OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Auto on 230 tkm ajettu 2,0 B205E, 150 hv. Eli vissiin Garretin ahtimella, jos joku ei ole jo vaihtanut sitä aiemmin.
Auto pölläyttää pienen sinisen pilvi startaessa - mitä kauemmin seisoo sitä isompi pilvi. Lämpinänä ei pölähdä. Ei myöskään ajossa moottorijarrutuksen/kiihdyttelyn aikana.
Käsittääkseni mahdolliset syyt ovat: Tukketunut huohotus (tähän tehty päivitys 2011), venttiilivarren kumit tai turbo:
Kysymys kuulukin, että miten kannattaisi lähteä vikaa paikallistamaan?
Tämän lisäksi vielä kuskinpuolelta vuotaa vetarin stefa vaihdelootasta. Onkohan tuo iso talkoo vaihtaa?
Autoon tullut parin vuoden aikana kaadettua rahaa korjauksiin hyvää matkaa neljättä tonnia, kannentiiviste ja jakoketju isoimpina remppoina. Kävin äsken jo Toyotaa katsomassa, siihen malliin alkaa sapettaa
Auto pölläyttää pienen sinisen pilvi startaessa - mitä kauemmin seisoo sitä isompi pilvi. Lämpinänä ei pölähdä. Ei myöskään ajossa moottorijarrutuksen/kiihdyttelyn aikana.
Käsittääkseni mahdolliset syyt ovat: Tukketunut huohotus (tähän tehty päivitys 2011), venttiilivarren kumit tai turbo:
Kysymys kuulukin, että miten kannattaisi lähteä vikaa paikallistamaan?
Tämän lisäksi vielä kuskinpuolelta vuotaa vetarin stefa vaihdelootasta. Onkohan tuo iso talkoo vaihtaa?
Autoon tullut parin vuoden aikana kaadettua rahaa korjauksiin hyvää matkaa neljättä tonnia, kannentiiviste ja jakoketju isoimpina remppoina. Kävin äsken jo Toyotaa katsomassa, siihen malliin alkaa sapettaa
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Downpipe tai imukobra irti ja turbon välystä kokeilemaan, eiköhän se Garrett ole noilla kilsoilla jo tiensä päässä. Lämpimänä pölläytys ei vaan katalysaattorin takia näy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Venavarren kumit noilla oireilla.
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Venttilin varsien kumit.
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Onkos tuo mitenkin yleistä näissä? Tiedän ainakin pari 200tkm ajettua yksilöä joissa samoja oireita. Molemmissa myös alkuperäinen turbo ja toisen imuputkisto todella öljyinen...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Yleisyydestä en tiedä mutta oireet viittaa noihin kumeihin...
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Eli jos nämä oireet viittaa kumeihin, niin onko niin, että viallisen turbon pitäisi savuttaa muulloinkin kuin startatessa? Itteltä löytyy myös vanha mersu (kuten nimimerkki ehkä paljastaa). Siinä oli kumit mennyt ihan korpuiksi. Savutti startaessa ja sitten moottorijarrutuksen jälkeen kun löi kaasua, niin antoi mahtavat sauhut. Mutta siinä se ongelma oli todella pitkällä...
Kävin justiinsa irrottamassa imuputken kaasuläpän luota. Oli ihan öljyinen sisältä. Pari pisaraakin tipahti sieltä, kun irrotin. Tämä oire ei sovi mielestäni venakumeihin, joten ainakin turbossa tai huohotuksessa on vikaa. Tämä ei tietysti sulje pois sitä, etteikö lisänä voisi olla kumiongelmakin. Enkä yhtään tämän yksilön tapauksessa ihmettelisi, jos tässä olisi nuo kaikki
Kävin justiinsa irrottamassa imuputken kaasuläpän luota. Oli ihan öljyinen sisältä. Pari pisaraakin tipahti sieltä, kun irrotin. Tämä oire ei sovi mielestäni venakumeihin, joten ainakin turbossa tai huohotuksessa on vikaa. Tämä ei tietysti sulje pois sitä, etteikö lisänä voisi olla kumiongelmakin. Enkä yhtään tämän yksilön tapauksessa ihmettelisi, jos tässä olisi nuo kaikki
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Tarkista tuo huohotus ensin, ettei kaikkia tarvi uusia/korjata ?
Tarkista tuo huohotus ensin, ettei kaikkia tarvi uusia/korjata ?
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Itselläni oireili juuri noin parin kuukauden ajan ennen turbon totaalisavutusta. Helppo tapa tutkia turbon kunto on tosiaan avata ne kolme pulttia pakopuolelta ja kokeilemalla välykset turbon akselista. Öljy imuputkessa, auton kilometrit ja turbon/koneen malli kyllä viittaavat vahvasti turbovikaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Täytyypäs tässä nyt esittää kysymys noista venttiinlinvarsien kumeista:
Onko tuo kuinka yleistä, että nuo ovat vaihtokunnossa?
Paikallinen merkkiliike sanoi kerran minulle, että niitä ei tarvi Saabin moottoreihin vaihdella. Savupölläyksen syy on yleensä kulunut ahdin tai männänrenkaat.
Isäukon femmoihin vaihdettiin ahtimet jokin aika sitten. Toisen turbo oli ihan sökö, toinen oli jo melko väljä, molemmissa kilometrejä noin 280 tkm.
Toiseen yksilöön jäi ahtimenvaihdon jälkeenkin kylmäkäynnistyksessä ilmenevä sinertävä pölläys.
Onko tuo kuinka yleistä, että nuo ovat vaihtokunnossa?
Paikallinen merkkiliike sanoi kerran minulle, että niitä ei tarvi Saabin moottoreihin vaihdella. Savupölläyksen syy on yleensä kulunut ahdin tai männänrenkaat.
Isäukon femmoihin vaihdettiin ahtimet jokin aika sitten. Toisen turbo oli ihan sökö, toinen oli jo melko väljä, molemmissa kilometrejä noin 280 tkm.
Toiseen yksilöön jäi ahtimenvaihdon jälkeenkin kylmäkäynnistyksessä ilmenevä sinertävä pölläys.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Putsattiinko turbonvaihdon yhteydessä kanavat ja välijäähdytin öljystä? Melko pitkään voi pöläytellä vielä vaihdon jälkeenkin, kos kuuleri on täynnä öljyä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
toni1976 kirjoitti:Täytyypäs tässä nyt esittää kysymys noista venttiinlinvarsien kumeista:
Onko tuo kuinka yleistä, että nuo ovat vaihtokunnossa?
Paikallinen merkkiliike sanoi kerran minulle, että niitä ei tarvi Saabin moottoreihin vaihdella. Savupölläyksen syy on yleensä kulunut ahdin tai männänrenkaat.
Isäukon femmoihin vaihdettiin ahtimet jokin aika sitten. Toisen turbo oli ihan sökö, toinen oli jo melko väljä, molemmissa kilometrejä noin 280 tkm.
Toiseen yksilöön jäi ahtimenvaihdon jälkeenkin kylmäkäynnistyksessä ilmenevä sinertävä pölläys.
kyllä ne venavarren kumit kuluu siinä missä muukin moottori.
paskaa ovat merkkiliikkeessä puhuneet ettei tarttis vaihtaa.
n. 300tkm moottorissa kun voi olla ihan mitä vaan vaihto kunnossa...varsinkin kun on T7 moottori kyseessä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Tässä pölläyttelevässä yksilössä ei cuuleriin kyllä ahtimen vaihdon yhteydessä koskettu, koska putkistokin oli melko puhdas.
Toinen puolestaan sylki niin pahoin öljyt joka paikkaan, että kaikki piti käyttää irti ja putsata.
Toinen puolestaan sylki niin pahoin öljyt joka paikkaan, että kaikki piti käyttää irti ja putsata.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Tämä tapahtuu jossain vaiheessa kun kerkeän käymään auton alla....AZP kirjoitti: Helppo tapa tutkia turbon kunto on tosiaan avata ne kolme pulttia pakopuolelta ja kokeilemalla välykset turbon akselista.
Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?
Ei tarvi alla käydä. Yläpuolelta on helpompi ja mukavampi...