B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Luultavasti ero on vain jousissa, tehokkaammassa mallissa järeämmät. Joskaan ei tuo kaksoismassa ole tietääkseni pohjanut vielä missään bensakolkissa, eli heikko kohta on lähinnä itse kytkin eikä niinkään vauhtipyörä. Mutta jos meinaa vaihtaa niin kannattaahan se B207R vauhtis sitten laittaa.
Työsylintereistä halvempi on tarvike ja kalliimpi originaali. Laittaisin originaalin.
Työsylintereistä halvempi on tarvike ja kalliimpi originaali. Laittaisin originaalin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Tässä kevään korvilla on itselläkin tuo kykäpäivitys edessä niin kuinka järkevää laittaa kaksoismassavauhtiksen tilalle normaali vauhtipyörä? Auto on allekirjoituksen aero ja tarkoitus ottaa jossakin vaiheessa tehoja se irti mitä tuo 14T antaa myöten.
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Kaverilla porsas juuri OG9-5 B25R:stä laatikko 450Nm väännöillä.
Ainakin yhden olen kuullut ajelevan B207:lla viinalla 440Nm väännöillä, jo vähän pidempään. Itse mietin juuri millä spekseillä softa tulisi aikanaan tilata, onko 440Nm turvallinen, kokemuksia?
Ainakin yhden olen kuullut ajelevan B207:lla viinalla 440Nm väännöillä, jo vähän pidempään. Itse mietin juuri millä spekseillä softa tulisi aikanaan tilata, onko 440Nm turvallinen, kokemuksia?
EX: 9³SS BioPower
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Porsiihan ne laatikot vakioistakin, ei kaikki hajoamiset ole vääntöön liittyviä. 450Nm ei ole ehjälle laatikolle mikään ongelma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Tässä linkki myydään osioon. Tarjolla käyttämättömät DP ja suuttimet.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=149912
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=149912
9-3 SC 2.0T Vector
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Mistähän nuo 16T ja 19T ahtimet heräilevät näillä 2,0L koneilla?
http://turbomeck.se/19T-Saab-9-3-SS
3000/4500rpm?
http://turbomeck.se/19T-Saab-9-3-SS
3000/4500rpm?
EX: 9³SS BioPower
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Onkos porukalla kokemuksia B207 IC:n vaihdosta? Oliko hyötyä ja missä vaiheessa OEM IC:n jäähdytyskapasiteetti / virtaus loppuvat?
Tässä olisi esim. houkutteleva paketti, jossa 2x pinta-ala:
http://www.do88.se/fi/artiklar/saab-9-3 ... ooler.html
Tässä olisi esim. houkutteleva paketti, jossa 2x pinta-ala:
http://www.do88.se/fi/artiklar/saab-9-3 ... ooler.html
EX: 9³SS BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Lainaan topicia vähän ot:n puolelle.
Onko Vectra & Signum osastolla 2.0t koneen yhteydessä kytkin yhtään lujempi mitä SS/SC 1.8t&2.0t?
Onko Vectra & Signum osastolla 2.0t koneen yhteydessä kytkin yhtään lujempi mitä SS/SC 1.8t&2.0t?
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
C-Vectran ja Signumin kytkin on vahvempi, kuin noi 5-vaihteisten Saabien kytkimet. Noitakin on kyllä saatu luistamaan, kun vääntöä otetaan tarpeeksi irti koneesta.
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
jusahh kirjoitti:Onkos porukalla kokemuksia B207 IC:n vaihdosta? Oliko hyötyä ja missä vaiheessa OEM IC:n jäähdytyskapasiteetti / virtaus loppuvat?
Tässä olisi esim. houkutteleva paketti, jossa 2x pinta-ala:
http://www.do88.se/fi/artiklar/saab-9-3 ... ooler.html
Maptunin mukaan vakio cooleri alkaa ahdistaa turhan paljon virtaaman puolesta 300hv:n yli mentäessä.
Saab 9-3 Sport Sedan -07
#4467
#4467
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Teidän muiden saabistien juttuja seuranneena, on aika kertoa oma tarina 9-3:n syksyn aikana tehdystä virityksestä kirjaitettuna pitkän kaavan mukaan. Lähtökohtana oli täysin vakio 9-3 SC -06 1.8t 5-v manuaali, jolla oli rullattu ~120tkm minulle päätyessä. Viritysvaihtoehtoina pyöri päässä kytkin + Carlssonin softapäivitys tai suoraan ns. stage3 myös Carlssonin softalla. Koska pelkällä softalla ei olisi päässyt aivan edellisen OG 9-3:n tasolle, päätin hypätä suoraan stage3:n.
Näistähän löytyy monen muunkin kertomana mitä rautapäivitystä tähän kuuluu, mutta eipä se kertaus pahitteeksi ole. Samalla kerron mistä osat tilasin.
-9-5 Aero kytkin Motonetistä, tästä enemmän täällä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2#p1111472
-turbo, pirssissäni oli alun perin mitsun TD04-T11, joten pelkkä TD04-T14 neobrossilta ilman vesi- ja oljyputkia riitti. Samalla tarttui mukaan paluuöljylinjan tiiviste 9107582 ja pakosarjan ja ahtimen välinen tiiviste 90537716. Vesi- ja öljylinjojen kuparirenkaat hommasin metroautosta. Neobrossilta tilaus tuli alta viikon ja vastailivat auliisti mailikyselyihin.
-3” downpipe 100cell Magnaflow katilla hommasin Mossemieheltä Ylöjärveltä (outotalli.fi), sopi täysin ongelmitta paikalleen. Niin ja jonkin aikaa mietitytti tuleeko ahtimen ja putken väliin tiivistettä, ei tule, tiivistyspinnat ovat kartiosovitteella. M8 pinnapultit kannattaa muistaa hommata etukäteen.
-suuttimet BOSCH EV14 530cc USCAR O-O 61mm finjectorilta osanumero 0280158279. Nämä valitsin ihan puhtaasti Carlssonin suosituksesta. Finjectorin kanssa ei mitään ongelmaa, nopeasti tulivat postissa. No, -06 suuttimet eivät ole vielä USCAR liittimellä, joten metroautolta -07->johtosarja 55560105.
- flexifuel muunnosta varten 2008 ECU 55565020 käytettynä Ruotsista signalen.se puljusta. Ripeästi nämäkin vastailivat kyselyihin ja n. viikossa tuli paketti perille.
-flexifuel tulpat BKR7ESC-11 Motonetistä
Vaihdoin itse ennakkoon kytkinpaketin, turbon ja putken paikalleen. Suuttimet, ECUn ja tulpat vaihtoi VNDynon Nordman samalla kun softapuoli päivitettiin. Perusrempassa ei ollut mitään suurempia yllätyksiä, tilaa turbon puolella on kohtuu rajallisesti, mutta onnistuu kyllä pukeilla auton alla/päällä oikein hyvin.
Kun ECUn naitto ja eka softa saatiin purkkiin, ampui ahdot reippaasti yli ja kaasuläppä alkoi automaattisesti rajoittamaan ahtopainetta. Muutamaa eri softaa koitettiin asiaa auttamaan, mutta lopulta epäiltiin ahtopainetta ohjaavaa mankkuvenaa vialliseksi, uuden hain myöhemmin Metroautosta ja ongelma poistui.
Seuraava kauneusvirhe koneessa oli pieni aaltoilu vedossa matalilla kuormituksilla, mutta tämä saatiin seuraavalla kerralla Nordmanilla kuntoon, jälleen Nordmanille ja Carlssonille iso kiitos softan viilauksesta. Aaltoilu hävisi kokonaan ja muutoinkin kone pelaa moitteetta. Lopputulos etanolilla 269hv/449Nm ja bensalla 254hv/397Nm.
Loppufiilikset, kone vetää oikeastaan kaikilla kierroksilla alhaalta alkaen samalla tavalla tai paremmin kuin vakio. Stage1:n en pysty vertaamaan kun se jäi nyt kokonaan välistä, toki turboviivettä tässä on jonkin verran, mutta ei pahasti. Etanolikonversioon päätymisestä täytyy kiittää Nordmania, ilman hänen etanolipuoltoja olisi jäänyt pelkäksi bensaviritykseksi. Reippaamman väännön tuntee kyllä selvästi etanolilla ajellessa verrattuna bensaan. Suosittelisinko muille, kyllä, jos sairaus on edennyt riittävän pitkälle eikä stage1 välttämättä enää riitä.
(edit: tulppien koodi korjattu oikeaksi)
Näistähän löytyy monen muunkin kertomana mitä rautapäivitystä tähän kuuluu, mutta eipä se kertaus pahitteeksi ole. Samalla kerron mistä osat tilasin.
-9-5 Aero kytkin Motonetistä, tästä enemmän täällä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2#p1111472
-turbo, pirssissäni oli alun perin mitsun TD04-T11, joten pelkkä TD04-T14 neobrossilta ilman vesi- ja oljyputkia riitti. Samalla tarttui mukaan paluuöljylinjan tiiviste 9107582 ja pakosarjan ja ahtimen välinen tiiviste 90537716. Vesi- ja öljylinjojen kuparirenkaat hommasin metroautosta. Neobrossilta tilaus tuli alta viikon ja vastailivat auliisti mailikyselyihin.
-3” downpipe 100cell Magnaflow katilla hommasin Mossemieheltä Ylöjärveltä (outotalli.fi), sopi täysin ongelmitta paikalleen. Niin ja jonkin aikaa mietitytti tuleeko ahtimen ja putken väliin tiivistettä, ei tule, tiivistyspinnat ovat kartiosovitteella. M8 pinnapultit kannattaa muistaa hommata etukäteen.
-suuttimet BOSCH EV14 530cc USCAR O-O 61mm finjectorilta osanumero 0280158279. Nämä valitsin ihan puhtaasti Carlssonin suosituksesta. Finjectorin kanssa ei mitään ongelmaa, nopeasti tulivat postissa. No, -06 suuttimet eivät ole vielä USCAR liittimellä, joten metroautolta -07->johtosarja 55560105.
- flexifuel muunnosta varten 2008 ECU 55565020 käytettynä Ruotsista signalen.se puljusta. Ripeästi nämäkin vastailivat kyselyihin ja n. viikossa tuli paketti perille.
-flexifuel tulpat BKR7ESC-11 Motonetistä
Vaihdoin itse ennakkoon kytkinpaketin, turbon ja putken paikalleen. Suuttimet, ECUn ja tulpat vaihtoi VNDynon Nordman samalla kun softapuoli päivitettiin. Perusrempassa ei ollut mitään suurempia yllätyksiä, tilaa turbon puolella on kohtuu rajallisesti, mutta onnistuu kyllä pukeilla auton alla/päällä oikein hyvin.
Kun ECUn naitto ja eka softa saatiin purkkiin, ampui ahdot reippaasti yli ja kaasuläppä alkoi automaattisesti rajoittamaan ahtopainetta. Muutamaa eri softaa koitettiin asiaa auttamaan, mutta lopulta epäiltiin ahtopainetta ohjaavaa mankkuvenaa vialliseksi, uuden hain myöhemmin Metroautosta ja ongelma poistui.
Seuraava kauneusvirhe koneessa oli pieni aaltoilu vedossa matalilla kuormituksilla, mutta tämä saatiin seuraavalla kerralla Nordmanilla kuntoon, jälleen Nordmanille ja Carlssonille iso kiitos softan viilauksesta. Aaltoilu hävisi kokonaan ja muutoinkin kone pelaa moitteetta. Lopputulos etanolilla 269hv/449Nm ja bensalla 254hv/397Nm.
Loppufiilikset, kone vetää oikeastaan kaikilla kierroksilla alhaalta alkaen samalla tavalla tai paremmin kuin vakio. Stage1:n en pysty vertaamaan kun se jäi nyt kokonaan välistä, toki turboviivettä tässä on jonkin verran, mutta ei pahasti. Etanolikonversioon päätymisestä täytyy kiittää Nordmania, ilman hänen etanolipuoltoja olisi jäänyt pelkäksi bensaviritykseksi. Reippaamman väännön tuntee kyllä selvästi etanolilla ajellessa verrattuna bensaan. Suosittelisinko muille, kyllä, jos sairaus on edennyt riittävän pitkälle eikä stage1 välttämättä enää riitä.
(edit: tulppien koodi korjattu oikeaksi)
Viimeksi muokannut huhtamies, La Tammi 09, 2016 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Voin suositella, dynotestattuna samasta kokoonpanosta 10hv lisää verrattuna vakiocooleriin, E85 ja 14T ahdin, 270->280hv. Eli tosiaan kannattaa päivittää viimeistään jos ahdin vaihtuu aeron vakiota isompaan.jusahh kirjoitti:Onkos porukalla kokemuksia B207 IC:n vaihdosta? Oliko hyötyä ja missä vaiheessa OEM IC:n jäähdytyskapasiteetti / virtaus loppuvat?
Tässä olisi esim. houkutteleva paketti, jossa 2x pinta-ala:
http://www.do88.se/fi/artiklar/saab-9-3 ... ooler.html
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
BKR7ESC-11 tulpat varnaan on?huhtamies kirjoitti:Teidän muiden saabistien juttuja seuranneena, on aika kertoa oma tarina 9-3:n syksyn aikana tehdystä virityksestä kirjaitettuna pitkän kaavan mukaan. Lähtökohtana oli täysin vakio 9-3 SC -06 1.8t 5-v manuaali, jolla oli rullattu ~120tkm minulle päätyessä. Viritysvaihtoehtoina pyöri päässä kytkin + Carlssonin softapäivitys tai suoraan ns. stage3 myös Carlssonin softalla. Koska pelkällä softalla ei olisi päässyt aivan edellisen OG 9-3:n tasolle, päätin hypätä suoraan stage3:n.
Näistähän löytyy monen muunkin kertomana mitä rautapäivitystä tähän kuuluu, mutta eipä se kertaus pahitteeksi ole. Samalla kerron mistä osat tilasin.
-9-5 Aero kytkin Motonetistä, tästä enemmän täällä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2#p1111472
-turbo, pirssissäni oli alun perin mitsun TD04-T11, joten pelkkä TD04-T14 neobrossilta ilman vesi- ja oljyputkia riitti. Samalla tarttui mukaan paluuöljylinjan tiiviste 9107582 ja pakosarjan ja ahtimen välinen tiiviste 90537716. Vesi- ja öljylinjojen kuparirenkaat hommasin metroautosta. Neobrossilta tilaus tuli alta viikon ja vastailivat auliisti mailikyselyihin.
-3” downpipe 100cell Magnaflow katilla hommasin Mossemieheltä Ylöjärveltä (outotalli.fi), sopi täysin ongelmitta paikalleen. Niin ja jonkin aikaa mietitytti tuleeko ahtimen ja putken väliin tiivistettä, ei tule, tiivistyspinnat ovat kartiosovitteella. M8 pinnapultit kannattaa muistaa hommata etukäteen.
-suuttimet BOSCH EV14 530cc USCAR O-O 61mm finjectorilta osanumero 0280158279. Nämä valitsin ihan puhtaasti Carlssonin suosituksesta. Finjectorin kanssa ei mitään ongelmaa, nopeasti tulivat postissa. No, -06 suuttimet eivät ole vielä USCAR liittimellä, joten metroautolta -07->johtosarja 55560105.
- flexifuel muunnosta varten 2008 ECU 55565020 käytettynä Ruotsista signalen.se puljusta. Ripeästi nämäkin vastailivat kyselyihin ja n. viikossa tuli paketti perille.
-flexifuel tulpat PFR6T-10G Motonetistä
Vaihdoin itse ennakkoon kytkinpaketin, turbon ja putken paikalleen. Suuttimet, ECUn ja tulpat vaihtoi VNDynon Nordman samalla kun softapuoli päivitettiin. Perusrempassa ei ollut mitään suurempia yllätyksiä, tilaa turbon puolella on kohtuu rajallisesti, mutta onnistuu kyllä pukeilla auton alla/päällä oikein hyvin.
Kun ECUn naitto ja eka softa saatiin purkkiin, ampui ahdot reippaasti yli ja kaasuläppä alkoi automaattisesti rajoittamaan ahtopainetta. Muutamaa eri softaa koitettiin asiaa auttamaan, mutta lopulta epäiltiin ahtopainetta ohjaavaa mankkuvenaa vialliseksi, uuden hain myöhemmin Metroautosta ja ongelma poistui.
Seuraava kauneusvirhe koneessa oli pieni aaltoilu vedossa matalilla kuormituksilla, mutta tämä saatiin seuraavalla kerralla Nordmanilla kuntoon, jälleen Nordmanille ja Carlssonille iso kiitos softan viilauksesta. Aaltoilu hävisi kokonaan ja muutoinkin kone pelaa moitteetta. Lopputulos etanolilla 269hv/449Nm ja bensalla 254hv/397Nm.
Loppufiilikset, kone vetää oikeastaan kaikilla kierroksilla alhaalta alkaen samalla tavalla tai paremmin kuin vakio. Stage1:n en pysty vertaamaan kun se jäi nyt kokonaan välistä, toki turboviivettä tässä on jonkin verran, mutta ei pahasti. Etanolikonversioon päätymisestä täytyy kiittää Nordmania, ilman hänen etanolipuoltoja olisi jäänyt pelkäksi bensaviritykseksi. Reippaamman väännön tuntee kyllä selvästi etanolilla ajellessa verrattuna bensaan. Suosittelisinko muille, kyllä, jos sairaus on edennyt riittävän pitkälle eikä stage1 välttämättä enää riitä.
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Hyvin huomattu, juurikin nuo.apu,apupoika kirjoitti:
BKR7ESC-11 tulpat varnaan on?
Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin
Mahtava dokumentointi. Tämä pätee kyllä myös B207R-moottoreiden kans painiville. Tällaisia kun olisi lisää, eikä ripotella tietoa vähän sinne ja tänne. Monesti se oikean tiedon etsiminen, ottaa jäätävän määrän aikaa ja hermoja.huhtamies kirjoitti:Etanolikonversioon päätymisestä täytyy kiittää Nordmania, ilman hänen etanolipuoltoja olisi jäänyt pelkäksi bensaviritykseksi. Reippaamman väännön tuntee kyllä selvästi etanolilla ajellessa verrattuna bensaan. Suosittelisinko muille, kyllä, jos sairaus on edennyt riittävän pitkälle eikä stage1 välttämättä enää riitä.
MItkäs nuo etanolipuollot oli, itse painin tässä saman asian kanssa. Pitäytyykö bensassa vaiko lähteeekö hommaamaan -04 Aeroon kaikki etanolikonversioon vaaditavat osat? ;D
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne