Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Tervehdys,
tuli vaihdettua kerralla molemmat käyttöautot Saabeihin. Aikaisempaa omistajakokemusta merkistä ei ole, niin kysyisin muutaman asian.
Vanhempi näistä uusista käyttöutoista on 1. sukupolven 9-3 110kw matalapaineturbolla, ajettu vajaat 170 000 km. Huolltokirja on täytetty 120 000 km asti ja huollto tehty samassa merkkiliikkeessä - eli todennäköisesti auto on ollut ensimmäisellä omistajalla tuonne asti. Tämän jälkeen tehdyistä huolloista ei ole tietoa, joten öljyt menevät vaihtoon lähipäivinä. Mitä muita huolto- ja tarkistustoimenpiteitä kannattaa tehdä?
Auto on katsastettu huhtikuussa. Ostaessani tarkistin, ettei kone savuta kovillakaan kierroksilla (=turbo lienee hyvässä kunnossa), suurempia öljyvuotoja ei näy, kone käy kauniisti ja vaihteisto toimii erinomaisesti. Auto on suunta-vakaa ja hyvä ajaa, alustakin siis lienee kunnossa. SID:in näytöstä puuttuu pikseleitä, lienee tyyppivika. Kaksi saman mallista autoa olen koeajanut aiemmin, ja niissäkin oli sama ongelma.
Näissä tämän sukupolven 9-3:ssa ilmeisesti on kaikissa jakopää ketjulla? Kuinka huoleton se on, paljonko ketjulla voi keskimäärin ajaa? Olen Talbot-harrastaja, ja sitä kautta kokemus ketjusta on hyvä, kestää hyvin päästellä 300 000 km huoletta, "rallatus" toki lisääntyy kilometrien myötä.
tuli vaihdettua kerralla molemmat käyttöautot Saabeihin. Aikaisempaa omistajakokemusta merkistä ei ole, niin kysyisin muutaman asian.
Vanhempi näistä uusista käyttöutoista on 1. sukupolven 9-3 110kw matalapaineturbolla, ajettu vajaat 170 000 km. Huolltokirja on täytetty 120 000 km asti ja huollto tehty samassa merkkiliikkeessä - eli todennäköisesti auto on ollut ensimmäisellä omistajalla tuonne asti. Tämän jälkeen tehdyistä huolloista ei ole tietoa, joten öljyt menevät vaihtoon lähipäivinä. Mitä muita huolto- ja tarkistustoimenpiteitä kannattaa tehdä?
Auto on katsastettu huhtikuussa. Ostaessani tarkistin, ettei kone savuta kovillakaan kierroksilla (=turbo lienee hyvässä kunnossa), suurempia öljyvuotoja ei näy, kone käy kauniisti ja vaihteisto toimii erinomaisesti. Auto on suunta-vakaa ja hyvä ajaa, alustakin siis lienee kunnossa. SID:in näytöstä puuttuu pikseleitä, lienee tyyppivika. Kaksi saman mallista autoa olen koeajanut aiemmin, ja niissäkin oli sama ongelma.
Näissä tämän sukupolven 9-3:ssa ilmeisesti on kaikissa jakopää ketjulla? Kuinka huoleton se on, paljonko ketjulla voi keskimäärin ajaa? Olen Talbot-harrastaja, ja sitä kautta kokemus ketjusta on hyvä, kestää hyvin päästellä 300 000 km huoletta, "rallatus" toki lisääntyy kilometrien myötä.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Ja yksi tärkeä kysymys unohtui:
autokappias sanoi, että softapäivityksellä tähän autoon voisi saada myös tuen E85-polttoaineelle. Pitääkö paikkansa ja onko tuolla softalla mahdollista ajaa tarvittaessa myös normaalilla bensiinillä?
autokappias sanoi, että softapäivityksellä tähän autoon voisi saada myös tuen E85-polttoaineelle. Pitääkö paikkansa ja onko tuolla softalla mahdollista ajaa tarvittaessa myös normaalilla bensiinillä?
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Onnittelut loisto-ostoksesta!!
Pikiselivaivaan löytyy apu ehkäpä Maptunilta (www.maptun.fi) ja onhan noita näyttöjä joku remontoinutkin. SID-remppamiehet laittavat varmaan yv:n ja tarjoavat apujaan, kun kyselysi huomaavat.
Pikiselivaivaan löytyy apu ehkäpä Maptunilta (www.maptun.fi) ja onhan noita näyttöjä joku remontoinutkin. SID-remppamiehet laittavat varmaan yv:n ja tarjoavat apujaan, kun kyselysi huomaavat.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Huomasin itse myös, että tuolta Saab Partsin Outlet-myynnisä saa uusiakin SID-yksiköitä. Tosin taitaa olla kyseessä vain lattakaapelin liitoksen kontaktivika, eli helppo korjata itsekin, kunhan saa aikaiseksi purkaa tuon SID:iin.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Tuo on T7 tekniikalla ja siihen saa softattua re85/bensa softan. Hoituu suht helposti harrastajien toimesta. Samalla kannattaa laittaa open sid. Foorumilta löytyy paljon juttuja T7 tekniikasta, softauksesta ja muustakin.
Onnittelut hyvästä valinnasta!
Onnittelut hyvästä valinnasta!
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Tervetuloa neuroottisten T7-saabistien joukkoon. Mallivuoden 2002 Saabien huolto-ohjelman löydät tässä ketjussa olevasta linkistä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&p=873505
Suosittelen moottorinohjauksen päivitystä biopoweriksi ja stage1-tehoille (~220hv). SIDin korjaukseen löytyy apua ainakin hakusanalla Simon, suosittelen häntäkin.
Ketjulla ovat tosiaan nuo bensakoneet, kestoiästä on useita tarinoita, itsellä 242 tkm lasissa ja alkuperäisellä mennään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&p=873505
Suosittelen moottorinohjauksen päivitystä biopoweriksi ja stage1-tehoille (~220hv). SIDin korjaukseen löytyy apua ainakin hakusanalla Simon, suosittelen häntäkin.
Ketjulla ovat tosiaan nuo bensakoneet, kestoiästä on useita tarinoita, itsellä 242 tkm lasissa ja alkuperäisellä mennään.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Kiitos vastauksista tähän mennessä!
Sainkin jo yksityisviestillä sovittua tuosta ohjelmiston päivityksestä niitä tekevän kanssa. Eli ilmeisesti tuo STAGE1-päivitys sitten kannattaa, eikä vaikuta koneen kestoon millään tavalla merkittävästi? Itse vain tottunut siihen, että kone kuluu enemmän, jos siitä otetaan lisätehoja.
Kansainvälisiltä tahoilta luin tuosta SID-ongelmasta ja löytyi sivustukin, joka myy tuohon korvaavaa lattakaapelia. Alkuperäinen on huono ja aiheuttaa noita kuolleita pikseleitä. Pitää kysyä mainitulta nimimerkiltä, jos häneltäkin kaapeleita saa. Oli jossain joku "vaahtomuovia väliin" -korjauskin, mutta ei taida olla niin suositeltava?
Katselin, että onhan näitä saman mallisia Saabeja 300-500 tkm ajettujakin, mutta turboja niihin on vaihdettu ja jossain tuo jakoketjukin. Eli kaipa kone on kestävä, vaikka tuskin voidaan samasta kestävyydestä puhua kuin vanhoissa 900:ssa? Koeajoin myös yhdellä jobbarilla 300 tkm ajetun yksilön, mutta ei tullut kauppoja, konehuone oli ihan öljyinen ja moottorin vikavalokin paloi koko ajan. Hintapyynti oli aika mielenkiintoinen auton kuntoon nähden, paljon ruostetta helmoissa ja ovien välissä, ja takaluukun alaosa paikkailtu tökerösti ja maalattu pensselillä. Jobbarin yksilöä lähdin koeajamaan siksi, että oli Uudessakaupungissa koottu, päädyin sitten tähän Trollhättanin yksilöön ja paljon järkevämpi valinta olikin, hintaerokin ihmeen pieni.
Sainkin jo yksityisviestillä sovittua tuosta ohjelmiston päivityksestä niitä tekevän kanssa. Eli ilmeisesti tuo STAGE1-päivitys sitten kannattaa, eikä vaikuta koneen kestoon millään tavalla merkittävästi? Itse vain tottunut siihen, että kone kuluu enemmän, jos siitä otetaan lisätehoja.
Kansainvälisiltä tahoilta luin tuosta SID-ongelmasta ja löytyi sivustukin, joka myy tuohon korvaavaa lattakaapelia. Alkuperäinen on huono ja aiheuttaa noita kuolleita pikseleitä. Pitää kysyä mainitulta nimimerkiltä, jos häneltäkin kaapeleita saa. Oli jossain joku "vaahtomuovia väliin" -korjauskin, mutta ei taida olla niin suositeltava?
Katselin, että onhan näitä saman mallisia Saabeja 300-500 tkm ajettujakin, mutta turboja niihin on vaihdettu ja jossain tuo jakoketjukin. Eli kaipa kone on kestävä, vaikka tuskin voidaan samasta kestävyydestä puhua kuin vanhoissa 900:ssa? Koeajoin myös yhdellä jobbarilla 300 tkm ajetun yksilön, mutta ei tullut kauppoja, konehuone oli ihan öljyinen ja moottorin vikavalokin paloi koko ajan. Hintapyynti oli aika mielenkiintoinen auton kuntoon nähden, paljon ruostetta helmoissa ja ovien välissä, ja takaluukun alaosa paikkailtu tökerösti ja maalattu pensselillä. Jobbarin yksilöä lähdin koeajamaan siksi, että oli Uudessakaupungissa koottu, päädyin sitten tähän Trollhättanin yksilöön ja paljon järkevämpi valinta olikin, hintaerokin ihmeen pieni.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Turbo näissä koneissa on heikko, jos se on autossasi alkuperäinen, ka poljet autoa oikein kunnolla, varsinkin virityksen jälkeen, niin hyvällä todennäköisyydellä pääset sen uusimaan. Noilla kilsoilla uusimistarve voi kyllä ilmetä piakkoin ihan kiltistikin ajaen ja ilman virittelyäkin.
Pelkällä virittämisellä ei turbo rikkoonnu, vaan riippuu miten usein niitä lisättyjä hevosvoimia käyttää.
Sitten kannattaa etsiä tietoa sanalla huohotinpäivitys ja varmistaa onko se tehty. Jos ei, niin laittaa se kuntoon. Ja öljynvaihto jatkossa 10 tkm välein.
T7-kone ei ole Saabin koneista kestävimmän maineessa, mutta näillä ohjeilla sen kanssa ajelee kyllä usein ihan pitkään.
Pelkällä virittämisellä ei turbo rikkoonnu, vaan riippuu miten usein niitä lisättyjä hevosvoimia käyttää.
Sitten kannattaa etsiä tietoa sanalla huohotinpäivitys ja varmistaa onko se tehty. Jos ei, niin laittaa se kuntoon. Ja öljynvaihto jatkossa 10 tkm välein.
T7-kone ei ole Saabin koneista kestävimmän maineessa, mutta näillä ohjeilla sen kanssa ajelee kyllä usein ihan pitkään.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Öljypohjan putaus varmaan auttaa aika paljon, että turbo kestää vähän paremmin ja alakerta
Saab 9-5 Vector -03
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
SIDiä voi yrittää korjata pistelemällä jollain ruuvarin kulmalla pisteet piirilevyn pään kontakteihin, sen jälkeen väliin joku soiro lisäämään hieman puristusta. 2kpl olen noin korjannut useampi vuosi sitten. Toisesta (johon en lisännyt soiroa) puuttuu nyt yksi pystyrivi, toinen on edelleen ok.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Millainen menoerä turbon uusiminen näissä on, puhutaanko jopa tuhansista euroista, vai pystyykö hajonneen turbon korjaamaan? Vai voisiko olla järkevää huollattaa turbo ennen mahdollista hajoamista, jos kilometrien mukaan hajoamisriski on jo olemassa? Huoltokirjassa ei ainakaan ole merkintää turbon vaihtamisesta. Passatin ahtimesta aikanaan huolimaton, eikä montaa satasta maksanut, ahtopaineet olivat tuossa vaiheessa jo huomattavasti alentuneet.
Pitää tutkailla, onko huohotuspäivitystä tehty. Päivityspaketteja ilmeisesti saa kaikkien merkkihuoltojen kautta?
Ei suoranaisesti kuulu tähän tropiikin,mutta onko uudemman 9-3:n turbo kestävämpää tekoa?
Pitää tutkailla, onko huohotuspäivitystä tehty. Päivityspaketteja ilmeisesti saa kaikkien merkkihuoltojen kautta?
Ei suoranaisesti kuulu tähän tropiikin,mutta onko uudemman 9-3:n turbo kestävämpää tekoa?
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Ei niitä kannata korjailla.
Kun ahtimen vaihto tulee käsille niin mitsun ahdin garretin tilalle.
Oisko jotain 600e tienoilla uusi.
Siihen tapauksesta riippuen myös isompi imuputki ja vesi ja öljy putket.
Hengittää pikkusen paremmin spoolista paljoa tinkimättä ja kestää auton loppuiän.
Huohotin päivitys kaikkine letkuineen läytyy mistä vain.
Laita paikkakunta näkyviin niin on helpompi tarjota apua tulevaisuudessa.
Varaudu bensapumpun vaihtoon, sytys kasetin ja ilmamassamittarin uusimiseen.
Kassun piti muistaakseni olla 3,7 mallia.
Biopowerointi usein tuo kaikki piilevät viat esille..
Asiallinen softaaja kertoo kyllä.
Vaihda myös kaikki pikku letkut silikoonisiin konehuoneesta jos yhtään haperon tuntuiset,
eli jää väriä sormiin
Foorumilta saa aina apua
Sidin voi korjauttaa Simonilla briteissä tai foorumilaisiltakin.
Kumpaakin voi suositella.
Kun ahtimen vaihto tulee käsille niin mitsun ahdin garretin tilalle.
Oisko jotain 600e tienoilla uusi.
Siihen tapauksesta riippuen myös isompi imuputki ja vesi ja öljy putket.
Hengittää pikkusen paremmin spoolista paljoa tinkimättä ja kestää auton loppuiän.
Huohotin päivitys kaikkine letkuineen läytyy mistä vain.
Laita paikkakunta näkyviin niin on helpompi tarjota apua tulevaisuudessa.
Varaudu bensapumpun vaihtoon, sytys kasetin ja ilmamassamittarin uusimiseen.
Kassun piti muistaakseni olla 3,7 mallia.
Biopowerointi usein tuo kaikki piilevät viat esille..
Asiallinen softaaja kertoo kyllä.
Vaihda myös kaikki pikku letkut silikoonisiin konehuoneesta jos yhtään haperon tuntuiset,
eli jää väriä sormiin
Foorumilta saa aina apua
Sidin voi korjauttaa Simonilla briteissä tai foorumilaisiltakin.
Kumpaakin voi suositella.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Turbon vaihtaa perustyökaluilla kätevä isäntä muutamassa tunnissa, itse vaihdoin kahden arki-illan aikana ekaa kertaa rauhallisesti tehden. Vakiona autossa oleva Garret GT17 kannatta hajotessa vaihtaa Aero-mallin Mitsubishi TD04 -turboon. Uudet maksaa jotain luokkaa 600-700 euroa, maahantuojan kampanjasta on saanut halvemmallakin. Käytettyjä käyttökelpoisia löytää noin 300-400 eurolla. Uusi GT17 ei ole paljoa uutta TD04:ää halvempi, mutta huomattavasti heikompi. Huoltamalla turboa ei oikein kestoikää saa lisättyä, ja kuulemma turbohuollot eivät rikkinäisiä GT17-turboja korjaa, kun on niin heppoista tekoa.
Vaihtotyöhön korjaamolla mennee 3-5 tuntia, hintaa voi siitä sitten arvioida jotain 150-350 euroa työlle. Tiivisteisiin ym. menee lisäksi kymppejä. MY2002 ei pitäisi vaatia imuputken vaihtoa Mitsuun vaihdettaessa, pari banjopulttia ja kupariprikat menee uusiksi. Vesi- ja öljyputkia jotkut uusii, mutta ei ole pakko.
Uudemmissa NG9-3:ssa samoin kuin vanhemmissa Trionic 5 -koneisissa OG9-3:ssa, samoin kuin kaikissa Aeroissa on kestävämmät turbot.
Mutta ei tuosta kannata paljoa stressata ennen kuin alkaa kylmäkäynnistyksellä pöläyttämään sijistä savua. Omalla Garretillani ajettiin 230 tkm ennen kuin päästi savut lopullisesti. Vakiotehoilla, maantieajossa, rauhallisella kaasujalalla, huohotin päivitettynä ja 10 tkm:n öljynvaihtovälillä nämä GT17:tkin kestävät mahdollisesti ikuisesti.
Huohotinpäivityksen saat kyllä mistä tahansa merkkiliikkeestä tai nettikaupoista.
Vaihtotyöhön korjaamolla mennee 3-5 tuntia, hintaa voi siitä sitten arvioida jotain 150-350 euroa työlle. Tiivisteisiin ym. menee lisäksi kymppejä. MY2002 ei pitäisi vaatia imuputken vaihtoa Mitsuun vaihdettaessa, pari banjopulttia ja kupariprikat menee uusiksi. Vesi- ja öljyputkia jotkut uusii, mutta ei ole pakko.
Uudemmissa NG9-3:ssa samoin kuin vanhemmissa Trionic 5 -koneisissa OG9-3:ssa, samoin kuin kaikissa Aeroissa on kestävämmät turbot.
Mutta ei tuosta kannata paljoa stressata ennen kuin alkaa kylmäkäynnistyksellä pöläyttämään sijistä savua. Omalla Garretillani ajettiin 230 tkm ennen kuin päästi savut lopullisesti. Vakiotehoilla, maantieajossa, rauhallisella kaasujalalla, huohotin päivitettynä ja 10 tkm:n öljynvaihtovälillä nämä GT17:tkin kestävät mahdollisesti ikuisesti.
Huohotinpäivityksen saat kyllä mistä tahansa merkkiliikkeestä tai nettikaupoista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Tuntuu tosiaan, että foorumilta löytyy tieto ja apu joka asiaan Saabeja koskien. Ja löytyipä apua Talbotiinkin aikanaan (Saabista lainatun penkin niskatuen irrotus, piilossa oleva ruuvi). Hieno asia!
SIDin taidan korjata itse (työhommiksi korjailen televisioita ja kodinkoneita yms elektroniikkaa eli osaaminen löytyy, kun vian syy on selvillä). Paras ratkaisu näyttää olevan lattakaapelin vaihto alkuperäistä toimivampaan tarvikemalliin.
Volkkarin ahdin oli ihan uskomattomissa hinnoissa aikanaan (reilut 2000 euroa merkkiliikkeessä), hyvä että Saabin suhteen hinnat ovat kohtuulliset. Siispä puhdistan öljypohjan, asennan huohotuksen päivityssarjan ja odottelen sen jälkeen, milloin pääsee turboa vaihtamaan. Passatin ahtimen olen irrottanut, joten pitää varmaan luottaa, että Saabinkin ahtimesta vaihdosta selviydyin.
Automaatti-ilmastoinnin lämpötilatunnistimen tuuletin pitää ääntä, tuttu ilmiö toisesta merkistä ja foorumilta löysinkin jo kuvalliset ohjeet tuon irrottamisen ja pussaamiseen, ei tarvinnut edes erikseen kysyä. Toki uuteenkin voisi vaihtaa, jos noita jostain saa.
Jos Garretin tilalle vaihtaa Mitsubishin, mitään muutosta moottoriohjauksen ei kuitenkaan tarvita? No, ehkä ei ole ajankohtainen juttu vielä pitkään aikaan.
SIDin taidan korjata itse (työhommiksi korjailen televisioita ja kodinkoneita yms elektroniikkaa eli osaaminen löytyy, kun vian syy on selvillä). Paras ratkaisu näyttää olevan lattakaapelin vaihto alkuperäistä toimivampaan tarvikemalliin.
Volkkarin ahdin oli ihan uskomattomissa hinnoissa aikanaan (reilut 2000 euroa merkkiliikkeessä), hyvä että Saabin suhteen hinnat ovat kohtuulliset. Siispä puhdistan öljypohjan, asennan huohotuksen päivityssarjan ja odottelen sen jälkeen, milloin pääsee turboa vaihtamaan. Passatin ahtimen olen irrottanut, joten pitää varmaan luottaa, että Saabinkin ahtimesta vaihdosta selviydyin.
Automaatti-ilmastoinnin lämpötilatunnistimen tuuletin pitää ääntä, tuttu ilmiö toisesta merkistä ja foorumilta löysinkin jo kuvalliset ohjeet tuon irrottamisen ja pussaamiseen, ei tarvinnut edes erikseen kysyä. Toki uuteenkin voisi vaihtaa, jos noita jostain saa.
Jos Garretin tilalle vaihtaa Mitsubishin, mitään muutosta moottoriohjauksen ei kuitenkaan tarvita? No, ehkä ei ole ajankohtainen juttu vielä pitkään aikaan.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Garretista Mitsuun vaihdettaessa kannattaa myös softaa päivittää, voi tosin ajella ilman muutostakin, mutta tuolloin ei kaikkea potentiaalia saada irti.