Turbo on paikallaan, ja tänään käytiin
rullilla.
Tulokseksi saatiin
215hv/440Nm, eli ei nyt ihan ensimmäisiin haaveisiin päästy koska hybridiahdin tehtiin kohtuulllisella vaivalla ja heräämisestä tinkimättä, eli vakiokuoriin vaihdettiin vain isompi kompressorisiipi ja koneistettiin kompressorikotelo. Pakopuolelle ei tehty muuta kuin vaihdettiin uusi vakio turbiiniakseli. Pakopaine mitattiin eikä se kohtuuttomasti yläkierroksilla karannutkaan, myös ahtopaine pysyi hyvin VNT:n hallinnassa.
Lopputulos kuitenkin "ihan tyydyttävä" (
penkkilappu verrattuna vakioon), etenkin kun alakierrosten pirteydessä ei havaittavaa eroa vakioahtimeen mutta ylhäällä kuitenkin irtoaa ihan mukavasti tehoa. Vakioon nähden sellainen reipas n. 40% (+65hv/+120Nm) lisäys.
Ahtimesta saavutettu hyöty näkyy kun verrataan
vakioahdin virisoftaan, eli +23hv/+14Nm. 2500rpm jälkeen syntyy selvä ero vakioahtimeen nähden. Hieman paremmin syttyy vakioahdin virisoftalla kuin tämä, mutta toisaalta väännöt jätettiin tässä tarkoituksella maltillisiksi 1700-2300rpm välillä, jottei hajoteta kaksoismassavauhtipyörää. Olisi tuonne saanut hieman enemmänkin vielä vääntöä, mutta juuri tällä kierrosalueella vauhtipyörä on melko herkkä ravistelemaan ja tätä pyrin välttämään. Täysi hönkä annetaan sitten vasta hieman ylemmillä kierroksilla joilla sitä rivakassa ohituksessa tullaan käyttämäänkin.
Tehossa sentään lyödään kevyesti vakio ja hiuksenhienosti myös perus softapiristetty TTiD, eikä loppuun asti viritettyyn DPF off TTiD versioon verrattunakkaan tarvitse hävetä. Vääntöä löytyy saman verran, ja vasta yläkierroksilla jäädään 10-15hv heikommaksi.
Softaparametrit löytyy nyt ja turbon modauksenkin suhteen sävelet on selvät, joten jos kiinnostusta tämmöiseen projektiin ilmenee niin sähköpostista voi tiedustella lisätietoja. Hyllystä löytyy nyt sitten 228tkm ajettu ehjä vakioahdin aihioksi, siivet ehjät eikä klappiakaan liiemmin tunnu, toki modauksen yhteydessä laitetaan aina uudet laakerit muutenkin.