Selittäkääs mulle..
1. Alapallonivelen kolme pulttia irti?
2. Iskarista pultit irti?
3.Napamutteri irti?
4.Pyörännapa jarrulevyineen irti?
Kumin asennus ja käänteisessä järjestyksessä takaisin?
Vai pääseekö helpommalla jos hakee biltemasta liimattavan kumin?
Ylivedettävän vetarinsuojakumin asennus
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Ylivedettävän vetarinsuojakumin asennus
Kyllä tuo ylivedettävä on erittäin helppo vaihdettava. Ainakin yhden korjaamon kaveri väitti että niiden materiaali on erittäin pitkäikäistä. Tiedä sitten kun omaan tonttuun vaihdoin toisen viime talvena ja noin 10 vuotta sitten toisen. Sen 10 vuotta siis ainakin kestää.
Kumi väärinpäin ja kartioon hyvät rasvat ja kumi painetaan yli nivelen. Sen jälkeen rasvat sisän ja käännetään kumi oikeinpäin nivelen päälle, klemmarit kiinni ja loppukasaus. Erittäin helppoa ja nopeaa.
En ole muunlaisia kumeja käyttänyt silloin kun vanha kumi on sen verran ehjä ettei rasvan sekaan ole päässyt likaa. Likainen nivel on kuitenkin saanut jo siipeensä ollut pakko vaihtaa.
Kumi väärinpäin ja kartioon hyvät rasvat ja kumi painetaan yli nivelen. Sen jälkeen rasvat sisän ja käännetään kumi oikeinpäin nivelen päälle, klemmarit kiinni ja loppukasaus. Erittäin helppoa ja nopeaa.
En ole muunlaisia kumeja käyttänyt silloin kun vanha kumi on sen verran ehjä ettei rasvan sekaan ole päässyt likaa. Likainen nivel on kuitenkin saanut jo siipeensä ollut pakko vaihtaa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: Ylivedettävän vetarinsuojakumin asennus
Näyttää siltä, että tuollaisen päällevedettävän siihen kiskon.. Mutta meneekö tuo navan irrotus tuolla tavoin, kuten kuvailin?
Re: Ylivedettävän vetarinsuojakumin asennus
Vetonivelen saa ulos navasta ilman, että alapalloniveltä irrottaa tai olka-akselia/napaa tuo pois autosta. Napamutteri auki, jarruletku ja ABS-anturin johto irti jousijalan kiinnikkeestä, jousijalan alapultit auki, vetonivel pois navan reiästä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13#p650213
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13#p650213
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ylivedettävän vetarinsuojakumin asennus
Napamutu kannattaa avata (löysätä) rengas maassa, ellei käytettävissä ole kunnollista pulttipyssyä. Sen kuuluu olla siinä määrin tiukassa, että kulma ilmassa jarrua vasten sen aukipolkeminen on ikävää touhua. Mutu pitäisi periaatteessa myös vaihtaa avatessa, mutta on moni jättänyt sen vaihtamattakin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla