Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Voisiko joku laittaa mulle osanumerot sekä kampiakselin stefasta ja siitä öljypumpun o-renkaasta? Autona on -03 femma 2.0 t manuaali...
Oireena on jakopään puolelta tihkuava öljy ja katsastuksessakin laittoivat otteeseen ympäristöhaitta,öljyvuoto. Paljoa sitä ei sieltä tihku, mutta...
Saa myös vinkata, että olisiko jokin muu mahdollinen vuodon aiheuttaja, mutta sellaisen diagnoosin sain eräältä korjaajalta, että siitä kampuran stefasta se vuoto tulee, mikä on aika tyypillistä näille vehkeille.
Oireena on jakopään puolelta tihkuava öljy ja katsastuksessakin laittoivat otteeseen ympäristöhaitta,öljyvuoto. Paljoa sitä ei sieltä tihku, mutta...
Saa myös vinkata, että olisiko jokin muu mahdollinen vuodon aiheuttaja, mutta sellaisen diagnoosin sain eräältä korjaajalta, että siitä kampuran stefasta se vuoto tulee, mikä on aika tyypillistä näille vehkeille.
Saab 95 2.3t autom.-06
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Mulla vanhassa -03 2.3t femmassa vuoti jakopään kiristäjä, kansipahvi ja kampiakselin stefa.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Stefa Elring 330.965, OE Nro. 55557231, 9173576, 9309204
Öljypumppukannen O-Rengas, OE Nr. 9130600
Silikonirasvaa suosittelen käyttämään asentaes. Tarviit myös mahdollisesti ulosvetäjää että irtoo hihnapyörä kun joskus aika hyvin jumissa.
Samalla käytät hihnapyöräntorxit auki ja laitat ruuvilukitetta niihin.
Öljypumppukannen O-Rengas, OE Nr. 9130600
Silikonirasvaa suosittelen käyttämään asentaes. Tarviit myös mahdollisesti ulosvetäjää että irtoo hihnapyörä kun joskus aika hyvin jumissa.
Samalla käytät hihnapyöräntorxit auki ja laitat ruuvilukitetta niihin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Non´niin!henkkaw10 kirjoitti:Voisiko joku laittaa mulle osanumerot sekä kampiakselin stefasta ja siitä öljypumpun o-renkaasta? Autona on -03 femma 2.0 t manuaali...
Oireena on jakopään puolelta tihkuava öljy ja katsastuksessakin laittoivat otteeseen ympäristöhaitta,öljyvuoto. Paljoa sitä ei sieltä tihku, mutta...
Saa myös vinkata, että olisiko jokin muu mahdollinen vuodon aiheuttaja, mutta sellaisen diagnoosin sain eräältä korjaajalta, että siitä kampuran stefasta se vuoto tulee, mikä on aika tyypillistä näille vehkeille.
Eipä siinä mennyt kun puoli vuotta ja noin 4000 km, kun taas alkoi vuotamaan tuo kampiakselin stefa!
Tuossa kun lueskelin vanhoja kirjoituksia vuotavista stefoista, niin en tiedä olisiko syypäänä PCS:n myymä OEM-laatua oleva stefa(musta) vai etanoliin siirtyminen vaiko molempien yhteensä...
Tällä foorumilla on varoiteltu niistä mustista stefoista aika paljon ja ihmettelenkin, miksi PCS myi minulle tarvikkeen.Oletin, että sieltä saisi orkkiskamaa,sillä helpommalla/halvemmalla olisin saanut stefan vaikkapa Motonetistä!Orkkis stefahan on sellainen punaruskea väriltään ja ilmeisesti materiaalissa on sitten paljon eroja...
En tiedä, että vaikuttaako etanoliin siirtyminen koko vuotoon mitenkään, mutta vuoto alkoi 500-800 kilometrin jälkeen siitä, kun viinalla aloin ajamaan.
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Hyvä juttu lehdessä. Onko tämä myös 2.3l koneen ongelma?
Joku vuoto on alkanut. Pitää tutkia.
Janne
Joku vuoto on alkanut. Pitää tutkia.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Lähipiirissä on kolmelle käynyt niin, että asentanut (tietämättään laadusta) mustia tarvike stefoja ja öljyä mennyt jo ekalla öljynvaihtovälillä litra+ enemmän, eli ovat alle 1kk sisään vaihtaneet originalia oranssia (joku 3 kirjaiminen..) tai ruskeaa cortecoa, niin loppunut vuoto..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Orkkis maksaa enemmän kuin motonet mutta ei kannata mitään muuta käyttää. Osia tilattaessa kantsii aina varmistaa että osa on oikeasti alkuperäinen eikä vain OEM-laatu, tällaisissa osissa on jo merkitystä.Hook kirjoitti:Lähipiirissä on kolmelle käynyt niin, että asentanut (tietämättään laadusta) mustia tarvike stefoja ja öljyä mennyt jo ekalla öljynvaihtovälillä litra+ enemmän, eli ovat alle 1kk sisään vaihtaneet originalia oranssia (joku 3 kirjaiminen..) tai ruskeaa cortecoa, niin loppunut vuoto..
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Kampiakselin stefassa on tiivistepinnassa akselia vastaan ne hiuksenhienosti kohollaan olevat vinot pyyhinhuiskat.
Markkinoilla on näköjään myös samankokoista stefaa jossa huiskat toisin päin ja joka on siis tarkoitettu johonkin toisinpäin pyörivään moottoriin. Sellaisen kun asentaa Saabiin niin käy sillä tavalla, että stefa kaapii öljyä ulospäin.
Nuo tapaukset joissa vuoto ei loppunut Stefan vaihdolla voivat johtua myös siitä. Alkuperäinen on alkuperäinen. Silloin malli on edes oikea.
Markkinoilla on näköjään myös samankokoista stefaa jossa huiskat toisin päin ja joka on siis tarkoitettu johonkin toisinpäin pyörivään moottoriin. Sellaisen kun asentaa Saabiin niin käy sillä tavalla, että stefa kaapii öljyä ulospäin.
Nuo tapaukset joissa vuoto ei loppunut Stefan vaihdolla voivat johtua myös siitä. Alkuperäinen on alkuperäinen. Silloin malli on edes oikea.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
On muuten sama stefa mikä käy 80-90 -luvun H-moottoreihinkin. Niitäkin on varmasti vaihdelleet reppukaupalla vanhemman kaluston puolella foorumilla. Olisi mielenkiitoista tietää onko eri väristen vuoto-ominaisuuksia rekisteröitynyt vanhemmissä koneissakin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Kuinka syvälle uusi stefa kannattaa asentaa? Vanha oli pari milliä syvällä, suoraa seinämää näkyi jotain reilun millin. Onko tämä erityisen tarkka paikka, jos nyt halutaan kerralla tiivis.
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Vanhan stefan sisähuuli on todennäköisesti kuluttanut pienen "uran" kampiakseliin, joten parhaan keston tiiveyden suhteen saa laittamalla uusi stefa hieman eri syvyydelle, kuin vanha.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Muutama päivä sitten vaihdettu stefa (PCS ruskea) ja o-rengas. Stefa 27€ o-rengas 3,50€ (voi olla että muistin väärin) Perille asti naputtelin uuden stefan, akselissa kuluma hyvin olematon. Pari päivää ja taas öljyä lattialla, ketjun kiristin vuosi. Valuu samasta kohtaa alas mitä vuotava stefa/o-rengas, eli kannattaa katsella myös sinne ylös.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Eli siis periaatteessa stefan voi naputella pohjaan asti? Toisaalta, erikoinen ratkaisu olisi valmistaa tuohon kanteen alunperin liian syvä ura.
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
Sama homma on ollut nyt kaikissa omistamissani t7-koneissa. Voisi nimetä tyyppiviaksi...jupasaab kirjoitti:Muutama päivä sitten vaihdettu stefa (PCS ruskea) ja o-rengas. Stefa 27€ o-rengas 3,50€ (voi olla että muistin väärin) Perille asti naputtelin uuden stefan, akselissa kuluma hyvin olematon. Pari päivää ja taas öljyä lattialla, ketjun kiristin vuosi. Valuu samasta kohtaa alas mitä vuotava stefa/o-rengas, eli kannattaa katsella myös sinne ylös.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas
No näet sitten onko vanha stefa ja lika syönyt uran siihen akseliin. Aina siinä pieni ura on mutta ei yleensä aiheuta toimenpiteitä. Jos ura on syvä voi stefan jättää millin pari lyömättä. Suoraan se silti menee koska stefassa on ulkovaippa metallia.KN/Lieto kirjoitti:Eli siis periaatteessa stefan voi naputella pohjaan asti? Toisaalta, erikoinen ratkaisu olisi valmistaa tuohon kanteen alunperin liian syvä ura.
Muista silikonirasva asennuksessa, saa ainakin voitelun heti käynnistyksen jälkeen. Siinä akselissa on sorvattu/kiillotettu tasainen alue jolle on varmaan tarkoitettu stefan sattuvan. Olisivatko insinöörit ajatelleet että uran syntyessä stefan paikkaa voi säädellä?
Sitä oikeaa etsiessä...