Saab 9000 Turbo S projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Matkahuollosta tuli haettua tällä kertaa tähän autoon uudet takakehät ja 96:n peräkontin tiiviste. Kiitokset myyjälle kaupoista! :wink:

Pittää katella sitten kajakin hitsuun loputtua, että millä aikaa kerkee tämän kaariin keskittyä. Tässä on ollut vaan tämmöstä pikku näpryytä. Mutta eiköhän se siitä ala pikkuhiljaa näyttämään paremmalta. Toki omaan silmään komea auto nyttenkin! 8)
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Elikkäs pari päivää sitten tuli maalattua takavalojen ja sen heijastinpaneelin punaiset kohdat uudelleen punaisella. Jälleen piti myös maalata itse valojakin, ettei tule ikävää sävyeroa. Mielestäni peräpäästä tuli nyt todella komean näkönen 8) Kuvia olisin kyllä mielelläni pistänyt, mutta jostain syystä itselläni ei toimi tuo moottorit.net sivusto. Vaan laitellaan sitä kuvatusta sitten kun tuo sivusto tahtoo toimia :)
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Laitetaanpas tästäkin laitoksesta muutamat kuvat. Takavalot ja heijastinpaneeli tuli maalattua uudelleen punaisellakin valomaalilla ja lopputulos mielestäni hyvä. Lisäksi tuli laiteltua USA-parkit (oranssit 5/21W polttimot) keulaa koristamaan. Piti hieman muokata niitä polttimon kantoja ja vedellä uutta piuhaa. Lisäksi laitoin niille oman kytkimenkin, että saa tarvittaessa pois päältäkin.

Kuva
Kuva

Sitten kuvia nuitten USA-parkkien laitosta. Eli polttimon pitimiin piti lisätä yksi kontakti. Lisäksi piti kairata toiselle puolelle pieni reikä, että uusi polttimo menee paikalleen. Uusissa polttimoissa kun oli erilainen haitta.

Kuva
Kuva

USA-parkit toiminnassa :D

Kuva
Kuva

Ja lopuksi kuva uudesta tarrasta kylkeä koristamassa 8)

Kuva
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Mitään uutta? : -)
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

No eipä ole toistaiseksi vielä ilmaantunut. Tarkoitus on ollut, että ajaa nyt ainakin tämän elokuun tuolla kuupalla ja kattoo minne asti kestää nämä hyvät säät ja pistää sit sen seisontaan ja ottaa tämän liikenteeseen :)

Alkaa nyt kattelemaan tätä pikkuhiljaa taas ajua varten kuntoon. Ajattelin talven ajaa nyt tällä ja keväästä, kun ottais tuon satkun vuorostaan taas ajuun, niin sitten olisi aikaa rueta laittamaan tästä nuo takakehät kuntoon. Korjauspalat löytyy jo hyllystä, niin ei olisi kummonen homma laitella.

Pitää rueta kattelemaan sitä ohjaustehostimen öljy vuotoa ja hihnan voisi samalla vaivalla vaihtaa uuteen kun kerta hyllystä semmonenkin löytyy :D
Niin ja kuskin penkkiin voisi vaihtaa istuinlämmitin elementin, kun tuli hommattua jyväskylästä semmonen. En tosin ole edes tutkinut vielä mikä vika tuossa tämän hetkisessä lämmittimessä edes on, kun ei kesällä ole liiemmin ollut kyseiselle kapistukselle käyttöä :lol: Ei se ainakaan lämmennyt, kun joskus kokeilin. Apparin penkki kyllä lämpes hyvin :) No joku kerta mittailee tuleeko penkille asti edes sähköä ja onko vika edes siinä lämmitys elementissä, mutta epäilys on kova, että siinä se vika olisi.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

pullasorsa kirjoitti:No eipä ole toistaiseksi vielä ilmaantunut. Tarkoitus on ollut, että ajaa nyt ainakin tämän elokuun tuolla kuupalla ja kattoo minne asti kestää nämä hyvät säät ja pistää sit sen seisontaan ja ottaa tämän liikenteeseen :)

Alkaa nyt kattelemaan tätä pikkuhiljaa taas ajua varten kuntoon. Ajattelin talven ajaa nyt tällä ja keväästä, kun ottais tuon satkun vuorostaan taas ajuun, niin sitten olisi aikaa rueta laittamaan tästä nuo takakehät kuntoon. Korjauspalat löytyy jo hyllystä, niin ei olisi kummonen homma laitella.

Pitää rueta kattelemaan sitä ohjaustehostimen öljy vuotoa ja hihnan voisi samalla vaivalla vaihtaa uuteen kun kerta hyllystä semmonenkin löytyy :D
Niin ja kuskin penkkiin voisi vaihtaa istuinlämmitin elementin, kun tuli hommattua jyväskylästä semmonen. En tosin ole edes tutkinut vielä mikä vika tuossa tämän hetkisessä lämmittimessä edes on, kun ei kesällä ole liiemmin ollut kyseiselle kapistukselle käyttöä :lol: Ei se ainakaan lämmennyt, kun joskus kokeilin. Apparin penkki kyllä lämpes hyvin :) No joku kerta mittailee tuleeko penkille asti edes sähköä ja onko vika edes siinä lämmitys elementissä, mutta epäilys on kova, että siinä se vika olisi.
Oorrait. Apulaitehihna on uusittu vasta viime syksynä kun vanha irtisanoi itsensä. En tiedä oliko se niissä huoltokirjan dokumenteissä merkattuna? Ei pitäisi olla ainakaan kovin kulahtanut. Omalla kohdalla ajoa sillä tuli säkällä pari tuhatta kilometriä.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Okei. No suotta tuota sit alkaa vaihtamaan, jos melkein uusi on. No jääkööt hyllyyn seisomaan :) Nuista hihnoista kun ei aina tiedä päälle päin sanoa, että milloin on vaihdettu. Yleensä parempi vaihtaa, kuin katua. Vaan tehostajan öljyvuotoa voisi pikkuhiljaa rueta paikantamaan ja laitella kuntoon.

Sitä lähettåmääsi listaa en ole kerennyt sen enempää tutkailla. Pitäisi tulostaa paperille se, niin olisi kätevämpi aina selata :)
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

No nyt on joutanut tähänkin projektiin keskittymään. Edellinen viikko meni takalasien kalvojen laittelussa ja satkun purkamisessa. Takalasit tuli tummennettua tästäkin maltillisesti 35% kalvoilla kuten satkustakin silloin joskus. Mielestäni nuo hillityt tummennukset on siistimmän näkösiä, kuin ne lähestulkoon mustat. Peräkontinluukun lasi on vielä kalvottamatta, kun ajattelin ensin korjata pimeänä olevat lämmittimen langat sähköäjohtavalla maalilla. Pitää ensin hommata jostakin sitä ja kertoa sitten tarkemmin onko minkälaista ainetta :)

Kuva

Sumuvalojen lasit tuli vedettyä keltaisella ajovalokalvolla. Kuskin puoleisessa valossa kun oli kivi hakannu reijän, niin saipahan siihen nyt jonkinlaisen suojan päälle, ettei mene hiekka, pöly, vesi yms sinne umpion sisään :) Niin ja sumarit sain tänään kytkettyä toiminta kuntoon. Oli joku näköjään jossain vaiheesssa johtoja muokannu ja poistanu ne käytöstä.

Kuva

Samalla tuli korjattua kuskinpuolen takaoven stopparikin. Pysyypähän nyt auki ilman pitelemistä :) Ohjaustehostimen öljyvuotoa pitäisi rueta tutkimaan jossain välissä. Näyttää olevan se tehostaja melko mukavassa paikassa, että pitää rueta tutkiskelemaan mistä pääsisi parhaiten katselemaan sitä.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tänään tuli ihmeteltyä kuskinpuolen takaoven ovipahvia, kun stopparia irrottaessa piti käyttää ovipahvia irti ja huomasin sen olleen märkä alhaalta. Vesiletkulla vettä ikkunaan ja kattomaan mistä se vuotaa. Näkyy vuotavan vähän sieltä sun täältä. Saman tempun tein apparin takaovellekkin. Pitää vaikka huomenna laittaa jotain auton koriin tarkoitettua tiivistemassaa ja kattoo mitenkä ne vuodot saa loppumaan. Pikkuhommia riittää mukavasti :)
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10840
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos oviverhoilun takana on sitä valkoista solumuovia kosteussuojana, niin sen solumuovin alareuna pitää olla ovipellin sisäpuolella, oven sisällä. Muuten kastelee oviverhoilun ja kynnyksen.

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Ahaa, no ilmankos se on joskus tuon pahvin kastellukkin. Kyllähän siinä jonkinlainen muovipussiin pakattu eriste oli, vaan ei sitä alareunaa kyllä oltu sinne ovipellin taakse laitettu. Pitää varmaan koittaa lasikuidulla vahvistaa tuota pahvia ja toivoa, että saa suunnilleen alkuperäisen malliseksi siitä alanurkasta.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10840
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja jus »

Oviverhoilun villapussi on kiinni verhoilussa, sitä en nyt tarkoittanut. Se valkoinen solumuovi on pujotettu oven sisään, teipillä ja klipseillä kiinnitetty peltiin. Tämän solumuovin asettelusta nyt oli kyse.

Kuva

Uudemmissa on fiksummat muotoonvaletut suojukset, kiinnitettynä peltiin elastisella liimalla.
Kuva

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Okei. Eipä ollu kumpaakaan vaihtoehtoo kummassakaan takaovessa. Pittää kehitellä jonkinlaiset patentit nuihin oviin tai käyvä romiksilta ettimässä tommoset :)
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Jotain pientä taas tapahtunut tämänkin parissa. Eli penkinpäälliset ovat tällä hetkellä työn alla ja samalla tuli korjattua kuskin penkistä tuo lämmityselementti. Istuin osasta näky olevan johto palanu poikki. Jonkin verran sai lyhennellä sitä lämmittimen johtoa, että sai terveen näköistä kohtaa tulemaan esiin. Sitten vaan putkiliittimellä johtimet yhteen ja päälle ilmastointiteippiä, jottei aivan valtoimenaan pääse sitten liikkumaan siellä verhoilun alla :)

Kuva
Kuva
Kuva

Tuli sitä tehtyä tuommonen "hieno muottikin" tuolle vettä saaneelle ovipahville. Kostean tuntuiset alueet vaan piti kaapia pois ja sitten tuo pitäis kuiduttaa lasikuidulla. Jospa alkaisi pitämään muota paremmin, kun ennen ollu hieman sisäänpäin painautuneena. Se selviää kun saa vaan ensin valmiiksi :)

Kuva
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on solumuovit kummassakin takaovessa ja nyt ei pitäisi enää kastella nuita ovipahvejakaan pilalle. Tänään tuli kokeiltua tuohon takalasinlämmittimeen sitä sähköäjohtavaa maalia ja huomenna pääsee sitten kokeilemaan onko siitä mitään hyötyä. Periaatteessa pitäisi nyt toimia vaan noin vuorokausi pitäisi antaa kuivua ennen kuin kannattaa kokeilla toimivuutta. Tuommonen paketti siis kyseessä.

Kuva

Tuossa kuva yhdestä säikeestä mihin tuota tuli laitettua. Eli säikeen kummallekkin puolelle maalarinteipit ja mattoveitellä rapsutin varovasti sitä suojalakkaa pois ja maalia niskaan. Sitten teipit pois ja huomenna testaamaan :)

Kuva
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Vastaa Viestiin