Saab 96GL V4 Super projekti
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Se on hienoa seutua tuolla napapiirillä! Sieltä löytyy upeita Saabeja pelastettavaksi, esimerkkinä tämä "pullasorsan" V4 ja vaikka tuo minun "lappilainen" 900 "juhlamalli"!
LÖYTYISKÖ VIELÄ LISÄÄ?
LÖYTYISKÖ VIELÄ LISÄÄ?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Kiitosta vaan!!! Olihan se osto hetkellä jo tavoitteena saada koljonvirran terva-ajuihin tuo valmiiksi ja hieman oli enemmän tekemistä, kuin aluksi kuvittelin. No ajoissa valmistui ja on tämän parissa ollut ihan kiva puuhastella. Ja sitä pikku puuhastelua aina riittää näissä vanhemmissa autoissa
Jokin aika takaperin tuli maalattua nuita vanteita uudelleen vannehopealla. Ilme muuttui kyllä melko paljon. Samalla kertaa tuli vaihdettua eteen uudet jarrupalat ja takajarruihin laittelin vaseliinia, niin loppui se ikävä kitisevä äänikin. Toki eteenkin laittelin vaseliinia laakereihin
Sitten tuli tuunattua nuita tämän alkuperäisiä takavalojakin. Nuo toiset valot, mitkä olivat kiinni tässä säästin alkuperäisenä ja laitoin talteen siltä varalta, jos joskus haluaa laittaa museokilpiin, niin on alkuperäiskuntoiset laittaa takasin. Hyvin muuttu tässä alunperin olleet valot, kun olivat hieman kappaleina ja halkeama jälkiä oli ympäri valoja, niin valomaali häivytti aika hyvin nuo virheet. Toki ne huomaa, jos menee ihan nokka kiinni kattelemaan
Tänään puolestaan sain laiteltua uudet listat etuoviin ja takapahveihin. Alkuperäisten runkoja käytin lähinnä jonkin sortin mallina, kun olivat sen verta haperot, että lentivät metallinkierrätykseen. Uusien listojen rungoista en muistanut ottaa kuvia, kun olivat vaiheessa. Sähkösinkitystä pellistä tuli väänneltyä ne uudet "rungot" niille listoille ja päälle laitoin pehmusteeksi tarrakiinnityksellä olevaa jonkin sortin äänieristys paloja. Päälle sitten uutta mustaa nahkaa ja eikun paikoilleen.
Jokin aika takaperin tuli maalattua nuita vanteita uudelleen vannehopealla. Ilme muuttui kyllä melko paljon. Samalla kertaa tuli vaihdettua eteen uudet jarrupalat ja takajarruihin laittelin vaseliinia, niin loppui se ikävä kitisevä äänikin. Toki eteenkin laittelin vaseliinia laakereihin
Sitten tuli tuunattua nuita tämän alkuperäisiä takavalojakin. Nuo toiset valot, mitkä olivat kiinni tässä säästin alkuperäisenä ja laitoin talteen siltä varalta, jos joskus haluaa laittaa museokilpiin, niin on alkuperäiskuntoiset laittaa takasin. Hyvin muuttu tässä alunperin olleet valot, kun olivat hieman kappaleina ja halkeama jälkiä oli ympäri valoja, niin valomaali häivytti aika hyvin nuo virheet. Toki ne huomaa, jos menee ihan nokka kiinni kattelemaan
Tänään puolestaan sain laiteltua uudet listat etuoviin ja takapahveihin. Alkuperäisten runkoja käytin lähinnä jonkin sortin mallina, kun olivat sen verta haperot, että lentivät metallinkierrätykseen. Uusien listojen rungoista en muistanut ottaa kuvia, kun olivat vaiheessa. Sähkösinkitystä pellistä tuli väänneltyä ne uudet "rungot" niille listoille ja päälle laitoin pehmusteeksi tarrakiinnityksellä olevaa jonkin sortin äänieristys paloja. Päälle sitten uutta mustaa nahkaa ja eikun paikoilleen.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Aikoihin en ole foorumilla käynyt enkä todellakaan pettynyt näkemästäni. Ihan törkeän hyvää jälkeä. Ollappa tuommoiset puuhatilat....
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Kiitos kiitos! Jännä mitenkä tällä ajaa, niin aina kuuluu jostain "Ysikutonen" ja sitten osotellaan ja näytellään peukaloa Nostaa joka kerta hymyn huulille. Sitten kun on tankkaamassa, niin monesti tulee joku juttelemaan ja kyselemään mitenkä nuori mies on tämmösen auton hommannut Ompa tuota yhesti joutunut jo liikennevaloissa kuvatuksikin, kun joku mies henkilö käveli ja näytti peukaloa, otti kännykän taskusta ja nappasi kuvan.
Vaan pitäis tässä tällä viikolla rueta tuo pohja jossain välissä massaamaan ja mittariston polttimot vaihtamaan, niin näkee illastakin ajella oikeita nopeuksia ja ikkunat voisi myös pestä, niin saa tuon klubitarrankn liimattua kiinni
Vaan pitäis tässä tällä viikolla rueta tuo pohja jossain välissä massaamaan ja mittariston polttimot vaihtamaan, niin näkee illastakin ajella oikeita nopeuksia ja ikkunat voisi myös pestä, niin saa tuon klubitarrankn liimattua kiinni
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
tarkasta ennen mittaripolttimoiden vaihtoa himmentimen toiminta/toimimattomuus
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
No pittää eka vaihtaa nuo polttimot, kun tuli irrotettua ja näky hehkulangat olleen poikki. Vaan eiköhän ne uusilla polttimoilla ala näkyä. Jos ei nävy, niin sitten ihmetellään himmennintä
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Todella hieno kuuppa ja onnittelut valmistumisesta! Saisimpa itse motivaation oman kuupan ruosteiden poisteluun.
Jos vika himmentimessä niin kannattaa ohittaa pois käytöstä. Sille ei muutenkaan ole käyttöä, koska kuupan mittarivalot ovat kirkkaimmillaankin nyky mittapuulla todella himmeät.
Jos vika himmentimessä niin kannattaa ohittaa pois käytöstä. Sille ei muutenkaan ole käyttöä, koska kuupan mittarivalot ovat kirkkaimmillaankin nyky mittapuulla todella himmeät.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Eipä ole täällä tullut nyt vähään aikaan liiemmin käytyä, joten näiden projektien päivittelyt hieman jääneet.
Tulipahan koettua ruska-ajoihin menomatkalla ensimmäinen kunnon rengasrikko, kun apparin takapyörä alkoi siinä 120km/h vaudissa kuorimaan. Yhtä äkkiä alkoi vaan älytön läpse takana ja saman tien autoa sivuun ajamaan. No ei siinä voinut kuin todeta, että entinen on rengas, kun puolimetrinen häntä kasvanut toiselle Onneksi oli vararengas mukana ja tunkkia saatiin lainaksi joltain venäläiseltä pariskunnalta. Kiitokset heille avusta!
Aluksi näytti, että muilta vaurioilta olisi selvitty, vaan saavuttuamme automuseon pihaan huomasin, että se apparin puolen takalokasuoja pullottaa ehkä hieman. No mutkallahan se oli takaa puskurin luota. Äkkinäinen sitä tuskin huomaa, mutta kyllä se pitää jossakin välissä rueta suoristamaan.
Mittariston valotkin sain palamaan. Vikaa oli sekä polttimoissa, että himmentimessä. Himmentimen ohitin tilapäisesti ja näin ollen sain valot näkymään toistaiseksi. Himmentimen käytin palasina ja putsasin hapettumat ja sain jopa kasaankin ja yleismittarilla testasin ja totesin toimivaksi. Odottaa vaan paikoilleen laittoa.
Pitäis koittaa taas laitella niitä kuvia, vaan on ollu taas sen verran tekemistä tämän sekä satkun ja tonnarin kimpussa, ettei ole enää illalla sitten jaksanu koneelle mennä. Vaan jospa tuota joku päivä saisi taas aikaiseksi
Tulipahan koettua ruska-ajoihin menomatkalla ensimmäinen kunnon rengasrikko, kun apparin takapyörä alkoi siinä 120km/h vaudissa kuorimaan. Yhtä äkkiä alkoi vaan älytön läpse takana ja saman tien autoa sivuun ajamaan. No ei siinä voinut kuin todeta, että entinen on rengas, kun puolimetrinen häntä kasvanut toiselle Onneksi oli vararengas mukana ja tunkkia saatiin lainaksi joltain venäläiseltä pariskunnalta. Kiitokset heille avusta!
Aluksi näytti, että muilta vaurioilta olisi selvitty, vaan saavuttuamme automuseon pihaan huomasin, että se apparin puolen takalokasuoja pullottaa ehkä hieman. No mutkallahan se oli takaa puskurin luota. Äkkinäinen sitä tuskin huomaa, mutta kyllä se pitää jossakin välissä rueta suoristamaan.
Mittariston valotkin sain palamaan. Vikaa oli sekä polttimoissa, että himmentimessä. Himmentimen ohitin tilapäisesti ja näin ollen sain valot näkymään toistaiseksi. Himmentimen käytin palasina ja putsasin hapettumat ja sain jopa kasaankin ja yleismittarilla testasin ja totesin toimivaksi. Odottaa vaan paikoilleen laittoa.
Pitäis koittaa taas laitella niitä kuvia, vaan on ollu taas sen verran tekemistä tämän sekä satkun ja tonnarin kimpussa, ettei ole enää illalla sitten jaksanu koneelle mennä. Vaan jospa tuota joku päivä saisi taas aikaiseksi
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
No siinäpä se olisi kuva tuosta hännällä varustetusta renkaasta ja sen tekemästä vauriosta. Onneksi ei kuitenkaan tuon pahemmin käynyt. Tuon nyt saa vielä kohtuu vaivalla suoristettua. Eikä tuokaan nyt niin pahasti pistä onneksi silmään. Puskuri onneksi peittää suurimman osan tuosta lokasuojan vauriosta.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Tulipas tänään laiteltua tähänkin astetta paremmat poppivehkeet. On hieno philipsin mankalle tarkoitettu radiokonsoli. Meinasin ensin laittaa tuon philipsin mankan tähän kiinni, vaan laitoinkin tämän laatu mankan josta löytyy jopa taajuuskorjain. Ja mikä parasta nännärimankka Kyllä nyt passaa ajaessa kuunnella kasettia
Laitetaan vielä pari kännykäällä napattua fiilistelykuvaakin
Laitetaan vielä pari kännykäällä napattua fiilistelykuvaakin
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Ompas vallan komiasti kuoriutunu tuo rengas! Voi vain kuvitella sen läpsätyksen tossa vauhdissa..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Joo kieltämättä ihan hieno ääni lähti Sillä hetkellä ei kuulostanu kivalta, kun ei tienny mitenkä pahasti se hakkaa tuota takalokaria solmuun... No jos sitä ensi kesäksi raskisi ostaa uudet renkaat
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Tulipas eilen näprättyä tähän talmut keulaa koristamaan Kuskin oveen pitäisi rueta lukkosylinteriä metsästämään, kun entinen halusi näköjään eläkkeelle. Kääntäessäni avainta lukossa auki asentoon ja kahvaa kiskaistaessa kuului vain semmonen mukavan kuuloinen kilinä ja lukon kilkkeet sitten siellä oven siässä. Eipä auttanut, kuin kömpiä peräkontista sisään, kun tehtaalla ovat näköjään suunnitelleet lukot sillein, että jos nuppi on alhaalla ei lukon asennolla ole merkitystä, vaan ovi pysyy lukossa. Eli pelkääjän ovestakaan ei päässyt sisään. Että näin fiksuja olleet Vai puuttuuko tämän molemmista ovista sit jotakin osia sisältä? Lukkoa ei enää saa korjattua, joten joutuu uuden hommaamaan jostakin.
Vaan laitetaan kuva siitä keulasta uusine kapistuksineen
Vaan laitetaan kuva siitä keulasta uusine kapistuksineen
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
Sisä- ja ulkolukitukset vaikuttavat eri paikkaan, joten nuppi alhaalla ei avaimen kääntelyn kuulukaan avata lukkoa. Joko olet tutkinut mitä oven pohjalle kilisi? Jos sieltä löytyy ruuvi, tähtirikka ja lukon kieli (lattaraudan pala ruuvin reikä toisessa päässä), niin välttämättä ei ole muuta kuin se ruuvi kiertynyt lukkopesän päästä auki.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 96GL V4 Super projekti
No sitten minä ymmärsin tuon lukkojen toiminnan oikein. Sikäli kyllä hölmösti suunnitelleet
Tulihan ne tippuneet roippeet kerättyä oven sisältä ja todettua sen lukkosylinterin olevan entinen. Sen lukkosylinterin tappi missä se kääntyvä levy on oli menny poikki, joten eipä sitä korjattua saa. Se kun pitäis olla yhtä kappaletta sen lukkosylinterin kanssa.
Mutta jos jollakin olisi edullisesti myynnissä lukkosylinteri tuohon, niin saa tarjota. Sen pitäisi olla sillä isommalla avaimella. Niitäkin kun on näköjään ollut eri kokosia.
Tulihan ne tippuneet roippeet kerättyä oven sisältä ja todettua sen lukkosylinterin olevan entinen. Sen lukkosylinterin tappi missä se kääntyvä levy on oli menny poikki, joten eipä sitä korjattua saa. Se kun pitäis olla yhtä kappaletta sen lukkosylinterin kanssa.
Mutta jos jollakin olisi edullisesti myynnissä lukkosylinteri tuohon, niin saa tarjota. Sen pitäisi olla sillä isommalla avaimella. Niitäkin kun on näköjään ollut eri kokosia.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"