vakionopeudensäädin ei toimi
vakionopeudensäädin ei toimi
2,3t 2003 farkku automaatti.
Cruise valo syttyy tauluun mutta kun nopeuden yrittää säätää niin mitään ei tapahdu.
Sulakkeet ehjät, jarruvalot ja pakkivalot toimii, luukun johtosarja ehjä. Lisäjarruvalosta 1 koht pimeänä, voiko tuo vaikuttaa?
Eilen täyskiihdytyksen jälkeen cruise toimi hetken
Ideoita arvon herrat?
Cruise valo syttyy tauluun mutta kun nopeuden yrittää säätää niin mitään ei tapahdu.
Sulakkeet ehjät, jarruvalot ja pakkivalot toimii, luukun johtosarja ehjä. Lisäjarruvalosta 1 koht pimeänä, voiko tuo vaikuttaa?
Eilen täyskiihdytyksen jälkeen cruise toimi hetken
Ideoita arvon herrat?
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Jarruvalokytkimen vieressä oleva toinen kytkin jarrupolkimella ei jostain syystä ole enää niin herkkä kuin ennen. Kytkimen varteen tehty vähän lisäpituutta jolloin varren liikematka kasvoi. Cruise alkoi toimimaan.
Samalla tuli juotettua kylmät pois lisäjarruvalon ledeistä, nyt palaa kaikki...
Kiitos vinkistä savihousu!
Samalla tuli juotettua kylmät pois lisäjarruvalon ledeistä, nyt palaa kaikki...
Kiitos vinkistä savihousu!
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Ootko polttimoita vaihdellu? Oisko niissä kytkimissä jotain häikkää, omassa autossa kanssa joskus pari kertaa temppuillu, mut en oo sen kummemmin perehtynyt kun yleensä aina toimii.
Saab 9-5 Aero -00
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
miten kaasuläppä oireilee tuommoisessa tilanteessa? eikö se ainkakin ala pudottamaan cruisen pois päältä kun vikaantuu...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Minulla oli maadoitusjohto poikki takaluukun saranan kohdalta.
Toki autoni on sedan malli. Valotkin jäi välillä päälle.
Toki autoni on sedan malli. Valotkin jäi välillä päälle.
Saab 9-3 1.9 TTid Vector -09
Saab 9-3 1.9 TTid Vector -08
Saab 9-3 1.9 TTid Aero Avo -10
Mini 1275 GT -70
Mercedes-Benz Sprinter 3.0 -17
Mercedes-Benz GLC 250 AMG -16
Mercedes-Benz 190 2.0 -89
Ford Transit D -82
BMW 730 -11
Saab 9-3 1.9 TTid Vector -08
Saab 9-3 1.9 TTid Aero Avo -10
Mini 1275 GT -70
Mercedes-Benz Sprinter 3.0 -17
Mercedes-Benz GLC 250 AMG -16
Mercedes-Benz 190 2.0 -89
Ford Transit D -82
BMW 730 -11
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Kyseessä on kyllä kolkki, mutta tänään huomasin että cruise tipahtaa pois päältä, jos kierrokset on 2000rpm tai alle, ja auto höllää kaasua. Kun cruise on tipahtanut pois päältä, se ei tahdo millään enää mennä päälle, vaan nykäisee ja tiputtaa samantien pois päältä. Aikaisemmin päivällä vaihdoin bensanpaineensäätimen ja moottorinohjausboxin. Sen jälkeen oireet alkoivat. Paineensäädintä vaihtaessa käytin ahtoputkea irti, että sain tilaa, ja laitoin kaiken irti olleen takaisin kiinni (varmistin kolme kertaa ). Eikai vaan kaasuläppä ala oireilemaan vai mikä muu voi aiheuttaa tuota?
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Mistäs vikaa lähetään ettiin 9-5 sedan, vakionopeudensäädin jättää satunnaisesti toimimatta? Ei tähä löytyis samanlaista osakaaviota osien sijainnista kuin 9-3 ja vanhempiin?
Volvo 760tic -90 - Volvo 142GL - Volvo 145tdiexpress yms...
Ja SaabScaniat on: Scania R92m -87 ja Saab 900 16v Turbo 1991 ex: 9-3 2.2tid -00, 900c-87 ja 9-3 2.0t -98
Ja SaabScaniat on: Scania R92m -87 ja Saab 900 16v Turbo 1991 ex: 9-3 2.2tid -00, 900c-87 ja 9-3 2.0t -98
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Onhan jarrua muistettu painaa vähintään kerran käynnityksen jälkeen?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Heinä 24, 2014 11:20
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Terve, tulokas liittyy kyselyjonoon... Saab 9-5 man. vm 2001:een asennettu jälkikäteen romuttamolta ostettu vakionopeudensäädin. Kojetauluun syttyy Cruise-valo mutta vakkari ei pidä nopeutta. Jarrua on poljettu käynnistyksen jälkeen ennen cruisen kokeilua.
Mistähän päästä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Eikös vm 2001 9-5:ssä pitäisi olla kaikki vakinopeudensäätimen vaatimat osat valmiina? Niin ja jos Turun/Kokkolan seudulla on tiedossa pätevä saabinruuvaaja joka voisi saada vakkarin pelaamaan kohtuuhintaan, niin saa ilmiantaa.
Ajotietokone ilmoittaa muuten "rear light failure" mutta valot kyllä pelaa, voikohan liittyä mitenkään vakionopeudensäätimen toimimattomuuteen... Muita vikailmoituksia ei ole näkynyt.
Mistähän päästä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Eikös vm 2001 9-5:ssä pitäisi olla kaikki vakinopeudensäätimen vaatimat osat valmiina? Niin ja jos Turun/Kokkolan seudulla on tiedossa pätevä saabinruuvaaja joka voisi saada vakkarin pelaamaan kohtuuhintaan, niin saa ilmiantaa.
Ajotietokone ilmoittaa muuten "rear light failure" mutta valot kyllä pelaa, voikohan liittyä mitenkään vakionopeudensäätimen toimimattomuuteen... Muita vikailmoituksia ei ole näkynyt.
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Kyllä voi.jannesamuli kirjoitti:Ajotietokone ilmoittaa muuten "rear light failure" mutta valot kyllä pelaa, voikohan liittyä mitenkään vakionopeudensäätimen toimimattomuuteen... Muita vikailmoituksia ei ole näkynyt.
Takaluukun johtosarjassa vika (jos sedan) siellä kumihaitarin sisällä/ympäristössä.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Heinä 24, 2014 11:20
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Selvä homma kiitos tiedosta, sedan on kyseessä että pitääpä laittaa tuo kohta tarkistuslistan kärkeen...
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Kiitän tästäkin ketjusta. Itselläni alkoi valot kummittelemaan ja vakkari lakkasi toimimasta.
Takakontin johtosarja yliviennin suojakumin alta:
Yksi johdin irtipoikki ja kolme lähes poikki.
Merkkikorjaamossa aikaisemmin korjattu samasta kohtaa viisi piuhaa >5 vuotta sitten. Laittaneet mielestäni liian lyhyen pätkän kutistesukkaa (n. 4 cm) ja niiden ympäriltä molemmin puolin nyt menossa piuhat uudelleen poikki. Pidemmällä sukalla olisi saattanut kestääkin.
Hätäkorjaus on nyt tehty juottamalla ja erkkarilla. Takasumari ja vakkari toimivat taas. Ei tule vaan varmuudella kestämään takalunkan aukomista, joten kunnon korjaus on pakosta edessä. Pirullisesta paikkaa poikki. Pitäisi saada uutta tervettä piuhaa väliin kunnolla "nivelkohdalle", mutta vaatinee koko johtosarjan irroittamisen.
Takakontin johtosarja yliviennin suojakumin alta:
Yksi johdin irtipoikki ja kolme lähes poikki.
Merkkikorjaamossa aikaisemmin korjattu samasta kohtaa viisi piuhaa >5 vuotta sitten. Laittaneet mielestäni liian lyhyen pätkän kutistesukkaa (n. 4 cm) ja niiden ympäriltä molemmin puolin nyt menossa piuhat uudelleen poikki. Pidemmällä sukalla olisi saattanut kestääkin.
Hätäkorjaus on nyt tehty juottamalla ja erkkarilla. Takasumari ja vakkari toimivat taas. Ei tule vaan varmuudella kestämään takalunkan aukomista, joten kunnon korjaus on pakosta edessä. Pirullisesta paikkaa poikki. Pitäisi saada uutta tervettä piuhaa väliin kunnolla "nivelkohdalle", mutta vaatinee koko johtosarjan irroittamisen.
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Oletteko korjanneet takaluukun johtosarjaa itse? Kuinka hyvin johtosarjan saa purettua irti lukuisista klipeistä, joilla se on pelleissä kiinni. Saako sen helposti irti kiinnittimiä rikkomatta? Mahtuukohan liittimet läpi ylläolevassa kuvassa näkyvästä L-muotoisesta muovitutista (näkyy kuvassa osittain ylälaidassa), jossa johdot kääntyvät takaluukun sisälle.
Jotta johtosarjan korjauksen voisi tehdä kunnolla, niin uutta piuhaa pitäisi laittaa katkenneeseen kohtaan useampi kymmen senttiä uutta vanhaa korvaten, jotta uudet liitoskohdat tulevat takalokarin ja takaluukun sisälle. Jos liitoksen tekee liikkuvaan kohtaan, niin se kestää taas aikansa.
Pajalla lupailivat tekevänsä työn 150 eurolla kunnolla eli liitokset ei tule liikkuvaan kohtaan. Marmorilla sanoivat, että ei muuta kuin uusi johtosarja paikalleen (250 €) ja töineen 440 €. Eivät varsinkaan ala enää korjaamaan kerran korjattuja.
Jos vain saisi johtosarjan kätevästi autotallin pöydälle, niin voisin itse tehdä juotoshommat sen sijaan, että maksaisin edes tuota 150 euroa.
Jotta johtosarjan korjauksen voisi tehdä kunnolla, niin uutta piuhaa pitäisi laittaa katkenneeseen kohtaan useampi kymmen senttiä uutta vanhaa korvaten, jotta uudet liitoskohdat tulevat takalokarin ja takaluukun sisälle. Jos liitoksen tekee liikkuvaan kohtaan, niin se kestää taas aikansa.
Pajalla lupailivat tekevänsä työn 150 eurolla kunnolla eli liitokset ei tule liikkuvaan kohtaan. Marmorilla sanoivat, että ei muuta kuin uusi johtosarja paikalleen (250 €) ja töineen 440 €. Eivät varsinkaan ala enää korjaamaan kerran korjattuja.
Jos vain saisi johtosarjan kätevästi autotallin pöydälle, niin voisin itse tehdä juotoshommat sen sijaan, että maksaisin edes tuota 150 euroa.
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
Saa sen korjattua myös paikallaan, laita liimallista kutistesukkaa pidempi palanen liitosten päälle niin kestää hieman paremmin. Muistaaseni johtoa sai tungettua hieman eteenpäin jotta pahimmassa kohdassa olisi uutta johtoa. Eihän tuo tietenkään vastaa sitä että työ tehdään kunnolla mutta omassani ongalmaa ei esiintynyt useaan vuoteen korjauksen jälkeen.
Merkkiliikkeen hinnoittelun perusteella johtosarjan irrottamiseen menisi pari tuntia, mitenköhän on?
Merkkiliikkeen hinnoittelun perusteella johtosarjan irrottamiseen menisi pari tuntia, mitenköhän on?
Re: vakionopeudensäädin ei toimi
peukalokeskellä kirjoitti:Oletteko korjanneet takaluukun johtosarjaa itse? Kuinka hyvin johtosarjan saa purettua irti lukuisista klipeistä, joilla se on pelleissä kiinni. Saako sen helposti irti kiinnittimiä rikkomatta? Mahtuukohan liittimet läpi ylläolevassa kuvassa näkyvästä L-muotoisesta muovitutista (näkyy kuvassa osittain ylälaidassa), jossa johdot kääntyvät takaluukun sisälle.
Jotta johtosarjan korjauksen voisi tehdä kunnolla, niin uutta piuhaa pitäisi laittaa katkenneeseen kohtaan useampi kymmen senttiä uutta vanhaa korvaten, jotta uudet liitoskohdat tulevat takalokarin ja takaluukun sisälle. Jos liitoksen tekee liikkuvaan kohtaan, niin se kestää taas aikansa.
Pajalla lupailivat tekevänsä työn 150 eurolla kunnolla eli liitokset ei tule liikkuvaan kohtaan. Marmorilla sanoivat, että ei muuta kuin uusi johtosarja paikalleen (250 €) ja töineen 440 €. Eivät varsinkaan ala enää korjaamaan kerran korjattuja.
Jos vain saisi johtosarjan kätevästi autotallin pöydälle, niin voisin itse tehdä juotoshommat sen sijaan, että maksaisin edes tuota 150 euroa.
Itse tein korjauksen sillä tavalla, että purin ronkinkannen verhoilun pois ja sieltä katkaisin kaikki johdot. Toisesta päästä katkaisin noin viiden sentin päästä muovisesta liittimestä, mikä on siellä ronkin sisällä, lähellä takaumpiota. Ei jäänyt niveliin/ kumihaitarien sisälle liitoskohtia. Operaatiosta on aikaa noin kuukausi, eli vielä en voi kestävyydellä leuhkia, mutta tunne on vahva ,että homma toimii...
Tarvikkeet, mitä käytin maksoi noin 8€ (johdot,liittimet,nippusiteet ja erkkaa) ja aikaa operaatiossa meni rauhakseen tekemällä noin kaksi tuntia.Johtoa meni reilut 10 metriä, kun siellä on ne yhdeksän piuhaa ja ne uusin reilun metrin matkalta.
Ja kyseisen operaation osaa kyllä tehdä kuka vaan, kun itsekkin siitä suoriuduin
Saab 95 2.3t autom.-06