Amatöörin kyselytunti jatkuu...
Kun porukka varmaan täälläkin on aika paljon vaihdellut femmaan isompia 308mm jarruja niin miten olette homman muutoskatsastaneet vai oletteko ollenkaan? Mittaako katsuri viivottimella jarrulevyn leveyden tms?
Kysäisin asiaa konttorilta ja vastauksena tuli "Esitettävä mille teholle ja akselimassalle ko. jarrut on tarkoitettu"
Mistähän moisen todistuksen saa, jarrujen myyjältä? (TÜV-laput?)
Ei varmaan luulisi olevan pelkkien jarrujen muutoskatsastuksessa muuten ongelmaa kun eihän inssi ecun sisältöä mistään näe vaikka sitä olisikin piristetty eikä muuta radikaalia ulkoisesti ole autoon tehty?
PS. Pitääköhän jarrut olla päivitettynä edessä ja takana, kun/jos niitä muutoskatsastaa? Vai riittääkö vain edessä...
Jarrujen muutoskatsastus
Jarrujen muutoskatsastus
#6308
V70 2.4 AWD -01
ex. 9-5 2.3t SE -98
V70 2.4 AWD -01
ex. 9-5 2.3t SE -98
Re: Jarrujen muutoskatsastus
Ei tullut muutoskatsastettua suurempia jarruja edellisessä autossa. Vaikea kuvitella, että katsastusinssi tietäisi minkä kokoiset levyt missäkin autossa kuuluu olla.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Jarrujen muutoskatsastus
Jarrujen parantamista ei tarvitse katsastaa ainakaan minun tietääkseni. Jos tekniikan vaihdoksessa joutuu jarrut vaihtamaan, niin silloin niistäkin menee muutosprosentit, mutta vihmerä auton rakentaja vaihtaa ne etukäteen ja ei tule niitäkään prosentteja otteelle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jarrujen muutoskatsastus
Jarrujen muutoskatsastus on epäsuorasti tarpeen ns. virallisissa virisatseissa (Hirsch, Saabin oma), joihin tehon muuttamisen muutoskatsastamisen takia tarvitaan jarrujen ja alustan päivittäminen vertailumallia vastaavaksi. Käytännössä esim. 150 hv:n 2,0t:n Hirsch-päivitys 210 hv:ksi vaati 2,3T 220 hv:tä vastaavat isommat etujarrut. Saabin 185 hv:n virisatsi ei jarrupäivitystä tarvitse, koska vertailumallina on samantehoinen 2,3t, jossa on samat jarrut ja alusta.
Kun omaa 2,0t:hen (2005) tuon tein kai joskus 5-6 vuotta sitten, Hirschiltä sai pakokaasupäästötodistuksen ja GM:ltä todistuksen siitä, että jarrut on päivitetty. Laput riittivät konttorilla, autosta ei tarkastettu mitään.
Kun omaa 2,0t:hen (2005) tuon tein kai joskus 5-6 vuotta sitten, Hirschiltä sai pakokaasupäästötodistuksen ja GM:ltä todistuksen siitä, että jarrut on päivitetty. Laput riittivät konttorilla, autosta ei tarkastettu mitään.
9-5 2,0t Wagon -05
Re: Jarrujen muutoskatsastus
Tuohon toisenmerkkiseen harrastuskohteeseen olen vaihtanut järeämpää pysäytintä ja varovasti kysäisin vuosikatsastuksessa aiheesta. Ei kuulemma ole mitään ongelmaa, eikä aleta tekemään muutoskatsastusta, jos ovat paremmat ja fiksusti asennettu - tässä tapauksessa bolt-on. Sama todettiin jarrudynossa, kunhan saatiin paloihin lämpöä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 212
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
- Paikkakunta: AKAA
Re: Jarrujen muutoskatsastus
Vaihdoin lineaariin eteen ja taakse Aeron jarrut. Kysyin muutoskatsastuksen tarpeesta.
Ovat kuulemma bolt on, ei tarvetta muutoskatsastukseen. Matalammat vieterit ja iskarit kyllä muutoskatsastettiin
Ovat kuulemma bolt on, ei tarvetta muutoskatsastukseen. Matalammat vieterit ja iskarit kyllä muutoskatsastettiin