Pieni kartoitus mitä osia saa mistäkin. Tiivistesarjoja ja jarrumäntiä löytyy lähes jokaisen varaosaliikkeen listoilta, mutta esim se käsijarruvivun peltiplommi tuntuu olevan vaikea tapaus. Kuten myös käsijarrun säätöruuvi, josta yleensä porsii hammastus.
Tuon peltiplommin luulisi olevan helpompi tapaus. Jarrusatulassa reiän koko on 22mm ja siihen sopii ainakin yhden asennuksen perusteella 22mm pakkasproppu väärinpäin lyötynä. Alkuperäisen kaltainen plommi näkyy näissä linkeissä. Onko jollakulla tietoa mistä näitä saisi hommattua? Ainoa tuntemani jarrusatulan korjaussarja, jossa tuo peltiplommi tulee mukana on Saabitsin myymä sarja, jossa kumiosat ovat Professional Parts Swedenin tukkuroimaa tavaraa. Ainakin sormituntumalla lähes kaikkien korjaussarjojen kumiosat tuntuvat muovisemmilta, kuin alkuperäiset ATEn valmisteet. Myös vinkkejä laadukkaista tiivistesarjoista otetaan vastaan.
Sitä hammasratasta ei saa enää edes Saabilta, on tullut selvitettyä. Täällä paikallinen konepaja pystyisi tekemään noita hammasrattaita, mutta lähtökustannus on yksittäisille kappaleille liian suuri, n 150€ menee koneen säätöihin. Säätöruuviin ei myöskään saisi kuusiokololle reikää vaan se korvattaisiin tasapäämeisselille tehdyllä uralla. Materiaali sen sijaan olisi huomattavasti parempaa ja hammastus jyrsittäisiin. Alkuperäinen osa lienee tehty valamalla.
Haluaisin selvittää onko täällä kiinnostusta isomman erän tilaamiseen? Itse korjaushan ei ole rakettitiedettä, tarvitaan vain parit lukkorengaspihdit. Tehdaskorjattuja satuloita saa Neobrossilta varsin kohtuulliseen hintaan ilman satulapanttia. Itseäni kiinnostaa siitä huolimatta itse korjattu satula, mites muut?
Matti
edit... sama satulahan löytyy 900 mallista -88 -> -93(4), joten laitetaanpa sillekin puolelle kyselyä.
Tonnarin käsijarrun korjausosia
Tonnarin käsijarrun korjausosia
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tonnarin käsijarrun korjausosia
Näyttää olevan yksinäistä höpinää, mutta jatketaan silti.
Tilasin tuossa jarrumännän ihan kokeeksi, että mitä sieltä tulee. No, sieltä tuli NK-partsin jarrumäntä ilman sisuskaluja. Täytyy siis perehtyä pahemmin vaurioituneen männän sisuksiin ja koittaa kasata ne tuohon uuteen. Jos jollakin on vinkkiä miten mäntä saadaan osiin, niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
Matti
Tilasin tuossa jarrumännän ihan kokeeksi, että mitä sieltä tulee. No, sieltä tuli NK-partsin jarrumäntä ilman sisuskaluja. Täytyy siis perehtyä pahemmin vaurioituneen männän sisuksiin ja koittaa kasata ne tuohon uuteen. Jos jollakin on vinkkiä miten mäntä saadaan osiin, niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tonnarin käsijarrun korjausosia
Pistin kuukkeliin hakusanaksi ATE self adjusting hand brake piston ja kas, sieltähän tuli vastaan mm seuraava paikka:
http://www.914world.com/bbs2/index.php?showtopic=90625
Eli, possussakin on käytetty samankaltaista systeemiä ja jopa tuo säätöratas on hyvin samannäköinen, tosin näyttää pikemminkin koneistetulta, kuin valetulta. Oliskohan vielä saatavilla
.
Ja taas Alfapuolelta löytyi kuvaa jarrumännästä ja jopa jonkinlaista ohjetta sen sisuksen irrottamiseen. Taas näyttää säätöruuvi samankaltaiselta, tosin toteutus on ehkä hivenen fiksumpi. Säätö ei ainakaan nopemapi.
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... liper.html
Ja MX-5 foorumilta löytyi kuvat samanlaisesta säätöruuvista, josta hampaat muusina, tosin itse foorumin kuvat ovat kateissa, googlessa ne vielä näkyy.
Matti
http://www.914world.com/bbs2/index.php?showtopic=90625
Eli, possussakin on käytetty samankaltaista systeemiä ja jopa tuo säätöratas on hyvin samannäköinen, tosin näyttää pikemminkin koneistetulta, kuin valetulta. Oliskohan vielä saatavilla

Ja taas Alfapuolelta löytyi kuvaa jarrumännästä ja jopa jonkinlaista ohjetta sen sisuksen irrottamiseen. Taas näyttää säätöruuvi samankaltaiselta, tosin toteutus on ehkä hivenen fiksumpi. Säätö ei ainakaan nopemapi.
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... liper.html
Ja MX-5 foorumilta löytyi kuvat samanlaisesta säätöruuvista, josta hampaat muusina, tosin itse foorumin kuvat ovat kateissa, googlessa ne vielä näkyy.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tonnarin käsijarrun korjausosia
Joutessani kokeilin purkusatulalla, männän sisuskalut tuli ulos ihan vaan ruuvaamalla ruuvi työntötanko paikalleen siihen männän keskireikään ja kampeamalla sopivilla kaluilla männän reunaa vasten.


Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin käsijarrun korjausosia
Joo, saman kerkesin tehdä täälläkin, mutta en ennättänyt tehdä kuvallista selvitystä
. Työkaluna 13mm kiintoavain ja ruuvipenkki. Nyt siis onnistuu lähes kaikki, mutta tuota säätöhammaspyörää ei vielä ole tullut vastaan varaosana.
Matti

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki