TTiD
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
- Paikkakunta: Rauma
Re: TTiD
Mulla ilmeni vasta pöntön poiston yhteydessä toi jäätävä savutus ja sitä kautta osasi etsiä halkeamaa ahtoletkusta. Letkun korjauksen jälkeen suurin savutus loppui. Eli pelkkä ahtoputken vaihto/korjaus saattaa hyvinkin riittää. Nyt tulee vain pikku pölähdys täyskaasulla ja vetää 2000 jälkeen todella hienosti ihan punaviivalle asti!
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
- Paikkakunta: Rauma
Re: TTiD
Tuo mikä mulla oli haljennut ja ilmeisesti monella muullakin on siinä akun ja moottorin välissä oleva ranteen paksunen kumiputki. Se lähtee helposti molemmista päistä klemmarit irroittaen.
Edit: Niin jos meinasit muutkin letkut vaihtaa niin niistä en osaa sanoa onko kuinka vaikeita vaihtaa.
Edit: Niin jos meinasit muutkin letkut vaihtaa niin niistä en osaa sanoa onko kuinka vaikeita vaihtaa.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Re: TTiD
Ahaa, Kiitos! Siis se joka menee imusarjalle. Se olikin ainoa, joka oli helppo vaihtaa. Muut jäi vaihtamati
Muutkin letkut ajattelin vaihtaa jossain välissä mutta ne tosiaan aikas hankalissa paikoissa. Tietty joku kokeneempi vaihtaja selviää niistä nopeampaa. Auto pitää ainakin saada ylöspäin...
Muutkin letkut ajattelin vaihtaa jossain välissä mutta ne tosiaan aikas hankalissa paikoissa. Tietty joku kokeneempi vaihtaja selviää niistä nopeampaa. Auto pitää ainakin saada ylöspäin...
Re: TTiD
Onko 2xturbo vika löytynyt?
Kysymys muille: minkälaisia k-arvoja olette saaneet autoille, joista DPF poistettu?
Kysymys muille: minkälaisia k-arvoja olette saaneet autoille, joista DPF poistettu?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: TTiD
Jees, uudempi softa parantaa savutustestin tuloksia ja lisää myös tehoja ruiskutuksen ajoituksen ja ruiskutuspaineen hiomisen ansiosta. Muutamassa ensimmäisessä TTiD DPF off softassa oli vähän turhan ronski syöttö sillä alueella jossa moottori savutustestissä käy. Normaalisti K-arvo siinä 1 paikkeilla, eli läpi menee.
TiDS on täysin ongelmaton, harvemmin edes yli 0,3 K-arvoa näkee DPF poistettuna.
Ero johtuu siitä että TTiD:n pikkuturbo antaa polkaisutestissä niin hanakasti jo ahtoja että silloin myös sallitaan enemmän syöttöä -> kierrosten nousu rajoittimelle tapahtuu paljon nopeammin kuin TiDS:ssä.
TiDS on täysin ongelmaton, harvemmin edes yli 0,3 K-arvoa näkee DPF poistettuna.
Ero johtuu siitä että TTiD:n pikkuturbo antaa polkaisutestissä niin hanakasti jo ahtoja että silloin myös sallitaan enemmän syöttöä -> kierrosten nousu rajoittimelle tapahtuu paljon nopeammin kuin TiDS:ssä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTiD
Meinasi jäädä ilmoittamatta tänne, mutta todettakoon että ehjällä letkulla on melkoinen vaikutus. Metro-Auto Turku ystävällisesti avusti uuden letkun toimituksessa ja asentamisessa ja sen jälkeen ei taustapeilistä ole tarvinnut enää ihmetellä savua.VictorKilo kirjoitti:Mulla ilmeni vasta pöntön poiston yhteydessä toi jäätävä savutus ja sitä kautta osasi etsiä halkeamaa ahtoletkusta. Letkun korjauksen jälkeen suurin savutus loppui. Eli pelkkä ahtoputken vaihto/korjaus saattaa hyvinkin riittää. Nyt tulee vain pikku pölähdys täyskaasulla ja vetää 2000 jälkeen todella hienosti ihan punaviivalle asti!
Re: TTiD
Nyt on pakko kysyä, kun tätä ketjua luettuani olen aivan kauhuissani:
Ovatko nämä Tuplaturbokoneet aivan täysiä susia kestävyyden ja luotettavuuden suhteen? Sellaisen vaikutelman saan tässä lueskellessani, että alle 100tkm:n alkaa jo paukkua yhtä sun toista, mikä ei kyllä minun kirjoissani kuulu Fiatin commonrail-dieselien luonteeseen tippaakaan. Onko kyseessä tiukoin toleranssein tehty urheilumoottori, jota ei kannata ostaa pitkänmatkanajoon?
Kyselen, koska autonvaihto lienee edessä kohta ja elättelen toiveita Saabien pariin palaamisesta, ensimmäiseni pari vuotta sitten myytyäni. Dieselfarkku olisi tähtäimessä ja ajoa tulee n. 50tkm vuodessa, yleensä muutaman päivän kestoisissa pidemmissä rykäsyissä (2200 km/2päivää) ja muuten epäsäännöllistä nurkka-ajoa.
Ovatko nämä Tuplaturbokoneet aivan täysiä susia kestävyyden ja luotettavuuden suhteen? Sellaisen vaikutelman saan tässä lueskellessani, että alle 100tkm:n alkaa jo paukkua yhtä sun toista, mikä ei kyllä minun kirjoissani kuulu Fiatin commonrail-dieselien luonteeseen tippaakaan. Onko kyseessä tiukoin toleranssein tehty urheilumoottori, jota ei kannata ostaa pitkänmatkanajoon?
Kyselen, koska autonvaihto lienee edessä kohta ja elättelen toiveita Saabien pariin palaamisesta, ensimmäiseni pari vuotta sitten myytyäni. Dieselfarkku olisi tähtäimessä ja ajoa tulee n. 50tkm vuodessa, yleensä muutaman päivän kestoisissa pidemmissä rykäsyissä (2200 km/2päivää) ja muuten epäsäännöllistä nurkka-ajoa.
Re: TTiD
Vesipumppu ja laturi on tyypillisiä hajoavia paikkoja myös muissa tavallisissa yksiturboisessa 1.9 dieselissä. Kuten myös EGR ja DPF.
TTiD:lle ominaisempaa on ahtoletkujen repeäminen, turbon ohjausventtiilin jumittelu ja imusarjan läppien irtoaminen. Noista tosin ainoastaan viimeinen on "vaarallinen" vika, ja vältettävissä sillä että vaihtaa uudemman parannetun imusarjan tilalle. Kaksi muuta melko edullisia korjauksia. EGR poisto ja imusarjan puhdistus todennäköisesti ennaltaehkäisee jos tekee vähän ajettuun ajoissa.
Mutta ei se mikään urheilumoottori ole, ja kestää ajoa ihan hyvin. TTiD 2-stage turbopaketti on todennäköisesti pitkäikäisempi kuin yksiturboisen VNT-ahdin. Yhtäkään hajonnutta tuplaturbopakettia en ole nähnyt tai kuullut, poislukien yksi josta oli mennyt turbiinista imusarjan läppä läpi.
TTiD:lle ominaisempaa on ahtoletkujen repeäminen, turbon ohjausventtiilin jumittelu ja imusarjan läppien irtoaminen. Noista tosin ainoastaan viimeinen on "vaarallinen" vika, ja vältettävissä sillä että vaihtaa uudemman parannetun imusarjan tilalle. Kaksi muuta melko edullisia korjauksia. EGR poisto ja imusarjan puhdistus todennäköisesti ennaltaehkäisee jos tekee vähän ajettuun ajoissa.
Mutta ei se mikään urheilumoottori ole, ja kestää ajoa ihan hyvin. TTiD 2-stage turbopaketti on todennäköisesti pitkäikäisempi kuin yksiturboisen VNT-ahdin. Yhtäkään hajonnutta tuplaturbopakettia en ole nähnyt tai kuullut, poislukien yksi josta oli mennyt turbiinista imusarjan läppä läpi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com