Mäkilähtöavustin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Onko kukaan tuollaista ikinä koodannut? Onko mahdollinen ihan softaa muokkaamalla kun on kaiken maailman absit sun muut, niin lähtökohta kohdillaan? Eli kun seistään ylämäessä niin jarrut pysyvät vaikutettuna hetken aikaa vaikka jarrupoljin päästetään ylös ja sitten kun kytkintä nostetaan niin jarrutkin vapautuu?

Vastaavaahan muutkin valmistajat ovat jo vuosikausia tehneet.

Antaa kuulua jos on ihan tyhmä idea 8)
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuohon on jo keksitty kovasti yksinkertaisempi ratkaisu, sitä kutsutaan automaattivaihteistoksi. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

NG9-5 tuollainen ominaisuus löytyy
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Höh, johan tommonen on viistoistavuotta vanhassa Subarunrähjässäkin :D

Toki mekaaninen vekotin (ei sähköaivoja). Toimii siis niin, että kun painaa jarrua ja kytkintä yhtäaikaa ja auto on eteen tai taakse kallellaan muutaman asteen, niin jarru pysyy päällä vaikka jalan polkimelta nostaisikin niin kauan että kytkin nousee tarpeeksi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

V.J.S kirjoitti:Höh, johan tommonen on viistoistavuotta vanhassa Subarunrähjässäkin :D

Toki mekaaninen vekotin (ei sähköaivoja). Toimii siis niin, että kun painaa jarrua ja kytkintä yhtäaikaa ja auto on eteen tai taakse kallellaan muutaman asteen, niin jarru pysyy päällä vaikka jalan polkimelta nostaisikin niin kauan että kytkin nousee tarpeeksi.
Jep, Fiiateissakin jopa tuo ominaisuus on löytynyt jo vuosikausia, siksi ihmettelinkin kuinka sitä nyt ei tuohon allekirjoituksen Aeroon nyt ei ollut laitettu.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

99 GL kirjoitti:NG9-5 tuollainen ominaisuus löytyy
Kysymys kuuluukin onko tuollaisen koodaaminen OG9-5 malleihin mahdollista?
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kaikenhan voi tehdä jälkikäteen, mutta mikä on se työn määrä ja kustannukset.. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Rattivaihde kirjoitti:Tuohon on jo keksitty kovasti yksinkertaisempi ratkaisu, sitä kutsutaan automaattivaihteistoksi. :D
Se on kieltämättä yksi automaattilootan hyvistä puolista, mutta sanoisin kuitenkin että softan päivittäminen olisi vaihteiston vaihtamista helpompi vaihtoehto, kun kerrankin sain emännältäkin luvan vaihtaa automaatin manuaaliin :o
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Tobbana kirjoitti:Kaikenhan voi tehdä jälkikäteen, mutta mikä on se työn määrä ja kustannukset.. :)

-Sami
Toki, aattelin nyt vain tiedustella onko tällaista ratkaisua mahd. jo valmiiksi olemassa.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Saadisti kirjoitti:onko tällaista ratkaisua mahd. jo valmiiksi olemassa.
Oikeastaan on, koodattuna selkäytimeen. Mäkilähtöavustimen manuaalinen käyttövipu sijaitsee yleensä keskikonsolissa oikean käden ulottuvilla. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Näinhän se menee :)
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Anturitietoja ja muuta on tarjolla, mutta tarjoaako jarrujärjestelmällä mahdollisuutta painaa jarrua itsenäisesti? ABS:hän lähtökohtaisesti vapauttaa jarrua pyörien lukkiutuessa, mutta mites tuo hätäjarrutustehostin toimii?

Tuli vain mieleen, että tuohon osioon se voi kaatua, jos meinaa pelkällä ohjelmistolla avustimen tehdä OG9-5:een.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

AZP kirjoitti:Anturitietoja ja muuta on tarjolla, mutta tarjoaako jarrujärjestelmällä mahdollisuutta painaa jarrua itsenäisesti? ABS:hän lähtökohtaisesti vapauttaa jarrua pyörien lukkiutuessa, mutta mites tuo hätäjarrutustehostin toimii?

Tuli vain mieleen, että tuohon osioon se voi kaatua, jos meinaa pelkällä ohjelmistolla avustimen tehdä OG9-5:een.
Eikös tuo ESP myös "paina" jarruja?
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu painaa varmaan. Tuolllaset haitek-välineet vaan tuppaa unohtumaan tällaselta museomieheltä :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäkilähtöavustin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eiköhän tämmöisen voi unohtaa, se on vielä näkemättä että kukaan olisi ohjelmoinut mitään uusia toimintoja ABS/TCS ecuun.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin