2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Onko 2.8 koneella olevassa autossa samaloota kun 2.0L (manuaali6 vaihdetta). Jos softataan vaikka BSR,n Stake 1 miten helposti loota pettää!!Vääntö kasvaa 40%,n.??
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Ennen laatikkoa pettää kytkin, mutta myös männät ja taitaapi tulla oikein hengitysaukkokin koneen kylkeen, jos moista paskasoftaa rupeat sinne änkeämään.Paukku Aero kirjoitti:Onko 2.8 koneella olevassa autossa samaloota kun 2.0L (manuaali6 vaihdetta). Jos softataan vaikka BSR,n Stake 1 miten helposti loota pettää!!Vääntö kasvaa 40%,n.??
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=152192
Tuolta voi lueskella vähän softaviisaampien kommentteja, aika rajusti ammutaan alas tuollaiset softat, joille "luvataan" mielettömiä lisäyksiä vääntöihin. Eivät ole autoihin tarkoitettu vaan sellaisiin auton näköisiin harrastejuttuihin, jotka kestävät vedon tai pari, mutta sen jälkeen kone kasataan uudelleen uusilla osilla...
Tuollainen +40 % vääntöä (normaalisti 400Nm) tarkoittaa +160Nm... Ei muuten tule ihan softaa päivittämällä, tuollaiseen viritykseen tarvitaan ainakin järeät ylikoon männät, paremmat kiertokanget, tapit, jäykempiä jousia, muutettua kantta, ajoituksen säätöä, softan optimointia tarkasti kuluneelle koneelle sopivaksi, paaaaljon suuremmat suuttimet ja bensanpaineen nosto tuplaksi eli regu ja pumppu vaihtoon, samoin turbon koko muuttuu kertaluokkaa kertakäyttömukista marjaämpäriksi. No varmaan pointti tuli selväksi.
Jos tarkoitit +40Nm, jo sekin on hyvin kyseenalaista käytetylle moottorille ja kytkimelle, tuollainen bulkkisofta tuhoaa koneesi ja kallista autosta tulee kallista remonttia odottava romu melko nopeasti. Kannattaa kääntyä asiassa jonkun sellaisen puoleen, jolla on asianmukaiset välineet säätää softaa juuri sinun komponenteille ja kuluneelle koneelle, eikä maksaa kalliita rahoja bulkkikamasta, joka ei aivan varmasti toimi.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Juuri tämän takia mulla on 500hp ja täysin vakiomoottori! (poislukien jäykemmät venajouset)jameli kirjoitti:Ennen laatikkoa pettää kytkin, mutta myös männät ja taitaapi tulla oikein hengitysaukkokin koneen kylkeen, jos moista paskasoftaa rupeat sinne änkeämään.Paukku Aero kirjoitti:Onko 2.8 koneella olevassa autossa samaloota kun 2.0L (manuaali6 vaihdetta). Jos softataan vaikka BSR,n Stake 1 miten helposti loota pettää!!Vääntö kasvaa 40%,n.??
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=152192
Tuolta voi lueskella vähän softaviisaampien kommentteja, aika rajusti ammutaan alas tuollaiset softat, joille "luvataan" mielettömiä lisäyksiä vääntöihin. Eivät ole autoihin tarkoitettu vaan sellaisiin auton näköisiin harrastejuttuihin, jotka kestävät vedon tai pari, mutta sen jälkeen kone kasataan uudelleen uusilla osilla...
Tuollainen +40 % vääntöä (normaalisti 400Nm) tarkoittaa +160Nm... Ei muuten tule ihan softaa päivittämällä, tuollaiseen viritykseen tarvitaan ainakin järeät ylikoon männät, paremmat kiertokanget, tapit, jäykempiä jousia, muutettua kantta, ajoituksen säätöä, softan optimointia tarkasti kuluneelle koneelle sopivaksi, paaaaljon suuremmat suuttimet ja bensanpaineen nosto tuplaksi eli regu ja pumppu vaihtoon, samoin turbon koko muuttuu kertaluokkaa kertakäyttömukista marjaämpäriksi. No varmaan pointti tuli selväksi.
Jos tarkoitit +40Nm, jo sekin on hyvin kyseenalaista käytetylle moottorille ja kytkimelle, tuollainen bulkkisofta tuhoaa koneesi ja kallista autosta tulee kallista remonttia odottava romu melko nopeasti. Kannattaa kääntyä asiassa jonkun sellaisen puoleen, jolla on asianmukaiset välineet säätää softaa juuri sinun komponenteille ja kuluneelle koneelle, eikä maksaa kalliita rahoja bulkkikamasta, joka ei aivan varmasti toimi.
ps....miks mäntien pitää olla ylikokoa??
pps....ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Kaikki "virittäminen" laskee kestävyyttä.
kyllä GM Saabien Manuaali laatikot ton +40% tehoa/vääntöä kestää.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Autolla on ajettu 106000 km. Eihän se uusi ole, mutta ei kai vielä ihan loppukaan. Vm 2007, Saksasta hankittu keväällä. Se että onko kilometrit ne mitä nyt on mittarissa??. Kuitenkin auto on alustaltaan ja yleis ilmeeltään kuin uusi!!
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Nyt tulee raakasti mutua, mutta eikös tossa ole F40 loota? Kestävyydeltään todettu vissiin aika hyväksi verrattuna F35 askeihin. Jos 350Nm speksattu F35 kestää reilusti yli 500Nm niin eiköhän F40 kestä ihan tarpeeksi.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Huonolla softalla saa varmasti mitä vaan rikki mutta muutamia hieman isommalla föönillä olevia 2,8 koneisia projekteja taitaa löytyä esimerkiksi stcs ja saabcentralin foorumilta. Toiset kokeilevat ihan vakio alakerralla ja käsittääkseni +400 hp tehoilla ei ole vielä rojut tulleet lohkon kyljestä ulos. Sytytyspuolien kanssa ongelmia ja noita ovat vaihtaneet ng 9-5:sta tai Cadillacista. Lisäksi johonkin LS2 sytytyspuolakonversioon muistan törmänneeni surffaillessa.
Eikös tuo F40 ole speksattu 400 Nm GM:n toimesta, joten mutulla voisi kuvitella kestävän ihan hyvin pikku stagetusta.
Eikös tuo F40 ole speksattu 400 Nm GM:n toimesta, joten mutulla voisi kuvitella kestävän ihan hyvin pikku stagetusta.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Näin minäkin olin ajatellut, sillä toden näköisesti on pakko ollut laittaa vähän reserviä voiman siirtoon. Ei olisi mitään mieltä rakentaa autoa, jonka voiman siirto on just sillä rajalla että kestääkö vai ei!!Sitten tuossa aiemmin puhuttiin jos asentaa paska softan niin sillä rikkoo koneen ja voiman siirron??Paska softa? Maptum? BSR? Hirsh? Vai nämä autotalli virittäjät jotka tuuppaa softan sisään parkkipaikalla!!??CC Aero kirjoitti:Huonolla softalla saa varmasti mitä vaan rikki mutta muutamia hieman isommalla föönillä olevia 2,8 koneisia projekteja taitaa löytyä esimerkiksi stcs ja saabcentralin foorumilta. Toiset kokeilevat ihan vakio alakerralla ja käsittääkseni +400 hp tehoilla ei ole vielä rojut tulleet lohkon kyljestä ulos. Sytytyspuolien kanssa ongelmia ja noita ovat vaihtaneet ng 9-5:sta tai Cadillacista. Lisäksi johonkin LS2 sytytyspuolakonversioon muistan törmänneeni surffaillessa.
Eikös tuo F40 ole speksattu 400 Nm GM:n toimesta, joten mutulla voisi kuvitella kestävän ihan hyvin pikku stagetusta.
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Aiemmin viitatessani paskasoftaan, tarkoitin nimenomaan näitä Nordic:in ja BSR:n tekeleitä, jotka valitettavasti eivät suojauksiltaan ole sitä tasoa, että niitä autoihin kannattaisi laittaa.Paukku Aero kirjoitti:
...Sitten tuossa aiemmin puhuttiin jos asentaa paska softan niin sillä rikkoo koneen ja voiman siirron??Paska softa? Maptum? BSR? Hirsh? Vai nämä autotalli virittäjät jotka tuuppaa softan sisään parkkipaikalla!!??
Kuten tuolla jo aiemmin linkittämässäni ketjussa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=152192
viisaammat asiaa valaisevat on noissa ongelmaa mm. Vesa67 kertoo seuraavaa:
"Ilmamassarajoituskartta jonka tulisi reagoida nakutusvaroituksiin on kiristetty niin tiukaksi että käytännössä softalla päästellään menemään järjestelmän varoituksista huolimatta ja todennäköisesti saadaan todellista nakutusta aikaan. Tuota kun toistetaan riittävän monta kertaa alkaa metallikin haurastua.
Lisäksi pyyntikartat on järjestään yliampuvia rautaan nähden ja sytkäkartta aika ylioptimistinen."
Jos oikeasti haluat autosta hyvän, oikeasti siihen sopivalla softalla kannattaa kysellä aiheesta esim. vesa67:lta tai jcarlsonilta.
Paraskaan softa ei sinne autoon tule sopimaan ihan suorilta, eikä varsinkaan tuollaisilla tehoilla ole enää mikään sukkana sisään ja radalle viritys vaan vaatii huolellista testaamista ja diagnoosia.
https://media.riemurasia.net/albumit/m1 ... 901315.jpg
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Tänään tuli puhetta erään "virittäjän" kanssa tuosta ohjelma päivityksestä. Ei kuulemma parane päivittää jos kilsat on, niinkun minun autossa (106000KM). On liikaa ajettu ja ei kestä kauvaa!!WTF! Mites siis auto joka on päivitetty vaikka kilsojen ollessa 25000, leviääkö se heti kun tulee sata täyteen!!Tässä alkaa olla tunne että kenen juttuja enään uskaltaa ottaa todeksi!!Voi helvetti sentään!!
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Jo on jutut
"päivittäminen" on aina riski.. Mutta riskejä pitää ottaa.
Särkyy ne vakiotkin osaavissa käsissä.
Ihan mielenkiinnosta, jos kysäset tältäkin virittäjältä jotain
perustetta väitteelleen.
Uskot juttuja joissa on järkeä, hitunenkin riittää joskus
"päivittäminen" on aina riski.. Mutta riskejä pitää ottaa.
Särkyy ne vakiotkin osaavissa käsissä.
Ihan mielenkiinnosta, jos kysäset tältäkin virittäjältä jotain
perustetta väitteelleen.
Uskot juttuja joissa on järkeä, hitunenkin riittää joskus
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Niih, mitä eroa on uudella ja 100tkm ajetulla koneella...
Uuteen koneeseen ei ole kertynyt mönjää yms. joka lähtee virittelyjen (etanolin liuottamana) myötä liikkeelle, päätyy öljysihdin tukkimaan ja keskeyttää koneen voitelun tuhoisin seurauksin. On muitakin toki, esim. turbon välykset, kansipahvit, väsyneet männänrenkaat, löystyneet venajouset, jakopää venyy ja ajoitus hieman pielessä...
Uusi ilmamassamittari antaa oikeaa tietoa, eikä kone pääse käymään laihalla, samaan liittyy tietysti bensan syötön ongelmat, kulahtanut bensapumppu, tukkeutuvat suuttimet yms.
Uuteen koneeseen ei ole kertynyt mönjää yms. joka lähtee virittelyjen (etanolin liuottamana) myötä liikkeelle, päätyy öljysihdin tukkimaan ja keskeyttää koneen voitelun tuhoisin seurauksin. On muitakin toki, esim. turbon välykset, kansipahvit, väsyneet männänrenkaat, löystyneet venajouset, jakopää venyy ja ajoitus hieman pielessä...
Uusi ilmamassamittari antaa oikeaa tietoa, eikä kone pääse käymään laihalla, samaan liittyy tietysti bensan syötön ongelmat, kulahtanut bensapumppu, tukkeutuvat suuttimet yms.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Hirschin politiikka on ilmeisesti ollut se 100tkm raja virille ja sitä noudattanee jotkut muutkin. Itse olen softannut yli 400tkm ajettujakin femman patoja, eikä ole vielä kiukkuista puhelua kuulunut, että olisi porsahtaneet. :)
Riski on kyllä uudenkin padan virittelyssä, mutta toki se kilometrien myötä kasvaa. Kun on valmis kohtaamaan riskit, niin ei muuta ku softa sisään ja baanalle. Jos hajoaa, niin sitten laitetaan uutta pataa, sitähän se harrastaminen on, eikö?
Riski on kyllä uudenkin padan virittelyssä, mutta toki se kilometrien myötä kasvaa. Kun on valmis kohtaamaan riskit, niin ei muuta ku softa sisään ja baanalle. Jos hajoaa, niin sitten laitetaan uutta pataa, sitähän se harrastaminen on, eikö?
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
jameli kirjoitti:Niih, mitä eroa on uudella ja 100tkm ajetulla koneella...
Uuteen koneeseen ei ole kertynyt mönjää yms. joka lähtee virittelyjen (etanolin liuottamana) myötä liikkeelle, päätyy öljysihdin tukkimaan ja keskeyttää koneen voitelun tuhoisin seurauksin. On muitakin toki, esim. turbon välykset, kansipahvit, väsyneet männänrenkaat, löystyneet venajouset, jakopää venyy ja ajoitus hieman pielessä...
Uusi ilmamassamittari antaa oikeaa tietoa, eikä kone pääse käymään laihalla, samaan liittyy tietysti bensan syötön ongelmat, kulahtanut bensapumppu, tukkeutuvat suuttimet yms.
100tkm ajetussa, oikein huolletussa moottorissa ei pitäisi olla mitään mainitsemistasi vioista!
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Kiitos vastauksista!!Kyllä se mitä tämä "virittäjä" sano, jätän kyllä omaan arvoonsa, toki sitä riski kasvaa kun autoon tulee kilsoja. Mutta niinku edellä sanottiin sitten rempataan, uutta pataa pellin alle!! Okei V6 maksaa hieman ehkä enemmän kun normi nelonen, mutt silti.
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: 2.8 Moottorin vaihdelaatikko!
Tuo 2.8 v6 on jo tehtaalla rakennettu paremmilla osilla kuin moni muu "tavallinen" kone. Kytkin vaihtoon ja auto vaasaan ta h- linnaan.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06