NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Moi,

Tuolla Saabin varastontyhjennyksessä näyttää olevan 9-3 Cabben raakaluukkua varsin edullisesti tarjolla ja kiinnostaisikin, että mitä modauksia vaatisi saada asennettua kolkin luukku NG900:seen? Kukaan toteuttanut moista modifikaatiota?

Johtosarjat/kilvenvalot jne. on varmasti erilaisia, mutta mites saranat, lukkolaite ym. kriittiset osat, jotka pitäisi ottaa vanhasta?

Terv. Cona
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja karg »

Tällä muutoksellahan saiskin kätevästi luukun alareunan ruosteongelman selätettyä hetkeks, jos onnistuu helposti.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja Cona »

karg kirjoitti:Tällä muutoksellahan saiskin kätevästi luukun alareunan ruosteongelman selätettyä hetkeks, jos onnistuu helposti.
No arvaapa kaksi kertaa, että miksi tätä mietin. :lol: Maalarillekin mukavampi kiikuttaa käytännössä maalausvalmis luukku vrt. pohjatyöt vaativa vanha.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5432
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Hetken jo itekki olin onnessani, että vaikka rumahan se 9-3 perä on, niin taitettu pelli mädäntyneenä on työläs korjata. Mutta:

Kuva

Kuva

Noista ku vertaa, niin ei taida sopia... Jo toi vino reuna vs pystysuora teettänee töitä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja Cona »

JP_Vette on varmaan oikeassa, tuo reunan muoto on sen verran erilainen, ettei taida käydä ilman, että vaihtaa nuo kulmapellit, jotka lienee hitsaamalla kiinni.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuulostaa just terveeltä autoharrasteprojektilta. "Mäpä vaihan tuon luukun" ... "Mäpä vaihan näköjään nuo valotkin" ... "Mäpä vaihan näköjään nuo pintapellitkin" ... "Mäpä vaihdan näköjään vielä..."

:lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5432
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mut eikös noihin kovakattoihinki vaihdeta luukkuja ristiin? Eli luukun aukko on samanmoinen, vaikka ulospäin 9-3 näyttää leveemmältä? Ja kulmapalat sais kovakattosesta... Pitää kai selata epc:tä illalla.

Harmi, ettei huomisis Turun potkuis taida olla yhtäkää rättikattoa. Tai ainakaa vakiokävijöis ei oo.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Nuo kulmapalat on muovia, ja kiinni 4kpl M6(ainakin katollisessa versiossa) Lisäksi jos haluaa lookin muutta tarvii myös takavalot ottaa kolkista, toki sopii ne 900:n valot.
Ja tämä kokemus on peräisin tosiaan 3d mallista, mihin vaihdoin kolkin takaluukun.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jamppa kirjoitti:Nuo kulmapalat on muovia, ja kiinni 4kpl M6(ainakin katollisessa versiossa) Lisäksi jos haluaa lookin muutta tarvii myös takavalot ottaa kolkista, toki sopii ne 900:n valot.
Ja tämä kokemus on peräisin tosiaan 3d mallista, mihin vaihdoin kolkin takaluukun.
No sittenhän se onnistuisi, jos nuo kulmamuovit vaihtaisi. Toki takavalot kannattaa vaihtaa samalla.

Muistatko Jamppa, että oliko johtosarjan tai sisäverhoilun kanssa jumppaa? Ilmeisesti ainakin lastausaukon kynnysmuovi on erilainen?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja TTH »

Jos, painoitan JOS, homma on samanlainen kuin hatchback-mallissa niin fyysisesti kontti sopii paikalleen ihan oikein, valoilla ja kulmamuoveilla tuo muoto-ero tehty. Sähköt menee suoraan liittimiin ihan samalla tavalla, SID ilmoittaa jarruvalojen polttimoista koska kolkissa on tuo lisäjarruvalo ledeillä, vastus väliin niin pääsee eroon tuosta.

Suurin ero noissa on takaluukun sähkölukko. Onkos NG-cabessa samalla tavalla että takaluukun joutuu aina avaamaan sähköllä jostakin napista? NG:ssä on yksi suuntainen sähkömoottori tuossa kontin lukossa, aina kun laittaa luukun kiinni menee kontti lukkoon. Kolkissa on taas kaksisuuntainen sähkömoottori eli kontti kulkee keskuslukon/TWICEn mukaan ja kontissa on avauskahva. Tuolle kolkin moottorille pystyy ryöstämään virran bensaluukun lukon moottorilta, näin sen kontin luukun saa menemään paljon kätevämmin keskuslukon mukaan..
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5432
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Käytin muutaman minuutin epc-koneella ja sen perusteella 9-3 ja 900 rättikattojen jarruvalot on samat. Eli sen saa napattua vanhasta.

Lukko-osien sopivuutta en kattonu enkä tiä, mut se lienee helppoa, koska purkuautoja tuntuu olevan maa täynnä... Aika sopivalla diilillä varmaa saa kaikki osat face liftaukseen :)

Takavaloja en hoksannu kattoa, et onko kovakatos ja rätis samat. Jos ei, niin tuottanee ongelmia.

Kahvasta toimiva 9-3 luukku olisi kyl aika kova parannus ng900 nappileluun verrattuna.

Oma lottokone tietty sit viä saranoille, mutta pienempi työ siinä taitaa olla kuin sen ruosteisen korjaamises. Varsinki jos korjaa sen pysyvästi, eikä myyntiä varte.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Niinpä niin, 9-3 takavalot ja koristemuovit jen olis tiedossa, mitenköhän tuon lukon / kahvan ja lukkolaitteen kanssa? Jos sen 9-3:sen kahvasysteemin askartelu on kauhea vaiva niin saisikohan tuon toimimaan 900:sen lukolla tai jollain ns. hybridillä uutta ja vanhaa osaa?

edit. Jatketaas yksinpuhelua eli Bildelsbaseniin perustuen 900:sen ja 9-3:sen Cabben lukkolaite näyttää samalta ja varaosanumero on sama. Voiko olla, että 9-3 Cabissa on samanlainen keskuslukkojärjestelmä kuin 900:sessa? Saranatkin näyttäisivät olevan samalla kohdin, joten tämähän voisi olla ihan järkevä Swappi, jos vielä saisi jostain selville, että mitä kaikki osat tarvii kolkista. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ja vielä jatkan yksinpuhelua. Seuraavat osat pitäisi varaosanumeron mukaan olla Cab 900:sessa ja kolkissa samoja:

takaluukun verhous, lukko, rekisterikilven valot, saranat, luukun kynnyslista.

Ainoat erot näyttäisi olevan lukkosylinterissä, lukon moottorissa sekä takavaloissa ja kulmamuoveissa.

Mitä asiantuntijat on mieltä, toimisikohan tuo lukko NG900:sen lukkomoottorilla ja -sylinterillä?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jos se itse lukkokappale on sama, niin miksi ei toimisi. Mutta varmaan jotain kiinnikereikiä joudut tekemään. Se lukkosylinteri voi olla että kannattaa ottaa kolkkiin kuuluva, tai jätät koko sylinterin pois ja tulppaat sen reiäin siinä takavalossa, eli kaikki varusteet siihen kanteen 900:sta pois lukien valot.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 Cabbeen 9-3 takaluukku?!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tämä tarina jatkui siten, että hommasin purkuautosta kolkin takavalot ja kulmapalat. Tilasin Magneetista uuden kolkin raakaluukun hintaan 171,xx euroa ja se tuli Ruotsista kahdessa päivässä. Minusta ihan kohtuullinen sijoitus siihen nähden, että pääsee ruosteista eroon ja saa tehtyä vähän faceliftiä! Nyt sitten vaan väriä pintaan ja asentelemaan. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin