Auton pesu

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Reetu

Auton pesu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Saabin kyljissä muutaman päivän kurainen suola moska,( mikä on kyllä harvinaista , mutta nyt pääsi käymään näin) :oops: ja ei puhtaaksi millään pesuainella , olis kirvellä pitänyt veistää.
No katsoin parhaaksi , puhdistusvahalla puhdistaa , mutta jatkoa varten mikä olis hyvä pesuaine ? Liuotin pesu vie varmaan vahankin mennessä?
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Wurthin Pineline-tehopesua olen käyttänyt. Tätä ainetta käytettäessä on vain auto sitten huuhdeltava LÄMPIMÄLLÄ vedellä, sillä tämä aine palaa kuivuessaan maalipintaan kiinni ja syövyttää sen. Mutta oikeinkäytettynä tälää aineella lähtee käytännössä kaikki lika.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Muija sain uuden Peogeot 206 ja oli kysynyt sitten myyjältä että koska pitää vahata seuraavan kerran. Myyjä neuvoi vahaamaan sitten talven jälkeen joskus keväällä. Autolla oli ajettu Suomen myöhäisessä syksyssä 22.12. jälkeen 400km ja se oli niin musta ja mutanen että kävin pesee sen käsin. Ei lähtenyt puhtaaksi. Maailipinta oli kuin hiekkapaperia ja pesuaineet tai liuottimet eivät mustaa sontaa irroittaneet. Putsasin koko auton vahalla ja sain puhtaaksi. Millasessakohan kunnossa olis ollut keväällä. Olis varmaan käynyt samalla tavalla kuin mun edelliselle Opel Astralle josta ei lähtenyt lika irti talven jälkeen koska noudatettiin myyjän ohjetta. Hiomavahalla saatiin fixaamossa hiottua kyljet puhtaiksi.

Että ohjeita kannattaa kuunnella. Ite pesen autoin 1-2 viikon välein ja vahaan talvisaikaan kahden kuukauden välein.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

potkuhousu kirjoitti:Myyjä neuvoi vahaamaan sitten talven jälkeen joskus keväällä.
Siis mitä vit***??!!!? Uus autohan pitää käsitellä melko heti. Niissähän on joku ***tanan kura päällä ku lähtee tehtaalta. Se pitää pestä käsin pois ja laittaa joku oikein hieno vaha päälle, esim. Autoglymin se nestemäinen vaha. Ei missään nimessä sitten uuteen maalipintaan hiovaa ainetta. Mieluiten itse tekisin näin; ensin käsin pesu, kuivaus säämiskällä, sen jälkeen pyyhkisin pinnan rasvanpoistoaineella kevyesti (ainetta rättiin, pinnan puhdistus, kuivalla rätillä heti perään), Glymin puhdistava vaha ja päälle Glymin nestemäinen vaha. Tulee paksu ja hyvä vaha kerros, ja on helppo pestä.

Niin, vielä siitä kurasta joka on uuden auton päällä. Se on muistini mukaan joku suojaava-aine (ei mikään vaha), koska auton maalipintaa ei ole millään muotoa kertaakan vielä vahattu. Eli, käytännössä, jos olisit antanut vaimosi ajaa koko talven autollaan, olis sulla menny viimeisetkin hermon juuret ku oisit jynssänny sen koko talvena kertyneen paskan pois. Ja tämä ihan siitä syystä, että paska on kertyny lähes puhtaalle pinnalle ja se suojakura olis siinä vain paskan juuttumisen kertoimena.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tidi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 16:36
Paikkakunta: Hyvinkää

Minun resepti

Viesti Kirjoittaja tidi »

Autoglymin tuotteilla seuraavassa järjestyksessä:

1. Nopea pesu, jolla poistetaan suurimmat liat
2. Intensive Tar Remover myrkyllä lähtee kaikki pois; ei tunnut pinta karhealta tuon jälkeen.
3. Super Resin Polish vahaus
4. Extra Gloss Protection, mieluiten yön yli vaikuttaneena.

Tämän kun tekee 1-2 kertaa vuodessa on pesu ja kevyempi vahaus kuin lasten leikkiä.

P.S. MUISTAKAA käyttää suojakäsineitä Tar Removeria käyttäessänne (Kaupan ohuet suojahanskat sulaa, joten kannattaa varmistaa kemikaalien kestävyys). Nimimerkillä "oho, mihin iho hävisi käsistä" 8O
- tidi -
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Minun resepti

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tidi kirjoitti:Autoglymin tuotteilla seuraavassa järjestyksessä:

1. Nopea pesu, jolla poistetaan suurimmat liat
2. Intensive Tar Remover myrkyllä lähtee kaikki pois; ei tunnut pinta karhealta tuon jälkeen.
3. Super Resin Polish vahaus
4. Extra Gloss Protection, mieluiten yön yli vaikuttaneena.

Tämän kun tekee 1-2 kertaa vuodessa on pesu ja kevyempi vahaus kuin lasten leikkiä.

P.S. MUISTAKAA käyttää suojakäsineitä Tar Removeria käyttäessänne (Kaupan ohuet suojahanskat sulaa, joten kannattaa varmistaa kemikaalien kestävyys). Nimimerkillä "oho, mihin iho hävisi käsistä" 8O
Näin on. Tuon Tar removerin voi kyllä korvata rasvanpoistoaineella ihan huoletta. Glasuritilta saa hyvää rasvanpoistoainetta ja suojahanskoja ei taida tarvita (itse en ainakaan käytä). Pesuaineena olen käyttänyt setän tallissa olevaa Megacleania. Ekalla kerralla, kun sitä käytin niin piti ihmetellä, että miksi tuo oikean käden nahka on noin jumalattoman punainen. Setä sitten selvensi, että ko. aineella 1:5 esisekoitus :oops:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Niinhän sitä tuli vihjattua muijalle että olis ollut hauskan näköinen se auto keväällä :)

Jep Punasella Glymillä mä sen Peson vahasin.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Voi tätä autoilun helppoutta :D , kulkine tulee 01.02 rippikouluikään; ei tartte vahailla 100€/litra maksavilla aineilla. Eipä juuri muuta tartte kun fareclan hiontavahaa, jotta saa ruosteen värin pois ja pikkusen kivikovaa turtlea päälle niin vot!
:D :lol: :D :lol:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

9-5T kirjoitti:Pesu kerran tai useammin päivässä harjakoneella niin ei tarvitse vahailla.


8O

Onkohan maalipintaa jälellä ollenkaan tollasen käsittelyn jälkeen :D
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Niin ja mitä maksaakaan ??
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

9-5T kirjoitti:Pesu kerran tai useammin päivässä harjakoneella niin ei tarvitse vahailla.
Miksi? 8O Ei varmaan maalipinta tykkää hirveesti tollasesta... Ennemmin tekisin kunnon pesun ja vahauksen kerran parissa kuukaudessa, tulee halvemmaksi ja ei mee niin paljoa aikaa... :D :roll: :wink:
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Spot the sarcasm :lol:
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Duunissa tulee autoja pestyä ja pahimmat liat liuottimella pois ja sitten vahapesu sen jälkeen. :wink:
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Eli eikö ole pesuainetta joka ei vie vahaa, vaan vain suola pinttymät.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Reetu kirjoitti:Eli eikö ole pesuainetta joka ei vie vahaa, vaan vain suola pinttymät.
Oikeastaan melkein kaikki on semmoisia. Itse haluaisin nähdä pesuaineen jolla saadaan liuotinpesun ja rasvanpoistoaineen käytön jälkeinen tulos kertavedolla, eli auton auton maalipinta olisi täysin puhdas, jopa vahasta.

Tuohon, että haluat vahan pysyvän pinnassa, niin käytä mietoa sekoitusta (voi olla liuotinpesuainettakin) ja pehmeää pesusientä. Tällä lailla vaha pysyy pinnassa. Tosin lähes kaikissa vahoissa "optimaalinen" kesto on kolme kuukautta. Eli on aivan sama miten sen auton pesee, jos sen vahaa 2-3 kuukauden välein. Itsellä vahausväli on joskus repsahtanut puolen vuoden mittaiseksi. Se vain tietää hikeä otsaan, kun joutuu jynssäämään koko auton läpi käytännössä neljään kertaan (1. pesu 2. rasvanpoistoaineella 3. puhdistavalla vahalla 4. nestemäisellä vahalla).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin