Saab -trivia

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Viime hetkillä heräilen.

Nimeä Saabin valmistama keskimoottoriauto.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tobbana kirjoitti:Viime hetkillä heräilen.

Nimeä Saabin valmistama keskimoottoriauto.
Sonet 4- 99:a turbomotorilla oli eräs saab konsepti jota saab ei koskaan valmistanut myyntiin kylläkin 3 eri prototyyppiä, etuvetoinen, takavetoinen ja nelivetoinen.

Täällä hieman tarinaa sonet nelosesta: http://www.sonettclub.se/Club_Sonett_Sw ... s/1-14.pdf

Sivut 4 ysiin asti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Nuokin protot oli kyllä hatarasti muistissa. En kuitenkaan tuota hakenut, vaikka läheltä liippaakin tavallaan.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja -pete »

Tarkoitatko sitten sitä "merkkiluokan tonnaria"? Lunttasin juuri Saabisti #76:sta, että on se kuitenkin Ugin kilpaosastolla tehty.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Heitetään Saab Quantum, en oikein saanut selvyyttä aamulla missä moottori tarkalleen sijaitsi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5230
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Risto »

Rattivaihde kirjoitti:Saab Quantum
Tobbana kirjoitti:Nimeä Saabin valmistama keskimoottoriauto.
Ei täsmää.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ensimmäinen Sonetthan oli keskimoottorilla oleva etuveto?
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja core2 »

haffu kirjoitti:Ensimmäinen Sonetthan oli keskimoottorilla oleva etuveto?
Vastaus kyllä, mutta silti proto, ei myyntiversio. Ja se oli tavallaan puoliksi keskimoottorilla valmistettu siten, että laatikko oli etuakselin päällä ja moottori sen takana.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Saabin valmistama keskimoottoriauto Sonett I on silti, oli proto tai ei.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Rattivaihde kirjoitti:^Saabin valmistama keskimoottoriauto Sonett I on silti, oli proto tai ei.
No sanotaan sit niin jos pilkkua haluat nussia. Mutta kysyn vaan, että keskimoottori kait tarkoittaa suomeksikin jotta moottori on kuskin takana? Sonett ykkösessä näin ei ole.

Tässä sulle hiukan lukemista sonett ykkösestä:

Till gagn för viktfördelningen vändes hela drivpaketet "bak och fram", så att växellådan och slutväxeln hamnade framför motorn. För att undvika problemen med tre backväxlar och en enda framåtväxel vände man helt sonika på motorns rotationsriktning, så att vevaxeln gick i motsatt riktning jämfört med standardmotorn. Detta låter sig göras ganska enkelt på en tvåtaktsmotor. De två första vagnarna fick växellådor från 93:an, medan de övriga försågs med fyrväxlade provlådor till den kommande 95:an.

Suomennan myöhemmin nyt en ehdi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Keskimoottorisessa autossa moottori sijaitsee akselien välissä, eli haffun vastauksessa mainittua kulkinetta hain.

Kilpatonnarikin oli mielessä, mutta minun muistikuvan mukaan se tuote jäi varsin raakileeksi.
Ykkös-Sonetteja tehtiin kuitenkin se kuusi kappaletta ja ajoittain ovat jotkut ajossakin. Ja siinä tosiaan moottori vaihdelaatikon perässä etuakselin takapuolella.

Arvasin että tämä kirvoittaa keskustelua ja monien mielestä keskimoottorisessa moottorin tulisi sijaita kuskin takana taka-akselin etupuolella. Mistään en kuitenkaan löytänyt sen tarkempaa "standardia" tälle kuin että keskimoottorisessa moottori sijaitsee akseleiden välissä.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

http://en.wikipedia.org/wiki/Mid-engine ... ive_layout
Sonett I oikein mainitaan esimerkkinä. Citroen Traction Avant, DS ja SM pitkine keuloineen ovat myös hyviä esimerkkejä samasta järjestelystä. Keskimoottori tarkoittaa niin suomessa, ruotsissa (mittmotor) kuin englannissakin (mid-engine) mielestäni melko yksiselitteisesti samaa asiaa, eli moottorin sijaintia akseleiden välissä. Muutenhan nimi olisi varmaankin framför bakaxeln motor?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tobbana kirjoitti:Keskimoottorisessa autossa moottori sijaitsee akselien välissä, eli haffun vastauksessa mainittua kulkinetta hain.
Siinä on kyllä keskellä oleva moottori, mutta sitä ei ole Saab valmistanut jota sinä kysyit vaan se tehtiin jenkeissä:
"1963 Saab Quantum III.SAAB Quantum was a series of 5 SAAB cars built in the USA."
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
aero
-
Viestit: 9132
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja aero »

Täh? Haffuhan puhui 94:sta eikä Quantumista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ne puurot ja vellit olis hyvä pitää omissa astioissaan... :D

Haffu siis jatkaa.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin