Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Eilen sain ittekin askarreltua uuden pumpun (biltema) paikoilleen. Muuten homma meni hyvin, mitä nyt ämpäristä valui etanolia matolle... Eli kannattaa olla riepuja suojana, kun pumpun nostaa säiliöstä. Mulla oli varaämpäri, johon laitoin uuden pumpun etukäteen. Orkkispumppukin (280 tkm) toimi vielä ihan hyvin, ja nyt kulkee mukana varalla. Ajoin orkkispumpun läpi prosenttibensaa, ettei jää etanolin jäljiltä seisomaan.
Aukaisutyökaluna oli lattaraudasta tehty F mallinen väännin.
Aukaisutyökaluna oli lattaraudasta tehty F mallinen väännin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Tuli tuossa askarteltua tuo Bilteman pumppu femmaan ja eihän se ollut ihan yhtä pitkä kuin vanha ja samoiten sähköliittimet piti tehdä uusiksi.
Kaikki läjään ja autoa käyntiin. Lähti ensin rykien käyntiin ja hetken kuluttua alkoi käymään ihan normaalisti. Kävi varmaan minuutin ja lähdin tallin ovia aukomaan kunnes ryki ensin muutaman kerran harvakseltaan ja sitten sammui. Nyt ei lähde enää käyntiin, hörähtää korkeintaan.
Tuli nykäistyä ämpäri pihalle ja tarkastettua että letkut on kiinni. Pumppu tuntuu surisevan ja polttoainetukistakin suihkusi polttoaine.
Ad85 näytti 845 kun tankissa viinaa. Startatessa nousee kierrokset.
En keksi miksei enää lähde käyntiin. Tulee vaan mieleen voiko se pumppu pyöriä vikaperin tai jotain jos kytkennät ei mennyt oikein?
Kaikki läjään ja autoa käyntiin. Lähti ensin rykien käyntiin ja hetken kuluttua alkoi käymään ihan normaalisti. Kävi varmaan minuutin ja lähdin tallin ovia aukomaan kunnes ryki ensin muutaman kerran harvakseltaan ja sitten sammui. Nyt ei lähde enää käyntiin, hörähtää korkeintaan.
Tuli nykäistyä ämpäri pihalle ja tarkastettua että letkut on kiinni. Pumppu tuntuu surisevan ja polttoainetukistakin suihkusi polttoaine.
Ad85 näytti 845 kun tankissa viinaa. Startatessa nousee kierrokset.
En keksi miksei enää lähde käyntiin. Tulee vaan mieleen voiko se pumppu pyöriä vikaperin tai jotain jos kytkennät ei mennyt oikein?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Ämpärin kanteen tulevat putketkin voi laittaa ristiin...
[Edit] Vai oliko katsottu että tukille tulee polttoaine nimenomaan pumpun uudelleen asennuksen jälkeen?
[Edit] Vai oliko katsottu että tukille tulee polttoaine nimenomaan pumpun uudelleen asennuksen jälkeen?
#3418
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Biltemasta vuonna 2007 ostamani bensapumppu tonnariin oli viallinen. Se jurisi ihmeellisesti ja jouduin palauttamaan sen takaisin. Sain uuden pumpun tilalle ilman ongelmia. En pyörittänyt pumppua ns. tyhjänä, mikä ilmeisesti voi sen rikkoa, että ihan oli oikeasti epäkurantti kappale silloin..., niin että kaikkihan on aina mahdollista!Lasu kirjoitti:Tuli tuossa askarteltua tuo Bilteman pumppu femmaan
Kaikki läjään ja autoa käyntiin. Lähti ensin rykien käyntiin ja hetken kuluttua alkoi käymään ihan normaalisti. Kävi varmaan minuutin ja lähdin tallin ovia aukomaan kunnes ryki ensin muutaman kerran harvakseltaan ja sitten sammui.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Yön yli seisottuaan kone lähti käymään rykien ja sain kaasulla pidettyä sen käynnissä. Kävin pihalla ajamassa rinkiä ja koneen lämmittyä lamda arvo pyöri jossain 2500 kieppeillä eikä seilannut normaaliin tapaan. Anturin vaihdoin vuosi sitten. Tyhjäkäynnillä ei jaksanut oikein käydä eikä vetoja ollut yhtään.
Pumppu tuli irroiteltua taas ja todettua että kytkennät on oikein ja tuli testattua että pumppu myös pumppaa tuollaisen spraypullon korkillisen ainetta sekunnissa parissa tyhjäksi, eli se ainakin jotain tekee.
Uudella yrityksellä kone hörähtää muttei lähde käyntiin. Tuli sitten akunkenkäkin otettua irti ja nollattua ecu. Eipä vaikuttanut sekään asiaan.
Polttoainepumpun surahdettua polttoainetukkiin tulee ainetta mutta kone ei lähde käymään.
Pumppu tuli irroiteltua taas ja todettua että kytkennät on oikein ja tuli testattua että pumppu myös pumppaa tuollaisen spraypullon korkillisen ainetta sekunnissa parissa tyhjäksi, eli se ainakin jotain tekee.
Uudella yrityksellä kone hörähtää muttei lähde käyntiin. Tuli sitten akunkenkäkin otettua irti ja nollattua ecu. Eipä vaikuttanut sekään asiaan.
Polttoainepumpun surahdettua polttoainetukkiin tulee ainetta mutta kone ei lähde käymään.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Meinasin horista tulppien katsomisesta ja lambda-anturin tarkastamisesta, mutta mites niiden väristä voi päätellä viinalla saako kone liikaa soppaa ts. onko lamba kuitenkin rikki? Ja omassa autossa oleva Bilteman pumppu oli kyllä ulkoisesti ihan samanlainen kuin alkuperäinenkin auton vuosimallin ollessa -03, Asennus oli ihan plug-and-play.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Auto lähti taas seisottuaan vaivaisesti käymään ja sen sai pysymään käynnissä kaasulla. Taas sama että lamda pysyin yli 2000 kierroksilla. Tyhjäkäynnillä sammui.
Noh, ajattelin että laitetaan sitten vanha pumppu takaisin ja katsotaan vaikuttaako. Katkesi sitten se tankin päälle tuleva liitin jossa on takaisku. Ei taas hirveesti naurata.
Mistäs saisi tuollaisen liittimen nyt sitten helpoiten. Vai täytyykö se ottaa putkineen päivineen?
Vanhaan scantechin pumppuun verrattuna bilteman pumppu oli lyhyempi, ei käynyt siihen kumikaulukseen kunnolla, eikä sähköliittimet olleet samanlaiset. En sitten tiedä onko siinä vika ettei saanut käymään vai porsiko tuosta nyt jotain muuta. Äsken käyttäen haisteli kuitenkin jo että ad85 on 845. Lamdan käyttäytyminen vaa mietityttää, voiko johtua huonosta polttoainepumpusta kun toimi ennen pumpun vaihtoa ihan normaalisti?
Noh, ajattelin että laitetaan sitten vanha pumppu takaisin ja katsotaan vaikuttaako. Katkesi sitten se tankin päälle tuleva liitin jossa on takaisku. Ei taas hirveesti naurata.
Mistäs saisi tuollaisen liittimen nyt sitten helpoiten. Vai täytyykö se ottaa putkineen päivineen?
Vanhaan scantechin pumppuun verrattuna bilteman pumppu oli lyhyempi, ei käynyt siihen kumikaulukseen kunnolla, eikä sähköliittimet olleet samanlaiset. En sitten tiedä onko siinä vika ettei saanut käymään vai porsiko tuosta nyt jotain muuta. Äsken käyttäen haisteli kuitenkin jo että ad85 on 845. Lamdan käyttäytyminen vaa mietityttää, voiko johtua huonosta polttoainepumpusta kun toimi ennen pumpun vaihtoa ihan normaalisti?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Skruvatista löytyy paluupuolen sekä painepuolen kulmat bensapumppuun!
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
No niinpä näkyy! Täytyy vielä kuitenkin tiedustella myös PCS:ltä huomenna jos ei tarvitsisi tilailla niin homma etenisi nopeammin.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Onkohan noitakin nyt sit erilaisia.... Liittimet kävi ja muutenkin "heittämällä" paikoilleen.Lasu kirjoitti: Vanhaan scantechin pumppuun verrattuna bilteman pumppu oli lyhyempi, ei käynyt siihen kumikaulukseen kunnolla, eikä sähköliittimet olleet samanlaiset. ?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Kaksi biltemaa laittaneena Saabiin: entinen pumppu oli lähtöliitintä lukuunottamatta ulkomitoiltaan ihan identtinen. Sähköliittimet kävi heittämällä. Ensimmäinen meni tohon 2,3t -98:iin ja toka og9-3 -01.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Ostin aiemmin DW200 varuiksi, mutta nyt vaihdoinkin alkuviikosta Bilteman pumpun autoon ja hyvin sopi.
Entiseen Scantechiin verrattuna itse pumppuosan pituus oli sama, mutta liitinosa oli lyhyempi. Vanha pumppu oireili nykimällä isoilla vaihteilla täyskaasulla ja näytti polttoaineen etanolipitoisuuden reilusti yläkanttiin, nyt taas kulkee
Entiseen Scantechiin verrattuna itse pumppuosan pituus oli sama, mutta liitinosa oli lyhyempi. Vanha pumppu oireili nykimällä isoilla vaihteilla täyskaasulla ja näytti polttoaineen etanolipitoisuuden reilusti yläkanttiin, nyt taas kulkee
Saab 9-5 Aero Kombi 2.3T Manual -00
#5608
#5608
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Noh, täytynee heittää tuolla Biltemasta ostamallani pumpulla vesilintua, joka tiettävästi osanumeroa 52-200 edustaa. Nähtävästi olen saanut väärän pumpun kun ei se minulle käynyt. Kyllästyin leikkimään ja hain uuden ämpäripaketin PCS:ltä kun ei ehtinyt leikkimään pumppujen kanssa enempää.
Ämpäri kiinni ja avaimesta käyntiin.
Nyt ois jollekin tuo vanha ämpäri ja vanha Scan Teckin pumppu vaikka varalle.
Ämpäri kiinni ja avaimesta käyntiin.
Nyt ois jollekin tuo vanha ämpäri ja vanha Scan Teckin pumppu vaikka varalle.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Itse ostin sen motonetin "walbron" 79€ ja ok tuntuu toimivan. Tosin inisee niinkuin vanha alkuperäinen 190tkm ajettu pumppu, mutta eihän se tarkoita että mitään vikaa olisi.. Kaveri kävi laakkosella asennuttamassa alkuperäisen sikahintaisen pumpun, ja se ei kyllä inise. Multa katkesi asentaessa painepuolen se keltainen klipsi mikä on lukitteena siinä ämpärin päällä, mutta näyttää pysyvän ilman klipsiäkin.. Laitoin tosin varuiksi rautalangalla patentin sinne, kun ei näytä pysstyvän uusimaan sitä ämpärin päällä olevaa keltaista osaa.. Että tarvisi koko ämpäri ostaa. Onko teillä ollut asentaessa tankissa bensaa sen verran että ei pumppu pyörähdä tyhjänä, vai oletteko laittaneet ämpäriin bensaa? Mulla oli vain pikkuisen bensaa tankinpohjalla kun käyntiinlöin.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Se keltanen osa taitaa olla ihan jopa ristipää ruuvilla kiinni niin aika helppo se on vaihtaa?kun ei näytä pysstyvän uusimaan sitä ämpärin päällä olevaa keltaista osaa..
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower