automaattilaatikosta
automaattilaatikosta
Elikkäs olen harkinnut tuollaista 9-3 vm. 2002 turbo 150hp automaattia, niin onko tuossa mallissa sama vaihdelaatikko kuin tämän hetkisessä 9-5 aero automaatti vm2001 autossani? 4-vaihteinenhan se taitaa olla. Lähinnä ajattelin kestääkö se saman verran tehoja ja vääntöä kuin 9-5 nelivaihteinen laatikko? Käsittääkseni tuosta 9-3 moottorista saa tehoja lisää suht helposti.
Kiitoksia jo etukäteen tiedoista!
Kiitoksia jo etukäteen tiedoista!
Saab 9-5 3.0t V6 vm. 2003
Nurmijärvi
Nurmijärvi
Re: automaattilaatikosta
On sama laatikko, perävälityksessa lienee ainut ero, asiasta enemmän tietävät voivat tarkentaa. Kolkissa satasessa ~2600rpm ja femmassa muutama sata rundia vähemmän.
Re: automaattilaatikosta
Omalla automaatillani olen ajanut nyt n. 40 tkm josta hyvin yli puolet stage 1 -tehoilla ja -väännöillä. Ei ole ollut mitään ongelmia laatikossa koko omistusaikana. Mittarissa nyt 239 tkm ja vaihtaa edelleen jämäkästi ja oikein.
Trionicvelhojen mukaan tuo vaihteisto kestää muistaakseni luokkaa 400 Nm vääntöjä. Ei ilmeisestikään pienimmillä vaihteilla, minkä vuoksi virisoftissakin vääntöjä rajoitetaan pienillä vaihteilla.
9-3 Aero automaatissahan on sama 240 Nm maksimivääntö kuin 9-3 2.0t:ssä. Tämä tarkoittaa sitä, että vääntö- ja tehokäyrät ovat jotakuinkin identtiset kunnes saavutetaan n. 3800 rpm, jolloin 2.0t:n vääntökäyrä alkaa laskemaan, mutta Aeron vääntökäyrä jatkaa vaakasuorassa. Käytännössä siis suorituskykyero vakion 2.0t:n ja vakion Aeron välillä on automaattivaihteisella vasta 3800 kierroksen jälkeen.
Ainoa negatiivinen asia tuosta laatikosta on, että se hukkaa polttoainetta jonnekin todella paljon
Trionicvelhojen mukaan tuo vaihteisto kestää muistaakseni luokkaa 400 Nm vääntöjä. Ei ilmeisestikään pienimmillä vaihteilla, minkä vuoksi virisoftissakin vääntöjä rajoitetaan pienillä vaihteilla.
9-3 Aero automaatissahan on sama 240 Nm maksimivääntö kuin 9-3 2.0t:ssä. Tämä tarkoittaa sitä, että vääntö- ja tehokäyrät ovat jotakuinkin identtiset kunnes saavutetaan n. 3800 rpm, jolloin 2.0t:n vääntökäyrä alkaa laskemaan, mutta Aeron vääntökäyrä jatkaa vaakasuorassa. Käytännössä siis suorituskykyero vakion 2.0t:n ja vakion Aeron välillä on automaattivaihteisella vasta 3800 kierroksen jälkeen.
Ainoa negatiivinen asia tuosta laatikosta on, että se hukkaa polttoainetta jonnekin todella paljon
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: automaattilaatikosta
Etujousitus ja sen tarjoama vetopito rajoittaa vääntöjä pikkuvaihteilla.
16" pyörät, Konit ja PU-puslat mahdollistavat seuraavanlaiset:
1st gear 260 Nm
2nd gear 350 Nm
3th gear 400 Nm
4th gear 400 Nm
0-100 km/h vei ~200kg kuormalla 7,0s. Kiihtyy siististi ja eleettömästi. TCS-valo muistuttaa heti jos pyörät eivät ole suorassa ja asfaltti ei ole täysin kuivaa ja puhdasta.
Öljyjä kannattaa vaihdella paljon ennen kuin alkaa kiusata laattikkoa kunnolla. Itse vaihdan sen propusta tulevan 3,5 litraa joka vuosi.
Ainakin oman OG9-3 Aeron TCM tarjoilee seuraavat momenttirajat vakiona:
1st gear 230 Nm
2nd gear 240 Nm
3th gear 310 Nm
4th gear 310 Nm
16" pyörät, Konit ja PU-puslat mahdollistavat seuraavanlaiset:
1st gear 260 Nm
2nd gear 350 Nm
3th gear 400 Nm
4th gear 400 Nm
0-100 km/h vei ~200kg kuormalla 7,0s. Kiihtyy siististi ja eleettömästi. TCS-valo muistuttaa heti jos pyörät eivät ole suorassa ja asfaltti ei ole täysin kuivaa ja puhdasta.
Öljyjä kannattaa vaihdella paljon ennen kuin alkaa kiusata laattikkoa kunnolla. Itse vaihdan sen propusta tulevan 3,5 litraa joka vuosi.
Ainakin oman OG9-3 Aeron TCM tarjoilee seuraavat momenttirajat vakiona:
1st gear 230 Nm
2nd gear 240 Nm
3th gear 310 Nm
4th gear 310 Nm
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Re: automaattilaatikosta
Mutta onko TCM se mikä rajoittaa moottorin väännöt, vai antaako ECU alemmat rajat? Ainakin TM:n taulukoiden (18E/2001) mukaan manuaaliaskisessa B205R-koneessa olisi maksimivääntö 280 Nm ja automaatissa 250 Nm. (korjauksena siis edelliseen viestiini, jossa väitin ulkomuistista automaatissa olevan samat 240 Nm kuin B205E-koneisessa 2.0t:ssä)pka kirjoitti: Ainakin oman OG9-3 Aeron TCM tarjoilee seuraavat momenttirajat vakiona:
1st gear 230 Nm
2nd gear 240 Nm
3th gear 310 Nm
4th gear 310 Nm
Mutta voi nuo taulukot olla väärässäkin.
Itselläni oli hetken ennen Stage 1-tehoja autossa automaatti-Aeron softa, ja alakierroksilla ei kyllä huomannut oikein mitään eroa vakioon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: automaattilaatikosta
ECU antaa vääntörajat. 4-vaihteisen TCM ei ole edes uudelleenohjelmoitavissa.AZP kirjoitti:Mutta onko TCM se mikä rajoittaa moottorin väännöt, vai antaako ECU alemmat rajat? Ainakin TM:n taulukoiden (18E/2001) mukaan manuaaliaskisessa B205R-koneessa olisi maksimivääntö 280 Nm ja automaatissa 250 Nm. (korjauksena siis edelliseen viestiini, jossa väitin ulkomuistista automaatissa olevan samat 240 Nm kuin B205E-koneisessa 2.0t:ssä)pka kirjoitti: Ainakin oman OG9-3 Aeron TCM tarjoilee seuraavat momenttirajat vakiona:
1st gear 230 Nm
2nd gear 240 Nm
3th gear 310 Nm
4th gear 310 Nm
Mutta voi nuo taulukot olla väärässäkin.
Itselläni oli hetken ennen Stage 1-tehoja autossa automaatti-Aeron softa, ja alakierroksilla ei kyllä huomannut oikein mitään eroa vakioon.
Re: automaattilaatikosta
Tossa kun softa päivittyi, niin vääntöraja laitettiin 350Nm kaikilla pykälillä. Rupes 9-3 hyppäämään liikennevaloistakin ihan iloisesti.
Mikäli nyt oikein muistan, niin valmistaja lupaa automaattilootalle 330Nm keston. Se todellinen rajapyykki kuulopuheiden mukaan on kuitenkin käytännössä tuo 400Nm. Minulle tuo Jcarlson kertoili että 1- ja 2- vaihteiden vääntörajoitus on yhteinen, eli niitä ei voi säätää erikseen.
Mikäli nyt oikein muistan, niin valmistaja lupaa automaattilootalle 330Nm keston. Se todellinen rajapyykki kuulopuheiden mukaan on kuitenkin käytännössä tuo 400Nm. Minulle tuo Jcarlson kertoili että 1- ja 2- vaihteiden vääntörajoitus on yhteinen, eli niitä ei voi säätää erikseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: automaattilaatikosta
Mulle kans! ei toi lähe valoista mihinkään.. :leviikö toi laatikko jos laittaa 350 1 ja 2 vaihteilla.. tekis mieli tehdä sama päivitys, käytännössä niin että kolmos ja nelosvaihteilla olis toi 400 tjs
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: automaattilaatikosta
Pistä vaan J. Carlsonille mailia. Et tule pettymään muutokseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: automaattilaatikosta
Mikä on vähän enemmän?se93tbo kirjoitti:Joo kyllä se tuon kestää...itellä "vähän" enemmän...joskus porsii
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: automaattilaatikosta
joka vaihteella?se93tbo kirjoitti:Oisko 470nm noilla toteutumilla 1350
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: automaattilaatikosta
Mihin ihmeeseen te tarvitsette tuollaisia tehoja? 9-5 mallissa 150hv tuntui ehkä hieman vaisulta 5-v automaatin kera, mutta sen vajaan 90tkm aikana, jotka olen nykyisellä 9-3 4-v automaatilla, en ole tainnut oikeastaan koskaan kunnolla polkaista. Mielestäni oikein vikkelä kulkija vakiona. Ja automaatti toimii. Asuntovaunukin kulkenut perässä liki 8tkm, ja siihenkin teho riitti paremmin kuin hyvin. Auto on siis juurikin 2,0t 150hv -02.
Re: automaattilaatikosta
Jep009baas kirjoitti:joka vaihteella?se93tbo kirjoitti:Oisko 470nm noilla toteutumilla 1350
9-3.1972