Ilmastointi ja Tech II
Ilmastointi ja Tech II
Mårå
Löytyisikö Espoon nurkilta joku jolla olisi Tech II ja osaamista tehdä ilmastoinnin vikadiagnostiikan MY08 1,9 TiDs farkkuun.
Samalla voisi laittaa tuon huoltoilmaisimen järjestykseen....Autofit kusi sen homman kun vein auton määräaikaishuoltoon 1000 km etuajassa, siirsivät kellon vuoden eteenpäin ja nollasivat=huoltoilmaisin ei enään laske prosentteja.
Prioriteettina tässä tuo ilmastointi ja ajankohta joskus parin viikon päästä(LOMAA PUKKAA:))
Yv:nä vois ottaa yhteyttä.
Löytyisikö Espoon nurkilta joku jolla olisi Tech II ja osaamista tehdä ilmastoinnin vikadiagnostiikan MY08 1,9 TiDs farkkuun.
Samalla voisi laittaa tuon huoltoilmaisimen järjestykseen....Autofit kusi sen homman kun vein auton määräaikaishuoltoon 1000 km etuajassa, siirsivät kellon vuoden eteenpäin ja nollasivat=huoltoilmaisin ei enään laske prosentteja.
Prioriteettina tässä tuo ilmastointi ja ajankohta joskus parin viikon päästä(LOMAA PUKKAA:))
Yv:nä vois ottaa yhteyttä.
Re: Ilmastointi ja Tech II
Måråt
Laitetaan nyt tännekin että ilmastointi korjattu. Releen miinusnavan ja ohjainyksikön välinen maajohto katki, laitettu rinnalle uusi johto ja taas toimii. Ei kuulemma ole ainoa laatuaan oleva auto jossa ko. johto vaurioitunut. Korjaus helppoa mutta työlästä.
Oireet: ilmastointi ei toimi, vikakoodi P0645 ja Tech II testissä ilmoitus "rele ei toimi"
Laitetaan nyt tännekin että ilmastointi korjattu. Releen miinusnavan ja ohjainyksikön välinen maajohto katki, laitettu rinnalle uusi johto ja taas toimii. Ei kuulemma ole ainoa laatuaan oleva auto jossa ko. johto vaurioitunut. Korjaus helppoa mutta työlästä.
Oireet: ilmastointi ei toimi, vikakoodi P0645 ja Tech II testissä ilmoitus "rele ei toimi"
Re: Ilmastointi ja Tech II
Ihan kuin olisi sama vika itsellä, pystytkö laittamaan ohjeita korjaukseen? Teitkö itse vai teetitkö jossain?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ilmastointi ja Tech II
Mårå
Tuon korjaaminen on kohtalaisen helppo homma nyt kun on kerran tehty, tein itse ja kustannus oli sellainen ehkä 20 senttiä = 1,5 m johtoa:)
Eli, ensiksi kannattaa käyttää Tech 2 testerissä ja katsoa mitä herjaa, minulla testeri näytti magneettikytkin-OK, Paineanturi-OK, Rele-EI OK.
Kylmäainelinjaston lepopaine oli 5 bar, pitää olla vähintää lähes neljä(baaria) ettei herjaa liian pientä painetta.....eli jos ainoa ongelma on tuo Rele niin sitten vaihtaa ensiksi ristiin takalasipyyhkimen ja ilmastoinnin releen, ovat samanlaisia ja näin voidaan kotikonstein testata onko rele ehjä. Sitten voi tietenkin pakkokäyttää ilmastointikompressoria liittämällä yhteen releen nastat 30 ja 87 releliittimessä, eli siinä pohjaosassa mihin rele kiinnitetään, toki rele otetaan pois tämän ajaksi ja nuo nastat on numeroitu siinä sähkökeskuksen(konehuone) pohjassa releen alla(HUOM, releen pohjassa on erilainen numerointi.....siitä ei tarvitse välittää).
Jos rele ok niin sitten menee oikeasti työnteoksi:)
Paras olisi varmaan jos ensiksi kävisit luetuttamassa vikakoodit ja ilmastoinnin testit jonkun luona Tech 2:osella ja jos herjaa tuota relettä niin sitten teen korjausojeen......laiska kun olen:)
Tuon korjaaminen on kohtalaisen helppo homma nyt kun on kerran tehty, tein itse ja kustannus oli sellainen ehkä 20 senttiä = 1,5 m johtoa:)
Eli, ensiksi kannattaa käyttää Tech 2 testerissä ja katsoa mitä herjaa, minulla testeri näytti magneettikytkin-OK, Paineanturi-OK, Rele-EI OK.
Kylmäainelinjaston lepopaine oli 5 bar, pitää olla vähintää lähes neljä(baaria) ettei herjaa liian pientä painetta.....eli jos ainoa ongelma on tuo Rele niin sitten vaihtaa ensiksi ristiin takalasipyyhkimen ja ilmastoinnin releen, ovat samanlaisia ja näin voidaan kotikonstein testata onko rele ehjä. Sitten voi tietenkin pakkokäyttää ilmastointikompressoria liittämällä yhteen releen nastat 30 ja 87 releliittimessä, eli siinä pohjaosassa mihin rele kiinnitetään, toki rele otetaan pois tämän ajaksi ja nuo nastat on numeroitu siinä sähkökeskuksen(konehuone) pohjassa releen alla(HUOM, releen pohjassa on erilainen numerointi.....siitä ei tarvitse välittää).
Jos rele ok niin sitten menee oikeasti työnteoksi:)
Paras olisi varmaan jos ensiksi kävisit luetuttamassa vikakoodit ja ilmastoinnin testit jonkun luona Tech 2:osella ja jos herjaa tuota relettä niin sitten teen korjausojeen......laiska kun olen:)
Viimeksi muokannut Nuts, Pe Touko 23, 2014 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ilmastointi ja Tech II
Herjasiko sinulla SID mitään? Releen testasin pöydällä ja se naksuu. Täytyy kokeilla tuo pakkosyöttö niin näkee että vetääkö magneettikytkin ja tuleeko kylmää ilmaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ilmastointi ja Tech II
Mårå
Sid ei herjannut mitään mutta vikakoodi oli auton järjestelmässä....P0645
Minä pakkokäytin kompuraa niin että samaan aikaan OP-com antoi lukemaa kylmäainelinjan paineesta, pitää nousta kun pakkokäyttää. Oleellista olisi myös tietää ns. linjapaine lepotilassa, koska jos alle minimirajan niin paineanturilta tuleva lukema estää kompuran käynnistymisen.
Sid ei herjannut mitään mutta vikakoodi oli auton järjestelmässä....P0645
Minä pakkokäytin kompuraa niin että samaan aikaan OP-com antoi lukemaa kylmäainelinjan paineesta, pitää nousta kun pakkokäyttää. Oleellista olisi myös tietää ns. linjapaine lepotilassa, koska jos alle minimirajan niin paineanturilta tuleva lukema estää kompuran käynnistymisen.
Re: Ilmastointi ja Tech II
Nostaako kompura tuon linjapaineen? Ei ole varmaankaan hetkeen pyörinyt tässä autossa, koska aineetkin oli vähissä. Järjestelmä siis täytettiin juuri. Saako vikakoodia pois akun kengän irroituksella?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ilmastointi ja Tech II
Mårå
Muistaaksen jos kaikki on kunnossa niin lähtee toimimaan vaikka olisikin vikakoodi.
Ahaa, eli liemet on järjestelmässä, sitten vaan pakkokäytät kompuraa aikaisemmin mainitulla tavalla....ei sitten liian kauan että paine linjastossa ei mene liian korkeaksi.
Kuulet kyllä moottorin käyntiäänestä lähteekö se kompura päälle.
Muistaaksen jos kaikki on kunnossa niin lähtee toimimaan vaikka olisikin vikakoodi.
Ahaa, eli liemet on järjestelmässä, sitten vaan pakkokäytät kompuraa aikaisemmin mainitulla tavalla....ei sitten liian kauan että paine linjastossa ei mene liian korkeaksi.
Kuulet kyllä moottorin käyntiäänestä lähteekö se kompura päälle.
Re: Ilmastointi ja Tech II
Onpa todella erikoista, jopa todella hämmentävää, tuo releen numerointi .
Yleinen käytäntö on, että nastat 85 ja 86 ovat releen ohjausnastat, siis käämille tulevat.
Vastaavasti releen nastat 30 ja 87 ovat releen kosketinkärkien nastat, jotka kytkevät virran toimilaitteelle.
Jopa Saabin WIS:kin kertoo tuon nastanumeroinnin yllä mainitulla tavalla. Sikäli on sitten todella ihmeellistä, jos sähkökeskuksen pohjassa on numerointi tämän releen kohdalla täysin näiden vastaisesti. Hämmästyttävää, kertakaikkiaan.
Jos numerointi olisi/on kaavion mukainen, niin laittamalla yhteen nastat 85 ja 86 sähkökeskuksessa, ei suinkaan kompressorin magneettikytkimelle mene "pakkosähköä" vaan sulake palaa oikosulun vuoksi.
Paras tapa on tietenkin tarkistaa miten tuo sähkökeskuksen ja releen numeroinnit vastaavat toisiaan, kuten jo Nuts kertoi. Releen numeroinin luulisi olevan oikein ja Saab on "taas" ryssinyt, vaikka ruotsalainen onkin, numerot ihan persiilleen.
Yleinen käytäntö on, että nastat 85 ja 86 ovat releen ohjausnastat, siis käämille tulevat.
Vastaavasti releen nastat 30 ja 87 ovat releen kosketinkärkien nastat, jotka kytkevät virran toimilaitteelle.
Jopa Saabin WIS:kin kertoo tuon nastanumeroinnin yllä mainitulla tavalla. Sikäli on sitten todella ihmeellistä, jos sähkökeskuksen pohjassa on numerointi tämän releen kohdalla täysin näiden vastaisesti. Hämmästyttävää, kertakaikkiaan.
Jos numerointi olisi/on kaavion mukainen, niin laittamalla yhteen nastat 85 ja 86 sähkökeskuksessa, ei suinkaan kompressorin magneettikytkimelle mene "pakkosähköä" vaan sulake palaa oikosulun vuoksi.
Paras tapa on tietenkin tarkistaa miten tuo sähkökeskuksen ja releen numeroinnit vastaavat toisiaan, kuten jo Nuts kertoi. Releen numeroinin luulisi olevan oikein ja Saab on "taas" ryssinyt, vaikka ruotsalainen onkin, numerot ihan persiilleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ilmastointi ja Tech II
Mårå
Sähkökeskuksen pohjassa oikea numerointi, releessä ei. Releessä kuitenkin kaavio minkä perusteella helposti hahmottaa toiminnan.
Ja tyhmä minä, olet aivan oikeassa, pakkokäyttö yhdistämällä nastat 30 ja 87, korjasin myös tuonne aikaisempaan kirjoitukseen.
ja se on johdin nastasta 85(valko/harmaa) releessä joka menee EDC16 yksikölle jossa minulla oli katkos.
Sähkökeskuksen pohjassa oikea numerointi, releessä ei. Releessä kuitenkin kaavio minkä perusteella helposti hahmottaa toiminnan.
Ja tyhmä minä, olet aivan oikeassa, pakkokäyttö yhdistämällä nastat 30 ja 87, korjasin myös tuonne aikaisempaan kirjoitukseen.
ja se on johdin nastasta 85(valko/harmaa) releessä joka menee EDC16 yksikölle jossa minulla oli katkos.
Re: Ilmastointi ja Tech II
Kokeiltu toisella releellä, ei vaikutusta. Pakkosyötöllä magneettikytkin vetää ja ilmastointi puhaltaa kylmää.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ilmastointi ja Tech II
Mårå
Asia selvä, eli pakkosyötöllä toimii.....sitten vaan hommiin.
Oikea etupyörä pois, sisälokasuoja irti ja sitten oikealla löytyy ohjainyksikkö.
Ohjainyksikkö irti(kolme mutteria) ja viimeistään tässä vaiheessa akun -kaapeli(miinus) irti. Sinne ohjausyksikköön tulee kaksi kaapelinippua, se jossa on se halkaistu kurrkkutorvi-suojus on se mitä operoidaan. Hae sieltä harmaa valkoinen kaapeli ja katkaise se vaikkapa 10-20 cm ohjainyksikön liittimestä. Sitten konehuoneen sulakerasian alapäädyssä(se pääty joka on auton keulaa päin) on kaapelinippu josta tulee löytää sama valkoharmaa johto. Tämä myös katki ja sitten uusi kaapelinpätkä tilalle. Ite voi päättää jumppaako uuden johdon kiinni kaapelisarjaan vai viekö jotain helpompaa kautta. Liitokset tein ainakin itse juottamalla ja sitten kutistesukalla tiiviiksi.
Kannattaisi tietysti mitata se rele-liitännän ja ohjainyksikön välinen johto ennen suurempia korjauksia, yleismittari ja pieni nuppineula jolla saa eristeen läpi mitattua ohjainyksikön puolelta.
Eipä tuo homma ole erityisen vaikea tehdä, vie vaan aikaa kun pitää tuo oikea etupyörä ja sisälokasuoja irroittaa.
Asia selvä, eli pakkosyötöllä toimii.....sitten vaan hommiin.
Oikea etupyörä pois, sisälokasuoja irti ja sitten oikealla löytyy ohjainyksikkö.
Ohjainyksikkö irti(kolme mutteria) ja viimeistään tässä vaiheessa akun -kaapeli(miinus) irti. Sinne ohjausyksikköön tulee kaksi kaapelinippua, se jossa on se halkaistu kurrkkutorvi-suojus on se mitä operoidaan. Hae sieltä harmaa valkoinen kaapeli ja katkaise se vaikkapa 10-20 cm ohjainyksikön liittimestä. Sitten konehuoneen sulakerasian alapäädyssä(se pääty joka on auton keulaa päin) on kaapelinippu josta tulee löytää sama valkoharmaa johto. Tämä myös katki ja sitten uusi kaapelinpätkä tilalle. Ite voi päättää jumppaako uuden johdon kiinni kaapelisarjaan vai viekö jotain helpompaa kautta. Liitokset tein ainakin itse juottamalla ja sitten kutistesukalla tiiviiksi.
Kannattaisi tietysti mitata se rele-liitännän ja ohjainyksikön välinen johto ennen suurempia korjauksia, yleismittari ja pieni nuppineula jolla saa eristeen läpi mitattua ohjainyksikön puolelta.
Eipä tuo homma ole erityisen vaikea tehdä, vie vaan aikaa kun pitää tuo oikea etupyörä ja sisälokasuoja irroittaa.
Re: Ilmastointi ja Tech II
8.5bar näyttää tech2 painetta
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ilmastointi ja Tech II
Mårå
Tuo paine riittää luvaksi käynnistää kompressori.
Saitko Tech:illä tulokseksi että kaikki muut ok mutta rele ei ja vikakoodiksi sen P0645?
Jos näin meni niin kyllä siellä sitten tässäkin autossa on katkos releen johdotuksessa ja korjauksena se johdon laittaminen vaurioituneen rinnalle...näitähän on muillakin ollut.
Tuo paine riittää luvaksi käynnistää kompressori.
Saitko Tech:illä tulokseksi että kaikki muut ok mutta rele ei ja vikakoodiksi sen P0645?
Jos näin meni niin kyllä siellä sitten tässäkin autossa on katkos releen johdotuksessa ja korjauksena se johdon laittaminen vaurioituneen rinnalle...näitähän on muillakin ollut.
Re: Ilmastointi ja Tech II
P0646 oli vikakoodi. Tech2 en muista mitä kertoi, mutta WIS vianmetsästys johti aina releeseen vaikka rele ehjä. Seuraava homma on mitata tuo johto.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm