ketjunkiristin vuotaa
ketjunkiristin vuotaa
Moi,
Vaihdoin äskettäin kampiakselin stefan kuin moottorin oikea puoli ollut öljyinen mutta ei auttanut niin nyt epäilen ketjunkiristimen tiivistettä, onko hankala vaihtaa ja saisko pikaohjeen, kiitos!
Vaihdoin äskettäin kampiakselin stefan kuin moottorin oikea puoli ollut öljyinen mutta ei auttanut niin nyt epäilen ketjunkiristimen tiivistettä, onko hankala vaihtaa ja saisko pikaohjeen, kiitos!
Re: ketjunkiristin vuotaa
Minkä ikäinen ja miten paljon ajettu auto? Itsellä ei pelkkä kampiakselin stefan vaihto auttanut yhtään, vaan öljypumpun o-rengas vuoti kuin seula... Oli ihan kovettunut ja halkeillut se vanha...station1 kirjoitti:Vaihdoin äskettäin kampiakselin stefan kuin moottorin oikea puoli ollut öljyinen mutta ei auttanut niin nyt epäilen ketjunkiristimen tiivistettä, onko hankala vaihtaa ja saisko pikaohjeen, kiitos!
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Re: ketjunkiristin vuotaa
vuosimalli 1999 ja 200tkm ajettu, vaihdoin myös o-renkaan ja näytti kyllä siltä että öljy tulee ketjunkiristimestä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: ketjunkiristin vuotaa
voihan se olla kannentiivistekkin.. on niin "kapea" se ketjukotelon tiivisteosa ja alkaa ajanmyötä siitä vuotamaan.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: ketjunkiristin vuotaa
Pikaohje: kiristimen päästä pultti pois jousineen, muovitankoineen ja sitten kiristin irti 27mm hylsyllä. Uusi tiiviste tilalle, kiristimen tappi sisään ja rojut takaisin päinvastaisessa järjestyksessä oikeaan momenttiin. Kiristin 63 Nm ja pultti päähän olikohan 22 Nm.
Varovaisesti sen kiristimen kanssa, liian suurella momentilla kiristin halkeaa poikki ja puolet jää lohkoon
Nimimerkki kokemusta on. Aika arvokkaitakin ovat marmoritiskillä (170e).
Samalla voi mitata kiristimen eli onko ketju jo vaihtokunnossa. Virallinen raja vaihtokuntoon on 15 mm kiristimen ulkonema, mutta kiristysvaraa on sinne 18-20 mm asti. Siinäkään vaiheessa ei vielä pidä kovaa rohinaa, mutta kannattanee silti vaihtaa, kun vielä halvalla selviää pelkän ketjun vaihdolla avaamatta jakopään koteloa. Edellyttää ketjupyörien ja laahaimien riittävän hyvää kuntoa.
Kansipultit kannattaa kiristellä. Vanhoissa 9-5:ssä tyyppivikana löystyminen ajan mittaan. Kiristysjärjestys ja menetelmä löytynee foorumilta.
Varovaisesti sen kiristimen kanssa, liian suurella momentilla kiristin halkeaa poikki ja puolet jää lohkoon

Samalla voi mitata kiristimen eli onko ketju jo vaihtokunnossa. Virallinen raja vaihtokuntoon on 15 mm kiristimen ulkonema, mutta kiristysvaraa on sinne 18-20 mm asti. Siinäkään vaiheessa ei vielä pidä kovaa rohinaa, mutta kannattanee silti vaihtaa, kun vielä halvalla selviää pelkän ketjun vaihdolla avaamatta jakopään koteloa. Edellyttää ketjupyörien ja laahaimien riittävän hyvää kuntoa.
Kansipultit kannattaa kiristellä. Vanhoissa 9-5:ssä tyyppivikana löystyminen ajan mittaan. Kiristysjärjestys ja menetelmä löytynee foorumilta.
Re: ketjunkiristin vuotaa
Kiitos paljon ohjeesta, juuri tuota tarvitsin!
Re: ketjunkiristin vuotaa
Vielä muistutuksena, että kiristin asennetaan takaisin ehdottomasti ilman jousta, muovikaraa ja päätypulttia eli kokoonpuristettuna, sitten vasta loput romut.
Re: ketjunkiristin vuotaa
Ja siitä mikä-lie kannatinpalikan reiästäkö käsin tuo kiristin pitäisi pystyä irrottamaan? Ei minun 27 mm hylsyistäni ainakaan mikään ole alle tuota n. 36 mm ulkohalkaisijaltaan.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: ketjunkiristin vuotaa
Paljon helpommalla pääsee kun kiilaa öljypohjan ja apurungon väliin puuta ja irrottaa sen U-muotoisen yläkannattimen kokonaan että saa työmaan kunnolla näkyville. Tai tukee moottoria öljypohjasta sopivaksi katsomallaan tunkilla käyttäen lankunpalaa välissä.
Myös hihnanvaihto on paljon helpompaa ilman sitä kannatinta.
Myös hihnanvaihto on paljon helpompaa ilman sitä kannatinta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: ketjunkiristin vuotaa
Joo, u:n muotoinen kannatin onkin jo irti, mutta edelleen pitäis saada hylsy läpi reiästä. Se sivussa oleva tuki näyttää menevän alapäästään jonnekin laturin seutuville, eikä äkkiseltään näyttänyt helposti irtoavalta.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: ketjunkiristin vuotaa
Siellä reiässä ahdistaa luultavasti moniuran kääntöpyöränpultti, elikkä löysää hihnan ja se pyörän pultin niin pitäisi perushylsykin mennä. Mitään moottorin kannatimia ei kyllä tarvi tähän hommaan irroitella, helpotuksestakaan tiedä kun se reikä jää kuitenkin 

* 9-5 Aero MY03 *
Re: ketjunkiristin vuotaa
Hihnapyöräkin oli jo irti.
Mutta avainsana on näköjään tuo "perushylsy". 27-milliseni sattuivat olemaan voimahylsy 1/2" vääntiöllä ja 3/4" tavallinen, jotka olivat molemmat liian paksuja. Tavallinen 1/2" sen sijaan sopii juuri niin kuin pitääkin.
Kiitos kommenteistanne! Kannattimen irrotus kyllä tuo ihan mukavasti lisää tilaa ja näkyvyyttä, vaikka ei välttämätöntä olekaan.

Kiitos kommenteistanne! Kannattimen irrotus kyllä tuo ihan mukavasti lisää tilaa ja näkyvyyttä, vaikka ei välttämätöntä olekaan.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73