NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Vähennä rengaspainetta. Jos on keväällä nollakeleillä vaihtanut renkaat alle ja pistänyt vielä varmuuden vuoksi pikkusen yläkanttiin ilmaa, voi helteillä alkaa juputtamaan. Lämpötila nostaa painetta noin 0,1 bar/10 celsius asteen verran lämpötilan kohotessa. Joissakin tapauksissa 0,1 ... 0,2 bar pudotuksella on jupinat hävinneet täysin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Jos alusta on kunnossa niin voi ajaa Saapin suositus paineillakin: 3 bar:lla.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Osasin jopa olla sen verran oma-aloitteinen, että kokeilin myös eri rengaspaineita. Paineiden lasku toi vähän pehmeämmäksi perää, mutta ei poistanut pieniä nypytyksiä.
Vielä tuosta katsurista pitää sen verran sanoa, että uskon kyllä helposti ettei katsastussetä normaalissa määräaikaiskatsastuksessa löydä sanomista vähän heikommistakaan puslista, mutta nyt vein auton sinne ruuvipenkkiin varta vasten, ja setä kaivoi ja tonki pelkästää puslia sen 20min, joten olin jo hetken itsekin taipuvainen uskomaan ettei siellä ole mitään vikaa puslissa. Mutta herra katsastaja totesi itsekin, että mm. ne pitkittäistukivarsien etummaiset puslat on tosi vaikea tsekata.
Tällä hetkellä olisin itse ehkä kuitenkin sen puslarempan kannalla. Ja huomenna taas ne iskarit.
Vielä tuosta katsurista pitää sen verran sanoa, että uskon kyllä helposti ettei katsastussetä normaalissa määräaikaiskatsastuksessa löydä sanomista vähän heikommistakaan puslista, mutta nyt vein auton sinne ruuvipenkkiin varta vasten, ja setä kaivoi ja tonki pelkästää puslia sen 20min, joten olin jo hetken itsekin taipuvainen uskomaan ettei siellä ole mitään vikaa puslissa. Mutta herra katsastaja totesi itsekin, että mm. ne pitkittäistukivarsien etummaiset puslat on tosi vaikea tsekata.
Tällä hetkellä olisin itse ehkä kuitenkin sen puslarempan kannalla. Ja huomenna taas ne iskarit.
9-3 2.0t -01
99 -84
99 -84
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Tuo on totta. Aikoinaan sigun Aeron määräaikaishuollon raporttiin oli kirjattu "alkavaa väljyyttä taka-akselin poikittaistuen nivelessä". Siis yhdessä, en muista papereita selaamatta missä niistä, oli edellisen omistajan teettämä huolto. Olosuhteiden pakosta en puslaa ehtinyt vaihtamaan, eikä siitä seuraavassa katsastuksessakaan mainittu mitään.Gudmund kirjoitti: Vielä tuosta katsurista pitää sen verran sanoa, että uskon kyllä helposti ettei katsastussetä normaalissa määräaikaiskatsastuksessa löydä sanomista vähän heikommistakaan puslista, mutta nyt vein auton sinne ruuvipenkkiin varta vasten, ja setä kaivoi ja tonki pelkästää puslia sen 20min, joten olin jo hetken itsekin taipuvainen uskomaan ettei siellä ole mitään vikaa puslissa. Mutta herra katsastaja totesi itsekin, että mm. ne pitkittäistukivarsien etummaiset puslat on tosi vaikea tsekata.
Noh, meni taas vuosi ajellessa, eikä seuraavassakaan katsastuksessa (viime keväänä) löytynyt huomautettavaa taka-akselin tuennoista. Mainitsin kyllä, että siellä saattaa klappia olla, vaan eipä löytynyt.
Kesällä sitten vaihdoin ne pikkupuslat ja ihan muusinahan ne oli
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Eikös tuon ikäisissä iskareissa pitäisi olla takuut voimassa? Meinaan vaan, että jos hajonneet, niin jonkun toisen "firman piikkin" kuin omaan piikkinhän nuo saisi silloin laittaa.Gudmund kirjoitti:Kiitos tuesta.
Ei tosiaan mieltä hirveästi lämmitä, jos puslanvaihtokierroksen jälkeen auto on entistä huonompi. Tosin epäilen ettei näin olisi. Eräs saabisti sanoi, että puslat ovat kunnossa, jos ne näyttävät olevan kunnossa. Ja että katsurin pitäisi löytää viallinen pusla...
Tuo iskari vois olla kyllä syyllinen myös. Iskarit ovat Saabin orggis sport-iskarit, merkistä en tiedä. Olleet siis nyt 1v/40tkm auton alla.
Tarkennuksena vielä sen verran, että mitään ylimääräisiä kolinoita ei takapäästä tule, ja hidastetöyssyt ja muut kuopat menevät kyllä suhteellisen heijaamatta yli.
Jos kokeilumielessä vaihdattaa ne puslat ja iskarit taakse, niin auto tullee todnäk kuntoon, mutta mies on noin 700e köyhempi. Pienellä riskillä vois toki ekaks vaihtaa ne pelkät iskaritkin....ja säästäis ehkä jotain...
Ei ne katsurit oman kokemuksen mukaankaan noita viallisia puslia kyllä aina löydä. Paremmin taitaa oireet löytyä ajossa, kuin konttorilla.
Saab 9-5 Aero
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Jos tämä viittasi omiin kokemuksiini niin en tarkoittanut että puslanvaihdolla olisi ollut huonontava vaikutus, päinvastoin.Gudmund kirjoitti: Ei tosiaan mieltä hirveästi lämmitä, jos puslanvaihtokierroksen jälkeen auto on entistä huonompi.
Peräpää jämäköityi huomattavasti ja auto rupesi kulkemaan sinne minne pitikin.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Onko tällaiset takapään puslien valmistajat luotettavia. MOOD, TRW ja OSSCA, kannattaako alkaa asentamaan. Kyseessä ne 4 kpl:tta poikittais heloja.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
jouscar kirjoitti:Onko tällaiset takapään puslien valmistajat luotettavia. MOOG, TRW ja OSSCA, kannattaako alkaa asentamaan. Kyseessä ne 4 kpl:tta poikittais heloja.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kyllä kai toi TRW ainakin on ihan kelpo merkki, Moodia olen toisen merkkiseen joskus laitellut eikä se nyt ainakaan heti porsinut. Mitä noi puslat maksoi? Ite ostin Lemförderiä about 25 euron kpl hintaan, ei kai paljoa orkkista häpeä. Hinta vaan aika paljon halvempi.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Pari kymppiä kappale. Laitoin tilaukseen ja viitteeksi laitettiin että pitää olla ne Lenfordit tai sinne päin.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Noniin. Nyt on puslat (6 kpl) ja takaiskarit vaihdettu, ajattelin ottaa varman päälle kun samalla kertaa on takapää levällään. Vanhat puslat olivat löysiä, mutta mikään niistä ei ollut totaalisen revennyt/hajonnut.Gudmund kirjoitti: Tällä hetkellä olisin itse ehkä kuitenkin sen puslarempan kannalla. Ja huomenna taas ne iskarit.
Mutta ihanuus sen kun jatkuu. Vapina/tärinä ei kadonnut mihinkään tälläkään rempalla. Takapää alkaa olemaan uusittu (?). Seuraavaksi sitten etupää...
Pian alkaa olemaan hyvät neuvot tervetulleita. Kokeilin tuossa vielä toisella rengassatsillakin (3. eri satsi) --> sama homma, tärisee +100km/h nopeuksissa.
9-3 2.0t -01
99 -84
99 -84
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Onko vanteet tarkistettu?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Tai vetarin sisemmät nivelet.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ei ole muulla tavoin tsekattu, mutta renkaat tasapainotettu useampaan kertaan.Himo_kaappoo kirjoitti:Onko vanteet tarkistettu?
3 vannesarjaa tekee samaa --> päättelen että ei johdu vanteista.
9-3 2.0t -01
99 -84
99 -84
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ei ole tarkistettu näitäkään. Olen koko ajan kuvitellut, että takapää täristää/vapisee, ja kun ratissa ei tunnu mitään tärinöitä. Persiissä tuntuu tärinä.jouscar kirjoitti:Tai vetarin sisemmät nivelet.
Mutta voi toki olla että etupäässä on jokin syyllinen. Voiko noita vetareiden kuntoa jotenkin tarkastaa?
Entä pyörän navat/laakerit, voiko ne aiheuttaa tuollaista tärinävikaa? Kaipa kaikki on mahdollista. Ei pidä mitään erityistä ääntä ajossa kuitenkaan tää pulkka.
Etujarrulevyt ajattelin seuraavaksi vaihtaa, jarruttaessa kun tuntuu pieni tärinä.
9-3 2.0t -01
99 -84
99 -84