Saab 9-5 Turbo

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Noita isompia ahtimiahan pitäisi sanoa matalapaineturboiksi, koska ne tuottavat saman ilmamäärän huomattavasti pienemmillä paineilla kuin pienet turbot. :)

Oikeastaan ketjun aloittajalla on siis termistö hukassa ja siksi vastaukset eivät ole miellyttäneet...

Ja tuohon 280-300hp tehotavoitehaarukkaan pääsee oikeasti melkein millä vaan vähänkin paremmalla ahtimella, kuin mitä GT17 on.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab 9-5 Turbo

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kuten tässä jo mainittiin niin sellasta ku matalapaine tai korkeapaine ahdinta ei ole olemassakaan.

Ja se paljonko/missä kohtaa rpm/kuinka saadaan ahdinta ahtaamaan/tuottamaan riippuu kompurasiiven koosta vs turbiinisiivenkoosta/pakopesänvirtauksesta ja siitä pakopaineesta mitä saadaan tuotettuu että se flekti pyörii.

Esim TD04 19T #7 saadaan kyllä ahtaamaan se 1.8bar sinne 5500-6000rpm asti.
Näin myöskin esim HX35nen.

Sitten se ilmamassaero noissa kahes @1.8bar on melkoinen ja sitähän me halutaan(ilmamassaa siis).

Matalapaineturbo on ollut markkinointitermi esim näissä vessoissa missä on 2.0t (0.4bar(peruspaineel)).

Olet nyt kuitenkin haukkumassa väärää puuta koska sun tehotavoitteseen (karvan alle 300hp) on jo kaikki vastaukset laadittu pöydälle.

Edit

Sen verran vielä että saat TD04 19T #6 tai #7 yhtä paljon T7 männät halki kuin esim HX35sel tai Precision 6262sel. Mahdollisesti nätimmän räjähdyksen hx35sel...

Ja jos nyt oikeasti haluat jonkun ison, kalliin, kiiltävän ahtimen sinne niin ei muuta ku rahanipun kanssa kauppaan ja ostaa ja kotio suunnittelee pakosarjaa. Hyvä ahdin on hyvä ahdin ei sillä niin väliä mihin pataan sen lyö kiinni, ahtimen kokoo pitää tietenkin vähä miettiä. Esim HX55 _EI_ toimi saabin 2litrases...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Saab 9-5 Turbo

Viesti Kirjoittaja smeq »

Tobbana kirjoitti:Noita isompia ahtimiahan pitäisi sanoa matalapaineturboiksi, koska ne tuottavat saman ilmamäärän huomattavasti pienemmillä paineilla kuin pienet turbot.i
Ai, että mitenkä ne sen tekee?? 8O
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

smeq kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Noita isompia ahtimiahan pitäisi sanoa matalapaineturboiksi, koska ne tuottavat saman ilmamäärän huomattavasti pienemmillä paineilla kuin pienet turbot.i
Ai, että mitenkä ne sen tekee?? 8O
:roll: 8O
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 Turbo

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

f-19 kirjoitti:
smeq kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Noita isompia ahtimiahan pitäisi sanoa matalapaineturboiksi, koska ne tuottavat saman ilmamäärän huomattavasti pienemmillä paineilla kuin pienet turbot.i
Ai, että mitenkä ne sen tekee?? 8O
:roll: 8O
:lol: :lol:

paras :saab: foorumi <3
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab 9-5 Turbo

Viesti Kirjoittaja nugge »

Tais kuolla tää ketju...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Pakko: 3.0 koneissa Garret GT18V .
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Vastaa Viestiin