Nii ja älä pelkää. Mätänee ne tonnarikki. Kontin pohja, tunkinpaikat, lasinympärys, takalokarin takapuolet, tuulilasin ympärystä, etulokarit... Yksilöitä toki kaikki
9000 CDE 2.3TA MY96
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Ainaki tonnarin manuaaliloota on satkuun istutettu, niin miksei sit tomaattiki sopis 
Nii ja älä pelkää. Mätänee ne tonnarikki. Kontin pohja, tunkinpaikat, lasinympärys, takalokarin takapuolet, tuulilasin ympärystä, etulokarit... Yksilöitä toki kaikki
Nii ja älä pelkää. Mätänee ne tonnarikki. Kontin pohja, tunkinpaikat, lasinympärys, takalokarin takapuolet, tuulilasin ympärystä, etulokarit... Yksilöitä toki kaikki
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
JP_Vette kirjoitti:Ainaki tonnarin manuaaliloota on satkuun istutettu, niin miksei sit tomaattiki sopis
Oho.
Ruosteen osalta ero onkin siinä, että satkuissa ruostepeikko tuntuu odottavan selän takana yhtä väärää liikettä iskeäkseen helvetin ison rälläkän kanssa auton kimppuun, kun taas tonnarissa (siis mun alkuperäisen omistajan hyvin pitämässä tonnarissa) kaikki tapahtuu mukavan hallitusti.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Mulla on muistikuva, että yksi isohko muutostyö OG-satkuun Suomessa on tehty juurikin siksi, että ZF:n saisi paikoilleen. Tuossa tempussa satkun konetilaan huljahti koko tonnarin tekniikka poikittain ja tekemistä oli vissiin hiukan muutakin kuin moottori irroita-kiinnitä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Sopivasti asennuskaljaa, niin og:lla pääsee vaikka kuuhun 
https://www.dropbox.com/sh/e9s4jzvd0ipl ... 4b2aHPZXca
Olisko Pentti Hietaharjun tekemä, Oulusta kuitenki. Nykyään toi makaa projektina ja yritin sitä ostaakki, mut ei myyty. Tosin en tiä oliko vika myyntihalukkuudes vai ostajaehdokkaas, ku ei edes kysytty paljoko olisin ollu valmis maksaan...
Edit: ja vuosia toi oli tutulla ihan käyttiksenä. Mut vuosia myös ollu paikassa x, ku jätti välille, joten pessimistin silmin varmaan ns. loistovuodet on jo ohi ilman saatanallista työmäärää...
https://www.dropbox.com/sh/e9s4jzvd0ipl ... 4b2aHPZXca
Olisko Pentti Hietaharjun tekemä, Oulusta kuitenki. Nykyään toi makaa projektina ja yritin sitä ostaakki, mut ei myyty. Tosin en tiä oliko vika myyntihalukkuudes vai ostajaehdokkaas, ku ei edes kysytty paljoko olisin ollu valmis maksaan...
Edit: ja vuosia toi oli tutulla ihan käyttiksenä. Mut vuosia myös ollu paikassa x, ku jätti välille, joten pessimistin silmin varmaan ns. loistovuodet on jo ohi ilman saatanallista työmäärää...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
^Onhan hurja tuo konepelti auki -kuva 
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Kieltämättä koko melko tiiviin näköinen asennus. 
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Nyt toimii ilmastointi.
Syypää flektin toimimattomuuteen oli mahdollisesti poiskytkentäreleen pohjasta livennyt maanasta, tai sitten se toimi koko ajan, joka tapauksessa nyt ainakin toimii koko helahoito, tänään vielä tarkistettiin karg:in ilmastointihuollossa että kaikki on ok.
Samassa osoitteessa tutkittiin myös ahtoja tech 2:n avustuksella (tosin yhteys meinasi olla heikko) ja laitettiin puolittain testimielessä stage 1 sisään. Kun ahtohuippu pysyi itsepäisesti 0,7 barin tienoilla, vaikka sisällä oli ensin 0,9 barin vakiosofta ja sitten 1,1 barin stage, otettiin hukkaportin letku irti magneettiventtiililtä. Tästähän se hauskuus alkoi, auto alkoi kiihdyttäessä heilumaan kuin keinutuoli, ahtopainemittari kelaamaan keltaisen alueen keskellä edestakaisin ja konehuoneesta kuului rytmikäs tsuh - tsuh - tsuh - tsuh.
Elikkäs joku paikka alkaa vuotamaan paineita pihalle 0,7 barissa, sen verran tasaisesti vielä että mitään ei kuulu tai tunnu hukkaportin ohjaus käytössä.
Käväisin sitten paluumatkalla Motonetistä ensihoitona uutta alipaineletkua kun entiset pienet letkut hajoavat käsiin tyypilliseen tapaan. Jos se ei auta niin seuraava epäilty saattaisi olla bypass.
Pari tuntia sitten olikin ihan erikoisohjelmanumero tämän tonnarin elämässä. Toimenpidenimike oli takapenkin selkänojan irrotus.

(tässä kuvassa näkyy myös yksi auton merkittävimmistä ruostekohdista...takaluukun tiivisteen alta on vähän maalia lohjennut
)
Vähän kyllä pistää ihmetyttämään, miksei siellä ole ihan saranoita. Ei ole mitään bensatankkia väliseinässä tms. syytä, miksi pitää työkalut ottaa esiin tuohon hommaan. Kuka keksii toisen Saabin, jossa takapenkin selkänoja ei kaadu? Mää en ainakaan keksi, eli sellainen taatusti on olemassa, Sonetista en ole varma. Toki näin oli tässä tapauksessa melkein parempi, koska nyt koko selkänoja on parvekkeella poissa tieltä sänkyä kuskatessa. Kuskin penkin säätöihin ei tarvinnut koskea lainkaan ja matkustajaltakin sai vielä selkänojaa kallistettua taaksepäin.


Kampiakselin asentoanturi teki tänään oikein tosissaan kiusaa niin Linnatuulen, Motonetin kuin katsastuskonttorinkin pihalta lähtiessä. Olen jo joutunut tekemään varotoimenpiteitä: parkkeeraan aina nokka ulosmenotielle päin ja käynnistän N:llä että saa D:n äkkiä silmään ja liikkeelle. Noin sadan metrin jälkeen sammuu kerran, sen jälkeen rötäilee vielä hetken aikaa. Melko rasittava tapa oireilla. Kylmää vettäkin tuli testattua ja se auttoi, viimeinen startti sängynlastauksen jälkeen oli ongelmaton.
Lienee pakko joko myöhään tänä iltana tai huomenna aamulla yrittää saada se v*tun pistoke käsiin ja anturi vaihdettua että ei tulisi tuon kanssa huomenna ylitsepääsemättömiä ongelmia, luulen että reissun toinen auto hoitaa pikkuvikojen puolen ihan omatoimisestikin... Huomenna nimittäin lähtee vihreä satku Laihialle säilytykseen, pitäisi vielä tässä illan aikana käydä varmistamassa että se lähtee käyntiin.
Siirtolaput on jo käyty pokkaamassa, olihan harvinaisen vaivaton ja suorastaan halpa toimenpide... Huomiselta lupaan tarinaa ja oikein kuviakin satkun omaan topikkiin.
Edit: Huomasinpa noista kuvista että toisesta takaluukun saranasta puuttuu muovisuojus. Eipä ole koskaan pistänyt silmään.
Samassa osoitteessa tutkittiin myös ahtoja tech 2:n avustuksella (tosin yhteys meinasi olla heikko) ja laitettiin puolittain testimielessä stage 1 sisään. Kun ahtohuippu pysyi itsepäisesti 0,7 barin tienoilla, vaikka sisällä oli ensin 0,9 barin vakiosofta ja sitten 1,1 barin stage, otettiin hukkaportin letku irti magneettiventtiililtä. Tästähän se hauskuus alkoi, auto alkoi kiihdyttäessä heilumaan kuin keinutuoli, ahtopainemittari kelaamaan keltaisen alueen keskellä edestakaisin ja konehuoneesta kuului rytmikäs tsuh - tsuh - tsuh - tsuh.
Käväisin sitten paluumatkalla Motonetistä ensihoitona uutta alipaineletkua kun entiset pienet letkut hajoavat käsiin tyypilliseen tapaan. Jos se ei auta niin seuraava epäilty saattaisi olla bypass.
Pari tuntia sitten olikin ihan erikoisohjelmanumero tämän tonnarin elämässä. Toimenpidenimike oli takapenkin selkänojan irrotus.

(tässä kuvassa näkyy myös yksi auton merkittävimmistä ruostekohdista...takaluukun tiivisteen alta on vähän maalia lohjennut
Vähän kyllä pistää ihmetyttämään, miksei siellä ole ihan saranoita. Ei ole mitään bensatankkia väliseinässä tms. syytä, miksi pitää työkalut ottaa esiin tuohon hommaan. Kuka keksii toisen Saabin, jossa takapenkin selkänoja ei kaadu? Mää en ainakaan keksi, eli sellainen taatusti on olemassa, Sonetista en ole varma. Toki näin oli tässä tapauksessa melkein parempi, koska nyt koko selkänoja on parvekkeella poissa tieltä sänkyä kuskatessa. Kuskin penkin säätöihin ei tarvinnut koskea lainkaan ja matkustajaltakin sai vielä selkänojaa kallistettua taaksepäin.


Kampiakselin asentoanturi teki tänään oikein tosissaan kiusaa niin Linnatuulen, Motonetin kuin katsastuskonttorinkin pihalta lähtiessä. Olen jo joutunut tekemään varotoimenpiteitä: parkkeeraan aina nokka ulosmenotielle päin ja käynnistän N:llä että saa D:n äkkiä silmään ja liikkeelle. Noin sadan metrin jälkeen sammuu kerran, sen jälkeen rötäilee vielä hetken aikaa. Melko rasittava tapa oireilla. Kylmää vettäkin tuli testattua ja se auttoi, viimeinen startti sängynlastauksen jälkeen oli ongelmaton.
Lienee pakko joko myöhään tänä iltana tai huomenna aamulla yrittää saada se v*tun pistoke käsiin ja anturi vaihdettua että ei tulisi tuon kanssa huomenna ylitsepääsemättömiä ongelmia, luulen että reissun toinen auto hoitaa pikkuvikojen puolen ihan omatoimisestikin... Huomenna nimittäin lähtee vihreä satku Laihialle säilytykseen, pitäisi vielä tässä illan aikana käydä varmistamassa että se lähtee käyntiin.
Edit: Huomasinpa noista kuvista että toisesta takaluukun saranasta puuttuu muovisuojus. Eipä ole koskaan pistänyt silmään.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Se muovisuojus on suojaamassa sähköjohtoja, ei sitä rautaputkea 
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Ahaa! Ihmettelinkin että kyllä on kummallista että alipaineletkut ostetaan halvalla mutta rautaputkea suojellaan. 
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Satkun topicciin tulee vielä viikonlopun mittaan (lue: varmaan ensi viikolla
) matkakertomusta, mutta tänne voisi ny heittää pikakertauksen tarpeen niin vaatiessa.
Aiemmat tapahtumat:
Keskiviikkona lähti satkun ja tonnarin karavaani kohti Laihiaa, täydellisesti koko matkan pelannut satku pääsi perille asti, tonnari puolestaan päätyi ylöjärveläisen Nesteen pihan kautta Hervantaan Coltin pajalle. Nuutumisia tuli Tampereen Lukonmäkeen mennessä normityyliin parkista lähtiessä, Lukonmäestä lähteminen meinasi olla jo vähän hankalampaa kun ei meinannut millään pysyä käynnissä hetken sammutettuna seisomisen jälkeen, mutta toimi kuitenkin taas liikkeelle päästyä normaalisti Kekkosentielle asti. Sitten rupesi koko ajan pahentuen nuutumaan kaasua painaessa niin, että tavoitenopeuteen pääseminen oli jo hankalaa.
Särkänniemen lähettyvillä sijaitsevista valoista liikkeelle pääseminen meinasi jo jäädä yritykseksi kun vauhti lähinnä pieneni eikä kasvanut neljästäkympistä eteenpäin, mutta sitten annoin kunnolla happea ja pääsin taas kahdeksaankymppiin. Tässä vaiheessa vaihdettiin kuskia kun tarkoitus oli että mää ajan satkulla -> erittäin huono idea. Lielahden jälkeen sammahti moneen kertaan yhteen risteykseen jossa vaihdettiin sitten lennossa kuskia, tässä vaiheessa totesin että ei tällaisella autolla voi ajaa ja rullailin Nesteen pihaan. Tässä vaiheessa käynnistämisen jälkeen pysyi muutaman sekunnin käynnissä ja kuoli.
No eipä siinä, soittoa Coltille pääsisikö paikalle vaihtamaan asentoanturia kun auto on jäähtynyt, Coltti kysyi voisinko mitenkään saada sitä tallille nosturia varten, tämä kävi hinaukselle joten jätin avaimet huoltamolle ja jatkettiin sisältä jokseenkin lämpimällä satkulla eteenpäin.
Coltti sitten vaihtoi asentoanturin ja lisätyönä myös alipaineletkut, joista osa oli aivan paskana, ja käytteli auton lämpimäksi ilman ongelmia, joten eilen muuttokuormaa Hiacella Tampereelle viedessä tulin takaisin tonnarilla. Nyt ahtaa punarajalle asti ja kulkee jokseenkin hienosti. Valitettavasti tarina ei lopu tähän.
Nykyinen ongelma:
Koko matkan Tampereelta kotia auto toimi täydellisesti, ei minkäänlaista oiretta mihinkään suuntaan, myöskään esim. tankkaamisen jälkeisen startin jälkeen. Myöhemmin illalla rupesin kuskailemaan renkaita tallilta muihin säilytyspaikkoihin, ja kun lähdin viemään toista kuormaa, ensimmäisessä ylämäessä nuutui taas hetkellisesti kaasua painaessa. Mietin että tämä tuskin oli sattumaa, ja kuinka ollakaan, taas oli tavoitenopeuteen pääseminen hankalaa kun kaasun painaminen lähinnä laski kierroksia. Pääsin kotia asti kevyesti kaasua käyttäen, loppumatkalla kokeilin vähän reilumpaa kaasutusta ja pari kertaa sain ihan sammumaan tällä tavalla. Kuitenkin nyt kulkee pintakaasulla eikä sammu tyhjäkäynniltä, vapaalla saa kierrättää vaikka punarajalle eikä haittaa mitään.
Mää olen ny siinä pisteessä että uskon mustan sytytyskasetin ottaneen kyttyrää siitä että on tullut sytytyskatkoksia, sammuiluja ja vauhdista starttauksia. Onko mitään muita selkeitä mahdollisuuksia? Bensapumpulle tällainen käytös kuulostaa aika pirun oudolta, varsinkin kun aina lähtee avaimesta käyntiin, ja asentoanturi on nyt kunnossa, mikä näkyy siinä että pysyy tyhjäkäynnillä starttaamisen jälkeen, eikä muutenkaan sammu yhtä helposti. En ole vielä ehtinyt tonnariosiota tutkailemaan aiheen tiimoilta...
Mullon myös pari videota siitä miten nyt toimii, mutta täytyy kattoa näkyykö niistä mitään informatiivista.
Aiemmat tapahtumat:
Keskiviikkona lähti satkun ja tonnarin karavaani kohti Laihiaa, täydellisesti koko matkan pelannut satku pääsi perille asti, tonnari puolestaan päätyi ylöjärveläisen Nesteen pihan kautta Hervantaan Coltin pajalle. Nuutumisia tuli Tampereen Lukonmäkeen mennessä normityyliin parkista lähtiessä, Lukonmäestä lähteminen meinasi olla jo vähän hankalampaa kun ei meinannut millään pysyä käynnissä hetken sammutettuna seisomisen jälkeen, mutta toimi kuitenkin taas liikkeelle päästyä normaalisti Kekkosentielle asti. Sitten rupesi koko ajan pahentuen nuutumaan kaasua painaessa niin, että tavoitenopeuteen pääseminen oli jo hankalaa.
Särkänniemen lähettyvillä sijaitsevista valoista liikkeelle pääseminen meinasi jo jäädä yritykseksi kun vauhti lähinnä pieneni eikä kasvanut neljästäkympistä eteenpäin, mutta sitten annoin kunnolla happea ja pääsin taas kahdeksaankymppiin. Tässä vaiheessa vaihdettiin kuskia kun tarkoitus oli että mää ajan satkulla -> erittäin huono idea. Lielahden jälkeen sammahti moneen kertaan yhteen risteykseen jossa vaihdettiin sitten lennossa kuskia, tässä vaiheessa totesin että ei tällaisella autolla voi ajaa ja rullailin Nesteen pihaan. Tässä vaiheessa käynnistämisen jälkeen pysyi muutaman sekunnin käynnissä ja kuoli.
No eipä siinä, soittoa Coltille pääsisikö paikalle vaihtamaan asentoanturia kun auto on jäähtynyt, Coltti kysyi voisinko mitenkään saada sitä tallille nosturia varten, tämä kävi hinaukselle joten jätin avaimet huoltamolle ja jatkettiin sisältä jokseenkin lämpimällä satkulla eteenpäin.
Coltti sitten vaihtoi asentoanturin ja lisätyönä myös alipaineletkut, joista osa oli aivan paskana, ja käytteli auton lämpimäksi ilman ongelmia, joten eilen muuttokuormaa Hiacella Tampereelle viedessä tulin takaisin tonnarilla. Nyt ahtaa punarajalle asti ja kulkee jokseenkin hienosti. Valitettavasti tarina ei lopu tähän.
Nykyinen ongelma:
Koko matkan Tampereelta kotia auto toimi täydellisesti, ei minkäänlaista oiretta mihinkään suuntaan, myöskään esim. tankkaamisen jälkeisen startin jälkeen. Myöhemmin illalla rupesin kuskailemaan renkaita tallilta muihin säilytyspaikkoihin, ja kun lähdin viemään toista kuormaa, ensimmäisessä ylämäessä nuutui taas hetkellisesti kaasua painaessa. Mietin että tämä tuskin oli sattumaa, ja kuinka ollakaan, taas oli tavoitenopeuteen pääseminen hankalaa kun kaasun painaminen lähinnä laski kierroksia. Pääsin kotia asti kevyesti kaasua käyttäen, loppumatkalla kokeilin vähän reilumpaa kaasutusta ja pari kertaa sain ihan sammumaan tällä tavalla. Kuitenkin nyt kulkee pintakaasulla eikä sammu tyhjäkäynniltä, vapaalla saa kierrättää vaikka punarajalle eikä haittaa mitään.
Mää olen ny siinä pisteessä että uskon mustan sytytyskasetin ottaneen kyttyrää siitä että on tullut sytytyskatkoksia, sammuiluja ja vauhdista starttauksia. Onko mitään muita selkeitä mahdollisuuksia? Bensapumpulle tällainen käytös kuulostaa aika pirun oudolta, varsinkin kun aina lähtee avaimesta käyntiin, ja asentoanturi on nyt kunnossa, mikä näkyy siinä että pysyy tyhjäkäynnillä starttaamisen jälkeen, eikä muutenkaan sammu yhtä helposti. En ole vielä ehtinyt tonnariosiota tutkailemaan aiheen tiimoilta...
Mullon myös pari videota siitä miten nyt toimii, mutta täytyy kattoa näkyykö niistä mitään informatiivista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Mä syyttäisin kyllä sitä bensapumppua ensimmäisenä. Yksi Walbro hajosi multa siten ettei jaksanut nostaa paineita kunnolla ja teki juurikin tuota, että pintakaasulla toimi mutta vähänkin reilummalla pedaalin painalluksella booaili. Paitsi tietty tyhjäkäynnillä sai kyllä kierrättää normaalisti.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Ahaa...ai ku kiva. Kuulostaa kyllä vähän turhankin loogiselta. Mitään nykimisiä tms. sytytyskasetille ominaista rykimistä ei tosiaan ole ollut missään vaiheessa, ja mankkuvenakin toimii hienosti ym. ym.
Alkuperäinen pumppuhan siellä ilmeisesti on, huoltokirjassa ei ollut mitään merkintää ja mittariin pyörähti eilen Hämeenlinnasssa 249 000 kilsaa...
Alkuviikosta taitaa mennä pumpunvaihdoksi. Vaikkei jollain ihmeellä olisikaan siitä kiinni niin onpahan ainakin tehty sitten, eikä tartte miettiä milloin jää tielle sen tiimoilta.
Alkuperäinen pumppuhan siellä ilmeisesti on, huoltokirjassa ei ollut mitään merkintää ja mittariin pyörähti eilen Hämeenlinnasssa 249 000 kilsaa...
Alkuviikosta taitaa mennä pumpunvaihdoksi. Vaikkei jollain ihmeellä olisikaan siitä kiinni niin onpahan ainakin tehty sitten, eikä tartte miettiä milloin jää tielle sen tiimoilta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Pumpulle ääni täältäkin
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Pumppu vaihdatettu. Entisessä oli kuulemma jonkinlainen rautalankaviritys bensaputkessa.
Ihme että toimi näinkin pitkään hyvin, auto on kuitenkin ollut minulla huhtikuusta ja sitä ennen koko talven seisonnassa. Pelaa ainakin toistaiseksi taas kivasti, laitoin äsken vielä takapenkin takaisin paikalleen niin on edustusominaisuudet kuten viisi paikkaa ja hiljainen ohjaamo taas tarjolla viikonlopun kyytiläisille.
Tässä vaiheessa voitaisiin ottaa hiemaan retrospektiä topikin aloitusviestistä:
Edit: Kahdesta viestistä jo unohtunut pois sellainen huomio, että tyhjäkäynti tasoittui alipaineletkujen vaihdon jälkeen. Huomaa hyvin kun moottorin tukikumeista johtuen joissakin risteyksissä tärisee vähän läpi. Nyt ei enää käyntinopeus juuri muutu kuin ilmastoinnin kompuran käynnin mukaan. Niin ne ilmastoinnin osathan tuosta vaihdettujen luettelosta jäivätkin pois!
Tässä vaiheessa voitaisiin ottaa hiemaan retrospektiä topikin aloitusviestistä:
Samassa järjestyksessä, jäljellä olevat lihavoitunaRattivaihde kirjoitti: To do -lista on hieman selkeämpi kuin mihin on tullut tähän mennessä totuttua:
[list]-ilmastointihuolto (ei juuri jäähdytä, huollettu viimeksi vuosi sitten ja tarran mukaan pitäisi olla merkkausainetta järjestelmässä)
-moottorin öljynvaihto ja jäähdytysnesteiden vaihto
-vaihteiston öljynvaihto (nyt vaihdot välillä hieman äkkinäisiä varsinkin reilummalla kaasunkäytöllä)
-keskuslukituksen boksin kolvaus (tällä hetkellä keskuslukon piirissä kuskin ovi, tankinluukku ja takaluukku)
-check radiator vierailee välillä mittaristossa vaikka nestettä on, johtuu mahdollisesti hieman epämääräisen oloisesta paisarin korkista, uusi on tilattu (ei ole näyttäytynyt sen jälkeen kun eilen heiluttelin korkkia käsissä)
-sähköantenni on jumissa pystyssä, moottori yrittää sitä laskea radion sammuessa
-pesu, vahaus ja myllytys
-mittariston löysät ruuvit, tavaratilan valon polttimo, vaihdekulissin polttimo.[/list]
- -ilmastointi toimii
-moottoriöljyt ja jäähdytysnesteet on vaihdettu
-vaihteistoöljyt on vaihdettu kertaalleen, toinen kerta on vielä ohjelmassa
-keskuslukituksen boksi kolvattu ja ovimoottoreita vaihdettu, tiettyä sähköteknistä fibaa ovien johdotuksessa löytyy
-paisarin korkki ja termostaatti sekä ylävesiletku on vaihdettu, check radiator häviää aina startin jälkeen
-sähköantenni on telakalla
-pesty ja vahattu on, pesuun ajattelin keleistä riippuen viedä taas huomenna
-polttimot on vaihdettu, mittaristossa olisi lämpömittarin ja edun taustoissa ruuvailtavaa
Edit: Kahdesta viestistä jo unohtunut pois sellainen huomio, että tyhjäkäynti tasoittui alipaineletkujen vaihdon jälkeen. Huomaa hyvin kun moottorin tukikumeista johtuen joissakin risteyksissä tärisee vähän läpi. Nyt ei enää käyntinopeus juuri muutu kuin ilmastoinnin kompuran käynnin mukaan. Niin ne ilmastoinnin osathan tuosta vaihdettujen luettelosta jäivätkin pois!
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Eilen tonnari muutti takaisin lapsuutensa paikkakunnalle Tampereelle (hain sen täältä etelään huhtikuussa
). Laitetaan vaihteeksi kuvakimaraa niinkuin satkuketjun vanhoina hyvinä päivinä.
Ennen pakkauksen aloittamista

Pakkauksen loppuvaiheessa

Valmiina. Kun auto on länsinaapurista toisin kuin satkut, niin onneksi pyörä sentään on turkulainen Tunturi VIP.

Takapenkin täyttöasteesta en edes kehtaa laittaa kuvaa, tässä tiettyä esimakua edestä... Takajousitus oli hieman pitkäliikkeisempi kuin normaalisti.
Nollasin EDU:n keskikulutusmittarin Järvenpäästä poistuttuani (koska ei ole mitenkään kohtuullista sisällyttää sitä liikennevaloviidakkoa maantiemittaukseen), ja lukema heilui koko ajan 7,4 litran tienoilla. Ennen Hämeenlinnaan saapumista ja vähän sen jälkeen kävi jopa 7,2 litrassa, sittemmin jonot ja satasen alueet veivät ne desit mennessään. Kulutusmittari itsessään on viisastunut selittämättömästi alipaineletkujen vaihtamisen ja softaamisen jälkeen. Ennen se pyöri itsepäisesti yhdeksän ja kymmenen litran välillä ajoi missä ja miten tahansa, nyt näyttää puhtaassa kaupunkikiihdyttelyssä yli kahdentoista litran lukemia ja toisaalta maantiehissuttelussa alle kahdeksaa.

Illalla lopulta päästiin uuteen yllättävän reilusti mitoitettuun parkkiruutuun.
Ettei menisi ihan ruusuilla tanssimiseksi niin jäähdytysnestettä on alkanut katoamaan.
Maanantaina rupesi vilauttelemaan startin jälkeen auton heilahtelujen mukaan CHECK RADIATORiä (LEVEL kun on edelleen pimeänä) ja silloin täytin melko tyhjän paisuntasäiliön. Kuinka ollakaan tänään päivällä startatessa jäi teksti jälleen palamaan saman tien, ja säiliö oli vielä vähän tyhjempi. Öljyissä ei ole näkynyt mitään kummallista sen enempää kuin pakokaasuissakaan, kaikki jäähdyttimet ovat hyvässä kunnossa ja suhteellisen puhtaita. Joko jokin moottoritilan letku alkaa olla eläkeiässä tai sitten kohta alkaa jalkatilan matot kastumaan... 
Ennen pakkauksen aloittamista

Pakkauksen loppuvaiheessa

Valmiina. Kun auto on länsinaapurista toisin kuin satkut, niin onneksi pyörä sentään on turkulainen Tunturi VIP.

Takapenkin täyttöasteesta en edes kehtaa laittaa kuvaa, tässä tiettyä esimakua edestä... Takajousitus oli hieman pitkäliikkeisempi kuin normaalisti.
Nollasin EDU:n keskikulutusmittarin Järvenpäästä poistuttuani (koska ei ole mitenkään kohtuullista sisällyttää sitä liikennevaloviidakkoa maantiemittaukseen), ja lukema heilui koko ajan 7,4 litran tienoilla. Ennen Hämeenlinnaan saapumista ja vähän sen jälkeen kävi jopa 7,2 litrassa, sittemmin jonot ja satasen alueet veivät ne desit mennessään. Kulutusmittari itsessään on viisastunut selittämättömästi alipaineletkujen vaihtamisen ja softaamisen jälkeen. Ennen se pyöri itsepäisesti yhdeksän ja kymmenen litran välillä ajoi missä ja miten tahansa, nyt näyttää puhtaassa kaupunkikiihdyttelyssä yli kahdentoista litran lukemia ja toisaalta maantiehissuttelussa alle kahdeksaa.

Illalla lopulta päästiin uuteen yllättävän reilusti mitoitettuun parkkiruutuun.
Ettei menisi ihan ruusuilla tanssimiseksi niin jäähdytysnestettä on alkanut katoamaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22