tämä oikea laakeri vuoden 2001 kolkkiin?
35X50X20 Ilmastointilaitteen laakeri
SAAB 9-3, 35BD5020DU
PC35500020CS
Ilmastoinnissa häikkää
Ilmastoinnissa häikkää
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Ilmastoinnissa häikkää
Tänään oli hyvä testata ilmastointia enemmän.
Asetin LO-asetuksen ja ilmastointi puhkui kylmää tosin hieman aaltoilevasti, että välillä puhalsi vähemmänkylmää. Välillä oli niin kylmää ettei kättä pystynyt pitämään tuuletusaukolla. Tätä ajoa noin vartin verran.
Kun nosti lämpötilaa 20 asteeseen, niin alkoi taas hönkimään haaleaa, vaikka ulkona 25 astetta. Parissa minuutissa lämpenee puhallus.
Kojetaulun anturin propelli pyörii. Voiko jokin sisäanturi tehdä moista vikaa?
Montakohan lämpötilan haistelijaa sisällä mahtaa yleensäkin olla?
Asetin LO-asetuksen ja ilmastointi puhkui kylmää tosin hieman aaltoilevasti, että välillä puhalsi vähemmänkylmää. Välillä oli niin kylmää ettei kättä pystynyt pitämään tuuletusaukolla. Tätä ajoa noin vartin verran.
Kun nosti lämpötilaa 20 asteeseen, niin alkoi taas hönkimään haaleaa, vaikka ulkona 25 astetta. Parissa minuutissa lämpenee puhallus.
Kojetaulun anturin propelli pyörii. Voiko jokin sisäanturi tehdä moista vikaa?
Montakohan lämpötilan haistelijaa sisällä mahtaa yleensäkin olla?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Ilmastoinnissa häikkää
kuullostaa juurikin siltä ettei magneettikytkin pidä. onhan järjestelmässä aineet ja paine kunnossa? magneettikytkimen prikka on helppo poistaa, vaikka ihan parkkipaikalla.
pelkääjän puoleinen eturengas pois sekä lokarin suojamuovit niin pääsee jo hyvin näkemään mitä tekee ja onnistuu ihan perus työkaluilla. omassani oli juuri vastaavat oireet ja yhden prikan poisto auttoi välittömästi. toivotaan että siellä vielä on prikkoja,
muuten menee magneettikytkimen ostoksi.
pelkääjän puoleinen eturengas pois sekä lokarin suojamuovit niin pääsee jo hyvin näkemään mitä tekee ja onnistuu ihan perus työkaluilla. omassani oli juuri vastaavat oireet ja yhden prikan poisto auttoi välittömästi. toivotaan että siellä vielä on prikkoja,
muuten menee magneettikytkimen ostoksi.
Re: Ilmastoinnissa häikkää
Sitten kyllä arvata saattaa jäljellä olevien prikkojen määrän 
EDIT:
Kyllä siellä prikka oli vielä. Sellainen pikkukolikon kokoinen. Akseli takaisin paikalleem ilman sitä ja eikun toimii taas. Oli aika helppo homma, kun oli puskuri irti ja se ilmapönikkä ja äänenvaimennusletku sai myös kyytiä samalla.
Akselissa 14mm pultin kanta.
Kun prikka on poistettu, niin kannattaa varmistaa, että levy pyörii vapaasti.

EDIT:
Kyllä siellä prikka oli vielä. Sellainen pikkukolikon kokoinen. Akseli takaisin paikalleem ilman sitä ja eikun toimii taas. Oli aika helppo homma, kun oli puskuri irti ja se ilmapönikkä ja äänenvaimennusletku sai myös kyytiä samalla.
Akselissa 14mm pultin kanta.
Kun prikka on poistettu, niin kannattaa varmistaa, että levy pyörii vapaasti.
Viimeksi muokannut Lilsu, Su Kesä 08, 2014 10:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Ilmastoinnissa häikkää
Aerosta korjasin vastaavilla oireilla vuosi sitten ilmastoinnin. Kylmällä koneella jaksoi puskea kylmää mutta vain ehkä 10-15 min. Helppo todeta kun ei enää kylmää puske, kurkkii pyöriikö ilmastoinnin hihnapyörän osat. Näkee muistaakseni ihan yläkautta, voit katsoa eron kun ilmastointi vielä pelaa, laita economy päälle jolloin ilmastoinnin magneettikytkin ei vedä, ja kompura ei pyöri. sitten laitat ilmastoinnin päälle ja huomaat mitä muuta siellä päässä pyörii kun magnettikytkin on vetäneenä. Ihan parkkiksella onnistuu tuo prikan pois otto. Muistaakseni Aerossa ei ollut kuin yksi prikka jonka poistolla alkoi pelittää ilmastointi. Helppo ja halpa fix jota voi kokeilla. Tosin eipä noi kompurat maltaita maksa. Ebaystä löytyy saksasta noin 220€ uutta tilalle kotiintoimitettuna.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ilmastoinnissa häikkää
Sama vika kuin mun kolkissa - 10 -15 min jaksaa puskea viileää, mutta sitten muuttuu kosteaksi lehmänhenkäykseksi. Eilen iskettiin Techi siihen kiinni ja aluksi näyttikin, että kaikki kunnossa mm. kennon lämpötila +3-4 astetta (kun ACC Low:lla) ja puhalluslämpötilat piti kutakuinkin paikkansa. Sitten kompura lämpeni ja magnettikytkin alkoi luistaa (Releen kun otti irti ja ronkki sillä napojaan, niin iski pientä kipinää) ja kennon lämpötilaksi näytti +24C ja puhallusilma kabiiniin oli lämpömittarin mukaan samaa +24C tasoa low:lla. Next step on ottaa prikkaa pois ja katsoa mihin riittää, jos ei riitä niin isompaa osaa ebaysta. Kompuran päällä on ilmeisesti joku lämpövastus tms. joka kuulemma saattaa myös ottaa siipeensä ja aiheuttaisi sen että tuollaisia oireita tulee - ilmeisesti tuo on kiinteä osa kompuraa ja sitä ei saa erikseen..?
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P