kesäjukka kirjoitti:Kesken reippaan maantieajon loppui veto ja auto sammui, tauluun ilmoitus "huolla auto".. oli vaan soitin sen verta kovalla etten kuullut liittyikö tapahtumaan mitään sivuääniä. Tien sivuun rullailtuani arvelin vielä että koetan startata - sahasi muttei edes luvannut. Hinurin tultua hinurikuski virtoja päälle laittaessaan kuitenkin vahingossa starttasi ja käyntiinhän se lähti Sama merkkiliikkeen pihassa autoa hinurin lavalta purettaessa. Kävi nätisti eikä mitään vikailmoitusta, tms. Huomenna toivottavasti saan jonkinlaista diagnoosia.. arvauksia jo näin ennakkoon mitä tapahtui?
Arvaan, että polttoainepumppu on hajalla, noin se ilmeni perheen Volvossa. Välillä lähti ja välillä ei, voiskohan olla myös tukossa oleva pa-suodin?
Joskus aikoinaan Mondeossa oli vaivaa polttoainetankin huohotuksessa ja tuppasi käymään niin että aikansa kun pumppu imi bensaa tankista niin auto otti ja sammui. Sitten kun ruuvasi tankin korkkia auki niin hirveä suhina kävi kun korvausilma virtasi tankkiin ja kas kummaa autokin lähti samoin tein käyntiin.
Tämmöinen vain yhtenä vaihtoehtona lukuisista vikamahdollisuuksista, sen enempää en ole NG:n tankin tuuletusta tutkinut. Aina se vika ei ole niin kauhean kalliskaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Sen verran uutta että vikakoodien nollauksen ja ohjelmistopäivityksen jälkeen pikkukoeajolenkki ilman ongelmia. Ilmoittivat jo että hae pois. Pitemmällä koeajolenkillä oli kuitenkin jättänyt taas tien varteen.. epäilivät johdotuksia tai vikaa moottorinohjauksessa joka ilmenee vasta kun paikat lämpenevät Kuulostaa kalliilta vianetsinnältä..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Tietämättä tarkemmin ng 9-5:n sielunelämästä "moottorinohjaus", "johtosarja" tms kuulostavat korvaani tyypilliseltä paremman autokorjaamon tekemältä diagnoosilta.
Kaukaa haettu esimerkki, mutta veholla ehdottivat ohjausyksikön vaihtoa, kun peilivilkusta oli hiipunut ledi ja laite herjasi silloin tällöin vilkkuvikaa.
No niin, parin viikon odottelun jälkeen sain auton eilen ajoon.. Ilmeisesti vika oli vain jossain löystyneesä johtoliitoksessa Vikakoodi viittasi kuulemma tiettyyn sylinteriin ja olivat vaihtaneet suuttimet ristiin sulkeakseen pois sen vaihtoehdon ja sen jälkeen vika ei (ainakaan toistaiseksi) ole uusinut. Toivottavasti näin, totta puhuen ei kyllä hirveä luotto juuri tällä hetkellä ole lähteä pitkään matkaan.. Täytyy sanoa että melkoista arpomista merkkikorjaamolta!
Niin, lähtiessä kaikki oli hyvin mutta kotiin päästyäni huomasin että ilmeisesti viimeisen pysähdyksen aikana kello oli siirtynyt jonnekin kauas tulevaisuuteen Mitähän siellä on saatu sekaisin..?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Tuosta arpomisesta hieman off topiccia. Itse tee työkseni vianhakua tuolla teollisuuspuolella. Aika usein se on valitettavasti arpomista kun vika tulee ja menee. Silloin kun vika ei ole "päällä", on sitä käytännössä hyvin vaikea etsiä. Ellei se sitten ole visuaalisesti havaittavissa yms. Kyllähän tuolla ihan asiallista hommaa on tehty kun on ristiinkytkennöilä suljettu pois vaihtoehtoja yms.
Ei muuta kuin kovaa ajoa. Ensitöikseen joku pidempi jouto-lenkki vaikka sukuloimaan yms ja hieman soratietä rymistelet että auto käy lämminnä ja tärisee kunnolla. Vois löysät liitokset paljastua.
Pahimmassa tapauksessa kyseessä on komponenttivika joka toistuu satunnaisen epämääräisesti ja etsiminen on hakuammuntaa.
Tutun 9000 oireili samaan tapaan bensapumpulla. Ei mitään logiikkaa milloin sammui tai ei lähtenyt käyntiin. Ja sukulaistyttösen 9-3SC:n ecu vikoi samalla tapaa.
Jos muistatte vielä "pikkumustan" vuoden mittaista koeajoani? Silloin pikkumusta sai vuoden aikana kyytiä yli 46000km ja se kulki sen viattomana. Itse auto oli itse unelma tien päällä, sinne se on tehty ja siitä auto pitää! Aika kultaa muistot, mutta voitte matkailla reissuni pikkumustalla uudelleen täällä foorumilla. Muistaakseni kirjoittelin aika tarkasti kaikki tapahtumat tänne kuluineen, silloin kun NG95 aika Suomessa alkoi 26.8.2010. Yhteistä matkaahan minulle ja pikkumustalle tuli vuosi ja 3 kuukautta ja 60000km!
Tsemppiä kaikille ketkä tuollaisesta helmestä voivat nautiskella!
Marko A kirjoitti:Tuosta arpomisesta hieman off topiccia. Itse tee työkseni vianhakua tuolla teollisuuspuolella. Aika usein se on valitettavasti arpomista kun vika tulee ja menee. Silloin kun vika ei ole "päällä", on sitä käytännössä hyvin vaikea etsiä. Ellei se sitten ole visuaalisesti havaittavissa yms. Kyllähän tuolla ihan asiallista hommaa on tehty kun on ristiinkytkennöilä suljettu pois vaihtoehtoja yms.
No joo, onhan se varmasti hankalaa. Lähinnä v..utti se ettei siellä tuntunut olevan oikeasti intoa selvittää asiaa vaan homma venyi ja venyi, soittopyyntöihin ei vastata ja loppujen lopuksi selviää ettei vikaa ollut lähdetty selvittämään helpoimmasta ja halvimmasta, tässä tapauksessa liitoksista. Kyllä mä ainakin tsekkaan ensin onko bensa loppu jos ruohonleikkuri sammuu.. tai katson onko pistoke seinässä jos joku sähkövehje ei pelaa. Kuitenkin koko ajan yli satasen tuntitaksa juoksee.. ja sijaisauton vuokra. Edelleen korostan että kyseessä merkkiin erikoistunut liike, ei mikään nyrkkipaja.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka kirjoitti:
No joo, onhan se varmasti hankalaa. Lähinnä v..utti se ettei siellä tuntunut olevan oikeasti intoa selvittää asiaa vaan homma venyi ja venyi, soittopyyntöihin ei vastata ja loppujen lopuksi selviää ettei vikaa ollut lähdetty selvittämään helpoimmasta ja halvimmasta, tässä tapauksessa liitoksista. Kyllä mä ainakin tsekkaan ensin onko bensa loppu jos ruohonleikkuri sammuu.. tai katson onko pistoke seinässä jos joku sähkövehje ei pelaa. Kuitenkin koko ajan yli satasen tuntitaksa juoksee.. ja sijaisauton vuokra. Edelleen korostan että kyseessä merkkiin erikoistunut liike, ei mikään nyrkkipaja.
Ok, asia selkis. Tämä vain ei käynyt ilmi tuolta aiemmin. Vielä tähän merkkiliike-juttuun. Valitettavasti merkkiliikkeissäkin on moneen lähtöön työntekijöitä. Ja vielä yleensä vain yksi on "spesialisoitunut" johonkin merkkiin/malliin oikein kunnolla. Ja jos kyseinen henkilö ei ole paikalla niin arpomiseksi se menee.
Nythän tuossa kävi juuri niinkuin aina joskus, eli vika poistui tutkittaessa. Selitykseksi keksitiin liitos. Ja jos vika vielä ilmenee, niin sitten keksitään uusia selityksiä. Näin se vaan menee. Niin kauan kuin vika ei ole "päällä" koko ajan tutkiessa, perustuu kaikki arvioihin ja arvailuihin. Ellei sitten tosiaan näe, että esimerkiksi joku liitin on huonosti kiinni.
Marko A kirjoitti:Nythän tuossa kävi juuri niinkuin aina joskus, eli vika poistui tutkittaessa. Selitykseksi keksitiin liitos. Ja jos vika vielä ilmenee, niin sitten keksitään uusia selityksiä. Näin se vaan menee. Niin kauan kuin vika ei ole "päällä" koko ajan tutkiessa, perustuu kaikki arvioihin ja arvailuihin. Ellei sitten tosiaan näe, että esimerkiksi joku liitin on huonosti kiinni.
Työnjohtaja sanoikin lähtiessä aika lohduttomasti että "ei tälle mitään takeita voi antaa".. aika lohdutonta parin viikon odottelun ja suolaisen laskun jälkeen
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Elektriviat on mystisiä ja erittäin vaikea todentaa, mikäli vika ei ole päällä. Taannoin omaani vaihdettiin osia mutu-tuntumalla mutta vika pysyi. Esiintyi epäsäännöllisen säännöllisesti. Silloin ei naurattanut mutta nyt ymmärrän myös etsijää työssään.
Tälläinen mielenkiintoinen miltein vastaava tapaus tuli vastaan töissä.. 2.0TID kyseessä , veto hiipui ajossa ,pätki ja sammuili kuulemma .. Vikakoodeja oli joka tullut joka puolilta , lähinnä suuttimilta. Myös syy tähän löytyi ..
Kyseessä suuttimien johtosarja ja pääsi räpsimään toisiinsa yms...