Operaatio öljyt vaihtoon nakunakukoneesta. Tonnari oli helppo kohde, ku sen pysty operoimaan ajamalla hallin lattian kynnykselle. Siitä sit vain kurotteli ropun auki. Tää uudempi pitää nostaa pukkien päälle, irrottaa suojamuovit ja ettiä viä roppuki.
Ku on tarpeeksi jämerät pukit, niin ei mahdu kuin yhdestä kohtaa auton alle. Pitäs varmaa hankkia pienemmät… Tunkki on aika järeä, joten isompaa ei kannata hankkia. Ei se siitä ole kiinni.
Ja vituiks seki sit meni, mut pysy se noinki ylhäällä…
Sit nää suojamuovit on aina yhtä perseestä. Ku on luullu irrottaneensa kaikki ruuvit, saa sittenki viä ruuvata sen edestä uusiksi kiinni, ettei se hankaa mahan päällä ku menee uusiks alle
Mut kaveri vakuutti, ettei kannata jättää muovia pois, jos meinaa talvella ajaa eco-autolla.
Mut roppua sentää ei oo kuvaa viä nuljannu
Noih.
Roppuki menny eteenpäin. Vanhaan hyvään aikaan oli kupariprikka, joka on ikuinen. Nyt pitää sitte aina laittaa uusi o-rengas
Suodatin sentää oli helpos paikas. Ja sen kokoluokan avainta (36mm, kiitos tetammi), ettei siihen mitää 1/2" lelutyökaluja sovi käyttää.
Ja sinne se uus muljahti.
Köyhänä saabistina ostin Motoxia. Plussaa 5 l pakkauskoosta… Vaihtotilavuus kun on 5,2 l niin jätin sen 2 dl vajaaksi
Päätin sitten myös tarksitaa imusarjan egr:n jäljiltä… Ei muuta kuin purkuun. Ihania muoviosiaki, mut kaikki pysy ehjänä!
Egr:n toisesta pultista oli jengat jo menny, joten täällä on varmaan joku käynyt jo aikasemminkin. Eli yllättävän puhdasta oli.
Imusarjan avatakseen pitäisi irrottaa myös suuttimien putket. Mulla kun ei ole siihen alipainepumppua, niin meinasin jättää tarkistuksen tähän. Muistan edelleen sen, kun Coltin kanssa koitettiin ilmata ilman pumppua… Joutu hänki semmosen sitten hyllyynsä hankkimaan. Mut kaveri sano, et kyl sen hinaamalla saa käyntiin, max 10 m joutuu vetään. Eli auki vaa.
Suutinputkien irrotuksen yhteydes toki olisi samalla kannattanut ne paljon puhutut paluuputket uusia, mutta kun ei ollut oikeaa kamaa niin jäi sitten tekemättä… Joskus toiste.
Ei toi mikää tukkonen ollut ja pyörreläpäkki meni nätisti. Kiinni vaa… En jaksanu purkaa kanteen asti. Kai se tuolta pyörreläpiltä olis jo tukossa, jos sitä olisi myös venttiilien päästä. MAP näytti vähän kärsineeltä, mutta sen oli myyjä vaihtanu uuteen helmikuussa. Nopsaan seki menny sit, varsinki ku se sijaitsee "kaasuläpän" etupuolella, eli myös egr:n edessä... Rapsuttelin sen ruuvimeisselillä puhtaaksi.
Vähän pahimpia kohti rapsuttelin ruuvimeisselillä ja imuroittin kamaa pois. Ihan kevyesti kiinni olevaa "nokea" toi oli, ei mitää lujas olevaa kamaa.
Sitten kasaus. Ja tosiaan joku muukin on paikat aukonu… Kaikki alarivin pitkät pultit pyöri tyhjää. Eli imusarja oli puoliks irti ollu. Ja mä sain ne kierteet korkkaamaan ilman mitää vastustamista pyörittämällä pelkällä jatkovarrella pultteja. Uujea, tulee pitkä ilta. Ei siinä sit auttanu kuin porata rei'istä 7 mm kokoset ja 8 mm kierteet tilalle.
Kunnon rane. Ja samalla e-torxit lensi mäkeen alarivistä. Rahamies olis toki hakenu uuden imusarjan.
Suutinputkia kiristäes alko kaipaan erikoisavaimia, lähinnä niitä "avattavia räikkälenkkejä". Ikävä paikka kiristää ja toisaalta jos jää löysälle, pitää taas koko rivi aukoa päältä pois, et saa alempia uusiks kii. Lisäksi 17 mm kiintoavain oli joko kulunu tai sitten muuten vain vähä löysä tohon…
Ja kulissimuovi taas peittämään rumaa ranea.
Ja kun hinauslenkkiä ei mistään löytynyt, piti sitten nyppiä pakilla käyntiin. Ja totta tosiaan - ei mennyt edes kymmentä metriä, ku kävi jo omin avuin
Uusi hinauslenkki maksaa jotain ihan pöljää (vissiin lähemmäs 100e) niin täytyy ite askarrella tohon joskus ku jaksaa / kerkee / viittii / pystyy. Eli varmaa ekan hinauskeikan jälkeen sit…
Seuraavaksi pitäs mettästää ahtovuotoa, ku kaverin mielestä suhisee liikaa. Keksimällä pitää keksiä vikaa, et pääsee taas purkaan ja paskoon.