Nopalle kävi pieni palovahinko. Ajossa pluskaapeli syttyi ja paloi poikki sen päästyä osumaan pakosarjaan. Palossa vahingoittuneet osat on vaihdettu, ja sain auton käymään, joskin startti pyöritti kovin laiskasti.
Nyttemmin pyörii erittäin hitaasti tai ei ollenkaan, ja ei lähde enää käyntiin. Liitokset ja johtimet on tarkistettu. Akku ladattu, valot kirkkaat startatessa.
Pluskaapelin poikki palaminen ajossa voi arvatenkin vahingoittaa sähköjärjestelmää. Kaikki sähkölaitteet toimivat korjauksen jälkeen tähän asti normaalisti, ja palaneita varokkeita ei ole. Yleismittari on kadoksissa, joten ei ole vielä mittailtu.
Aiheuttaako solenoidin (ja/ tai virtalukon pohjan) vioittuminen em. vian?
90:n käynnistinmoottori rikki?
90:n käynnistinmoottori rikki?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: 90:n käynnistinmoottori rikki?
Pluskaapelin nojatessa pakosarjaan eriste sulaa johdon ympäriltä. Syntyy oikosulku, akku on miinusnavastaan yhteydessä moottoriin maadoituskaapelin kautta ja plusnavastaan yhteydessä moottoriin pakosarjan kautta. Akku antaa virtaa sen minkä jaksaa, kaapelit kuumenevat ja heikoin paikka antaa lopulta periksi.
Kirjoitit, että akku on ladattu. Onko kyseessä sama akku, jolla käristit kaapelit? Akku on voinut ottaa tuosta oikosulkuhommasta itseensä. Jos yleismittari löytyy, mittaa akun navoilta jännite startin aikana.
Voisi olla hyvä tutkia myös miinuskaaapeli, akulta akkutelineen kulmaan maadoituspisteeseen ja siitä vaihteistoon.
Solenoidin tai virtalukon pohjan vika yleensä aiheuttaa startin pyörimättömyyttä, ei hidasta pyörimistä.
Kirjoitit, että akku on ladattu. Onko kyseessä sama akku, jolla käristit kaapelit? Akku on voinut ottaa tuosta oikosulkuhommasta itseensä. Jos yleismittari löytyy, mittaa akun navoilta jännite startin aikana.
Voisi olla hyvä tutkia myös miinuskaaapeli, akulta akkutelineen kulmaan maadoituspisteeseen ja siitä vaihteistoon.
Solenoidin tai virtalukon pohjan vika yleensä aiheuttaa startin pyörimättömyyttä, ei hidasta pyörimistä.
Re: 90:n käynnistinmoottori rikki?
Kiitos tiedosta. Akku on sama, joten testaan sen ja tarkistan akkutelineestä lähtevän maadoituksen vaihteistoon. Miinus ja pluskaapelit on mm. vaihdettu uusiin.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: 90:n käynnistinmoottori rikki?
Vian syy löytyi: viallinen kaapeli, akku oli kunnossa. toimii jälleen.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa