Laillinen ryöstö valtiolta: päiväsakkojen optimointi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"

Laillinen ryöstö valtiolta: päiväsakkojen optimointi

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Päiväsakot. Nuo iki-ihanat laskennalliset luvut, joita moni rakastaa.

Mutta joo. Oli kaunis ilma ja mukava aamuinen ajomatka töihin. Hieman myöhässä, tietenkin. Maantantai ja kaikkea. Sitten se tulee, edessä vilkutetaan pysäytysvaloa jo valmiiksi.

En kritisoi sakostani, enkä nähnyt poliisin toiminnassa mitään vikaa. Tuli jopa ihan vain tiellä vastaan, eikä Stalker kädessä kyykkinyt puskassa. Kaikki on ok. Jossain vaiheessa kehityskeskustelua meni vuorosanat näin:

Poliisi: "Nettotulot? Pitääkö 136X e/kk edelleen paikkaansa?"
Minä: "Öööö..."
Poliisi: "Tiedot ovat vähän vanhoja, vuoden 2012 verotiedoista laskettu."

Tässä kohtaa vitutti, väsytti, panetti ja viä se poliisiki siinä sönkkäs, niin vahingossa lipsahti jotain ihan väärää...

Minä: "Ei, kyl ne pari tonnia on nykyään."

Minä tiedän kyllä netto- ja bruttotulojen eron. Tiedän myös, että olin tyhmä kuin saapas, ja siitä nyt maksan. Mutta se ei ollut tämän aiheen pointti.

Siinä sitten poliisi Texas kädessä hymyillen raapusti minulle lappua, ja minä kiltisti sen otin vastaan. Kehuin jopa hänen moottoripyöräänsä puhtaammaksi kuin mun Saabbi, joten ehkä sain alennusta päiväsakkojen määrässä, ehkä en. Poliisi oli kuitenkin täysin asiallinen, ei nitissyt turhasta ja puheli niitä näitä. Suoritti työtään rautaisella ammattitaidolla.

Kuva

Jossain kohtaa päivää hokasin tekemäni virheen. Nettotuloni on 1600 e ja joitain senttejä päälle. Oikeusvaltio kun on, niin tekemänsä virheen saa korjattua. Syytön, kunnes toisin todistetaan. Osoitteessa oikeus.fi on valmis lomakepohja rangaistusvaatimuksen vastustamiseksi. Sen täyttämällä tekemänsä virheen voi korjata.

Kuva

Hattu kädessä raapustamaan selityksiä, miksi tein väärin, ja myös mitä pitää korjata. Nettotuloni ovat sittenkin 2000 e sijasta 1600 e. Haluan rahaa takaisin. En olekaan niin kallis kriminaali, kuin luulin. Tarkkaa puuhaahan tämä on, koska väärien tietojen antaminenkin on rikos.

Kuva

Tässä kohtaa kuitenkin palataan vähän taaksepäin...

Kuva

Niin tosiaan. Se arvio, eli vuoden 2012 tiedot, jotka olivat 136X e/kk, suoraan Poliisin järjestelmästä.

Siinä kun huolellisesti luki lomakkeen ohjetta, jotta ei vain tule väärin täytettyä, niin iski tämä virkamiesten ihanuus. Ihanuus, joka voi olla joko ihan täyttä paskaa tai sitten lottovoitto. Tämän takia tunnen itseni tyhmäksi, jopa idiootiksi, mutta ole Sinä sitten se viisaampi, niin iloitsen puolestasi. Nyt se on sitten kerrottu. Ja yritä myös muistaa se, sekä tietenkin soveltaa käytännössä.

Kuva

Eli tässä kohtaa herää kysymys, olisiko kannattanut käyttää vain sitä pari vuotta vanhaa tietoa. 136X * 1,2 = 1643,99. Laskin käyttämällä lukua 1369,99, jotta on suurin mahdollinen, minä kun en muista sitä viimeistä lukua, vain tuhatkolmesataakuusikymmentä*jotain*.

Todelliset nettotuloni ovat 1600 e/kk, jossa heittoa oli senttejä, ei euroja. Eli olisin saanut hyvällä omatunnolla käyttää niitä Jeesuksen aikaisia tietoja, jos olisin tiennyt tuon 20 % haarukan. Päiväsakot määräytyvät seuraavasti: [(nettotulot-vähennyksiä) / 60]. Tässä tapauksessa päivää kohti olisi tullut sakkoa n. 3,85 e vähemmän, kuin mitä sillä todellisella 1600 e tulolla... Koko sakko olisi täten laskenut 46,20 e.

Nyt maksan kiltisti oppirahani, ja menetän tuon vajaa viisikymppiä. Päiväsakkojen määrän noustessa, tuokin kertaantuu nopeasti. Myös suuremmilla tuloilla ero on suurempi. Eli muistakaa lakia rikkovat kanssasaabistit: pysykää housuissanne, ei niitä tuloja euron päälle vakiintuneen käytännön mukaan tarvitse tietää. Riittää, että tulot nousevat tasaisesti vuosi vuodelta ja poliisi kirjoittaa vanhoilla tiedoilla. Etkä syyllisty edes sakkovilppiin.

Teen vastustamisen, jossa pyydän korjausta sille 1600 e nettotulolle. Olen niin pessimisti, että uskon jo valmiiksi, ettei virkamies taida jälkikäteen taipua siihen 2012 vuoden verotukseen, vaikka periaatteessa sen pitäisi olla minun kannalta oikein. Joka tapauksessa joudun selvittämään tuloni viimeiseltä kuudelta kuukaudelta, jolloin mennään aivan varmasti sillä 1600 e:llä, vaikkakin aioin viitata siihen, että jos kuitenkin otettaisiin se 136X e.

Turvallisia ajohetkiä
JP_Vette
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
AZP
"TosiSaabisti"

Re: Laillinen ryöstö valtiolta: päiväsakkojen optimointi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lyhyesti sanoen tarinan opetus: kun poliisi kysyy sinulta jotain omasta elämästäsi, et koskaan tiedä mitään. Auton kunnosta tietää autokorjaamo, tuloista kirjanpitäjä ja siitä mitä teit eilen ja missä olit, tietää varmaan parhaiten joku muu kuin sinä :D .

Mutta ajellaan kaikki rauhallisesti, ni ei tarvi esittää tyhmempää kuin mitä on...

Parastahan tuossa päiväsakkomeiningissä on se, että voidaan mennä sillä vanhalla poliisin tulotiedolla, jos se on se alempi luku. Jos taas tulosi ovat laskeneet, voit aina päivittää tiedot jälkikäteen ja mennään taas alemmilla tiedoilla. Tässä arvonnassa ei voi hävitä, ellei mene ilmoittamaan poliisin tietoja korkeampia tulotietoja (kuten tuli ketjun aloittajalla vahingossa tehtyä). Osakeyhtiöyrittäjällä on vielä se etu, että voi vähän säätää omaa tulotasoaan tarvittaessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jefreitteri
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Eikös nämä nyt ollut niitä oppirahoja. :wink:
JP_Vette
"Hölösuu"

AZP kirjoitti:ei tarvi esittää tyhmempää kuin mitä on...
Tarinan opetus on juurikin niin, kuten sanoit. Ja jatkossa tiedän sen itsekin, ja meinaan myös soveltaa, koska olen tarkka ihminen. Ei minun tarvitse olla tyhmä, jos en tiedä. Nimenomaan insinöörimäisesti 0,33 on eri asia kuin 1/3. Ensimmäinen on likiarvo, jälkimmäinen tarkka arvo.

Ja nää on just näitä paskoja sinne päin juttuja, ku saa luistaa viä 20 % suuntaansa. Vaikka just kysyttiin eksaktia arvoa tuloista. Ihan sama, kuin että noitten uusien Saabien lämpömittarit esittää jotain haarukkaa, eivätkä tarkkaa arvoa. Semmosella mittarilla ole mitää virkaa. Sama olis, jos nopeusmittari näyttäis autos vain "hiljennä", "nopeuta" tai "ok".

Mut Kela on kiva laitos. Siä on kaikki just eikä melkein. Ja ylityksille on annettu sentin tarkkuudella rajat. Eikä ole mitää naamakertoimia ja säälipisteitä. Tai sormien läpi kattomista. Lisäks ku tukiaisia optimoi, niin oikeutettua tukea ei saa takaisin, jos sen menee palauttamaan. Mutta jos Kela sen vinkuu takaisin, tulee heti kunnon korko päälle. Suoraselkäistä toimintaa, vaikkakin aikanaan sen kanssa asiointi vitutti. Nykyään sitä oikeasti arvostaa, kun kaikki tieto on helposti saatavilla ja niitä luetaan pilkulleen. Ei puhuta vakiintuneista käytännöistä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
haja
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja haja »

Sakot voisi optimoida toisinkin päin seuraavasti- mikäli mahdollisuuksia on:

Esim. yrittäjä nostaa vain joka toinen vuosi tuloa yrityksestään.

Sakotustilanteessa, mikäli verotiedoista löytyy

a) nollavuosi, niin hymyillään sakkolapun kirjoittajalle vinosti kun tulee minimipäiväsakkoja n kpl.

b) tulosvuosi, niin otetaan kirjanpitäjältä todistus rangaistusvaatimuksen vastustamislomakkeen liitteeksi, jonka mukaan tuloissa on tapahtunut oleellinen muutos (nollavuosi tulossa).

Niin, elämä on. Itselläni viimeisin oli rikesakko vuodelta 2009.
AZP
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo on ihan järkevä lähestymistapa päiväsakkojen optimointiin. Ikävä kyllä tuloverot tuo malli epäoptimoi oikein urakalla.

Nimim. Ajokortti täytti keväällä 18 vuotta ja sakkoja tilillä nolla...
Rattivaihde
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Mulla tulee joulukuussa täyteen 6 vuotta, niin ikään ilman sakkoja. Liian alhaisen nopeusrajoituksen lievästä noudattamattomuudesta yksi huomautus paikan päällä ja yksi postin kautta, lisäksi suullisia kehuja autolle 1 kpl. :D
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"

Vastustin maksukykyäni, ja kutakuinki näin kirjotin: "Erehdyksessä kerroin poliisille nettotulojen sijasta bruttotuloni. Nettotuloni eivät ole oleellisesti muuttuneet vuoden 2012 verotuksesta, joten vaadin käytettäväksi sitä tietoa arvioni sijasta." Ja nimenomaan muistin kirjoittaa "oleellisesti", jotta jälkipuheissa voin vedota siihen 20 % heittoon.

Kuva

Eli virkamies ei ollut kankea ja pessimisti pettyi. Oikeus voitti :!:
900 Cabriolet 2.0T '95

Vastaa Viestiin