Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Ilmastointi päällä flekti tietty puhaltelee tiuhempaan mutta myös ilmastoinnin lauhdutin lämpenee aika paljon joka myös vaikuttaa syylärin lämpötilaan.
Voisko tuo Webasto vaikuttaa veden kiertoon ja riittää nostamaan tuon lämpötilan piirun verran yli normaalin tuossa yksilössä?
Voisko tuo Webasto vaikuttaa veden kiertoon ja riittää nostamaan tuon lämpötilan piirun verran yli normaalin tuossa yksilössä?
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Eilen taas kuului sitä ilman pulputusta ku käänsin avaimesta..taidampa tehä silleen, että otan tuon vastaventtiilin pois ja jätän webaston suoraankiertoon. Tämäolisi sitten testi 10+ tähän aiheeseen liittyen.kallek kirjoitti:Ilmastointi päällä flekti tietty puhaltelee tiuhempaan mutta myös ilmastoinnin lauhdutin lämpenee aika paljon joka myös vaikuttaa syylärin lämpötilaan.
Voisko tuo Webasto vaikuttaa veden kiertoon ja riittää nostamaan tuon lämpötilan piirun verran yli normaalin tuossa yksilössä?
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
AZP:
juu kaikki toimii juurikin niinku wis kertoo, eli flektit pyörii just niissä lämpötilarajoissa kun siellä on annettu.
juu kaikki toimii juurikin niinku wis kertoo, eli flektit pyörii just niissä lämpötilarajoissa kun siellä on annettu.
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Oma marmoritiskiltä hankittu termostaatti on nyt kaksi vuotta vanha, ja selkeästi väsynyt. Pari vuotta sitten uudella termarilla koneen lämmöt nousi kylmäkäynnistyksen jälkeen 89 asteeseen, laski jonnekin 80 tienille ja pidempään maantiellä ajaessa seilasivat väliä 86-89. Eli normaali 89-asteisen termarin toiminta.
Tästä on nyt hiljalleen tultu alaspäin, viime kesänä termari aukesi 86 asteessa. Tänään pidempään 100 km/h ajaessa seurasin koneen lämpöjä, ja moottorilämmöt vakiintoivat välille 80-83 astetta. Kojetaulun neula pysyi edelleen kello 21 kohdalla, eli ei lähtenyt roikkumaan. Odottelen mielenkiinnolla talven kovia pakkasia, että miten alas lämmöt valahtavat termarin auetessa.
Miten pitkään tätä termostaatin avautumislämmön alenemaa viitsii katsoa? Missä kohtaa olisi koneen terveyden kannalta oikea hetki hankkia taas uusi? Onko oikea hetki se, kun mittaristossa ei neula enää nouse vaakasuoraan, vai jo aiemmin?
Aika paskaa laatua saa Saab-paketissakin näköjään. Kyllä näiden pitäisi pidempään säilyttää ominaisuutensa kuin kaksi vuotta.
Tästä on nyt hiljalleen tultu alaspäin, viime kesänä termari aukesi 86 asteessa. Tänään pidempään 100 km/h ajaessa seurasin koneen lämpöjä, ja moottorilämmöt vakiintoivat välille 80-83 astetta. Kojetaulun neula pysyi edelleen kello 21 kohdalla, eli ei lähtenyt roikkumaan. Odottelen mielenkiinnolla talven kovia pakkasia, että miten alas lämmöt valahtavat termarin auetessa.
Miten pitkään tätä termostaatin avautumislämmön alenemaa viitsii katsoa? Missä kohtaa olisi koneen terveyden kannalta oikea hetki hankkia taas uusi? Onko oikea hetki se, kun mittaristossa ei neula enää nouse vaakasuoraan, vai jo aiemmin?
Aika paskaa laatua saa Saab-paketissakin näköjään. Kyllä näiden pitäisi pidempään säilyttää ominaisuutensa kuin kaksi vuotta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Nostetaanpa Teng-juttuja taas välillä näytölle.
Ennen motarilla ajaessa Teng nousi 89-90 asteeseen ja termarin auetessa laski 82-84 asteeseen ja sama jatkui ja jatkui. Niinhän termarin kuuluukin toimia varmasti.
Tänään motarilla, kun sidiä tutkailin, niin 120km/h vauhdissa Teng oli 87 ja pysyi siinä. Hivenen polkaisin kaasua ja nousi 88 ja tippui 87, kun hölläsi. Koko motarin pysyi 86-88 ilman, että olisi noussut pikkuhiljaa ja termarin auetessa taas tipahtanut ja alkanut nousta uudestaan. Paisarissa on nesteet tallella ja mittariston lämpömittari on vaakatasossa tai hiukan yli.
Tair-lukema uudella kuulerilla oli 19, mutta se ei tähän taida vaikuttaa. Miten jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oireilee, jos rikki?
Kai termostaatti toimii ihan manuaalisesti, vaikka Sid näyttäisi rikkinäisen anturin takia mitä sattuu? Kyllähän kone kai olisi jo leiponut kiinni ellei nesteet kiertäisi välillä jäähtymässä syylarin kautta.
Kysymys: Jos moottoritienopeudella teng pysyy 87, niin voiko olla normaalia?
Ennen motarilla ajaessa Teng nousi 89-90 asteeseen ja termarin auetessa laski 82-84 asteeseen ja sama jatkui ja jatkui. Niinhän termarin kuuluukin toimia varmasti.
Tänään motarilla, kun sidiä tutkailin, niin 120km/h vauhdissa Teng oli 87 ja pysyi siinä. Hivenen polkaisin kaasua ja nousi 88 ja tippui 87, kun hölläsi. Koko motarin pysyi 86-88 ilman, että olisi noussut pikkuhiljaa ja termarin auetessa taas tipahtanut ja alkanut nousta uudestaan. Paisarissa on nesteet tallella ja mittariston lämpömittari on vaakatasossa tai hiukan yli.
Tair-lukema uudella kuulerilla oli 19, mutta se ei tähän taida vaikuttaa. Miten jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oireilee, jos rikki?
Kai termostaatti toimii ihan manuaalisesti, vaikka Sid näyttäisi rikkinäisen anturin takia mitä sattuu? Kyllähän kone kai olisi jo leiponut kiinni ellei nesteet kiertäisi välillä jäähtymässä syylarin kautta.
Kysymys: Jos moottoritienopeudella teng pysyy 87, niin voiko olla normaalia?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Itsellä sama juttu vähän vanhemmalla termarilla, että varsinkin pidemmän ajon jälkeen alkaa lämmöt pysymään melkein vakiona. Avautumislämpötila myös laskenut jo jonnekin reiluun 80 asteeseen. En olisi noista oireista huolissani.
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Jep. Uusi termari tilattu ja luvattu tiistaille Saabilta.
Kävin taas testaamassa nykyistä ja aluksi toimi normaalisti eli lämmöt nousi 89 ja putosi 82 asteeseen, mutta sitten pysähtyi 87 ja 88 asteeseen maantieajossa. Aivan kuin termari jäisi hieman raolleen eikä enää aukeaisi. Jos termarin vaihto ei auta, niin ihmetellään lisää.
Kävin taas testaamassa nykyistä ja aluksi toimi normaalisti eli lämmöt nousi 89 ja putosi 82 asteeseen, mutta sitten pysähtyi 87 ja 88 asteeseen maantieajossa. Aivan kuin termari jäisi hieman raolleen eikä enää aukeaisi. Jos termarin vaihto ei auta, niin ihmetellään lisää.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Tieto lisää tuskaa ja turhaa ihmettelyä, jos lämmöt on maantieajossa 87 tai 88 astetta, niin missä se ongelma oikein on? Tästä syystä se SID info ei ole vakiona enabloitu ja mittarin neula on tunnoton 80-100C välillä. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Juuri näin. Kunhan kone ei ole liian kuuma eikä liian kylmä niin syytä termarinvaihtoon ei ole. Jos kylmiltään lähtiessä termari aukeaa 89 asteessa, on laite toimiva.
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Ei välttämättä.
Kahden orkkis termarin otannalla, aukeaa ekan kerran sidistä katsottuna
93-94c paikkeilla.
Tämän jälkeen 89-90c.
Välillä myös jämähtää johonkin 87c maantiellä.
Acc econ asennossa.
Kahden orkkis termarin otannalla, aukeaa ekan kerran sidistä katsottuna
93-94c paikkeilla.
Tämän jälkeen 89-90c.
Välillä myös jämähtää johonkin 87c maantiellä.
Acc econ asennossa.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Sama täällä. Eka aukasu 94 ja sitten 89-90, kunnes jäätyy 87-88 asteeseen.
Uusi termari 19 euroa ja jonkin verran teettää työtä, mutta vaihdetaas nyt sitten ja kattellaan...
Uusi termari 19 euroa ja jonkin verran teettää työtä, mutta vaihdetaas nyt sitten ja kattellaan...
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex