Tuo sarjahan ottaa vain osan vastuusta; kylmänä kone toimii bensalla. En tiedä onko tuolla sarjalla kaikkia vaadittavia papereita mutta rajoittamalla toimintaympäristön lämpimälle koneelle on päästy vähemmällä.vesa67 kirjoitti:Ehkä joku jaksaa lukea lakia tarkemmin läpi mutta itse lähestyin asiaa vertaispohdiskelulla miten tilanne muka olisi erilainen biokaasulla kuin bioetanoililla.
Haaste osaajille: eka tri-fuel auto...
Se on kyllä jännä miten selkeä ero on ihan aistinvaraisesti huomioituna (lue: hajusta päätellen). Bensa on aika kamalaa ainettavesa67 kirjoitti:Kyllä se bensiinin polttaminenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen tuottaa alussa törkeästi päästöjä kun mootori ja katti on kylmiä ...
Päästöistä (E85 vs. bensa):
http://www.ivl.se/download/18.7df4c4e81 ... /B1962.pdf
Lopputuloksena vähemmän porukkaa kuolee saasteisiin jos ajetaan E85:llä bensan sijaan. Kylmäkäynnistyksen päästöt suurin ongelma E85llä.
E85 vs. biokaasu:
http://213.229.136.11/bases/ainia_agrob ... Biogas.pdf
Kumpikin on periaatteessa paljon parempaa kuin bensa, ympäristöystävällisyys riippuu raaka-aineesta. Vehnästä ei kannata tehdä polttoainetta mutta senhän me jo tiesimme.
oli kummankin lähdeluettelossa ensimmäisten joukossa.