900i kytkimen painelaakerit skeidaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

900i kytkimen painelaakerit skeidaa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heip!

Tossa tänäaamuna huomasin,että 1,5vuotta sitten uusimani kytkinpaketin heikoin lenkki paljastui. Borg & Beck paketissa mukana tullut painelaakeri on tullut vaihtoikään. Poljinta painettaessa siis kuuluu kurina ja värähtely tuntuu myös jalkapohjassa polkimen kautta. Seuraa kysymyksiä: Onko olemassa hyviä painelaakereita? Jos on, niin minkä merkkinen, vai käynkö maksamassa ylihintaa Saabin varaosamyynnissä?

Tänään varmaankin pitää käydä ostamassa varaosa paikasta n. ja vaihtaa laakeri paikalleen sunnuntaina, ennen kuin alkaa asetelma kärsimään laakerin huonosta toiminnasta... Vaihtoprosessi on mulle tuttu, joten ei tarvitse tässä topikissa keskittyä siihen, kuinka laakeri vaihdetaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Painelaakerista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse mietiskelin kytkin-asioita alkukesästä -04 ja kaksi pakettiakin tuli nähtyä; Sachsin ja LUKin paketit. Hämmästys oli kova, kun LUKin paketissa oli Sachsin kytkinlevy. Tämähän oli kieltämättä vain loogista nykykehityksessä, jossa eri osia sotketaan eri merkkien laatikoihin.

LUKin paketissa taisi olla painelaakerin mukana, en valitettavasti muista oliko saman valmistajan; Sachsiin piti erikseen tilata ja ainakin AD-autopaikan kautta taisi laatikossa lukea SKF (muisti voi myös pettää). Borg & Beck on ollut aikanaan alkuperäisasennuksenakin turbottomissa vaihtoehdoissa, joten hiukan ihmetyttää - onko laatua otettu alaspäin vai onko kyseessä ns. maanantaikappale?

Joka tapauksessa, parempaa onnea seuraavan laakerin kohdalla! :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikea kommentoida asiaa. Jos SKF:n tuotetta tarjottaisiin minulle, niin ainakin tuon firman laatu on meikäläisen mielessä ja varmasti todellisuudessakin korkeata. Painelaakerin valmistaja ei jäänyt mieleen, kohtahan se nähdään, mikä siellä on. Aattelin kurkata ja koittaa napata kuvan laakerista tarkastusaukon kautta, etten vahingossa osta samannäköistä tilalle.

Aattelin, että vaihdan vauhtipyörän silmälaakerinkin samantien. Pitäisikö ihan SKF:ää etsiä silmälaakeriksikin? Joku "mikälie"-merkkinen sinne tuli laitettua viimeksi. Samoin se työsylinterin alla piilossa majaileva kytkinakselin stefa ( jonka takia vaihteistoöljyt karkaa jonkinverran) menee lopultakin vaihtoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Saksassa tässä männä vuonna ku tuli käytyä Sweinfurt-kaupungissa.(onko oikein kirotettu...???) :lol:
Kyseisessä kaupungissa on SKF;n tehtaat,FAG;n tehtaat ja SACSHin kans.
LUK ja INA ja FAG on samaa konsernia ja omistajaa ja jos samassa kaupungissa on SKF ja SASSIn tehtaat niin kyllä niitä ostetaan samasta kaupungista.FAGin tehtailla tehtiin tiettyä SKFn laakeria ja päinvastoin.
Materiaalitoimittaja on sama kummallekkin, kuulat, pitimet ym samalta toimittajalta ,että kestovoidelluissa laakereissa rasva ja työnlaadussa voi olla eroa, et silleen.Kestovoitelu on kirosana , ei kuulemma oo tehty rasvaa mikä kestää 10v. vaihtelevia olosuhteita ym.Että 2v, jälken voi vaurio erot jo johtua vaihtelevista käyttöoloista ym.et ei niin yksinkertainen juttu....Qwintonin levy pitkäliikkeisellä borg begillä/Sassilla niin tuleepa hyvä kytkin eikä ravista.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

toms kirjoitti:Saksassa tässä männä vuonna ku tuli käytyä Sweinfurt-kaupungissa.(onko oikein kirotettu...???)
Schweinfurt
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

SKF:n painelaakerit on hyviä. Edellisessä kytkimessä oli ja tässä nykyisessä kytkimessä on. Edellisellä kytkimellä ajoin 70000 km tyyliin "pedal to the metal" melkein koko ajan ja ei ollu painelaakeri se heikoin lenkki :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Njoo, no nyt on osat hankittu:

SKF painelaakeri 18,50€
FAG silmälaakeri 6202.2RSR 8,00€
20x35x7 nbr as akselitiiviste 2,50€

Aivan, stefan oikeat mitat ovat 21x35x10. Sisämitta on 1mm liian pieni ja leveys 3mm, mutta kelvatkoot kytkinakselille. Eiköhän tuo venyne sen puolimilliä puoleltaan enemmän. Leveydellä ei ole merkitystä. Jostain syystä tuota oikeaa tiivistekokoa ei löytynyt laakeriliikkeen luettelosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Paketti

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Itse toissa kesänä Vaihdatin Sachsin kytkinpaketin ja piti erikseen tilata siihen painelaakeri, joka on SKF. Pehmeä on ja kytkinpolkimen välyksenkin tuos korjasin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Nyt on laakeri vaihdettu. Yllätys yllätys, siellähän oli SKF:n tekele painelaakerina (kts. kuva). Kytkinakselin stefa oli näköjään vuotanut, mikä ei ollut mikään uutinen. Hyvin meni 1mm liian pienellä reiällä oleva tiiviste paikalleen. Painelaakeri oli likainen, liekkö öljyä vaihdelaatikon puolelta? Mikä lie pilannut laakerin? Kestovoitelu pettänyt tms.? Nyt tilalle vaihdettuna edelleenkin SKF. Silmälaakeri oli yoko tai joku tommonen. Siinä ei ollut mitään vikaa, mutta vaihdoin sen silti uuteen. Vauhtipyörän takana oleva kampiakselin tiiviste ei ollut vielä alkanut vuotamaan.

ps. Työaika tarinataukoineen (serkkupojan kanssa) rauhalliseen tahtiin tehtynä 3h.

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Mulla hajos viime vuosituhannella satkustani myös reilun vuoden vanha painelaakeri (SKF). Hajosi aivan kertapolkaisulla, ei ollut ääntänyt yhtään. Kytkin ei enää edes toiminut kunnolla, painelaakeri oli aivan sijoiltaan.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Vastaa Viestiin