9-3 ei starttaa, P1310
9-3 ei starttaa, P1310
Moi,
Tällainen vikakertomus: viikko sitten vuosimallin 2002 9-3 (2.0t, Stage 1 + Biopower) alkoi pätkiä kesken normaalivauhtisen moottoritieajon. Ei suostunut enää ottamaan kierroksia ja välkytti CE-valoa - matka päättyi sitten Klaukkalan ramppiin hätävilkut päällä, sillä kerran sammuttuaan Saab ei enää käynnistynyt. Tuolloin näkyi vikakoodi P1304, kahdessa sylinterissä misfire.
Saab hinautettiin lähimmälle monimerkkikorjaamolle, joka ei kuitenkaan ollut Saabeihin erikoistunut. Tällä välin arvelin että DI-kasetti olisi lauennut ja hankin uuden sellaisen (matkalla toisesta autosta meni rengas -> toisen kerran samana päivänä hinausauton kyytiin), mutta ei auttanut. Tulpat ovat suositusten mukaiset, vaihdettu alle 10 tkm sitten. Yrittivät korjaamolla etsiä vikaa, mutteivat löytäneet.
Joitakin löydöksiä: ykkössylinterissä kosteutta, myös ykkössylinterin puristuspaineet alhaisemmat kuin muissa sylintereissä, ei kuitenkaan hälyttävän alhaiset. Ilmamassamittaria epäilivät ensin, kokeilivat tarvikemittarilla - auttoi vähän muttei poistanut ongelmaa. Kun yritin startata korjaamon pihalla heidän nostettuaan kädet pystyyn vian etsimisen suhteen näkyi uusi vikakoodi, P1310.
Tapahtunut aiemmin: ohjaustehostimen letkussa oli vuoto, hydraulinestettä oli levinnyt ympäri konetilaa. Letkua ja putkea vaihdettu noin viikko ennen ajosta sammumista.
Oma epäilys: olisiko roiskunut hydraulineste ja/tai konetilan puhdistus aiheuttanut jonkin sortin oikosulun DI-kasetille menevään johtonippuun? Menisikö tuossa kerralla vaihtoon koko konehuoneen johdotus vai vain osa siitä? Ja onko tuossa epäilyksessä ylipäänsä mitään järkeä?
t. Juhana
Tällainen vikakertomus: viikko sitten vuosimallin 2002 9-3 (2.0t, Stage 1 + Biopower) alkoi pätkiä kesken normaalivauhtisen moottoritieajon. Ei suostunut enää ottamaan kierroksia ja välkytti CE-valoa - matka päättyi sitten Klaukkalan ramppiin hätävilkut päällä, sillä kerran sammuttuaan Saab ei enää käynnistynyt. Tuolloin näkyi vikakoodi P1304, kahdessa sylinterissä misfire.
Saab hinautettiin lähimmälle monimerkkikorjaamolle, joka ei kuitenkaan ollut Saabeihin erikoistunut. Tällä välin arvelin että DI-kasetti olisi lauennut ja hankin uuden sellaisen (matkalla toisesta autosta meni rengas -> toisen kerran samana päivänä hinausauton kyytiin), mutta ei auttanut. Tulpat ovat suositusten mukaiset, vaihdettu alle 10 tkm sitten. Yrittivät korjaamolla etsiä vikaa, mutteivat löytäneet.
Joitakin löydöksiä: ykkössylinterissä kosteutta, myös ykkössylinterin puristuspaineet alhaisemmat kuin muissa sylintereissä, ei kuitenkaan hälyttävän alhaiset. Ilmamassamittaria epäilivät ensin, kokeilivat tarvikemittarilla - auttoi vähän muttei poistanut ongelmaa. Kun yritin startata korjaamon pihalla heidän nostettuaan kädet pystyyn vian etsimisen suhteen näkyi uusi vikakoodi, P1310.
Tapahtunut aiemmin: ohjaustehostimen letkussa oli vuoto, hydraulinestettä oli levinnyt ympäri konetilaa. Letkua ja putkea vaihdettu noin viikko ennen ajosta sammumista.
Oma epäilys: olisiko roiskunut hydraulineste ja/tai konetilan puhdistus aiheuttanut jonkin sortin oikosulun DI-kasetille menevään johtonippuun? Menisikö tuossa kerralla vaihtoon koko konehuoneen johdotus vai vain osa siitä? Ja onko tuossa epäilyksessä ylipäänsä mitään järkeä?
t. Juhana
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
bensapumppu.
Testataan antamalla lisäruokaa imusarjaan starttauksen aikana ja jos käy nin kauan kun ruokaa annetan niin pumppuhan se.
Testataan antamalla lisäruokaa imusarjaan starttauksen aikana ja jos käy nin kauan kun ruokaa annetan niin pumppuhan se.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
OK, tuo kuulostaa sikäli loogiselta että autolla on ajettu 304 tkm, ei tietoa pumpun vaihdosta ja pientä ylimääräistä ääntä kuului talvella. Ja ennen tuota totaalilaukeamista tapahtui joitakin kertoja niin, että startti kesti huomattavasti tavallista pidempään eikä aina onnistunut ensimmäisellä kerralla.
Tuon pumpun pitäisi kaiketi pitää pientä sirinää kun avainta käännetään, jos auto on seisonut tarpeeksi pitkään? Eli takapenkki auki ja korvat hörölle - jos ei kuulu mitään, niin syypää on entistä todennäköisemmin pumppu...?
t. Juhana
Tuon pumpun pitäisi kaiketi pitää pientä sirinää kun avainta käännetään, jos auto on seisonut tarpeeksi pitkään? Eli takapenkki auki ja korvat hörölle - jos ei kuulu mitään, niin syypää on entistä todennäköisemmin pumppu...?
t. Juhana
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
Ai niin, ja jos tuo bensapumppu osoittautuu syypääksi niin tietääkö mistään etukäteen onko pumpussa 6 mm vai 8 mm lähtö? Itse en hirviä lähteä poropeukalona tuohon sisäkautta vaihtamiseen, vaikka se hyvin dokumentoitu onkin...
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
Hohhoi. Bensapumpun ja paineensäätimen vaihtoa kokeiltu, ei vaikutusta. Lähtee pitkään seisottuaan käyntiin, saattaa jopa käydäkin jonkin aikaa mutta sitten ilman ennakkovaroitusta hyytyy, P1310 edelleen vikakoodina. Voihan se tietysti olla, että hommaamani ja vaihtamani DI-kasetti on valmiiksi viallinen - toisena vaihtoehtona tuli mieleen sellainen, että DI-kasettiin menevä johto on vikaantunut.
Yhtä kaikki, huoltoliike jonka pihaan Saabini hinattiin alkaa olla kädet ylhäällä -moodissa, joten jotenkin tuo onneton pitäisi saada kuskattua osaavammalle pajalle...
Yhtä kaikki, huoltoliike jonka pihaan Saabini hinattiin alkaa olla kädet ylhäällä -moodissa, joten jotenkin tuo onneton pitäisi saada kuskattua osaavammalle pajalle...
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
P1310 tarkoittaa että DI-kasetti ei saa käyttöjännitettä. Johto- tai liitinvika. Huoltoliike vaihtoon jos kädet nousee ylös noin helpon vian etsimisessä. Tuota vikakoodia en ole koskaan nähnyt viallisen kasetin yhteydessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
Juu, todellakin aion vaihtaa liikettä. Tosin tässä on se jännä juttu että tuo P1310 tuli vasta sen jälkeen kun vaihdoin tuon DI-kasetin, sitä ennen oli P1304. Voihan tosin olla, että se kasetin vaihto rikkoi johdon lopullisesti...
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
Tuo P1304 joka sinulla oli ennen, tarkoittaa jotta sytytys häiriö sylinterissä NR: 4 niin harmillinen joka saattaa aiheuttaa vian katalysaattorissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
Onko se uus kasetti alkuperäinen vai kiina?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
Moi,
Päivitetäänpä tätäkin. Saab on taas tien päällä ja toimii, auttoi kummasti kun hinasin auton naapurini ystävällisellä avustuksella osaavalle pajalle (Torek-auto Espoossa). Olivat siellä ensimmäisellä pajalla, ruostukoot heidän työkalunsa käytön puutteesta, vaihtaneet kyllä bensapumpun ns. sydämen mutta eivät sitten olleet huomanneet tankissa korin sisällä olleeseen letkuun tullutta halkeamaa. Paineet siis katosivat tankkiin, siitä ongelma. No, onpahan nyt uusi kasetti varalla kontissa mukana, täytyy muistaa pakata sinne myös Torx-palat jotta voi tehdä pikaremontin tien päällä jos on tarvetta.
Se uusi kasetti on Motonetistä, en osaa sanoa alkuperäisyydestä.
Päivitetäänpä tätäkin. Saab on taas tien päällä ja toimii, auttoi kummasti kun hinasin auton naapurini ystävällisellä avustuksella osaavalle pajalle (Torek-auto Espoossa). Olivat siellä ensimmäisellä pajalla, ruostukoot heidän työkalunsa käytön puutteesta, vaihtaneet kyllä bensapumpun ns. sydämen mutta eivät sitten olleet huomanneet tankissa korin sisällä olleeseen letkuun tullutta halkeamaa. Paineet siis katosivat tankkiin, siitä ongelma. No, onpahan nyt uusi kasetti varalla kontissa mukana, täytyy muistaa pakata sinne myös Torx-palat jotta voi tehdä pikaremontin tien päällä jos on tarvetta.
Se uusi kasetti on Motonetistä, en osaa sanoa alkuperäisyydestä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3 ei starttaa, P1310
Motonetin kasetti ei ole alkuperäinen SEMin tekemä.
T30 torxi löytyy auton vakiotyökaluista vararenkaan vierestä.
T30 torxi löytyy auton vakiotyökaluista vararenkaan vierestä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ