Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Tuli itsekkin vaiheltua pumpulta lähtevä ja coolerin alta akun alle menevä putki kuukaus sitten. Kuulosti pahemmalta mitä se loppujen lopuks oli. Ja mullakin suihkusi siitä pelkurin puolelta sumarin vierestä mutka kohdasta ympäri jakopään kylkeä jne
Suurin homma varmaan saada ahtoputket pois tieltä ja takas paikalleen, näin ainakin jos ei nosturia käytössä.
Suurin homma varmaan saada ahtoputket pois tieltä ja takas paikalleen, näin ainakin jos ei nosturia käytössä.
Ng900 2.0t Talladega -98 Nappe Stage 1 Re85 + 3" Catback
Saabismi on sairautta, Turbo saabismi mieli sairautta
Autojen pesu & Puhdistus palvelut, Pinnoitteet ym. Yv! #5911
Saabismi on sairautta, Turbo saabismi mieli sairautta
Autojen pesu & Puhdistus palvelut, Pinnoitteet ym. Yv! #5911
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Tuli vaihdettua toi ylempi letkuputkihässäkkä uuteen.
Myöhemmin kävin rikkinäisen letkun kanssa kyselemässä konalan hydromarketissa ja vantaan hiflexissä vanhan letkun korjaamista, mutta ei kumpikaan suostuneet tekemään. Että ihan vaan tiedoksi, ettei ainakaan noiden varaa kannata jättää.
Myöhemmin kävin rikkinäisen letkun kanssa kyselemässä konalan hydromarketissa ja vantaan hiflexissä vanhan letkun korjaamista, mutta ei kumpikaan suostuneet tekemään. Että ihan vaan tiedoksi, ettei ainakaan noiden varaa kannata jättää.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Vaihdoin tänään jarrutehostimen hollilta vasempaan etunurkkaan menevän tehostinlinjan. Kiitokset lähtee ketjuun kirjoittaneille: melkoisen hankala tapaus, mutta saihan vanhan taiteiltua ulos ja uudenkin paikoilleen - viestiketjun neuvojen ja pienen voimankäytön avulla.
Automaattivaihteisessa piti lisäksi irroittaa huohotinputki vaihteiston päältä lisätilan "raivaamiseksi".
Automaattivaihteisessa piti lisäksi irroittaa huohotinputki vaihteiston päältä lisätilan "raivaamiseksi".
Saabiton Saabisti
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Noniin tuli itsekkin tuo ohjaustehostimen paineletku 5330451 vaihdettua. Onneksi oli topikissa hyvät ohjeet niin ei menny vanhan pois pujottelussa kauaakaan!
Selventävä kuva:
https://skydrive.live.com/?cid=ADE9C984 ... F9!612&v=3
1. Akku irti (13mm hylsy)
2. Akun jalusta irti. (10mm hylsy)
3. Kuvassa punaisella ympyröidystä korvakosta johtojen pidike irti (7mm hylsyllä)
4. Jäähdyttäjän yläputki irti ja taitetaan jonnekki ylös ja tuulilasin suuntaan, ja reikä tukkoon jollain (vaikka paperilla) ettei ihan kaikki nesteet valu pihalle.
5. Bypassille menevä ahtimen putki irti ja taitetaan alas pois tieltä (tai joku sellainen)
6. Sitten vaan eka vaikka se helppo tuulilasin pää auki ja irti. Ja kaksi putkien kiinnikettä talttapäällä auki.
7. Sitten se hankala ja ahdas alapää auki, hyvä keino on laittaa lukkopihdit pitämään sitä alempaa putkea paikallaan, pihdit näkyy kuvassa, ottavat sopivasti flektin kehykseen vastaan kun pyörittää liitintä auki 16mm avaimella, ihan tavallisella avaimellakin sen saa auki, hitaasti mutta varmasti.
8. Sitten pujotetaan ekana irrotettava putki tuon kirkkaan vihreällä mekatun putken päälle, ja siitä sitten moottoria kohti, putki pitää saada punaisella ympyröifyn korvakon yli ja siitä sitten sen ohi saakin nostettua putken ylös ja irti, paineletkun viimeisenä eteenpäin pujotellen.
9. Tarkista että uuden putken alapäässä on o-rengas!!! Sitten vaan uusi samaa reittiä takaisin, katso tarkasti reitti, sillä alapää on tosi vaikea saada menemään jengoille jos putki menee vähänkin väärästä välistä/ tai kangottaa jostakin. Meinas usko loppua tuon alapään kanssa, mutta kyllä se lopulta jengoille lähti kun tarpeeksi kauan venkuili.
Loput onki aika selvää pässinlihaa.
Selventävä kuva:
https://skydrive.live.com/?cid=ADE9C984 ... F9!612&v=3
1. Akku irti (13mm hylsy)
2. Akun jalusta irti. (10mm hylsy)
3. Kuvassa punaisella ympyröidystä korvakosta johtojen pidike irti (7mm hylsyllä)
4. Jäähdyttäjän yläputki irti ja taitetaan jonnekki ylös ja tuulilasin suuntaan, ja reikä tukkoon jollain (vaikka paperilla) ettei ihan kaikki nesteet valu pihalle.
5. Bypassille menevä ahtimen putki irti ja taitetaan alas pois tieltä (tai joku sellainen)
6. Sitten vaan eka vaikka se helppo tuulilasin pää auki ja irti. Ja kaksi putkien kiinnikettä talttapäällä auki.
7. Sitten se hankala ja ahdas alapää auki, hyvä keino on laittaa lukkopihdit pitämään sitä alempaa putkea paikallaan, pihdit näkyy kuvassa, ottavat sopivasti flektin kehykseen vastaan kun pyörittää liitintä auki 16mm avaimella, ihan tavallisella avaimellakin sen saa auki, hitaasti mutta varmasti.
8. Sitten pujotetaan ekana irrotettava putki tuon kirkkaan vihreällä mekatun putken päälle, ja siitä sitten moottoria kohti, putki pitää saada punaisella ympyröifyn korvakon yli ja siitä sitten sen ohi saakin nostettua putken ylös ja irti, paineletkun viimeisenä eteenpäin pujotellen.
9. Tarkista että uuden putken alapäässä on o-rengas!!! Sitten vaan uusi samaa reittiä takaisin, katso tarkasti reitti, sillä alapää on tosi vaikea saada menemään jengoille jos putki menee vähänkin väärästä välistä/ tai kangottaa jostakin. Meinas usko loppua tuon alapään kanssa, mutta kyllä se lopulta jengoille lähti kun tarpeeksi kauan venkuili.
Loput onki aika selvää pässinlihaa.
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Hyvät ohjeet, tosin kohta 4 ei ole välttämätön, sopii se putki pois ilman vesiletkujen irrotteluakin. Kannattaa ennen irrotusta katsella, missä välissä se putki siellä akun alla kulkee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Kun saneerasimme koko painepuolen linjan, niin otimme välijäähdyttimen letkuineen pois, sitten oli paremmin tilaa temmeltää. Hyvät ohjeet ja noin se juurikin pääosin meni. Kyllä noilla hommasta selviää.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Tarkoitus olisi tänään vaihtaa alotusviestin putki 5061833. Varaosa Mekonomenilta hintaan 85e. Päänvaivaa aiheuttaa se, että osan mukana tuli uusi o-rengas pumpun päähän. Tuohon kuskinpäädyn naaraspuoliseen liitokseen uutta ei tullut. Meneekö vanhalla o-renkaalla vai pitääkö hommata erikseen uusi? Ei viitsisi tehdä työtä kahteen kertaan jos liitos vaatiikin uuden renkaan pitääkseen.
T7 vm. 2001 9-3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Samoilla töillä sinnekin uusi, niin ei vuoda.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Kahteen autoon olen ylemmän putken (akun alta kuskin puolen tulipeltiin) vaihtanut ja molemmissa vaihdoin juurikin tuon kuvaamasi liitoksen tiivisteen. Kerran yritin vanhalla tiivisteellä ja se ei kyllä enää paineita pitänyt vaan rattia käännettäessä tuosta liitoksesta suihkusi kamalan rääkymisen johdolla öljyt pihalle. Osta lajitelma sopivasta materiaalista valmistettuja tiivisteitä hlkaisijalla n. 5-10mm ja valkkaa niistä sopiva. Näin tein itse, kun en tarkkaa kokoa tiennyt (enkä muista nytkään...).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Paikallinen varaosapulju oli auki vielä, sieltä löytyi juurikin samaa kokoa oleva (sisähalk. 6mm, kumin paksuus 2mm). Nyt töihin, kiitos nopeista vastauksista!
T7 vm. 2001 9-3
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Tämän topicin ekassa postauksessa, kuvassa esiintyy tiiviste, nro. 15. Mistä saa tuollaisen tiivisteen? Onko varaosakoodia alkuperäiselle ja hintaa?
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Nuo tiivisteet ovat ihan O-renkaita, vanha malliksi ja uusi tilalle alan liikkeestä. Tiiviste tulee myös putken mukana.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Jaahas, korkkasi isäni 93sesta tuo ylempi letku.. Hiukan tihkuu öljyt kyljestä läpi, joten vaihto edessä lähiaikoina.
Olenko ymmärtänyt oikein, että ylemmän putken saa vaihdettua ilman keulan purkamista ja liitos sijaitsee suunnilleen siinä akkutelineen alapuolella? Olisi tarkoitus vaihtaa molemmat putket, mutta tähän hätään ei pysty, ei kykene, ei kuule, eikä nää.
Olenko ymmärtänyt oikein, että ylemmän putken saa vaihdettua ilman keulan purkamista ja liitos sijaitsee suunnilleen siinä akkutelineen alapuolella? Olisi tarkoitus vaihtaa molemmat putket, mutta tähän hätään ei pysty, ei kykene, ei kuule, eikä nää.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Oikein olet ymmärtänyt. Hieman vaatii hermoja se putken pois pujottelu ja etenkin takaisin asennus ja liitoksen kiristys, mutta todistetusti onnistuu. Neolta saa edukkaasti uusia putkia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Loistavaa! Täytyy alkaa tilailemaan ja vaihtamaan ennenkuin vuoto lisääntyy.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)